Publicerat Maj 30, 201015 yr Varför är det inte lagligt att jaga rådjur med Slug/Brenneke/Sabot? Jag tycker det är väldigt märkligt att man inte får det eftersom rådjursjakt ofta går hand i hand med vildsvinsjakt? Det lär ju inte vara pga storleken i alla fall? Någon bildad jägare här inne som kan ge svar på denna märkliga regel? Det är Mufflon, Vildsvin och Dovhjort som är lovligt med slug, varför då inte vårat söta rådjur?
Publicerat Maj 30, 201015 yr Jag hörde på mässan idag att slug ska bli tillåtet på rådjur samtidigt som bågjakt ska bli lagligt i detta avlånga land. Jag ska googla lite för att se om jag kan bekräfta med en länk eller om jag är ute och cyklar. EDIT: intte för att det gav svar på din fråga
Publicerat Maj 30, 201015 yr Författare Jag hörde på mässan idag att slug ska bli tillåtet på rådjur samtidigt som bågjakt ska bli lagligt i detta avlånga land. Jag ska googla lite för att se om jag kan bekräfta med en länk eller om jag är ute och cyklar. Låter kanon det där dock gillar jag inte att bågjakten ska bli laglig
Publicerat Maj 30, 201015 yr Det hänger väl på att man egentligen ville förbjuda slug helt men att man på vissa arter fick stark motivering till att få jaga med slug. Helt enkelt ingen försökte få det lagligt att jaga rådjur med slug.
Publicerat Maj 30, 201015 yr Författare Själv tycker jag att det hade varit ganska passande att få använda det, speciellt med räfflad pipa då man kan skjuta på betydligt längre håll och med bättre precision. Men du vet inte varför det blev just Mufflon och Dovhjort? På Vildsvinen förstår man ju att det är ett bra självförsvarsvapen på t ex eftersök.
Publicerat Maj 30, 201015 yr Jag har för mig att min lärare när jag tog jägarexamen förklarade det som en byråkratisk miss att det är tillåtet att jaga med slug! Tänk på att det bara blev (när?) tillåtet att jaga med slug på djur som inte ingick i den svenska faunan - typ. Vildsvin, dov och mufflon hålls alla i hägn och där är det passande med slug. Jag tror helt enkelt att det var så att de aldrig trodde det skulle bli aktuellt att använda på frilevande djur. Någon på SvJF kan nog svara utförligare om varför det är som det är egentligenm men sanningen är nog nästan att det finns ingen vettig motivering varför det är som det är...annat än "politiker"...
Publicerat Maj 31, 201015 yr Det kanske var just jakten i hägn som var argumentet? Jag fick höra det från min "lärare" då jag tog jägarexamen. Bästa vore väl kanske att göra det helt lagligt på alla viltarter. Just rådjur har dock svårt att se varför man vill använda slug, jag kan förstå lite större djur som typ björn eller vildsvin.
Publicerat Maj 31, 201015 yr Författare Just rådjur har dock svårt att se varför man vill använda slug, jag kan förstå lite större djur som typ björn eller vildsvin. Men det är ju ofta så att när du jagar vildsvin på hösten så brukar man ju samtidigt jaga rådjur. Men det är klart, alla har ju inte en slug att jaga med, men det finns folk som använder det. Så jag tycker att man borde kunna använda slug utan att vara så hårt kopplad vad det gäller lovliga viltarter.
Publicerat Maj 31, 201015 yr Om du använder sökfunktionen så kommer du finna detta ämne avhandlat såväl i detalj som affekt ! Det stämmer att NV överväger att godkänna jakt på rådjur med slug, men man har inte fattat något beslut. Det stämmer också att det är de typiska "hägnarterna" som blev godkända för slug samtidigt. Värt att komma ihåg är att rådjur har ett mindre träffområde än de övriga arterna, även om man förstås även får skjuta mycket små vildsvin med slug... Jämförelserna mellan hur folk skjuter med slugbössa respektive studsare brukar inte heller utfalla till slugens fördel, milt talat. Vad gäller längre avstånd så är det värt att tänka på att NV har en rekommendation om att man inte bör skjuta med slug på mer än 40 m (eller rådjur med hagel på mer än 20m). Vad som händer om man skadeskjuter med slug på längre avstånd är inte prövat i domstol, men jag tänker inte bli prejudikat om vi säger så... Och ja, jag vet att det finns skyttar som är duktiga på att skjuta med slug. Personligen och i mitt eget jaktutövande ser jag inga fördelar med slug över studsare, som inte uppvägs av större nackdelar.
