Publicerat Maj 31, 201015 yr Författare Själv håller jag mig till min Marlin .45-70 med 26-grams kula i 550 m/s, inte helt olikt slugprestanda. Däremot skjuter den 30mm / 100 meter, visa mig en slugbössa som klarar det. Här har du Remingtons senaste sabotammunition, Premier Accutip Sabot Slug. Antagligen sjukt dyr, men det är inte det som var frågan Dock ganska synd att skjuta iväg så fina skott
Publicerat Maj 31, 201015 yr På hur långa håll kan man skjuta slug? Jag har bara testat slug en gång och då avståndet 50 m och upplevde det inte som något man kan skjuta på riktigt långa håll på. Med riktigt långa håll talar jag om avstånd på 300-600 m dvs inga avstånd som är aktuella under jakt men som jag vet att min 6,5x55 klarar med träffbilder där det handlar om några mm spridning om det är en bra skytt. För min del handlar det om 5-10 cm spridning på dom avstånden.
Publicerat Maj 31, 201015 yr Författare På hur långa håll kan man skjuta slug? Jag har bara testat slug en gång och då avståndet 50 m och upplevde det inte som något man kan skjuta på riktigt långa håll på.Med riktigt långa håll talar jag om avstånd på 300-600 m dvs inga avstånd som är aktuella under jakt men som jag vet att min 6,5x55 klarar med träffbilder där det handlar om några mm spridning om det är en bra skytt. För min del handlar det om 5-10 cm spridning på dom avstånden. Tror inte att någon ens har tänkt tanken att prova på det avståndet men finns en film på Youtube där en provar på 200 yards, vilket är drygt 180 meter
Publicerat Maj 31, 201015 yr Hur kan man undgå tanken? Kanske bara är jag som vill pressa mitt vapen till sin yttersta gräns:p
Publicerat Maj 31, 201015 yr Författare Hur kan man undgå tanken? Kanske bara är jag som vill pressa mitt vapen till sin yttersta gräns:p Denna kan man nog damma iväg en bit
Publicerat Juni 1, 201015 yr Den hade en fin effekt i gelantinet också Undra bara om det blir något rådjur kvar att ta hem om man skjuter med en sådan. Iof, man kan ju alltid röka baklåren:P
Publicerat Juni 1, 201015 yr Författare Den hade en fin effekt i gelantinet också Undra bara om det blir något rådjur kvar att ta hem om man skjuter med en sådan. Iof, man kan ju alltid röka baklåren:P haha, och sen finns det ju säkert lite grytbitar
Publicerat Juni 1, 201015 yr Själv ser jag slugs som en dålig kula, en blyklump, pissig precision i dom flesta vapen, ska man jaga med en kula, varför inte jaga med en riktig, och i ett riktigt kulgevär som kan leverera en god precision och kulan kan leverera en god och säker expasion med en god restvikt. Ser inga fördelar med sluggs alls, speciellt inte på ett rådjur, en egentligen inte till något annat en att skjuta sönder meloner med. Sluggsen är enligt mig en kvarleva från en svunnen tid helt utan någon given plats i en mordern värld.
Publicerat Juni 1, 201015 yr Författare Men även slugs utvecklas och blir bättre och bättre, precis som allt annat. Det är likadant med allt, det finns skräp, det finns bra saker och det finns ännu bättre saker. Enligt din uppfattning så verkar den ju inte fungera överhuvudtaget, men har du kollat på länken jag infogade? Den kulan har en restvikt på 95% vilket jag själv anser vara bra. Dessutom har den precision likt en vanlig kulammunition, kanske inte på 200 meter, men vem skjuter på det avståndet även med kula, om det inte är speciella jaktformer? Nu kanske inte alla har råd med denna moderna sabotammunition men det hör ju inte hit.
