Publicerat Juni 3, 201015 yr Christian,till att börja med har du rätt i att det är bättre att hålla sig till ett kulvapen. Det är bla därför jag skaffade mig en dubbelstudsare. Fast jag tycker nog inte att det är rätt att tvinga alla till detta ändå. Men jag håller absolut inte med om att reglerna är klara. När börjar eftersöket? Är det då OK att ladda med en slug men använda den bara om man skadskjuter med kulpipan? Om inte, är det då så att jag inte heller får byta hagelpatronen mot en slug när jag bryter vapnet direkt efter första kulan avlossats? Har du någon referens till något som fastställer detta så får du gärna hänvisa till detta. Men jag kan ju nämna att Ola inte lyckats... Vi kommer antagligen inte att kunna veta säkert innan vi haft ett prejudicerande mål. Vilket troligtvis aldrig kommer att ske med tanke på alla åklagares ovilja att åtala i dylika fall. MVH // Henrik Vi kan vara överens om att jag inte lyckats förklara för dig så att du förstår vad som gäller. I övrigt är vi inte överens - jag tycker det är klart som korvspad. Vidare diskussioner i detta ämne bör föras i aktuell tråd. Andra påhopp på SJF skall jag låta vara för denna gång, jag vill bara upprepa det Fredrik sagt att de arter som är tillåtna för slugs idag är de som tidigare i princip endast funnits i hägn. Det är skälet till varför det är som det är. Rådjur dör bra för hagel inom rimliga avstånd. På längre avstånd funkar kula. Slugs på halvlånga håll på löpande rådjur är inget som främjar jaktetiken, det är argumentet mot slugs på rådjur, för det är så det sannolikt blir.
Publicerat Juni 3, 201015 yr Vi ältade den här frågan och historien bakom beslutet 2002, inklusive SJF:s roll, till fullständig leda för ett drygt år sedan... den som inte var med då eller inte minns kan exempelvis kolla: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=17214&hl= http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=16683&hl= Men det spretar en del i de trådarna vill jag minnas !
Publicerat Juni 3, 201015 yr Christian Mycket klokt i ditt inlägg. Men förutom att jag också hellre vill ha färre regler än fler så vill jag att reglerna skall vara så tydliga som möjligt. Och i jaktsammanhang skall de gärna utgå från grundregeln att jakten skall bedrivas så att viltet inte orsakas onödigt lidande. Förra året sköt jag av frambenet på en gris. Den gången hade jag dubbelstudsaren så det blev inget större problem... Men om jag hade stått med kombin? Vad skulle jag gjort? Jag visste efter rapport från hundföraren att det var gris på gång. En bekannt sköt av båda frambenen på en annan gris. (Ett annat tillfälle och han hade repeterstudsare) Men om vi stått med kombi. Skulle vi låtit grisarna lämna resp pass innan vi nyttjat hagelpipan för avlivning? (Han hade i och för sig nog hunnit ladda om men det är en annan sak) Hade det troliga varit att vi hade tillfogat dessa grisar mer eller mindre lidande om vi stoppat i slug i hagelpipan? Jag har väldigt svårt att se det som ett jaktbrott oavsett om jag hade slug eller hagel. Men jag är osäker på hur rätten skulle tolka det. Vad vi kommer fram till här på forumet har ju inte så stor betydelse för rätten... Eller