Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ställd inför mitt livs största projekt.

Featured Replies

Publicerat

Har man oordning på vissa kroppsdelar så får vapengaderoben lida. Det står fast nu.

Som ni säkert räknat ut så skall jag bli far till hösten. Detta ställer ju dock vissa krav av mig på flera olika vis. Det första som hände var att jag spolade planen på en Blaser R93 prof. camo i 8x57JS och började istället att tänka som en rialist.

Vad behöver man för att ta itu med följande jakter?

• Jakt på vildsvin som hundförare (här går i princip ALL tid på hösten)
  • Jakt på vildsvin i form av vak vid åtel och gröda (skotthåll från 25 - 100meter)
  • Rävjakt på sommaren och hösten. (med de markerna jag har tillgång till just nu så är det skott från 20 - 250meter)
  • Bockjakten från 16 aug till den 1sep är det fart på mig, sedan brukar det dö ut av sig själv.
  • Älgjakt (här snackar vi max 10dagar på ett år)

Nu är detta hur det ser ut nu innan barnet kommit till världen. Karl Ö försöker att intala mig att cirka 90% av jakten går i graven efter att barnet entrat världen :)

Kalibern var väll bestämmd redan innan. Jag är barnsligt förtjust i 8x57JS :) Fungerar till allt och lite till med kulvikter från 125grs - 220grs så fäller den allt från skräpfågel till anfallande vildsvin.

Jakt på vildsvin som hundförare.

Här behöver man absolut inte ha något märkvärdigt. Så länge man har något man/och alla andra kan lita på i vått och tort. Här räcker det länge med en 9,3x57 i en gammal ombyggd M96:a som man kortar och sedan slänger på ett par krya riktmedel på.

Jakt på vildsvin i form av vak vid åtel och gröda

Här snackar vi snarare kikarsikte än vapen. Vapnet har liten betydelse i detta samanhanget, har man bara ett kikarsikte som klarar av att förvandla den minsta stimma ljus till betryggande ljus för ditt öga så kommer man långt.

Rävjakt på sommaren och hösten.

Behöver jag säga mer än att jag laddat upp ett gäng med 150grs Sierra Pro hunter till drygt 900m/s. Rävarna lär se ut som durkslag efter en sådan i sidan.

Bockjakten från 16 aug till den 1sep är det fart på mig, sedan brukar det dö ut av sig själv.

Har en del 185grs Gameking liggande vilka lär vara super för denna uppgiften. Även 150grs pro huntern lär duga mer än väl.

Älgjakt (här snackar vi max 10dagar på ett år)

Fungerar vapnet på grisjakt så går det även fint till älgjakten :D

Valet föll då på ett gamalt beprövat kort som jag ägt ett antal vid det här laget. Men så här mycket som jag planerat att göra om denna har jag aldrig gjort med mina andra.

Det blev en Husqvarna 640 i 8x57JS vilken skall byggas om för att passa mig bra.

• kapa pipan till 50cm
  • montera timney alt. bold trycke med sidosäkring(denna kommer att fungera i kombination med flaggsäkringen. Flaggan när man har de öppna och sidosäkring när kikarsikterna är på.)
  • Warne snabbfästen
  • ett lågförstorande kikarsikte (det blev ett Weaver 1,5x med ståltub vilken skall få bli hundförar och eftersökssiktet i kombination med bra öppna riktmedel)
  • Vakkikarsikte (här blev det Marcus Karl Kaps 2,5-10x56 som blev alternativet)
  • Bra öppna riktmedel (här har jag inte riktigt bestämmt mig ännu.)
  • Vädertålig kolv.(det kommer med största sannolikhet bli en röd laminatkolv från boyd.)

När allt detta är klart så kommer jag att ha ett drömvapen för under 5 000kr då har jag i och för sig gjort en del byteshandel på vissa saker också vilka inte räknas med i budgeten.

Kommer att hålla er uppdaterade så fort projektet rör på sig.

