Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trikiner

Featured Replies

Publicerat
http://nyheter.se.msn.com/artikel.aspx?cp-...entid=153567900

Ett svin som skjutits i småland visade tydligen väldigt hög trikinhalt i köttet.

Tja... Är ju inte så långt från Alvesta o där har man haft ett o annat fall tidigare.

Publicerat

Med så mycket trikiner kan det mycket väl handla om ett nersatt immunförsvar. Mina teorier dock!

Publicerat

Förstår inte all uppmärksamhet... Vi vet att djur som äter animaliskt, sällan eller ofta, riskerar att få trikiner. Finns det någon normalt funtad jägare som inte tar trikinprov på fällda vildsvin? Dessa fall kommer att uppdagas kontinuerligt och alla reorier om att frysa sönder trikinerna mm. är riskabla. Våra 2 "vanligaste" arter dör som bekant i frysen - det man skall tänka på att andra trikinarter inte dör av detta.

Vem vill bjuda sig själv, sina vänner och fmailjen på obesiktigat kött?? :huh:

Publicerat

Läbbigt med trikiner! :ph34r:

Jag har testat de vildsvinen jag skjutit och skulle aldrig komma på tanken att inte göra det. Det kostar...under 120 kr om jag gör det på billigaste sättet inklusive allt. (Även om jag sett att Jakto.se säljer testkit för 275 kr! :huh: )

Den minsta som varit smittad har tydligen varit en liten kulting på 22 kg så det går inte att chansa för att man skjutit någon rödgris.

Publicerat
Förstår inte all uppmärksamhet... Vi vet att djur som äter animaliskt, sällan eller ofta, riskerar att få trikiner. Finns det någon normalt funtad jägare som inte tar trikinprov på fällda vildsvin? Dessa fall kommer att uppdagas kontinuerligt och alla reorier om att frysa sönder trikinerna mm. är riskabla. Våra 2 "vanligaste" arter dör som bekant i frysen - det man skall tänka på att andra trikinarter inte dör av detta.

Vem vill bjuda sig själv, sina vänner och fmailjen på obesiktigat kött?? :D

Nu handlade det inte om att trikiner förekommer, det vet vi alla. Nu var det den stora mängden i ett djur som inte påvisats tidigare!

Publicerat

Mängden av ringa betydelse - eftersom att sjukdomen slår igenom det mänskliga immunförsvaret vid ca 40-80 parasiter vid intaget. Om sedan grisen har normala eller höga värden gör inte värddjuret mera skada är vad som redan föreligger. Viktiga delen är att testa alla man skjuter!

//RG

Publicerat

Dör vildsvinen/andra människor&djur vid för många trikiner i kroppen eller är det av sviterna av att ha för många parasiter i kroppen?

Jag har hört att hundar klarar mkt högre halter än människor i maten innan de blir sjuka och att de dessutom kan leva med trikiner i kroppen, typ kapsla in dem... :D

Publicerat

Min uppfattning av detta är att staten har triggat upp detta med trikiner för att få in mer pengar. Jag säger inte att trikiner inte existerar, för det vet jag att de gör, men inte alls lika mycket som folk tror.

Det skulle inte förvåna mig om det är så att staten försöker skrämma upp jägarna, för 120 kronor blir ju nämligen ganska mycket i längden, eller hur?

Jag såg i en jakt-tidning för ett tag sen att året -09 så var det endast 4 av totalt 45 000 testade vildsvin som var smittade. Det anser jag inte vara mycket.

Dessutom dör trikinerna vid +68 grader Celsius, så om du kan laga mat så blir du inte smittad även om köttet är det. Kyla klarar de, men inte hetta. Är köttet 68 grader eller mer i mitten så dör de.

Jag kommer säkerligen bli attackerad nu men jag tror att det ligger till såhär i alla fall. :rolleyes:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Min uppfattning av detta är att staten har triggat upp detta med trikiner för att få in mer pengar. Jag säger inte att trikiner inte existerar, för det vet jag att de gör, men inte alls lika mycket som folk tror.