om jag skall vara ärlig (framförallt med tanke på att Ola verkade ta lite illa upp) jag är orolig för att vissa personers tolkning kan hja genomslagskraft även om jag anser att den tolkningen är felaktig och orsakar mer lidande för djuren än den förhindrar... Det jag däremot blev helt överens med Ola om i en tidigare diskussion är att om jag totalbommar med kulpipan och ändå avlossar hagelpipan (med slug eller hagel) mot ovan nämnda gris så har jag gjort mig skyldig till ett jaktbrott. Så oavsett om det är någon därute som håller med mig eller ej så finns nog anledning att vara försiktig. Jag har ju dessutom avslöjat mig lite då jag erkännt att erkännt att jag införskaffat en dubbelstudsare... Ola Jag tycker definitivt att diskussionen slug i kombi hör hemma i en diskussion om slug mot Rå. Framförallt eftersom blandjakter där slug används som "backup" om man förväntar sig gris utgör ett användningsområde som inte handlar om att skjuta med slug på olämpliga avstånd. Om du läste längre upp i tråden så såg du nog att vi är av samma åsikt i den frågan... Håller du trots det inte med om att diskussionen hör hemma här så tar jag inte illa upp om du flyttar mitt inlägg. Annars är jag ledsen och ber om ursäkt ifall du tar så illa upp som det verkar av att vi inte delar åsikt i den här frågan. Jag tycker också att det är klart som korvspad. Om jag inte har uppsåt att skjuta oskadat villt så kan jag inte dömmas för ett "förberedelse" brott och andra brott kan jag inte dömmas för om jag inte begått dem. DVS skjutit med slug (ur kombi eller "fel art") på oskadat villt. Den dagen jag beslutat att lägga bössorna på hyllan kanske jag kör extra mycket med kombin sista året. Skulle situationen uppstå då kanske jag anmäler mig själv så vi får veta säkert. Men dit är det väl förhoppningsvis en 30-40 år... MVH // Henrik
Publicerat Juni 3, 201015 yr Vi ältade den här frågan och historien bakom beslutet 2002, inklusive SJF:s roll, till fullständig leda för ett drygt år sedan... den som inte var med då eller inte minns kan exempelvis kolla:http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=17214&hl= http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=16683&hl= Men det spretar en del i de trådarna vill jag minnas ! Visst spretar de... Ögnade igenom dem lite snabbt och det var mycket man glömt. Framförallt måste jag så här i efterhand säga att det är ett riktigt häst jobb du lägger ner på att svara, kommentera och ibland försöka gjuta lite olja på vågorna! Säger som en viss HV profil; Överstyvt!!!
Publicerat Juni 3, 201015 yr Författare Rådjur dör bra för hagel inom rimliga avstånd. På längre avstånd funkar kula. Slugs på halvlånga håll på löpande rådjur är inget som främjar jaktetiken, det är argumentet mot slugs på rådjur, för det är så det sannolikt blir. Men då borde man ju inte få skjuta med något vapen överhuvudtaget? Hur mycket etik ligger det i att skjuta på ett vilt med hagel på 40 meter? Hur mycket etik ligger det i att skjuta med kula på löpande vilt på över 100 meter? Man får ju hålla sig inom vissa gränser och vad man klarar, vilket även gäller kula och hagel. Så varför kan man inte hålla sig inom en slugs gränser?