MVH/Jocke

Publicerat

Grattis till det framtida barnet och lycka till med projektet!  :D

// Christer som sitter och smeker din/eran före detta 640 i 8x57JS...  B)

Publicerat

Till att börja med så GRATTIS!!!, större upplevelse tror jag inte man får vara med om...

Har själv två knoddar och det var ombeskrivlig känsla när de föddes.

Sen så kan jag säga som så att jag jagade i relation till dig inte särskillt mycket innan barnen föddes och när de väl kommit ut så kan jag nog hålla med Karl.Ö om att mellan 70-90% av tiden som behövs till jakt går åt till annat.

Man får hoppa över otaliga jakter och istället sitta frustrerad och tänka på de som har det bra i skogen istället.

Sen kan det ju vara så att du har en snäll och förstående sambo/fru som låter dig jaga mer än vad andra får... :D

Det blir kanske en ny liten jägare att lära upp...

Jakt är ju som sagt ingen hobby utan en livsstil...

Ha det bra och lycka till...

David

Publicerat

"Great minds think alike" sägs det ju, men du är nästan äckligt nära min hundförarbössa som iofs skall bytas ut inom kort:

• Husqvarna 648
    Timney featherweight med sidosäkring
    Plastkolv av billigare modell som är uppstyvad genom en rejäl plastbäddning
    Recknagel öppna riktmedel
    Leupold QRW med Aimpoint 9000L 2moa och Zeiss 1-6x42
    Pipan kapad till 51cm
    målad med grön duracoat-färg

En bössa som har tjänat mig väl i ett antal år, men som alltid måste det finnas en viss rotation i skåpet. Funderar ändå på att behålla denna som reservbössa och för eftersök i riktigt dåligt väder.

Publicerat

Ska bli spännande och läsa om bygget.

Vore skoj och våga på sig ett sådant bygge själv men det ligger nog en bit in i framtiden för mig.

Karl.Ö är en vis man! Det är sant det David tillägger att man längtar ut när man står och byter dagens 5 bajsblöja B)

Men om vi vänder lite på steken så har du många år kvar att knata runt i skogen efter att ungen blivit lite äldre och följer pappa i spåren.

Ett tips till framtiden om sambon är lite grinig när du åker ut på skjutbanan i tid och otid är att ta med dem. Var ute och panga lite lerduvor i lördags och tog med familjen, grabben (snart 2 år) stod bakom och tittade så fint tills han fick tillåtelse att springa och plocka upp tomhylsor. :D

Ursäkta OT men tyckte det kan vara bra och veta :D

Publicerat

Hej Jocke!

det jag tycker du utelämnar är att du har tänkt ut en hållbar situation och lösning. :D . Det är inte många killar som gör detta innan de får barnet i handen. gör man som du gjort så slipper man de kollisioner som så lätt uppstår. allting har sin tid.

en annan positiv sak med barn är att man kan skaffa hund utan märkvärd extra börda, man håller ju ändå på med småttingar. du kan vara pappaledig och samtidigt ta hand om valp, mm mm. man skall verkligen se de extra möjligheterna här!

visst sa jag att 90% av fritiden försvann, men, man väljer då att satsa på det gottigaste så förlusten känns inte så svidande.

10% riktig kvalitetstid i skogen med hund, bössa och kompisarna går inte att jämföra med något annat. dina 10% kommer vara just guldglimtar framöver, så blir det utan du behöver göra något.

Du vet att jag ärmycket glad för din skull och det kommer bli väldigt kul för dig. ska se vad jag kan hitta i gömmena i bebisväg <_<

jo, nu kommer du vilja träffa andra med barn, detta pga samordningsvinsterna. vad det innebär kan du fundera på....

Publicerat
  • Författare

Tack för gratulationerna allihopa!

Det känns underbart, även om jakten mycket väl kan få stå till sidan lite.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
"Great minds think alike" sägs det ju, men du är nästan äckligt nära min hundförarbössa som iofs skall bytas ut inom kort:

• Husqvarna 648
    Timney featherweight med sidosäkring
    Plastkolv av billigare modell som är uppstyvad genom en rejäl plastbäddning
    Recknagel öppna riktmedel
    Leupold QRW med Aimpoint 9000L 2moa och Zeiss 1-6x42
    Pipan kapad till 51cm
    målad med grön duracoat-färg

En bössa som har tjänat mig väl i ett antal år, men som alltid måste det finnas en viss rotation i skåpet. Funderar ändå på att behålla denna som reservbössa och för eftersök i riktigt dåligt väder.