Det skulle inte förvåna mig om det är så att staten försöker skrämma upp jägarna, för 120 kronor blir ju nämligen ganska mycket i längden, eller hur?

Jag såg i en jakt-tidning för ett tag sen att året -09 så var det endast 4 av totalt 45 000 testade vildsvin som var smittade. Det anser jag inte vara mycket.

Dessutom dör trikinerna vid +68 grader Celsius, så om du kan laga mat så blir du inte smittad även om köttet är det. Kyla klarar de, men inte hetta. Är köttet 68 grader eller mer i mitten så dör de.

Jag kommer säkerligen bli attackerad nu men jag tror att det ligger till såhär i alla fall. :P

Jo du har rätt Erdenvik, trikiner dör vid 68 grader men inte fan skulle jag äta gris om jag inte skickat trikinprovet och fått negativt provsvar. Bara tanken på trikiner får mig att rysa. Viktit att lämna prov av anledning att få reda på eventuell spridning.
Publicerat

Klart som korvspad att man testar sitt svinkött. Hur skulle man må om man smittade sina kompisar eller familj och barn med de små dödliga parasiterna. Tänk att stå vid sängkanten och hålla handen på ett döende barn för att man ville spara in några hundralappar.

Tänk om tänk rätt!!!

Publicerat

150 spänn för klartecken på 50 kg prima Vilsvinkött anser jag inte vara dyrt :P

//

Publicerat

Jag kommer säkerligen bli attackerad nu men jag tror att det ligger till såhär i alla fall. :P

Jodu, mothugg får du, för det var något av det dummaste jag hört! (Om du inte skojar, vilket jag verkligen hoppas)

Skall staten ligga bakom? Många konspirationsteorier har jag hört, men denna tar priset.

Inte för att jag har koll på statsbudgeten, men uttrycken "piss i Missisippi" har nog aldrig passat bättre. Hur stor andel av trikintesterna går till SVA och hur många utförs av privata aktörer? Säg 50% till SVA, vilket säkert är en överskattning. Då har de en omsättning på knappt 2,5 Milj.

Nog för att det säkert finansierar en del av SVA´s verksamhet, men det är ju en konkurrensutsatt marknad, så inte lär de skära guld med täljkniv. I alla fall inte om fler aktörer inser att det finns en ökande marknad för analyser.

Men om du vill motverka statens konspiration kan du ju alltid se till at få i dig lite trikiner. Då lär du kunna hämta tillbaka en hel del i form av långtidssjukskrivning/förtidspension och höga kostnader för din sjukvård. Sen lär det ju kittla så gott har jag hört...

Publicerat
Jodu, mothugg får du, för det var något av det dummaste jag hört! (Om du inte skojar, vilket jag verkligen hoppas)

Skall staten ligga bakom? Många konspirationsteorier har jag hört, men denna tar priset.

Inte för att jag har koll på statsbudgeten, men uttrycken "piss i Missisippi" har nog aldrig passat bättre. Hur stor andel av trikintesterna går till SVA och hur många utförs av privata aktörer? Säg 50% till SVA, vilket säkert är en överskattning. Då har de en omsättning på knappt 2,5 Milj.

Nog för att det säkert finansierar en del av SVA´s verksamhet, men det är ju en konkurrensutsatt marknad, så inte lär de skära guld med täljkniv. I alla fall inte om fler aktörer inser att det finns en ökande marknad för analyser.

Men om du vill motverka statens konspiration kan du ju alltid se till at få i dig lite trikiner. Då lär du kunna hämta tillbaka en hel del i form av långtidssjukskrivning/förtidspension och höga kostnader för din sjukvård. Sen lär det ju kittla så gott har jag hört...

Man gör ju dessutom alla andra jägare en otjänst genom att inte testa eftersom det är testresultaten som ligger till grund för kartläggningen av parasiten.

Undras om det är RFSU som ligger bakom skrämselpropagandan med HIV under 80-90 talet för att tjäna storkovan på gummiförsäljningen...

Publicerat

Jag är benägen att hålla med Edenvik lite...

Inte att det är staten som hittat på´t så sett..