Publicerat Juni 3, 201015 yr ChristianMycket klokt i ditt inlägg. Men förutom att jag också hellre vill ha färre regler än fler så vill jag att reglerna skall vara så tydliga som möjligt. Och i jaktsammanhang skall de gärna utgå från grundregeln att jakten skall bedrivas så att viltet inte orsakas onödigt lidande. Förra året sköt jag av frambenet på en gris. Den gången hade jag dubbelstudsaren så det blev inget större problem... Men om jag hade stått med kombin? Vad skulle jag gjort? Jag visste efter rapport från hundföraren att det var gris på gång. En bekannt sköt av båda frambenen på en annan gris. (Ett annat tillfälle och han hade repeterstudsare) Men om vi stått med kombi. Skulle vi låtit grisarna lämna resp pass innan vi nyttjat hagelpipan för avlivning? (Han hade i och för sig nog hunnit ladda om men det är en annan sak) Hade det troliga varit att vi hade tillfogat dessa grisar mer eller mindre lidande om vi stoppat i slug i hagelpipan? Jag har väldigt svårt att se det som ett jaktbrott oavsett om jag hade slug eller hagel. Men jag är osäker på hur rätten skulle tolka det. Vad vi kommer fram till här på forumet har ju inte så stor betydelse för rätten... Eller om jag skall vara ärlig (framförallt med tanke på att Ola verkade ta lite illa upp) jag är orolig för att vissa personers tolkning kan hja genomslagskraft även om jag anser att den tolkningen är felaktig och orsakar mer lidande för djuren än den förhindrar... Det jag däremot blev helt överens med Ola om i en tidigare diskussion är att om jag totalbommar med kulpipan och ändå avlossar hagelpipan (med slug eller hagel) mot ovan nämnda gris så har jag gjort mig skyldig till ett jaktbrott. Så oavsett om det är någon därute som håller med mig eller ej så finns nog anledning att vara försiktig. Jag har ju dessutom avslöjat mig lite då jag erkännt att erkännt att jag införskaffat en dubbelstudsare... MVH // Henrik Jag tror vi ska dra i bromsen lite... Din diskution bygger på att du vill se till att du har ett bra utgångsläge i ett säkert andra skott. Med en Kombi så har du inte det, och då får man helt enkelt avstå det vapnet vid den sortens jakt. Ett kulgevär måste till eller då en halvautomat med slug med eftersom den inte är laglig på Rå så faller den med. Kvar att välja är kula. Nu kanske jag slirar lite på ditt resonemang men jag tycker faktiskt att det haltar. Man förutsätter att det ska bli skadeskjutning och därför vill amn ladda hagelpipan med en olaglig ammo för att öka sina chanser att rätta till problemet. Ett problem som inte fanns om man redan från början valt rätt vapen för jakten. Dvs ett kulvapen med flera skott. Så fort man laddar en slug i en hagelpipa på en kombi utan att det redan är eftersök så tolkar jag lagen som om det är olagligt. Man kan i de fallen omöjligt förutse att det kommer att bli eftersök. Lite som att komma undan med att man kört för fort med en gravid fru i 5 månaden bara för att hon kanske skulle kunna få värkar och därmed ha en anledning att gå utanför lagens rå märken. /Lasse
Publicerat Juni 3, 201015 yr Jag tror vi ska dra i bromsen lite...Din diskution bygger på att du vill se till att du har ett bra utgångsläge i ett säkert andra skott. Med en Kombi så har du inte det, och då får man helt enkelt avstå det vapnet vid den sortens jakt. Ett kulgevär måste till eller då en halvautomat med slug med eftersom den inte är laglig på Rå så faller den med. Kvar att välja är kula. Nu kanske jag slirar lite på ditt resonemang men jag tycker faktiskt att det haltar. Man förutsätter att det ska bli skadeskjutning och därför vill amn ladda hagelpipan med en olaglig ammo för att öka sina chanser att rätta till problemet. Ett problem som inte fanns om man redan från början valt rätt vapen för jakten. Dvs ett kulvapen med flera skott. Så fort man laddar en slug i en hagelpipa på en kombi utan att det redan är eftersök så tolkar jag lagen som om det är olagligt. Man kan i de fallen omöjligt förutse att det kommer att bli eftersök. Lite som att komma undan med att man kört för fort med en gravid fru i 5 månaden bara för att hon kanske skulle kunna få värkar och därmed ha en anledning att gå utanför lagens rå märken. /Lasse Lasse Oavsett om du gillar det eller ej, eller om det är lämpligt eller ej, så är det fullt lagligt att jaga med enkelskottare. Har jag bättre eller sämre möjlighet att förkorta djurets lidande med en slug i hagalpipan på en kombi? Jag tror dessutom att det är fullt lagligt att sätta sig i en bil med kapacitet att köra för fort utifall frugan skulle få värkar. Kanske en något löjlig jämförelse men det var du som tog upp den! MVH // Henrik