Låter som en riktigt vacker skapelse :lol:

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Hej Jocke!

det jag tycker du utelämnar är att du har tänkt ut en hållbar situation och lösning. :lol: . Det är inte många killar som gör detta innan de får barnet i handen. gör man som du gjort så slipper man de kollisioner som så lätt uppstår. allting har sin tid.

en annan positiv sak med barn är att man kan skaffa hund utan märkvärd extra börda, man håller ju ändå på med småttingar. du kan vara pappaledig och samtidigt ta hand om valp, mm mm. man skall verkligen se de extra möjligheterna här!

visst sa jag att 90% av fritiden försvann, men, man väljer då att satsa på det gottigaste så förlusten känns inte så svidande.

10% riktig kvalitetstid i skogen med hund, bössa och kompisarna går inte att jämföra med något annat. dina 10% kommer vara just guldglimtar framöver, så blir det utan du behöver göra något.

Du vet att jag ärmycket glad för din skull och det kommer bli väldigt kul för dig. ska se vad jag kan hitta i gömmena i bebisväg :P

jo, nu kommer du vilja träffa andra med barn, detta pga samordningsvinsterna. vad det innebär kan du fundera på....

Visst har jag redan börjat att plocka godbitarna ur kakan och precis som du säger framhävt att ska man ändå uppfostra ett barn så kan man ta och inhandla en Grå/wachtel eller en östlaika eller något liknande under tiden.

Men för hundens eget bästa så låter jag detta stå till sidan tills vidare. Jag menar förlorar man cirka 90% av ens jakttillfällen så känns det inte försvarbart att ha en sådan hund som kryper på väggarna om den inte får jaga.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Projektet går för övrigt vidare. Tyvärr har jag lite dåligt med bilder. Eller för att vara uppriktig inga bilder alls för tillfället.

Kortade i vart fall pipan till 50cm igår och krönte om den så nu är det en liten smidig bössa :lol:

Nästa steg i processen blir laminatkolven, när jag nu får råd till den. Efter det så blir det riktigt bra öppna riktmedel och sist men inte minst har jag siktat in mig på ett bra trycke.

Detta blir första ettapen.

Fortsättning följer.....

MVH/Jocke

Publicerat
Visst har jag redan börjat att plocka godbitarna ur kakan och precis som du säger framhävt att ska man ändå uppfostra ett barn så kan man ta och inhandla en Grå/wachtel eller en östlaika eller något liknande under tiden.

Men för hundens eget bästa så låter jag detta stå till sidan tills vidare. Jag menar förlorar man cirka 90% av ens jakttillfällen så känns det inte försvarbart att ha en sådan hund som kryper på väggarna om den inte får jaga.

MVH/Jocke

Hej Jocke,

Grattis till tillkommande, 5etta på det skottet :blush:

Men jag undrar vilka du lyssnar på när det gäller föräldraskap, skulle ju inte födas en unge i jägarhem om den där profesian var sann -_-

Personligen undrar jag mer vad jag måste gjort av all dötid innan jag skaffade mina barn, innan barn går man bara på 50% hur mycket man än jobbar och jagar, förmodligen sover man för mycket.

Bra läge också för Jycke, skaffade min Wachtelvalp när första kotten fyllde 6 månader, finns samordningsvinster när en förälder ändå går hemma. Men avvakta och se, får man kolikproblem eller nåt är det kanske lite onödigt.

Publicerat

Grattis Joacim!