Men alla trikiner utom en artisk art (påvisad i sverige) dör vid nerfrysning till minst -18 i minst 3 veckor.

Samtliga trikiner dör vid +68 grader.

Andelen smittade vildsvin av alla som skjuts är försvinnande liten.

Dock är detta inget lotteri man vill vinna på...

Men riksen att få i sig trikiner från vildsvin känns inte sådär hög..

Jag testar oxå allt griskött men skulle utan vidare kunna äta okontrollerat om jag hade koll på hela förloppet.

Har det varit nerfruset i några veckor och är det rätt tillagat, tempen i hela köttbiten över +68 grader så är risken obefintlig.

Publicerat

Kan man laga mat så finns det ju ingen risk att bli smittad, 68 grader så kolar dom, inget mer med det.

Man behöver ju inte äta blodiga & halvråa biffar. Tycker man om det så köp vanlig gris eller kokött..

Publicerat

Livsmedelsverket säger 65 grader. http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat...rasiter-i-kott/

SVA 67.

Sedan har jag läst 59 grader i minst 10 minuter på en amerikansk sida. (Kanske inte att lita på)

Här säger flera 68.

Är det någon som har koll som kan svara på varför det finns så olika värden?

65 kanske man till nöds kan använda. Men 67-78 är ju definitivt "sönderstekt".

Tyvärr (eller tack och lov) är jag för feg för att utmana ödet. Så än så länge har det blivit 67-68 grader (samt kontrollerat)

Vore ju en nämnvärd förbättring om man vågade gå ner till 65!

// Henrik

Publicerat

Griskött skall helst vara 75 grader i mitten innan det är färdigt! Sköts det rätt och man är med under hela processen finns det inga risker att bli smittad. Sen behövs det ganska stora mängder av trikiner för att vi skall ta skada.

Jag erkänner att jag inte kontrollerat alla mina svin, men det är bara de som går till det egna hushållet. Grisar över året har alltid kollats. När jag säljer, eller ger bort något, är det alltid kontrollerat!

Publicerat
Griskött skall helst vara 75 grader i mitten innan det är färdigt! Sköts det rätt och man är med under hela processen finns det inga risker att bli smittad. Sen behövs det ganska stora mängder av trikiner för att vi skall ta skada.

Jag erkänner att jag inte kontrollerat alla mina svin, men det är bara de som går till det egna hushållet. Grisar över året har alltid kollats. När jag säljer, eller ger bort något, är det alltid kontrollerat!

75 grader?! :D Det låter mkt mkt tycker jag, trots att jag gillar medium.

Jag tror och har förstått precis tvärt om vad det gäller antal trikiner för att vi människor skall bli smittade. Det behövs inte så himla många. Hundar är mycket tåligare.

Att bara kolla grisar över ett år är verkligen falsk säkerhet. Det har ju som bekant inte något med åldern att göra om de blir smittade. För när de har börjat äta fast föda så finns risken att de kan bli smittade och vi med dem... På JP där jag lämnat mina prov har den minsta smittade grisen vägt 22 kg levande. Så jag tycker nog att du ska ta prov på dina skjutna grisar även då du bjuder din familj på köttet. Om du nu bjuder på kött och inte brända skosulor! :wub:

Publicerat
Kan man laga mat så finns det ju ingen risk att bli smittad, 68 grader så kolar dom, inget mer med det.

Man behöver ju inte äta blodiga & halvråa biffar. Tycker man om det så köp vanlig gris eller kokött..

Min gode herre.

Ibland är det bättre att vara tyst och verka okunnig än att tala och undanröja alla tvivel.

Köp vanlig gris! Alla slaktsvin i Sverige trikintestas.

Matlagning: Har du möjligen hört talas om rökning? Kanske rent av kallrökning?

Jag tycker att du ska sluta med dina korkade "råd", för dom tillför inget mer möjliga framtida problem.

Ett trikinprov hos SVA kostar 100 kr+moms och det kan jag inte anse att det finns någon anledning att snåla på.

Om man har otur så räcker det med ett litet misstag i matlagningen och du har fått en parasit, som du får leva med resten av livet, som kanske tom blir kortare pga av den.

