Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jägarförbundet och SKK

Featured Replies

Publicerat
Detta kunde jag vänt på direkt då det är upplagt för smash, men vill faktiskt inte pinka på SJF om du trodde det.

Nej jag lider inte av detta komplex, jag kan ju betala in 500 spänn så är jag ju med i er stolta grupp - exklusivare än så är det inte.

Ledsen att du inte förstod ovan ironi med Ekebo, skall vara tydligare nästa gång :lol:

Förstod ironin, det var ironi från min sida med.

Syftade till mitt tidigare inlägg om detta ständiga pinkande på SJF från JRF centralt.

Tror du missuppfattade mig totalt, såg att jag nog hade uttryckt mig lite klumpigt med.

Det hade absolut inget att göra med att JRFs medlemmar skulle känna något mindervärdeskomplex för att vi som är medlemmar i SJF skulle vara exklusivare, vilket vi inte är.

Vart man är medlem spelar väl ungefär lika stor roll som om man handlar på ICA Maxi eller Coop Forum i fråga om exklusivitet.

Min fråga handlade eg om hur JRFs medlemmar på gräsrots nivå känner inför denna ständiga "kamp" mot storebror som förs av JRF centralt.

Jag personligen skulle tycka att dom hellre skulle få lägga all den energin på att jobba för att göra sin egen organisation så slagkraftig som möjligt för att kunna för sina medlemmars talan och kunna driva igenom sina egna frågor.

Publicerat

En bra fråga är ju.

Varför hålla på att leta fel och brister hos varandra, istället för att försöka samarbeta? För det måste väl ändå vara det som jägarkåren har mest nytta av.

Publicerat

Om jag ska svara i sakfrågan, eftersom jag är ansvarig för bland annat dessa frågor, så är det hela mycket enkelt.

Om man vill släppa en hund på vildsvin i hägn gäller samma jakttider som i det fria. Vill man då träna sin hund i hägn under tiden februari - augusti måste man ha en dispens från NV. För att få denna dispens måste man uppfylla en lång rad krav, bland annat att aldrig släppa mer än en hund åt gången. Om vi ska syssla med denna verksamhet vill vi gärna ha möjligheten att erbjuda träning under tiden februari - augusti, övrig tid vill vi själva och våra medlemmar jaga vildsvin ute i det fria. Då kan vi endast samarbeta med de hägn som har dispens och uppfyller en massa andra krav. Vi sätter vårt varumärke på spel och därför kan vi t ex inte samarbeta med det här omdiskuterade hägnet där vildsvinen kommer om man visslar eller slår i en bildörr eller för den delen är så stora att de sprättar hundar.

Som Fredrik antytt finns ingen fråga i vårt arbete som är så infekterad och full av viljor som hundfrågorna. Därför är denna typ av frågor kusligt väl förankrade. Såväl med medlemmar som alla berörda hundklubbar och några till. Att en hundklubb skulle förorda att jaga in sin ras i par eftersom de inte klarar av att jaga vildsvin ensamma skulle vara totalt självmord. Jag har nog pratat med minst 1000 vildsvinsjägare med hund och minst lika många medlemmar i denna fråga. Innan denna vecka har jag inte fått en enda negativ synpunkt på denna del. Nu har jag fått 4, av revper, Mikael Moilanen, hägnägaren och hans polare från Heby. Vill man kalla det massiv kritik får man gärna göra det.

Det sorgliga i hela denna soppa är att jag minst en gång besökt aktuellt hägn tillsammans med representanter från JRF. De har mig veterligen inte heller någon verksamhet där, eller för den delen dylik verksamhet över huvud taget. Om man nu tycker att våra interna riktlinjer för vilka vi samarbetar med, av naturliga och resusrsskäl, är så tokiga, varför skaffar man sig då inte ett eget regelverk och egna samarbetspartners i form av hägn? Givetvis eftersom det ger fler medlemmar att vara sur och stampa på SJF än att satsa egna resurser på verklig verksamhet.

Publicerat
Nej jag känner fler än dig Per - ringer dig i EM förresten då jag hörde ditt meddelande. Kanske kan jag värva dig på kuppen? :lol:

Har jag skrivit att jag inte är JRF:are ???