Börjar bli lite avundsjuk på alla som får uppleva den typen av mirakel. Visst det är säkert ingen lätt sak när jag t.ex ser polarens illbatting växa upp men jag överväger ändå att byta ut kärringen därhemma då det går lite trögt på den fronten för tillfället, de och att hon inte är så positivt inställd till att jag funderar på att skaffa hund ;)

Skämt å sido, jag har sett många polare totalt tackla av för att dom fått smått. Tyvärr får jag säga har många tappat all form av kontakt med avkoppling och fritidsintressen. Nu kan jag bara spekulera men jag tror det är viktigt att man försöker att fortsätta leva sitt liv trots att man blivit far eller mor till ett litet underverk. Visst är det som någon skrev att man förmodligen kan hitta sin tid, kanske inte i början när barnet är litet men i praktiken så fort som möjligt. Sömnkapitalet får bli lidande som någon nämnde.

Sen finns det ju alltid mormödrar, och farmödrar som säkert kan ställa upp då lusten att berika sitt fritidsintresse blir för stort!

Allt i livet är en form av balansgång, det är som att balansera på en vass egg. Faller man kan det göra ont!

Btw, polarens grabb är helt besatt av traktorer. Vi samåkte till vapenhandlarn för ett tag sedan och den lille rackaren har lärt sig känna igen John Deere traktorer. Gissa om det garvades när vi påpekade att på ett fält vi passerade så körde det en grön traktor. -NEJ, hörde vi högljutt från barnstolen där bak, tätt följt av -Det är en John Deere!

Kommer nog att bli något stort av den grabben i framtiden :ph34r:

Publicerat

Precis som alla övriga får jag börja med att gratulera till det kommande faderskapet!

Det är inget snack om att det tillför en ny dimension till livet att bli pappa, att man då ändrar sina prioriteringar är också både naturligt och självklart. Det kommer att innebära att livet förändrar sig för alla inblandade vilket torde vara definitionen på utveckling, vissa saker får man skära ned på medan andra nya aktiviteter tillkommer.

Eftersom jag har två små telningar hemma har jag möjlighet att reflektera över hur min egen jakt har förändrats. För min del så jagar jag nog mest på ett lite annat sätt, jag passar numera på att åka till skogen för fler men lite kortare jakter. Jag åker inte lika ofta iväg och jagar 2-3 dagar i sträck men däremot så åker jag ut fler kvällar och morgnar och vak eller smygjagar än vad jag tidigare gjorde. Jag skulle faktiskt vilja påstå att jag blivit betydligt "effektivare" i min jakt. Jag skjuter nog ungefär lika mycket vilt som tidigare men för min del har det blivit många fler spontana småjakter och färre stora "kompaniuppställningar". Det har i o f s inte bara med barnen att göra utan handlar i minst lika stor omfattning om att jag numera sätter stort värde i att komma ut och sitta elller smyga runt i några timmar helt själv med mina egna tankar och kaffetermosen som sällskap.

Det jag vill säga är att visst sjutton kommer livet att förändra sig och med det jakten, men jag är helt övertygad om att du kommer att uppleva detta som positiva förändringar.

Återigen ett stort grattis och inte minst LYCKA TILL!

//Henrik

Publicerat

Grattis till faderskapet och Lycka till med lilltvinten! :D

Här börjar ditt nya liv med helt andra prioriteringar och nu lär väl inte jakten komma i första hand. :rolleyes:

Publicerat

jag kom att tänka på att det är bättre för hunden om barnen är 6 mån än 3 år. 3-åringar testar gränser och tålamod, varje dag nästan. detta innebär att en valp i denna familj får höra tillsägelser både för egenhändig påhittad skit och barnens. det blir inkonsekvenser för hunden men det är ofrånkomligt. att skaffa hund efter koliktiden upp till 6 mån i ålder måste jag se som optimalt. två kottar som lär känna varann på rätt sätt.

Publicerat
  • Författare
Hej Jocke,

Grattis till tillkommande, 5etta på det skottet :D

Men jag undrar vilka du lyssnar på när det gäller föräldraskap, skulle ju inte födas en unge i jägarhem om den där profesian var sann :lol:

Personligen undrar jag mer vad jag måste gjort av all dötid innan jag skaffade mina barn, innan barn går man bara på 50% hur mycket man än jobbar och jagar, förmodligen sover man för mycket.