Publicerat Juni 1, 201015 yr Men även slugs utvecklas och blir bättre och bättre, precis som allt annat. Det är likadant med allt, det finns skräp, det finns bra saker och det finns ännu bättre saker. Enligt din uppfattning så verkar den ju inte fungera överhuvudtaget, men har du kollat på länken jag infogade?Den kulan har en restvikt på 95% vilket jag själv anser vara bra. Dessutom har den precision likt en vanlig kulammunition, kanske inte på 200 meter, men vem skjuter på det avståndet även med kula, om det inte är speciella jaktformer? Nu kanske inte alla har råd med denna moderna sabotammunition men det hör ju inte hit. Fast i valet mellan att skjuta saboted slugs med en spets som liknar mjukglasstopping och att skjuta med en riktig storviltskaliber, dvs kostnaden är den samma för ett tryck på avtryckaren så är mitt val självklart. Du får göra ditt så klart, men jag tror att du underskattar kostnadsbilden, med en billig 9,3x57 och en hel hög med ammo hade du haft en enklare och mer kapabel lösning. /Christian
Publicerat Juni 2, 201015 yr Författare Jo, visst förstår jag att det inte är det billigaste att skjuta sabot och mjukglasstoppingen är ju mindre viktig, kanske inte för aerodynamiken men för ögat Anledningen till att jag infogade länken var för att visa att det faktiskt finns "slug" som kan prestera lite bättre, så man inte drar alla över en kam. Tycker jag känner lite fördomar när man pratar om slug över lag. Klart att en repeter hade gjort det bättre, men då står jag där en 2 kulbössor och inget hagel. Det är kombinationen mellan slugpipa och hagelpipa som lockar lite. Jag har redan en .300 WM som jag inte vill gå eftersök med, som du vet Christian. Samtidigt vill jag ha något annat till jakten med ställande hund. Behöver också en hagel till rå/räv/har-jakten i höst/vinter. Och med de anledningarna ser jag hellre en slugbössa där jag också får en hagelpipa för totalt 5900 kr.
Publicerat Juni 2, 201015 yr En rätt intressant sak i det här är att många av förespråkarna för slug har egentligen ingen praktisk erfarenhet av att använda dem. Verkar finnas någon slags övertro på deras effekt i vilt och deras förmåga att klara t.ex kvistträffar. Kan ju säga att jag känner en hel del hundförare som när de började jaga vildsvin använde pump el hagelautomat men tror inte en enda av dem använder något annat än studsare nu.
Publicerat Juni 2, 201015 yr Men även slugs utvecklas och blir bättre och bättre, precis som allt annat. Det är likadant med allt, det finns skräp, det finns bra saker och det finns ännu bättre saker. Enligt din uppfattning så verkar den ju inte fungera överhuvudtaget, men har du kollat på länken jag infogade?Den kulan har en restvikt på 95% vilket jag själv anser vara bra. Dessutom har den precision likt en vanlig kulammunition, kanske inte på 200 meter, men vem skjuter på det avståndet även med kula, om det inte är speciella jaktformer? Nu kanske inte alla har råd med denna moderna sabotammunition men det hör ju inte hit. Jag har för liten egen erfarenhet av slug för att egentligen uttala mig men det jag har sett av sluganvändande i skogen har inte precis övertygat mig. Det är också så att de erfarna jägarna som jag känner som använt slug allihop numera gått över till andra vapen som använder "normal" kulammunition. Även om de använder väldigt olika vapen så har de alla baserat på sina egna erfarenheter valt bort slugs. Mot detta står det en reklamfilm från remington som tydligt visar att man kan skjuta hål i papper på ett för mig okänt avstånd, dessutom visar remington att deras slugs klarar av att penetrera vad jag antar är ballistisk gelatin på ett övertygande sätt. Det är väl vackert så men inte sjutton blir jag speciellt övertygad av detta Vill du testa slugs rent praktiskt skall du naturligtvis göra det men jag vill nog se helt andra "bevis" innan jag blir en troende sluganhängare. Vänligen, henrik
Publicerat Juni 2, 201015 yr Det jag ser fram emot att i någon mån minska antalet "bommar" med hagelvapen. Ett skott mot rådjur med hagel levererar ofta inte något blodspår de första 100 metrarna och det är ett helvete att hitta hår på skottplatsen om det inte är snö på marken. Är det bara jag som tycker att folk ringer mer efter eftersökshjälp när snön ligger? Nå, det är enklare att avgöra om en slug har bommat. Det är ett stort hål i roten på en tall, typ. Och om det är en träff som sitter dåligt - så lämnar en slug mer spår efter sig än ett hagelskott. Det är svårt att stansa ett 18 mm hål i ett rådjur utan att det blir ett omedelbart blodflöde i direkt anslutning till skottplatsen. Slug är sämre än kula och sämre än rätt hanterade hagel. Men det är tillräckligt bra för att använda om man har koll på vad man gör och det har mindre problem med felaktiga friskförklaringar. I min värld är det ett fall framåt för rådjursjakten, det är inte perfekt men vi kommer att få fler genomförda eftersök utan att öka skadskjutningarna. Fine with me.