Ring du, behöver ett råd, sen om jag tar till mig vad du säger e annan sak :lol:

/ekebo

Publicerat

MYCKET bra skrivet Daniel!

Publicerat
En bra fråga är ju.

Varför hålla på att leta fel och brister hos varandra, istället för att försöka samarbeta? För det måste väl ändå vara det som jägarkåren har mest nytta av.

Hm.. faktum är att jag inte håller med om detta. Trot eller ej.. Alla behöver en motpol, en förhandlignspartner, en antagonist, om man så vill. Det är nog en förutsättning för att båda förbunden öht ska kunna existrera.

Publicerat
Hm.. faktum är att jag inte håller med om detta. Trot eller ej.. Alla behöver en motpol, en förhandlignspartner, en antagonist, om man så vill. Det är nog en förutsättning för att båda förbunden öht ska kunna existrera.

Där håller jag inte riktigt med. Se bara vad som hände när staten inrättade sametinget. Samerna har nu inte kraft att uträtta någonting överhuvudtaget, har fullt upp med att bråka sinsemellan.

Jag tror att man kan uträtta bra mkt mer om man samarbetar. Jägarna har nog många motpoler i samhället som det är, vi är inte betjänta av att bli motpoler till varandra.

Publicerat

Och sådana finns det inte tillräckligt många ändå? :lol:

Säger väl inte att de måste ha samma åsikter i allt. Men nog fan måste det väl finnas viktigare frågor att lägga tiden på än att tjafsa om vi ska få prova en eller två hundar åt gången i hägn.

Publicerat

We shall overcome..... :)

Jag har inga problem med samexistens, har SJF problem med JRFs så kan jag inte göra så mycket åt det faktiskt då jag inte har nåt inflytande över dess media eller uttalanden.

Tror som MaxW att alternativ är viktigt för individen, det andra systemet kallas diktatur. Egentligen har vi inget centralt alternativ pga att SJF är tilldelad det allmänna uppdraget och inte JRF. Men direktiven till SJF är politiska och där finns det åtminståne 2 alternativ vilka vi inte får glömma bort.

Men klart är att 2 förbund hjälper inte att skapa en unison bild av jägarkåren, men det är isig en utopi.

Publicerat
  • Författare

Tycker det här är märkligt . Att en tråd kan spåra ur så till den grad att det nu handlar om SJF-JRF å vilka som gör vad.

Gör som jag va med i bägge förbunden.

Men när två medlemsorganisationer fattar beslut om hägnträning utan att ha sina medlemmars stöd , då är det fel.

Har blivit uppringd av många nu som tycker det är märkligt att SKK o SJF gör så här.

Vi hade stora problem i Dalarna med SJF innan styrelsen förnyades och tjänstemännen fick klart för sig att de jobbar i en medlemsorganisation ...

Publicerat
Men när två medlemsorganisationer fattar beslut om hägnträning utan att ha sina medlemmars stöd , då är det fel.

Vilka är det som inte stödjer detta? Och varför?

Publicerat
Tycker det här är märkligt . Att en tråd kan spåra ur så till den grad att det nu handlar om SJF-JRF å vilka som gör vad.

Gör som jag va med i bägge förbunden.

Har blivit uppringd av många nu som tycker det är märkligt att SKK o SJF gör så här.

Vi hade stora problem i Dalarna med SJF innan styrelsen förnyades och tjänstemännen fick klart för sig att de jobbar i en medlemsorganisation ...

Rävper,

det var uppenbart mycket lite i ditt inlägg som handlade om hur SJF hade gjort det ena eller det andra, men desto mer om hur du försökte leverera en halvsanning till forumets medlemmar. Inte så konstigt att tråden tog en annan riktning än vad du hade tänkt dig.

Men jag väntar fortfarande på ditt svar på min fråga? Varför skriver du att SJF verkar för att man bara skall få träna en hund åt gången i vildsvinshägn när det handlar om frivilliga certifieringskrav för vildsvinshägn? Jag är helt säker på att du förstår skillnaden mellan de båda utsagorna.

Jag var med i JRF fram till dess att Bengt Bixbo skämde ut jägarkåren inför hela Sverige under vargjaktdebatten i TV4.

