Publicerat Juni 9, 201015 yr Jag har sedan en tid tillbaka ett par åtelkameror uppsatta på en av jaktmarkerna och när jag tömde den igår var där en bild där jag har svårt att identifiera djuret. Det mest troliga är väl att det är en grävling men jag inbillar mig att öronen är för stora på djuret på bilden? Kan det vara en mårdhund? Det känns lite för otroligt och jag söker därför er hjälp med att identifiera vad det egentligen kan vara?
Publicerat Juni 9, 201015 yr Jag får inte upp bilden i vettig storlek men jag tycker det ser ut som vildsvin. Mvh John
Publicerat Juni 9, 201015 yr jag ser det som en grävling med, har sparat ned bilden på skrivbordet (desktop) för att sedan förstora den 300%, storlek, form och färg antyder grävling, sen kände jag att det kunde anas ett randigt huvud bakom det gröna i bilden. /Christian
Publicerat Juni 9, 201015 yr Vart ligger platsen? Är det vära vatten? Är inte se att hålla med om grävling... Men om det finns vatten osv... Bäver? Fet utter?
Publicerat Juni 9, 201015 yr Författare Bilden är tagen precis på gränsen mellan Skåne och Småland i anslutning till helge å. Håller med dig Christian om ränderna men tycker att den svarta randen går tvärs över ögonen? Jag vet att bilden är i minsta men fick den nerskalad via mail. Skall troligen upp och tömma kameran själv i morgon och kan isf lägga upp en större bild.
Publicerat Juni 9, 201015 yr Bilden är tagen precis på gränsen mellan Skåne och Småland i anslutning till helge å. Håller med dig Christian om ränderna men tycker att den svarta randen går tvärs över ögonen? Jag vet att bilden är i minsta men fick den nerskalad via mail. Skall troligen upp och tömma kameran själv i morgon och kan isf lägga upp en större bild. Mårdhund
Publicerat Juni 9, 201015 yr dbtraper on tour står det tatuerat i baken på odjuret om man förstorar ordentligt. Att det skulle vara en sjubb kan kanske inte uteslutas, har ju bara sett dessa på bild och då döda, men allvarligt talat måste vi måla fn på väggen, kan vi inte kalla det grävling så länge? /Christian
Publicerat Juni 9, 201015 yr Jag vågar nog sticka ut hakan och säga att det definitivt är ett grävsvin. Någon mårdhund är det iaf inte.
Publicerat Juni 9, 201015 yr Väldigt svårt att se något på bilden då upplösningen är "sådär". Mitt stalltips är samma som många skrivit innan: grävling. Skulle mycket väl kunna vara ett grävsvin också... Har du/ni hört talas om mårdhund någon gång/på länge? Jag menar det är ju inte is och det är rätt långt att simma över "havet". Att sedan efter det vandra ända upp till gränsen mot Sverige ( ) utan att någon sett den känns inte troligt.
Publicerat Juni 9, 201015 yr Bilden är tagen precis på gränsen mellan Skåne och Småland i anslutning till helge å. Då bor du inte många km från mig. Norr om Vissletofta? Var där nyss och vände på rullskidor. Jag är väldigt övertygad om att det är en grävling. Ni skulle bara veta hur många gånger mårdhundsexperterna har råkat ut för falsklarm där det visat sig att djuret varit just grävling.
Publicerat Juni 9, 201015 yr det kan vara en hårig bakfull skåning också Inte f-n var jag så långt upp och vände i fredags kväll...eller? Ja, visst ja, jag bara bor i Skåne men är ju rospigg! Det var m.a.o. inte jag!
Publicerat Juni 9, 201015 yr skulle tippa på vildsvin. ser inget som skulle tyda på att det va en grävling mer än höjden på djuret.
Publicerat Juni 10, 201015 yr Jag tycker att färgen inte passar så bra på grävling. Ser mer ut som bäver, tycker jag. Eller vildsvin.
Publicerat Juni 10, 201015 yr Hej. Jag kliver in i tråden och går helt OT genom att fråga om du har funktionen "timestamp" aktiverad i kameran för att få datum och tid på fotot? Jag har inte sett nått om detta i nån beskrivning och har inte testat själv heller, därför min fråga. Mvh//Matte
Publicerat Juni 10, 201015 yr Vildsvin uteslutet för min del - för tät och glansig päls. För märk och enfärgad för grävling. Har Du något vattendrag i närheten? Gissar bäver...
Publicerat Juni 10, 201015 yr Förblank och tät päls för svin. Fel färg för grävling. Inte yvig nog för mårdhund. För smal svans för bäver. Mitt tips är grannens tax!
Publicerat Juni 10, 201015 yr 100gunnar att det är grävling +1! Aldrig att detdär är en bäver eller gris!