Publicerat Maj 31, 201015 yr Om du använder sökfunktionen så kommer du finna detta ämne avhandlat såväl i detalj som affekt ! Det stämmer att NV överväger att godkänna jakt på rådjur med slug, men man har inte fattat något beslut. Det stämmer också att det är de typiska "hägnarterna" som blev godkända för slug samtidigt. Värt att komma ihåg är att rådjur har ett mindre träffområde än de övriga arterna, även om man förstås även får skjuta mycket små vildsvin med slug... Jämförelserna mellan hur folk skjuter med slugbössa respektive studsare brukar inte heller utfalla till slugens fördel, milt talat. Vad gäller längre avstånd så är det värt att tänka på att NV har en rekommendation om att man inte bör skjuta med slug på mer än 40 m (eller rådjur med hagel på mer än 20m). Vad som händer om man skadeskjuter med slug på längre avstånd är inte prövat i domstol, men jag tänker inte bli prejudikat om vi säger så...Och ja, jag vet att det finns skyttar som är duktiga på att skjuta med slug. Personligen och i mitt eget jaktutövande ser jag inga fördelar med slug över studsare, som inte uppvägs av större nackdelar. Fredrik, Till att börja med kan jag säga att jag håller med om det mesta du skriver här men ändå inte ser varför det skall vara förbjudet. Att man måste träna en hel del extra för att nyttja slug effektivt känns också rätt naturligt. För mig personligen har det egentligen blivit en ointressant fråga efter att jag inhandlat en dubbelstudsare. Men bara för att du och jag inte ser några fördelar för oss själva så innebär väl inte det att alla tycker likadant? Jag skulle inte bli alls förvånad om det finns jägare som skjuter så mycket med sina aimpointförsedda räfflade slugpipor att de anser sig minska risken för skadeskjutning jämfört med om de tar fram hagelpangen. Och visst blir det allt vanligare med blandjakter. Där man kanske bärjar med att jaga gris men byter till rå efter några timmar eller någon såt? Det jag sedan absolut inte kan förstå är att det är förbjudet med Slug i kombi. Nu finns ju inget prejudikat för vad som händer om man avlossar slug ur hagelpipan efter att ha avlossat kulpipan så det kan hända att det är tillåtet. Men man kan lika gärna bli fälld. Och jag har själv haft närkontakt med björn när jag varit ute med kombin. Har även en god vän som blev lite skakis när han insåg att "tjädern" han Nobs skällde på var en liten björn unge... Kan tänka mig att det skulle vara trevligt även för de som stöter på gris att ha en slug i hagelpipan. Det är faktiskt inte helt ovanligt men inte säkert att man kan avgöra på skallet om det är ett rådjur eller en gris som hunden driver. Och ibland kan ju drevdjuren visa upp sig för flera jägare innan det blir skott chans. Sammanfattningsvis finns alltså en rad mer eller mindre (o)vanliga situationer där en något bredare användning av slug än lagen idag tillåter är väl motiverad. MVH // Henrik
Publicerat Maj 31, 201015 yr Författare Jo, det är klart att en studsare är överlägsen en slugbössa, det håller jag med dig om. Men i mitt fall där jag endast har en studsare, behöver jag både ett eftersöksvapen och ett hagelvapen. Köper jag då en pumpslug så får jag även en hagelpipa inkluderat i priset, vilket jag anser vara ett perfekt kap för mig. I och med att jag kommer köpa en med räfflad pipa och skjuta sabotslug så kommer den kanske till och med få följa med på åkerjakten i höst, när man ska smyga omkring i havren. Jag vill bara förtydliga detta för de som tror att slug bara kan skjutas på 30-40 meter; En räfflad pipa skjuter betydligt längre och med bättre precision. Skjuter du med sabots så MÅSTE du ha en räfflad pipa, annars hamnar sabotkulan på tvären. Men med en räfflad pipa och sabots kan du skjuta på upp mot 100 meter med bra precision. Och det räcker gott och väl för de flesta jaktsituationer.