Publicerat Juni 2, 201015 yr En rätt intressant sak i det här är att många av förespråkarna för slug har egentligen ingen praktisk erfarenhet av att använda dem. Verkar finnas någon slags övertro på deras effekt i vilt och deras förmåga att klara t.ex kvistträffar. Kan ju säga att jag känner en hel del hundförare som när de började jaga vildsvin använde pump el hagelautomat men tror inte en enda av dem använder något annat än studsare nu. Instämmer. Har använt slugg i min benelli med en aimpiont och ser att jag kan trätta en fotboll på 80 meter med den, och jag har använt den i Tunisien under jakt efter svin och där skjutit gris. MEN det är inget jag skulle välja FÖRE en bra kulbössa alldeles för mycket nackdelar. Jag har som Musköt sett många människor som har skaffat sluggbössor som hundförar bössa men ingen använder dom idag efter att dom fått lite erfarenheter.
Publicerat Juni 2, 201015 yr Jo, visst förstår jag att det inte är det billigaste att skjuta sabot och mjukglasstoppingen är ju mindre viktig, kanske inte för aerodynamiken men för ögat Anledningen till att jag infogade länken var för att visa att det faktiskt finns "slug" som kan prestera lite bättre, så man inte drar alla över en kam. Tycker jag känner lite fördomar när man pratar om slug över lag. Klart att en repeter hade gjort det bättre, men då står jag där en 2 kulbössor och inget hagel. Det är kombinationen mellan slugpipa och hagelpipa som lockar lite. Jag har redan en .300 WM som jag inte vill gå eftersök med, som du vet Christian. Samtidigt vill jag ha något annat till jakten med ställande hund. Behöver också en hagel till rå/räv/har-jakten i höst/vinter. Och med de anledningarna ser jag hellre en slugbössa där jag också får en hagelpipa för totalt 5900 kr. Finns ju en lösning till. Köp en kombi.
Publicerat Juni 2, 201015 yr Finns ju en lösning till. Köp en kombi. Redan fixat... Men då kommer problemet. Hundföraren meddelar över radion att nu är det gris på gång. Då får jag enligt vissa tolkningar inte stoppa i en slug i hagelpipan. (Vilket enligt min mening skulle minska risken/förenkla eftersök) Om den regeln ändras eller förtydligas i rätt riktning så byter givetvis hunden till rådjur innan drevet når mig. (Hundar samarbetar allt som oftast med Murphy...) Får jag då efter en taskig första träff avlossa andraskottet med slug mot rådjur eller ej? Här är två exempel på tillfällen där det enligt mitt menande skulle minska risken för ett långt lidande för djuret om man tillät / förtydligade användningen av slug. Paragrafen om att inte orsaka djuret onödigt lidande finns ju kvar. Och den borde kunna användas för att beivra ett eventuellt missbruk av dylika tillstånd. MVH // Henrik
Publicerat Juni 2, 201015 yr Henke, reglerna är klara i detta, eftersök ladda med vad du vill. Vid jakt och med kombi är det och kommer aldrig, (med reservation för att jag inte har läst förbundets förslag) att jaga med slugs i flerpipiga vapen, där ja en kombi är ett sådant vapen. Grundtanken bakom att enbart tillåta det i enpipiga vapen var att det skulle vara särskilda för ändamålet lämpliga vapen som användes, dvs inte svs vapen mfl. Om du har sådana bekymmer som du nämner ovan i din jakt, tja föreslår jag faktiskt att du väljer att enbart jaga med kulvapen, inget fel med det, så företas jakten på ett flertal av de ställen jag är medbjuden till. /Christian
Publicerat Juni 2, 201015 yr Jag är jäkligt kluven i frågan. Å ena sidan håller jag med i att en sluggsbössa överträffas av en klass 1 studsare i allt, inget snack. Däremot tycker jag inte om ologiska regler. Jämför med att du inte fick skjuta klass 2-4 djur med en klass 1 studsare d v s inte rådjur med älgstudsaren. Därför tycker jag att rådjur och övrigt vilt som är mindre än Dovhjort och Vildsvin ska vara tillåtna att skjuta med sluggs med samma logik som att en klass1 studsare är tillåten för allt vilt inom klass 1-4. Ett elakt rykte säger att det var en högt uppsatt tjänsteman på SJF som hade en personlig åsikt om att låta svenska jägare använda sluggs på rådjur och det var därför rådjur togs bort från listan över tillåtna arter.