Bra läge också för Jycke, skaffade min Wachtelvalp när första kotten fyllde 6 månader, finns samordningsvinster när en förälder ändå går hemma. Men avvakta och se, får man kolikproblem eller nåt är det kanske lite onödigt.

Tjenare och tack så hämskt mycket MKJ!

Att den 5ettan satt kan du ge dig den på, magen växer så det knakar :D

Tror att detta: "Personligen undrar jag mer vad jag måste gjort av all dötid innan jag skaffade mina barn, innan barn går man bara på 50% hur mycket man än jobbar och jagar, förmodligen sover man för mycket." är en viktig del av jakten. Man sover helt enkelt mindre i helhet när man har barn och det gynnar vakna timmar/dygn vilket gör att man får några timmar mer till jakt när barnet/barnen väl sommnat.

Eftersöken tror jag därimot kommer bli lidande. Tror att mamma får ta över och sköta detta när kotten har fötts.

Redan denna veckan har det blivit två eftersök. Undrar om folk blir sämre på att skjuta eller om det har att göra med att dygnet har fler ljusa timmar så här års, vilket i sin tur resulterar i att fler sitter ute och kollar.

Hund blir det först efter att jag har kommit till ro i situationen med barn, hus och en bra bil.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Grattis Joacim!

Skämt å sido, jag har sett många polare totalt tackla av för att dom fått smått. Tyvärr får jag säga har många tappat all form av kontakt med avkoppling och fritidsintressen. Nu kan jag bara spekulera men jag tror det är viktigt att man försöker att fortsätta leva sitt liv trots att man blivit far eller mor till ett litet underverk. Visst är det som någon skrev att man förmodligen kan hitta sin tid, kanske inte i början när barnet är litet men i praktiken så fort som möjligt. Sömnkapitalet får bli lidande som någon nämnde.

Tack så hämskt mycket!

Det jag tror såhär långt så kommer ovannämnda scenarie aldrig att hända mig. Man vet dock aldri, men jag är en bestämmd man med stor vilja vilket gör att har jag gett mig fan på att jag ska kunna ha en kotte och bedriva mitt intresse med någon reda sammtidigt så kommer det att så bli.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Precis som alla övriga får jag börja med att gratulera till det kommande faderskapet!

Det är inget snack om att det tillför en ny dimension till livet att bli pappa, att man då ändrar sina prioriteringar är också både naturligt och självklart. Det kommer att innebära att livet förändrar sig för alla inblandade vilket torde vara definitionen på utveckling, vissa saker får man skära ned på medan andra nya aktiviteter tillkommer.

Eftersom jag har två små telningar hemma har jag möjlighet att reflektera över hur min egen jakt har förändrats. För min del så jagar jag nog mest på ett lite annat sätt, jag passar numera på att åka till skogen för fler men lite kortare jakter. Jag åker inte lika ofta iväg och jagar 2-3 dagar i sträck men däremot så åker jag ut fler kvällar och morgnar och vak eller smygjagar än vad jag tidigare gjorde. Jag skulle faktiskt vilja påstå att jag blivit betydligt "effektivare" i min jakt. Jag skjuter nog ungefär lika mycket vilt som tidigare men för min del har det blivit många fler spontana småjakter och färre stora "kompaniuppställningar". Det har i o f s inte bara med barnen att göra utan handlar i minst lika stor omfattning om att jag numera sätter stort värde i att komma ut och sitta elller smyga runt i några timmar helt själv med mina egna tankar och kaffetermosen som sällskap.

Det jag vill säga är att visst sjutton kommer livet att förändra sig och med det jakten, men jag är helt övertygad om att du kommer att uppleva detta som positiva förändringar.

Återigen ett stort grattis och inte minst LYCKA TILL!

//Henrik

Hej Henrik och tack så hämskt mycket för gratulationerna!