Publicerat Juni 3, 201015 yr LasseOavsett om du gillar det eller ej, eller om det är lämpligt eller ej, så är det fullt lagligt att jaga med enkelskottare. Har jag bättre eller sämre möjlighet att förkorta djurets lidande med en slug i hagalpipan på en kombi? Jag tror dessutom att det är fullt lagligt att sätta sig i en bil med kapacitet att köra för fort utifall frugan skulle få värkar. Kanske en något löjlig jämförelse men det var du som tog upp den! MVH // Henrik Visst är det lagligt att jaga med enkelskottare. Ingen har sagt något annat. Men inte skulle du ta ett sådant vapen med dig på drevjakt på gris. Eller? Visst har du kanske bättre förutsättningar med en slug i hagelpipan på en kombi jämfört med om du hade daft hagel i den men om du istället valt ett kulvapen med flera skott så borde det vara ännu bättre. Men det är inte lagligt att köra för fort om hon inte får värker, vilket var meningen med liknelsen att förtydliga. Kör du för fort med din gravida fru i passagrar sätet UTAN att hon har värkar så begår du ett lagbrott. Skulle hon därmed HA värker så finns risken att du kan komma undan med det. Ser du liknelsen? Jag vet att den är lite fånig men jag kom inte på någon bättre Välj ett bättre vapen istället för ett vapen där du ÄR olaglig om du laddar med slug. /
Publicerat Juni 3, 201015 yr Visst är det lagligt att jaga med enkelskottare. Ingen har sagt något annat. Men inte skulle du ta ett sådant vapen med dig på drevjakt på gris. Eller? Visst har du kanske bättre förutsättningar med en slug i hagelpipan på en kombi jämfört med om du hade daft hagel i den men om du istället valt ett kulvapen med flera skott så borde det vara ännu bättre. Men det är inte lagligt att köra för fort om hon inte får värker, vilket var meningen med liknelsen att förtydliga. Kör du för fort med din gravida fru i passagrar sätet UTAN att hon har värkar så begår du ett lagbrott. Skulle hon därmed HA värker så finns risken att du kan komma undan med det. Ser du liknelsen? Jag vet att den är lite fånig men jag kom inte på någon bättre Välj ett bättre vapen istället för ett vapen där du ÄR olaglig om du laddar med slug. / Till att börja med vill jag slå fast en sak. Oavsett vad du och några andra tidigare sagt. Det är absolut inte olagligt att ladda med slug i en kombi. Tror ni det får ni gå om juridik utbildningen. Det är först när man har ett brottsligt uppsåt det kan vara olagligt. Jag har laddat med slug flera gånger. Oftast för att skjuta på pappfigurer. Men en gång även för att jag kännde mig osäker på "bamses" intentioner. Tror ni fortfarande att det är olagligt att ladda med slug så får ni väl anmäla mig... Vad som däremot kan vara olagligt är att ha en slug i kombin när man avlossar ett skott med kulpipan mot t.ex ett rådjur eller gris eftersom det då möjligen finns ett uppsåt att utnyttja slugen utan att först ha konstaterat att det rör sig om en skadskjutning. Men detta är vad du och några fler (kanske en majoritet) anser. Men utan prejudikat vet vi inte. Och hur som helst så är det just detta jag vill ändra på. Jag vill att det skall vara lagligt! Jag utgår från att de idag lagliga medlen tex enkelskottare och slug i enpipigt gevär är "good enough". Att det finns bättre alternativ är en annan sak och hör inte hit när vi diskuterar vad som skall vara lagligt eller ej. Jag både rekomenderar och har själv köpt en dubbelstudsare för att komma ifrån problematiken. Kommer man fram till att enkelskottare och slug inte är good enough så hamnar sakfrågan i ett helt annat läge. Det kan väl inte vara så att du och flera egentligen inte tycker att dessa redan lagliga medel är "good enough" men inte vågar ta kritiken som skulle följa om man även ville förbjuda dessa? // Henrik
Publicerat Juni 3, 201015 yr känns som ett försvinnande litet problem det här. de finns väl gris överallt söder om stockholm nu. där finns det även rådjur. Så kontentan blir: jagar du rådjur söder om stockholm så finns det också sannolikt gris. Sorry ingen surprise längre! ta studsaren om du känner dig osäker med kombin.