Publicerat Juni 2, 201015 yr Författare Finns ju en lösning till. Köp en kombi. Mjo det går ju också, men då har jag bara ett skott. Visserligen blir man en bättre jägare av att bara ha ett skott tillgängligt i bössan men samtidigt så händer det tyvärr ibland att det behövs fler en ett skott, hur duktig man än är. Och under tiden du laddar om har kanske den andra skottchansen försvunnit, och du står där med ett eftersök. Och har du ett flerskottsvapen kan du minska risken av ett eftersök i och med att du förhoppningsvis hinner med ett andraskott och därmed förkortar djurets lidande. Dessutom kostar en kombi lite mer än en slugbössa, visst får du ett bra vapen, men i och med att jag är student så ligger den utom räckhåll på pengafronten.
Publicerat Juni 2, 201015 yr En omständighet som jag tror inte har belyst i tråden och som är något OT är frågan om varför det sker en utveckling av slugs osv inkl även buck shots. I många amerikanska delstater har man för vår uppfattning udda jakttider, en del delstater, ganska många tillåter inte jakt med kula på många vilt däribland de stora hjortarna, ie whitetail, blacktail osv. Det är med anledning av detta som det ens finns en marknad och en köpkraft, hade dessa amerikaner varit fria att jaga med valfria vapen hade de inte valt slugs från första början. Historien är den samma för Tunisien, delar av turkiet så vitt jag minns, delar av Grekland, tidigare har det varit så i hela ryssland och även i baltstaterna efter deras självständighet, ja i princip på många platser och av skilda skäl. Där man av nöd/regler och annat har tvingats att förädla vapensystemet har så skett, men som så många har poängterat ovan, enkom för den skull är det inte ett bättre system, idag eller i framtiden, bara ett annorlunda system. Dock vill jag som angivet inledningsvis se en enhetlig lagstiftning, jag vill tom se att man kan få skjuta upp med en kombi/driling för att med avklarat slugprov få jaga sedvanligt klass 1 vilt rakt över. Det är enkla och schyssta regler så att dem som bryr sig om att jaga med blyplommon kan göra det på ett bra sätt. /Christian
Publicerat Juni 2, 201015 yr Dock vill jag som angivet inledningsvis se en enhetlig lagstiftning, jag vill tom se att man kan få skjuta upp med en kombi/driling för att med avklarat slugprov få jaga sedvanligt klass 1 vilt rakt över.Det är enkla och schyssta regler så att dem som bryr sig om att jaga med blyplommon kan göra det på ett bra sätt. /Christian +1 Den är jag med på! /Håkan H
Publicerat Juni 2, 201015 yr Författare Dock vill jag som angivet inledningsvis se en enhetlig lagstiftning, jag vill tom se att man kan få skjuta upp med en kombi/driling för att med avklarat slugprov få jaga sedvanligt klass 1 vilt rakt över.Det är enkla och schyssta regler så att dem som bryr sig om att jaga med blyplommon kan göra det på ett bra sätt. /Christian Ingen dum idé faktiskt, skulle nog vara bra för många att få lära känna även en slugbössa lite grovt redan i början av jaktkarriären. Vi fick knappt höra eller läsa någonting om slugs, och få prova en var ju bara att glömma. Som alla ni som har tagit jägarexamen såklart vet. Men så är det på alla jägarexamen-kurser, skulle jag tro. Dessutom så känns det lite som att slugbössan lever lite i bakgrunden, som ett spöke, något som ingen talar om speciellt mycket. Så de som är obekanta med slugkastare borde få bilda en egen uppfattning om precision osv, redan från början. För i och med att alla pratar om olika sorters kulvapen och hagelvapen och nästan aldrig om slug, (beror väl på i vilket sammanhang), så kommer de ju automatiskt att köpa sig ett vanligt kulvapen till ett ändamål i vilket DE kanske hade tyckt slug passar bättre. Vad vet jag, men det kan ligga något i det.
