Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är det för djur på bilden?

Featured Replies

Publicerat

Jag har sedan en tid tillbaka ett par åtelkameror uppsatta på en av jaktmarkerna och när jag tömde den igår var där en bild där jag har svårt att identifiera djuret. Det mest troliga är väl att det är en grävling men jag inbillar mig att öronen är för stora på djuret på bilden? Kan det vara en mårdhund? Det känns lite för otroligt och jag söker därför er hjälp med att identifiera vad det egentligen kan vara?

post-4114-1276070617_thumb.jpg

Publicerat

Jag får inte upp bilden i vettig storlek men jag tycker det ser ut som vildsvin.

Mvh John

Publicerat

Grävling.

Publicerat

Grävling..

Publicerat

jag ser det som en grävling med,

har sparat ned bilden på skrivbordet (desktop) för att sedan förstora den 300%,

storlek, form och färg antyder grävling, sen kände jag att det kunde anas ett randigt huvud bakom det gröna i bilden.

/Christian

Publicerat

Vart ligger platsen? Är det vära vatten? Är inte se att hålla med om grävling... Men om det finns vatten osv... Bäver? Fet utter? :lol:

Publicerat
  • Författare

Bilden är tagen precis på gränsen mellan Skåne och Småland i anslutning till helge å. Håller med dig Christian om ränderna men tycker att den svarta randen går tvärs över ögonen? Jag vet att bilden är i minsta men fick den nerskalad via mail. Skall troligen upp och tömma kameran själv i morgon och kan isf lägga upp en större bild.

Publicerat
Bilden är tagen precis på gränsen mellan Skåne och Småland i anslutning till helge å. Håller med dig Christian om ränderna men tycker att den svarta randen går tvärs över ögonen? Jag vet att bilden är i minsta men fick den nerskalad via mail. Skall troligen upp och tömma kameran själv i morgon och kan isf lägga upp en större bild.

Mårdhund :lol:

Publicerat

gävling eller mordhund :lol:

Publicerat

Tycker att de ser ut som grävling! :lol:

Publicerat

Hallå....

Ser ni inte att det är en bjärv!

Såg jag på en gång :lol:

Publicerat

dbtraper on tour står det tatuerat i baken på odjuret om man förstorar ordentligt.

Att det skulle vara en sjubb kan kanske inte uteslutas, har ju bara sett dessa på bild och då döda,

men allvarligt talat måste vi måla fn på väggen,

kan vi inte kalla det grävling så länge?

/Christian

Publicerat

Jag vågar nog sticka ut hakan och säga att det definitivt är ett grävsvin. Någon mårdhund är det iaf inte.

Publicerat

Väldigt svårt att se något på bilden då upplösningen är "sådär".

Mitt stalltips är samma som många skrivit innan: grävling.

Skulle mycket väl kunna vara ett grävsvin också... :rolleyes:

Har du/ni hört talas om mårdhund någon gång/på länge?

Jag menar det är ju inte is och det är rätt långt att simma över "havet". Att sedan efter det vandra ända upp till gränsen mot Sverige ( B):D:( ) utan att någon sett den känns inte troligt.

Publicerat
Bilden är tagen precis på gränsen mellan Skåne och Småland i anslutning till helge å.

Då bor du inte många km från mig. Norr om Vissletofta? Var där nyss och vände på rullskidor.

Jag är väldigt övertygad om att det är en grävling. Ni skulle bara veta hur många gånger mårdhundsexperterna har råkat ut för falsklarm där det visat sig att djuret varit just grävling.

Publicerat

det kan vara en hårig bakfull skåning också :)

Publicerat
det kan vara en hårig bakfull skåning också :)

Inte f-n var jag så långt upp och vände i fredags kväll...eller? :P Ja, visst ja, jag bara bor i Skåne men är ju rospigg! Det var m.a.o. inte jag! ;)

Publicerat

skulle tippa på vildsvin. ser inget som skulle tyda på att det va en grävling mer än höjden på djuret.

Publicerat

Jag tycker att färgen inte passar så bra på grävling. Ser mer ut som bäver, tycker jag. Eller vildsvin.

Publicerat

Hej.

Jag kliver in i tråden och går helt OT genom att fråga om du har funktionen "timestamp" aktiverad i kameran för att få datum och tid på fotot? Jag har inte sett nått om detta i nån beskrivning och har inte testat själv heller, därför min fråga.

Mvh//Matte

Publicerat

Vildsvin uteslutet för min del - för tät och glansig päls. För märk och enfärgad för grävling. Har Du något vattendrag i närheten? Gissar bäver...

Publicerat

Finns fan inte någon bäver i Helge å iaf. Måste vara en grävare ;)

Publicerat

Förblank och tät päls för svin. Fel färg för grävling. Inte yvig nog för mårdhund. För smal svans för bäver.

Mitt tips är grannens tax!

Publicerat

100gunnar att det är grävling

Publicerat
100gunnar att det är grävling

+1!

Aldrig att detdär är en bäver eller gris!