Publicerat Juni 3, 201015 yr Vad som däremot kan vara olagligt är att ha en slug i kombin när man avlossar ett skott med kulpipan mot t.ex ett rådjur eller gris eftersom det då möjligen finns ett uppsåt att utnyttja slugen utan att först ha konstaterat att det rör sig om en skadskjutning. Men detta är vad du och några fler (kanske en majoritet) anser. Men utan prejudikat vet vi inte.Och hur som helst så är det just detta jag vill ändra på. Jag vill att det skall vara lagligt! // Henrik Rättelse till mitt eget inlägg ovan. Det som kan anses som olagligt och som jag vill ändra på (så att det inte anses olagligt) börjar givetvis långt innan man avlossar skottet...
Publicerat Juni 3, 201015 yr Njaa Henrik de fem åren samt fem år på byrå som jag har gjort känns inte som jag vill göra om och jag kan säga att jag delar inte din juridiska bedömning av regelverket, därtill hör att jatkbrott per definition omfattar såväl uppsåtliga som grovt oaktsamma brott, vilket medför att mycket av tänket ovan i grunden är felaktigt, i varje fall ur juridisk synvinkel jmfr 43 § 1 st 2 p Jaktlag med referens till 30 § 1 st om regeringens rätt att delegera om föreskrifter samt NVV:s föreskrifter i form av 2002:18. Men därutöver finner jag att diskursen har fallit under nivån för forat, en sak jag själv hänfallit åt för inte så länge sedan så nu slutar jag att posta i denna tråd. /Christian
Publicerat Juni 3, 201015 yr Njaa Henrik de fem åren samt fem år på byrå som jag har gjort känns inte som jag vill göra om och jag kan säga att jag delar inte din juridiska bedömning av regelverket,därtill hör att jatkbrott per definition omfattar såväl uppsåtliga som grovt oaktsamma brott, vilket medför att mycket av tänket ovan i grunden är felaktigt, i varje fall ur juridisk synvinkel jmfr 43 § 1 st 2 p Jaktlag med referens till 30 § 1 st om regeringens rätt att delegera om föreskrifter samt NVV:s föreskrifter i form av 2002:18. Men därutöver finner jag att diskursen har fallit under nivån för forat, en sak jag själv hänfallit åt för inte så länge sedan så nu slutar jag att posta i denna tråd. /Christian Christian har rätt om nivån så jag ber om ursäkt och drar mig tillbaks. Dock utan att ändra åsikt i sak.
Publicerat Juni 3, 201015 yr Till att börja med vill jag slå fast en sak. Oavsett vad du och några andra tidigare sagt. Det är absolut inte olagligt att ladda med slug i en kombi. Tror ni det får ni gå om juridik utbildningen. Det är först när man har ett brottsligt uppsåt det kan vara olagligt. Jag har laddat med slug flera gånger. Oftast för att skjuta på pappfigurer. Men en gång även för att jag kännde mig osäker på "bamses" intentioner. Tror ni fortfarande att det är olagligt att ladda med slug så får ni väl anmäla mig...// Henrik Självklart får du ladda med slug för att skjuta på bana; det har väl ingen sagt ngt om? Men sedan håller jag inte med dig... men det visste du väl redan ! I NV:s föreskrifter står: 7 § Enkelpipiga hagelgevär med funktionssätt och laddningskapacitet enligt 5 § i kaliber 12, 16 och 20, laddade med patroner i kaliber 12, 16 eller 20 försedda med en projektil (kula) avsedd för respektive kaliber (exempelvis s.k. slugpatron) får användas vid jakt efter vildsvin, dovhjort och mufflonfår, av den som är behörig att använda kulgevär avsedda för patroner i klass 1 vid jakt. Inga flerpipiga vapen omnämns, och inga sådana (kombinationsvapen eller svs/bock) får därmed användas vid jakt laddade med slugs. Solklart och jag kan inte på ngt vis se hur detta skulle vara öppet för tolkningar (numera anses dessutom eftersök vara jakt, även om man nu får "vidta nödvändiga åtgärder" vilket även torde innefatta slug på rådjur om det är lämpligt). Vad som sker när vi väl får nya föreskrifter återstår dock förstås att se; möjligen kommer vi att få skjuta rådjur med slugs. Jag skulle dock bli extremt förvånad om man släppte slugs även i flerpipiga vapen; de tester man utförd just för att undersöka lämpligheten (samskjutningen) av detta var så vitt jag vet mycket tydliga, om vi säger så...