Publicerat Maj 31, 201015 yr Jo, det är klart att en studsare är överlägsen en slugbössa, det håller jag med dig om. Men i mitt fall där jag endast har en studsare, behöver jag både ett eftersöksvapen och ett hagelvapen. Köper jag då en pumpslug så får jag även en hagelpipa inkluderat i priset, vilket jag anser vara ett perfekt kap för mig. I och med att jag kommer köpa en med räfflad pipa och skjuta sabotslug så kommer den kanske till och med få följa med på åkerjakten i höst, när man ska smyga omkring i havren. Jag vill bara förtydliga detta för de som tror att slug bara kan skjutas på 30-40 meter; En räfflad pipa skjuter betydligt längre och med bättre precision. Skjuter du med sabots så MÅSTE du ha en räfflad pipa, annars hamnar sabotkulan på tvären. Men med en räfflad pipa och sabots kan du skjuta på upp mot 100 meter med bra precision. Och det räcker gott och väl för de flesta jaktsituationer. Vad har du för hastighet/bantid på en dylik? Tycker det börjar likna 300m skytte på älg... (Men har alltså ingen erfarenhet själv så jag kan ha helt fel...)
Publicerat Maj 31, 201015 yr Författare Citerat från Remingtons hemsida, deras nya Accutip Bonded Sabot Slug: "When the buck of a lifetime steps out at 150 yards, go ahead and squeeze the trigger!" (150 yards = 137,16 meter)
Publicerat Maj 31, 201015 yr Erdenvik- intressanta noteringar, har du själv använt slugs/brenneke i någon omfattning? För egen del avser jag inte att använda brenneke/slugs på rå, att låta det bli tillåtet är kanske bra för att det blir en mer enhetlig regelmassa men den därpå följande praktiska användningen tror jag inte mycket på. Å andra sidan det kan bli intressant att se vilka träffbilder som du kan skjuta ihop till, sabots kostar väl en dryg 30-40 kr styck så det är inget billigt nöje du tänker skaffa dig. Lycka till. Ovan till refererade sabots, Vo 560 m/s, V100 502 m/s, +5 cm 50 meter, + 8 cm 100 meter 0 150 meter TOF 100 meter 0,19 sek, 150 0,299 sek, motsvarande 6,5x55 10.1 grams Oryx TOF 0,299 206 meter /Christian
Publicerat Maj 31, 201015 yr Författare Erdenvik- intressanta noteringar, har du själv använt slugs/brenneke i någon omfattning?För egen del avser jag inte att använda brenneke/slugs på rå, att låta det bli tillåtet är kanske bra för att det blir en mer enhetlig regelmassa men den därpå följande praktiska användningen tror jag inte mycket på. Å andra sidan det kan bli intressant att se vilka träffbilder som du kan skjuta ihop till, sabots kostar väl en dryg 30-40 kr styck så det är inget billigt nöje du tänker skaffa dig. Lycka till. /Christian Jag sköt min första gris med slug och har skjutit en del på banan, resten har jag läst mig till efter andras tester och upplevelser med detta vapen. Träffbilderna är det inget fel på. En vän till mig har en pumpslug som han får fina träffbilder med den på hundra meter. Och om inte det räcker så hittade jag en till som har provat på hundra meter: "Jag har provat att skjuta lite slug med min kombi. Provade lite olika avstånd och på 100 meter var det inga problem att få till hyfsade serier. Roligt nog så samsköt slug och Normas oryx ganska bra på 100 meter." Varför vill endel att det INTE blir lagligt på rå? Alla säger att de inte tycker det, men varför? Slug har både precisionen och anslagsenergin för att nedlägga ett rådjur på i alla fall 70-80 meter, som är kanske det vanligaste skjutavståndet. Jakten är ingen billig hobby eller livsstil
Publicerat Maj 31, 201015 yr Erdenvik, jag är väl medveten om den teroretiska precisionen i sabot slugs och har själv ägt ett sådant vapen du talar om. Jag har inte kvar det... och anledningen är att jag kunde konstatera att jag inte gjorde någonting med det på något avstånd, som jag inte gjorde minst lika bra med en av mina studsare eller kombi. Jag har inte här tagit ställning till om jag tycker det borde vara tillåtet eller inte, utan bara försökt redogöra för min (hyfsat insatta) bild av varför det inte redan är tillåtet.