Använd skallen till mer än att ha jaktkepsen på

Publicerat

Personligen tycker jag att ett generellt råd att värma upp köttet till t ex 68 grader är lite trist, kanske gör bara det det värt att trikintesta. På något vis tycker jag att det även handlar om respekt för djuret vi skjuter att tillaga det på ett smakligt sätt och när det gäller grytbitarna (som i och för sig är superbra) så är ju 68 ok, men definitivt inte för t ex innanlår och biffrad. Jag tycker inte att man ska snegla för mycket på tamgris när man tillagar vildsvin, den vilda varianten är ju mycket mer lik t ex älg, hjort eller rå än tamgris. Jag har ätit ganska mycket icketestat kött själv, men känner att det är fel att bjuda andra på det.

Publicerat

Hur tål hundarna trikiner?

Publicerat
75 grader?! :) Det låter mkt mkt tycker jag, trots att jag gillar medium.

Jag tror och har förstått precis tvärt om vad det gäller antal trikiner för att vi människor skall bli smittade. Det behövs inte så himla många. Hundar är mycket tåligare.

Att bara kolla grisar över ett år är verkligen falsk säkerhet. Det har ju som bekant inte något med åldern att göra om de blir smittade. För när de har börjat äta fast föda så finns risken att de kan bli smittade och vi med dem... På JP där jag lämnat mina prov har den minsta smittade grisen vägt 22 kg levande. Så jag tycker nog att du ska ta prov på dina skjutna grisar även då du bjuder din familj på köttet. Om du nu bjuder på kött och inte brända skosulor! :)

Jag hör att du inte är påläst om tillagning av griskött, men vill du ha det medium så varsegod... När det handlar om nöt föredrar jag medium! :ph34r:

Jodå, det krävs en hel del trikiner för oss människor innan vi blir smittade, men det handlar om hur känsliga vi är och hur vårt eget försvar är uppbyggt.

Jag vet att yngre grisar kan få i sig trikiner, men det är ovanligare. Som sagt, jag är med under hela tillredningen.

Publicerat
Jag hör att du inte är påläst om tillagning av griskött, men vill du ha det medium så varsegod... När det handlar om nöt föredrar jag medium! :(

Jodå, det krävs en hel del trikiner för oss människor innan vi blir smittade, men det handlar om hur känsliga vi är och hur vårt eget försvar är uppbyggt.

Jag vet att yngre grisar kan få i sig trikiner, men det är ovanligare. Som sagt, jag är med under hela tillredningen.

Påläst och påläst...

Anledningen till rekommendationen från Livsmedelsverket är att griskött som inte var upphettat till 70° förr kunde ge salmonella eller den ovanliga sjukdomen trikinos. Nu är allt svenskt griskött som säljs i butik salmonellafritt och alla slaktade grisar testas för trikiner. (detta från Svensk köttinformation http://www.svenskkottinformation.se/gris/)

Det här är från allt om mat. (Tam gris)http://www.alltommat.se/nyheter/godaste-kryddan-ar-smaken-av-tid-1.3752

Tillaga griskött

Salta före stekning. Det ger ett saftigare kött.

Behåll svål och ben under tillagningen.

Magert och mört kött (inner- och ytterfilé, kotletter)

Hetta upp ytan ordentligt och stek köttet snabbt

Var noggrann med temperaturen! En bra kärntemperatur är 58°C (vilket höjs något vid efterstekningen)

Här rekomenderar COOP 65 grader

http://www.coop.se/Global/Recept%20och%20m...ersmak_0207.pdf

ICA däremot rekomenderar lite högre temp. 70 grader

http://www.ica.se/Recept-Mat/Mat-A-O/F/Fla...e/#contentStart

Så jag vet inte riktigt om jag håller med om att man är dåligt påläst för att man tycker 75 grader är lite väl högt...

Eller det kanske inte var så du menade?

Publicerat

Ni som inte alltid testar för trikiner. Vore kul att veta hur ni resonerar. När hoppar ni över det och varför?