Publicerat Juni 3, 201015 yr Rättelse till mitt eget inlägg ovan.Det som kan anses som olagligt och som jag vill ändra på (så att det inte anses olagligt) börjar givetvis långt innan man avlossar skottet... Helt rätt. Det var liksom det jag menade hela tiden. Christian har rätt om nivån så jag ber om ursäkt och drar mig tillbaks. Dock utan att ändra åsikt i sak. Ang nivån på tråden så är jag av lite delad mening en er båda (Henrik o Christian) Jag anser mig vara en av de mest svår retade personerna här inne, jag brukar inte ( tror jag själv) skriva hårda ord och små spydiga texter. MEN när jag väl hoppar in i ett debatterat ämne så brukar mångas sinne ha runnit över och det börjar bli pajkastning, vilket brukar resultera i att man lägger ner diskussionen med eller utan hjälp av moderatorer. Nivån på denna tråden kanske börjar närma sig det stadiet men jag måste tillstå att jag inte tycker att det har gott överstyr ännu. Jag kan ha fel och om jag har varit fel ute i något så är jag den förste att be om ursäkt. Fortsätter gärna att diskutera..på rätt nivå /Lasse
Publicerat Juni 3, 201015 yr Författare Dock tycker jag att diskussionen har gått över lite mer åt vapenbiten än åt själva frågan i tråden Men har ju fått bra svar och jag tackar så mycket för era ofta invecklade men ändå sakliga förklaringar Fortsätt gärna diskutera!
Publicerat Juni 3, 201015 yr Finns säkert massor av modeller av sabbot som håller samma klass som studsarkulor, jag har ingen aning! Men diskussionen handlade om slugs mot rådjur. Vilket vi kan konstatera är helt kass mot just rådjur! Står rådjuret still upp till 100m, skjut det med vanlig kul avsätt för viltslaget, löper det i maklig takt på upp till 20-25m använd hagel! Vad gäller vildsvin skjuter man nog som hundförare bara en gång, efter att ha sätt allt splitter som yr, hoppar man nog över det igen om man är rädd om sin hund. Dessutom är stoppeffekten bra mycket sämre än vad myten ger sken av. Slugs fyller nog sin funktion bäst hos amerikanska polisen då dom stoppar bilar!
Publicerat Juni 3, 201015 yr Författare Vad gäller vildsvin skjuter man nog som hundförare bara en gång, efter att ha sätt allt splitter som yr, hoppar man nog över det igen om man är rädd om sin hund. Dessutom är stoppeffekten bra mycket sämre än vad myten ger sken av. Men om det inte är bra att skjuta med slug med tanke på hunden, varför använder en del det till eftersök? Just eftersök borde ju vara ännu värre med tanke på att hunden ofta ligger på ännu mer än vid ståndet, eftersom hunden märker att grisen är skadad. Man har ju hört att slug är bättre för eftersök än vanlig jakt.