Som vi har pratat om för några års tid sedan så vet du att detta varit en utdragen process och jag hade börjat att ställa in siktet på att det nog inte kunde bli några avkommor mellan mig och min sambo. Detta var igenteligen sämsta möjliga tidpunkt att få henne gravid men när läget getts så får man ta det, det lär ju ändå vara någon mening med det här i och med att det inte tagit sig på tre år innan.

Att du är effektiv i din jakt har jag alltid påstått, du har varit en jaktlig förebild för en annan då du lägger ner dubbelt så mycket vilt som en annan men på cirka hälfen av den avlagda tiden i skogen. Nu är det upp till bevis för min egen del och verkligen ta efter dig och ditt tänkande kring jakten och hur den skall bedrivas för att man skall hinna med.

Än en gång, tack så hämskt mycket Henrik!

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Grattis till faderskapet och Lycka till med lilltvinten! :D

Här börjar ditt nya liv med helt andra prioriteringar och nu lär väl inte jakten komma i första hand. :D

Tack!

Kanske inte i första hand men den lär fortfarande vara ett brinnande intresse som aldrig lär suddas bort hur mycket jag än må ändra runt i gaderober och liknande omställningar.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Projektet står och jordstampar lite för tillfället. Har sålt av en del saker som ni har kunnat se under "säljes" just för att kunna få fart på projektet. På listan står ett nytt trycke och eventuellt en kolv att mellanlanda på. Men jag vet ju hur det brukar bli när man mellanlandar, man blir aldrig nöjd!

För visso tror jag ALDRIG jag kan bli nöjd vad det beträffar min vapengaderob, men att gå ifrån sitt skrivna koncept är något man bör undvika har jag lärt mig.

Kanske kan jag hitta något mer av värde och intresse för er här på forumet så att jag kan plocka in min röda laminatkolv från Boyd. Röd boyds kolv

Höll ju helt på att glömma att jag lagt en beställning på ett par nya öppna riktmedel till bössan. Ghostring och florerande korn kan nog bli giftigt de riktigt regniga eftersöken. Williams firesights

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Nu rör det på sig igen. Trycket är fixat!

Tack så hämskt mycket Mr Mauser!!! :wub:

Bara kolven kvar igenteligen för att få en fullt jaktbar bössa.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Har färdigställd en liten lista på hur det kommer se ut när alla affärer gått i lås, om dom går i lås.

• Husqvarna 640 8x57JS Gratis
  • Aimpoint Elctric III Gratis
  • Karl kaps 2,5-10x56 Inbytt
  • Weaver 1,5x20 Gratis
  • Ställbart trycke alá 1940-tal Gratis (tack Mr Mauser)
  • Warne 30mm QR 800kr
  • Warne 1" QR 400kr
  • Bell & Carlson svart syntetkolv med gummerade greppytor 1500kr
  • Williams Fire sight + ghostring 5 - 600kr

Husqvarna 640 8x57JS.

Bössan har anlänt och den första åtgärden som gjordes var att fimpa pipan till 50cm, därför är den nu kort och smidig så att den funkar för såväl hundföraruppdrag/eftersök som skytte på räv på upp till 150 - 200meter.

Aimpoint Electric III.

Detta är ett hedenhös aimpoint som satt monterad på en kombi som jag ärvde av min farfar en gång i tiden. Faktum är att den funkar förträffligt till det den är tänkt för OM man använder båda ögonen öppna. Annars blir det som att kolla genom ett sugrör. En annan trevlig sak på de äldre aimpointen är att där ligger en hel weaverskena under siktet. Så har man bara med sig en 1krona eller en 5:a så fungerar det som snabbmontage.

Karl Kaps 2,5-10x56 i Warne QR.

Detta kommer att bli mitt vaksikte på såväl vildsvinsvak som bockjakt. En liten service hade den dock inte mått dåligt av.

Weaver 1,5x20 i Warne QR.

Den här kikaren har jag lånat av min far och den fungerar som reservkikare. Ligger i ryggfickan på eftersöks/hundförarvästen så att den alltid är tillgänglig ifall batteriet i aimpointen skulle ge sig eller liknande.

Trycke alá 1940-tal.