Publicerat

Protokoll 2 Svenska Kennelklubbens Jakthundskommitté:

§ 34 Tillstånd att arrangera anlagstest i hägn för vildsvinshundar

Förelåg tillstånd från Svenska Naturvårdsverket att SKK äger rätt att lämna dispens för träning och tester av vildsvinshundar i hägn under tiden 1 februari till 31 juli. Tillståndet gäller från och med 2010 till och med 31 juli 2013.

Beslutade JhK att givet tillstånd endast ska gälla i hägn som SKK och Svenska Jägareförbundet i samråd godkänt, vilket också medför att resultat från Anlagstester i sådant hägn kommer att registreras av SKK.

Om medlemmarna ids läsa tidigare protokoll från kommittén eller om de missnöjda åker på årsmötena så hade ju de medlemmar som inte är nöjda med besluten som tas där kunnat protestera, eller?

Finns dock mig veterligen inga stambokförda anlagstest what so ever där flera hundar bedöms samtidigt, så varför skulle de göra det på just gris?

Publicerat
Protokoll 2 Svenska Kennelklubbens Jakthundskommitté:

§ 34 Tillstånd att arrangera anlagstest i hägn för vildsvinshundar

Förelåg tillstånd från Svenska Naturvårdsverket att SKK äger rätt att lämna dispens för träning och tester av vildsvinshundar i hägn under tiden 1 februari till 31 juli. Tillståndet gäller från och med 2010 till och med 31 juli 2013.

Beslutade JhK att givet tillstånd endast ska gälla i hägn som SKK och Svenska Jägareförbundet i samråd godkänt, vilket också medför att resultat från Anlagstester i sådant hägn kommer att registreras av SKK.

Om medlemmarna ids läsa tidigare protokoll från kommittén eller om de missnöjda åker på årsmötena så hade ju de medlemmar som inte är nöjda med besluten som tas där kunnat protestera, eller?

Finns dock mig veterligen inga stambokförda anlagstest what so ever där flera hundar bedöms samtidigt, så varför skulle de göra det på just gris?

Där slog du huvudet på spiken Jämta.

Folk är så /&%/&% rädd att gå på mötena för att då måste man kanske engagera sig i någonting. Och när folk som går på möten och röstar får igenom sina idéer och förslag så grämer sig "lat-kalle" och "ids-int-arne" hemma vid köksbordet för att inte organisationen ringde hem till dem och frågade.

ex.

Jaktskytteklubben - 170 medlemmar, 30 på årsmötet

Sporskytteklubben - 220 medlemmar, 25 på årsmötet

Fackets årsmöte - 170 medlemmar, 50 på årsmötetet (trots att det var betald tid)

Andreas

Publicerat

Per: Det är intressant att du anser att vi fortfarande inte har medlemmarnas stöd. Eftersom jag är ansvarig för frågan tror jag mig ha hyfsad koll på vad medlemmarna tycker och det är fortfarande du som är den enda medlemmen som uttryckt negativa åsikter i frågan, om nu inte Moilanen eller Dennis är medlemmar, det vet jag inte. Några hundra, kanske tusen, har dock positiva kommentarer. Ska man ge sig in i dylika debatter som journalist och tjänsteman får man vara noga med sanningen och hederligheten...

Publicerat
Nog är det märkligt att två medlemsorganisationer kan besluta om att man endast får träna en hund åt gången i vildsvinshägn..

Undrar om de överhuvudtaget lyssnat på sina medlemmar innan de gjorde det här.

Tycker det luktar tjänstemannastyre över det hela.

Mig veterligen är både Svenska jägarförbundet och Svenska kennel klubben medlemmsorganisationer och ska därför verka i sina medlemmars intressen.

Här tror jag inte att de gjort detta...

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321

Jag gillar inte när någon journalist påstår sig tala för mig !

//Lasse D

Publicerat

Det är väl bra att det kommer såna regler, när i stort sätt alla är överens om att en gris en hund är det som gäller.

Sen att Tjyvjägarnas riksförbund har problem med att nån annan bestämmer är ju nåt helt annat.

Nä jrf är nog dom sista som får mitt stöd om dom inte slutar vara nåt slags "missnöjesparti" som dissar allt som dom inte har vart med o bestämt om.