Publicerat Juni 4, 201015 yr För några år sedan var jag skjutledare under en övning på den lokala skjutbanan som var särskilt riktad mot just slugskytte. Vi hade dagen till ära öppnat upp vår 50m viltmålsbana för slugskyttar (dock sköt vi på 30m). Vi hade också ett par modifierade jaktstigsmål där vi sköt på rådjursfigurer i plywood samt stående skytte på 20,40 och 60m. Resultatet av dessa övningar var rätt intressant och av de 10-15 skyttar som var där var det bara ett par-tre stycken som tillsammans med sina vapen kunde prestera ett bra skytte. Samtliga skyttar var sådana som vi även i vanliga fall ser på skjutbanan, d v s det var skyttar som tränar mer eller betydligt mer än vad genomsnittsjägaren gör. De målen som stod still klarade de flesta av att träffa på ett vettigt sätt men så fort det var skutte mot mål i rörelse (vildsvin på viltmålsbanan och råbocken i plywood) så låg andelen dödande träffar på 20-30% vill jag minnas. Slutsatsen var att man behöver träna även detta skytte separat, vilket inte kom som någon jättestor överaskning Frågan är då hur många skott man behöver för att kunna prestera ett vettigt och etiskt jaktskytte? Är det 50, 100 eller 200 skott årligen? Frågan blir såklart ännu mer intressant när vi sätter en prislapp på vad detta skulle kosta, jag har inte sett någon svensk pprisuppgift på vad dessa Remington accutip sabots skulle kosta men baserat på vad liknande ammunition kostar så kan vi nog räkna med MINST 50 kr per skott. Träningsdoserna ovan skulle alltså ha en ammunitionskostnad på 2500, 5000 respektiva 10 000 kr! En annan reflektion är att jag inte riktigt förstår det här med att det "kan komma ett rådjur när man jagar vildsvin", vet man i förväg att det kan bli aktuellt med både gris och rådjur så får man väl beväpna sig därefter? Jag väljer själv rätt ofta att specialisera min utrustning för den valda jakten, jag skjuter t ex gärna rådjur med klass2 bössa. Om det då skulle komma gris eller för den delen den sista älgkalven så är det bara att lyfta på hatten, valet att inte skjuta klass 1 vilt gör jag ju när jag tar ut min klass 2 studsare ur jaktskåpet. Samma sak om jag har beväpnat mig med en enkelskottare, för att jag skall skjuta med den så måste jag få ett skjutläge som passar den valda vapentypen. Kommer älgen i trav så är det inget läge för enkelskottaren oavsett vilken kula jag har i den. Om man nu har valt att beväpna sig med en kombi med klass 1 inför rådjursjakten så har men i princip valt att ha hagelmöjlighet på rådjur samtidigt som man har en enkelskottare för klass 1 vilt. Om läget inte är sådant att man med säkerhet vet att man klarar av att skjuta ett direkt dödande skott har man med andra ord inget skjutläge och det är återigen bara att lyfta på hatten. Skulle då en eftersöks situation uppstå så är det klart att man kan stoppa i en slug i hagelpipan oavsett viltslag. Om man vet att man kommer att ägna sig åt blandade jakter så finns det såklart en väldig massa vapen som är lämpade för detta och om man väljer en halvautomat, cylinderrepeter, dubbelstudsare eller bygelrepeter är kanske mindre intressant, det viktiga är så klart att man är väl förtrogen med sitt vapen och känner gränserna för när man kan och inte kan avge ett direkt dödande skott. För att uppnå detta så finns det inga genvägar, det är träning som gäller. Att då välja ett vapen som blir extremt dyrt att träna med är kanske inte det allra slugaste för majoriteten av oss. I mina ögon så är slugvapen ett specialiserat val för eftersökssituationer, det är också uppenbart att väldigt många erfarna eftersöksjägare/hundförare efter att ha testat vapentypen bestämmer sig för att den inte är den optimala lösningen för dem. Vänligen, Henrik