Publicerat Maj 31, 201015 yr Jag sköt min första gris med slug och har skjutit en del på banan, resten har jag läst mig till efter andras tester och upplevelser med detta vapen. Träffbilderna är det inget fel på. En vän till mig har en pumpslug som han får fina träffbilder med den på hundra meter. Och om inte det räcker så hittade jag en till som har provat på hundra meter: "Jag har provat att skjuta lite slug med min kombi. Provade lite olika avstånd och på 100 meter var det inga problem att få till hyfsade serier. Roligt nog så samsköt slug och Normas oryx ganska bra på 100 meter." Varför vill endel att det INTE blir lagligt på rå? Alla säger att de inte tycker det, men varför? Slug har både precisionen och anslagsenergin för att nedlägga ett rådjur på i alla fall 70-80 meter, som är kanske det vanligaste skjutavståndet. Jakten är ingen billig hobby eller livsstil Tolka mig rätt nu. Jag vill att det skall bli tillåtet. Men ditt resonemang om att skjuta på väldigt långa håll är nog en av anledningarna. Vi är nog många som är oroliga för att det skall bli fler skadeskjutningar med ett vapen som energi och precisionsmässigt funkar ut till väldigt långa avstånd. Jag vet inte om vi har rätt eller fel. Men vi är nog många som tror att den långa bantiden gör att risken ökar markant. Därav min fråga om hastighet/bantid. Sedan tycker jag ändå inte att ett förbud är befogat. Vi borde kunna ha omdömme nog att inte utnyttja "hela kapaciteten". Vad är det annars som hindrar mig att skjuta löpande älg på 300m?
Publicerat Maj 31, 201015 yr finns ju lite snack redan att läsa. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=70932 För övrigt undrar jag om det inte är läge att förbjuda alla dubbelbössor som inte samskjuter.... Nu sitter väl inte så många på både slugbössa och ds men visst vore det kul att jämföra precisionen på 50 meter mellan en Fiiiin ds och en billig turkbössa?
Publicerat Maj 31, 201015 yr Erdenvik- intressanta noteringar, har du själv använt slugs/brenneke i någon omfattning?För egen del avser jag inte att använda brenneke/slugs på rå, att låta det bli tillåtet är kanske bra för att det blir en mer enhetlig regelmassa men den därpå följande praktiska användningen tror jag inte mycket på. Å andra sidan det kan bli intressant att se vilka träffbilder som du kan skjuta ihop till, sabots kostar väl en dryg 30-40 kr styck så det är inget billigt nöje du tänker skaffa dig. Lycka till. Ovan till refererade sabots, Vo 560 m/s, V100 502 m/s, +5 cm 50 meter, + 8 cm 100 meter 0 150 meter TOF 100 meter 0,19 sek, 150 0,299 sek, motsvarande 6,5x55 10.1 grams Oryx TOF 0,299 206 meter /Christian Det tråkiga, eller hur man nu ser på det är sabot i kal 20. den når faktiskt kl1 i måttstock på 100m. sabot är asdyrt att köpa färdigt men om man laddar dem själv kommer man över dem till en verkligt rimlig peng likt min 45/70 och vanliga kulor. vanlig blyklutt är lite stenålder så diskussionen hade definitivt gagnats av sabot-spåret. Sabot:en är inte provad av tillräckligt många i sverige tror jag för att man skall ha underlaget för att döma för eller emot den i jaktsituationer. effekten behöver man nog inte diskutera för kulan är ju så grov, den stansar hål helt enkelt. detta är lite av samma diskussion som att diskutera jakt med enskotts mynningsladdare. det finns moderna bössor med förbannat bra precision på långa håll men det "känns" fel i mångas mun när man pratar om det. jag skulle tro att vår syn, som på många andra fronter har ändrats om 5-10 år. vem trodde tex år 1990 att vi skulle få ha ljus på bössa eller på åtel vid jakt - ingen. Kalle
Publicerat Maj 31, 201015 yr Författare Erdenvik,jag är väl medveten om den teroretiska precisionen i sabot slugs och har själv ägt ett sådant vapen du talar om. Jag har inte kvar det... och anledningen är att jag kunde konstatera att jag inte gjorde någonting med det på något avstånd, som jag inte gjorde minst lika bra med en av mina studsare eller kombi. Jag har inte här tagit ställning till om jag tycker det borde vara tillåtet eller inte, utan bara försökt redogöra för min (hyfsat insatta) bild av varför det inte redan är tillåtet. Men nu är det ju så att alla jagar i olika förhållanden, mer eller mindre, vissa går mest eftersök, andra skjuter kronhjort i bergen på 300 meter. Om man anser sig ha användning för en slug på lite längre avstånd så varför inte. Ett bra exempel tycker jag är åkerjakt, när man smyger runt vid spannmålen. Visst kan man använda en repeter men jag tycker det känns bättre med en snabb slugpåk i handen. Smaken är ju som sagt som baken