Publicerat Juni 2, 201015 yr Henke,reglerna är klara i detta, eftersök ladda med vad du vill. Vid jakt och med kombi är det och kommer aldrig, (med reservation för att jag inte har läst förbundets förslag) att jaga med slugs i flerpipiga vapen, där ja en kombi är ett sådant vapen. Grundtanken bakom att enbart tillåta det i enpipiga vapen var att det skulle vara särskilda för ändamålet lämpliga vapen som användes, dvs inte svs vapen mfl. Om du har sådana bekymmer som du nämner ovan i din jakt, tja föreslår jag faktiskt att du väljer att enbart jaga med kulvapen, inget fel med det, så företas jakten på ett flertal av de ställen jag är medbjuden till. /Christian Christian, till att börja med har du rätt i att det är bättre att hålla sig till ett kulvapen. Det är bla därför jag skaffade mig en dubbelstudsare. Fast jag tycker nog inte att det är rätt att tvinga alla till detta ändå. Men jag håller absolut inte med om att reglerna är klara. När börjar eftersöket? Är det då OK att ladda med en slug men använda den bara om man skadskjuter med kulpipan? Om inte, är det då så att jag inte heller får byta hagelpatronen mot en slug när jag bryter vapnet direkt efter första kulan avlossats? Har du någon referens till något som fastställer detta så får du gärna hänvisa till detta. Men jag kan ju nämna att Ola inte lyckats... Vi kommer antagligen inte att kunna veta säkert innan vi haft ett prejudicerande mål. Vilket troligtvis aldrig kommer att ske med tanke på alla åklagares ovilja att åtala i dylika fall. MVH // Henrik
Publicerat Juni 2, 201015 yr Erdenvik- det jag skrev om uppskjutning, var tydligen oklar där, jag såg det som en variant på björnpasset, inte som del vid uppskjutningen, återigen en kostnadsfråga men även en provfråga. Henrik- Om du tycker att det är så svårt att se när ett eftersök inleds blir det helt klart svårt för dig, o du har rätt i att det inte står i någon regel om detta å andra sidan kan jag lova att om det blir klart att detta missbrukas så kommer det att meddelas regler. Men uppenbart är att du kan glömma en putativ eftersökssituation, dvs en där du har förväntat dig att grisen inte faller på kulskottet och laddar på med slugs också, det är typiskt sätt ett sådant kringgående av regler som lagstiftaren inte avser att öppna för. Vi har tidigare på forat diskuterat när jakt övergår till eftersök, konsensus landade nog slutligen med att när viltet går ur pass utan att man är säker på att det är dödligt träffat, inte tidigare. Min åsikt är att jag verkligen inte vill se fler regler utan färre, således vill jag inte att andra tänjer gränserna till förfång för alla. /Christian Edit- vadå ovilja att ange till åtal? Åklagare är överlyckliga om de får sätta dit jägare, skulle tro att det är den stora oviljan att anmäla andra skyttar som gör att detta inte kommer upp oftare. Sen måste jag säga att i mycket är det som så för mig att det som sker i skogen stannar där, dvs sköter man detta höjer inte jag på ögonbrynet.