Publicerat Juni 4, 201015 yr En annan reflektion är att jag inte riktigt förstår det här med att det "kan komma ett rådjur när man jagar vildsvin", vet man i förväg att det kan bli aktuellt med både gris och rådjur så får man väl beväpna sig därefter? Jag väljer själv rätt ofta att specialisera min utrustning för den valda jakten, jag skjuter t ex gärna rådjur med klass2 bössa. Om det då skulle komma gris eller för den delen den sista älgkalven så är det bara att lyfta på hatten, valet att inte skjuta klass 1 vilt gör jag ju när jag tar ut min klass 2 studsare ur jaktskåpet. Samma sak om jag har beväpnat mig med en enkelskottare, för att jag skall skjuta med den så måste jag få ett skjutläge som passar den valda vapentypen. Kommer älgen i trav så är det inget läge för enkelskottaren oavsett vilken kula jag har i den.Henrik Tror att detta har med ska vi kalla det för jaktlig mognad att göra,jag har inte heller några problem med att avstå skott mot gris när jag är ute med min klass2 studsare. Går jag ut för att jaga bock så är det just det som gäller. Majoriteten av de jägare jag känner beväpnar sig däremot just för att kunna skjuta allt som kan visa sig och är lovligt. Vad det gäller slug så ska vi inte glömma att det är en milsvid skillnad på att jaga som jänkarna gör dvs med en kikarförsedd halvauto i regel med räfflad pipa som tar skott mot stillastående djur, eller som vi svenskar gör dvs skjuter mot löpande djur. Med ett V0 om 400m/s så blir framförhållningen den dubbla gentemot en normal klass1 patron och därmed ökar även svårighetsgraden markant. Kostnaden för att träna detta till en hög nivå blir som Henrik skriver i det närmaste oacceptabel! Som projektil sett rent tekniskt ser jag inga hinder för att använda slug mot allt klövvilt i sverige,frågan är bara hur den används. /Mike
Publicerat Juni 5, 201015 yr Författare Får bli min Remington 700 som får följa med så länge verkar det som. Har ju QR fästen på den med, så jag köper nog ett Aimpoint för snabbare skott. De flesta av er verkar eniga om att en slugkastare inte är lämplig av olika anledningar, så jag tror att jag väljer bort den och köper en kort repeter istället. Det som är lite synd är att jag hade fått även en hagelbössa, men får väl stå med kula på rå & rävjakten sålänge Tack för alla svar!
Publicerat Juni 5, 201015 yr Med ett V0 om 400m/s så blir framförhållningen den dubbla gentemot en normal klass1 patron och därmed ökar även svårighetsgraden markant.Kostnaden för att träna detta till en hög nivå blir som Henrik skriver i det närmaste oacceptabel! Som projektil sett rent tekniskt ser jag inga hinder för att använda slug mot allt klövvilt i sverige,frågan är bara hur den används. /Mike Erkänner att jag inte följt tråden. Min tanke är att det blir samma framförhållning som med hagel och det är med hagel som jag skjuter mot rörliga mål med. Så om man har en hagelautomat eller pump som man skjuter mycket med så ser jag inte träningen som något problem.
Publicerat Juni 26, 201015 yr Som Christian nämde så är det förbud mot att skjuta kula mot bla hjortvilt i flera Amerikanska stater, vilket hejar på utvecklingen av blydankar och annat. Syftet med det kulförbudet vill jag minnas, är att skydda jaktutövarna, då man inte riktigt kan veta hur många skyttar eller var de kan tänkas sitta på de statliga jaktområdena. Därför vill man att de skott som avlossar, och de brukar vara generösa i antal, ska färdas så kort sträcka som möjligt. Utvecklingen av "fulammo" kommer mao ställa till det lite där över i väst. Jag anser att vi ligger lite före i utvecklingen här i Sverige, framförallt etiskt, så därför blir jag alltid orolig när vi sneglar åt jänkarna. Personligen ser jag ingen vits med att skjuta slug när det finns bättre alternativ, och som nämts i slutet av av tråden kan jag tänka mig att släppa förbi rätt djur om jag står med fel byssa.