Publicerat Maj 31, 201015 yr Ovan till refererade sabots, Vo 560 m/s, V100 502 m/s, +5 cm 50 meter, + 8 cm 100 meter 0 150 meterTOF 100 meter 0,19 sek, 150 0,299 sek, motsvarande 6,5x55 10.1 grams Oryx TOF 0,299 206 meter /Christian Och detta är alltså de refererade Sabot's. Brenneke/Slug är väl ytterligare långsammare. Jag har skjutit älg med 6,5 10,1 gram Oryx på liknande avstånd. Men jag är inte säker på att jag gör det igen... Det vill i alla fall till att man är i stånd att läsa av djuret så att det verkligen står stilla. // Henrik
Publicerat Maj 31, 201015 yr Författare Tolka mig rätt nu. Jag vill att det skall bli tillåtet.Men ditt resonemang om att skjuta på väldigt långa håll är nog en av anledningarna. Vi är nog många som är oroliga för att det skall bli fler skadeskjutningar med ett vapen som energi och precisionsmässigt funkar ut till väldigt långa avstånd. Jag vet inte om vi har rätt eller fel. Men vi är nog många som tror att den långa bantiden gör att risken ökar markant. Därav min fråga om hastighet/bantid. Sedan tycker jag ändå inte att ett förbud är befogat. Vi borde kunna ha omdömme nog att inte utnyttja "hela kapaciteten". Vad är det annars som hindrar mig att skjuta löpande älg på 300m? Det kan nog stämma rätt bra, men man ska aldrig skjuta förens man är säker på vad man gör. Ett skott, ett djur. Är man osäker på avståndet, smyg närmre eller avstå från att skjuta. Svårare än så är det inte.
Publicerat Maj 31, 201015 yr Det kan nog stämma rätt bra, men man ska aldrig skjuta förens man är säker på vad man gör. Ett skott, ett djur. Är man osäker på avståndet, smyg närmre eller avstå från att skjuta. Svårare än så är det inte. ¨ Är man osäker på avståndet så mäter man det, har man ingen mätare så visst då avstår man det som inte är uppenbart korthåll. Erdenvik- om du klarar av att skjuta fullt dvs min guld på ägbanan med din slugpang så som jag förstår att du inte äger än och utöver det från valfri ställning knäcker 3 av 3 lerduvor på 80 meters vallen då är jag inte bara imponerad, din pang duger ut till det avståndet på praktisk jakt. Gillar verkligen att du har klart för dig att jakten är livet, det är så sant. /Christian
Publicerat Maj 31, 201015 yr Författare ¨Är man osäker på avståndet så mäter man det, har man ingen mätare så visst då avstår man det som inte är uppenbart korthåll. Erdenvik- om du klarar av att skjuta fullt dvs min guld på ägbanan med din slugpang så som jag förstår att du inte äger än och utöver det från valfri ställning knäcker 3 av 3 lerduvor på 80 meters vallen då är jag inte bara imponerad, din pang duger ut till det avståndet på praktisk jakt. Gillar verkligen att du har klart för dig att jakten är livet, det är så sant. /Christian Skulle egentligen till banan idag, men det är nästan full storm, så träffbilderna hade inte blivit helt 100. Men ska dit nu i veckan i alla fall och skjuta med en Remington 870 Express och jag kan redovisa resultatet för er sedan om ni vill.
Publicerat Maj 31, 201015 yr Ja, redovisa gärna resultat, sådant är alltid intressant. Själv provsköt jag vid ett tillfälle Winchester Super Slug i min fd Beretta 390, då på cirka 50 meter med rödpunkt. Fick träffbilder kring 40-50 mm vilket jag var mycket nöjd med. Hade inga planer på jakt men var intresserad av att se hur väl det fungerade. A och O när det gäller slugjakt anser jag vara att man ser på vapnet som en kulbössa, dvs har ordentligt sikte och övar "precisionsskytte" såtillvida att man har bra koll på hur man träffar och hur väl vapnet i sig skjuter. Det man är lite orolig för är att folk börjar peta slugs i hagelbössan och hanterar den just som hagelbössa utan annan träning eller provskjutning.. Själv håller jag mig till min Marlin .45-70 med 26-grams kula i 550 m/s, inte helt olikt slugprestanda. Däremot skjuter den 30mm / 100 meter, visa mig en slugbössa som klarar det. Dessutom tål de raka hylsorna massor med omladdningar och Remingtons 26-gramskulor kostar 4 kr. Billigt blir det och bössan är dessutom så vansinnigt mysig. =)