Enligt Mike kanske inte det bästa i tryckesväg men enligt Karl Ö och Mike, helt ok för jaktligt bruk. Har dock inte kommit hem och blivit instalerat ännu så jag kan inte uttala mig om vilket själv.

Bell & Carlson kolv.

En svart syntetkolv med gummerade greppytor. Har alltid varit förtjust i Bell & Carlsons kolvar. Så det känns som att jag kanske bör hoppa på detta nu när jag fått erbjudandet. Eller vad säger expertisen om detta? 1500kr är priset på den.

Williams firesight & ghostring.

Detta tror jag kan bli helt underbart när man går som hundförare i planteringar, vassar och skit. Med en visirlinje på 25-30cm så kommer det att bli ren närstrid, vi snackar MAX 30meter för att träffa någorlunda rätt skulle jag tro.

Allt det här och en färdig bössa precis som jag vill ha den (ja nästan i alla fall, även om det är fräckare med en röd laminatkolv än en svart syntetkolv) för 3300kr känns det som en bra affär.

MVH/Jocke

Publicerat

hej jocke,

jag hade nog gått på plastpaddeln om du har fått nys om en. det blir en mer definitiv summa vid det valet.

ang firesightet så tänk på att ghost ringen måste placeras så du får skärpa både i ringen och i kornet. dett får man prova ut, sen borrar man rätt storlek på hålet ;)

ang trycket så är jag fortfarande oändligt tacksam för att jag fick ett av mike, jag tyckte det lyfte den gamle skorven rejält i modernisering. kanske får berätta att min bössa är från -31 så den blev ett helt decennie moderniserad då B)

nä, trycket är helt i klass eller bättre än det jag har på bygeln och det är inte heller dåligt. sen är det inget prickskyttetrycke men i paritet av vad skulle förvänta mig av en ny bössa idag.

/Kalle

Publicerat
  • Författare
hej jocke,

jag hade nog gått på plastpaddeln om du har fått nys om en. det blir en mer definitiv summa vid det valet.

ang firesightet så tänk på att ghost ringen måste placeras så du får skärpa både i ringen och i kornet. dett får man prova ut, sen borrar man rätt storlek på hålet ;)

ang trycket så är jag fortfarande oändligt tacksam för att jag fick ett av mike, jag tyckte det lyfte den gamle skorven rejält i modernisering. kanske får berätta att min bössa är från -31 så den blev ett helt decennie moderniserad då B)

nä, trycket är helt i klass eller bättre än det jag har på bygeln och det är inte heller dåligt. sen är det inget prickskyttetrycke men i paritet av vad skulle förvänta mig av en ny bössa idag.

/Kalle

Tjenare karl!

Du har nog rätt vad det gäller syntetkolven. Med tanke på vilken "situation" (en trevlig situation för övrigt) jag sitter i så bör jag nog söka efter definitiva priser. Alltså inget som kan flumma iväg och bli dyrare än vad man tänkt sig. Jag menar 1500kr för en B&C kolv är ju ändå ett bra pris, det är ju typ vad man får ge för den i staterna.

Firesighten/ghostringen får du hjälpa mig att smälla på. Du är ju djävlig på sådant :P Själv har jag aldrig hållt på med det innan. Därför överlåter jag det med varm hand till dig medans jag står bredvid och blir en erfarenhet rikare beträffande vapenteknik.

jag tror absolut att jag kommer att bli nöjd med trycket. Om inte så är det en smal sak att fixa ett nytt utan sidosäkring från Timney. Det kostar ju inget att prova, trivs jag med det så är det ju klockrent!

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Nu är kolven beställd och den bör som Henrik skrev i sin tråd "vara framme innan vi skriver Juli i kalendern".

Kul med lite kvalitetssaker på bössan.

Nästa vapenpryl att spara till kommer att bli:

Manuell%20spänntandshylsa%201.jpg

Manuell%20spänntandshylsa%202.jpg

En uppspänningstangent för M98 från P-O Stenmark P-O´s kolvmakeri

3800kr inkl. moms känns som ett "fair price"!

MVH/Jocke