Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ställd inför mitt livs största projekt.

Featured Replies

Publicerat

flott men dyrt

Publicerat
  • Författare
flott men dyrt

Kan tyckas. Men med tanke på vad man facktiskt får för pengarna så är det som med en del andra vapenarbete, inte fett betalt för mödan.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Här står det stilla och stäppar på samma ställe. kolven bör dyka upp imorgon. Dom sa tis eller onsdag som leveransdatum till killen jag köpte kolven av så då får vi hoppas dom har rätt i det då.

Sedan ska det provas ut lite laddningar inför rävjakten då jag hoppas kunna få tag på bonden vid mammas mark så att han kan ta gräset snart och bunta ihop det till ensilage eller vad han nu vill ha. Bara vi blir av med gräset och man kan sitta och plocka rävvalpar efter slåttern så är jag nöjd. Det öppnas ju lite nya möjligheter med den nya kolven då den på alla punkter är klart bättre än en standrad paddel som orginalet är. Sist men inte mist så öppnas även en grind för lite bukskytte igen i och med att det sitter rembygelfäste på den nya kolven, vilket det inte gjorde på den gamla orginalaren då det var pipring på bössan som standard.

Fortsättning i form av bilder och text följer fortlöpande -_-

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Nu rör projektet på sig lite i vart fall.

Listan såg ut såhär i början:

• kapa pipan till 50cm
  • montera timney alt. bold trycke med sidosäkring(denna kommer att fungera i kombination med flaggsäkringen. Flaggan när man har de öppna och sidosäkring när kikarsikterna är på.)
  • Warne snabbfästen
  • ett lågförstorande kikarsikte (det blev ett Weaver 1,5x med ståltub vilken skall få bli hundförar och eftersökssiktet i kombination med bra öppna riktmedel)
  • Vakkikarsikte (här blev det Marcus Karl Kaps 2,5-10x56 som blev alternativet)
  • Bra öppna riktmedel (här har jag inte riktigt bestämmt mig ännu.)
  • Vädertålig kolv.(det kommer med största sannolikhet bli en röd laminatkolv från boyd.)

Punkt 1. Pipan har blivit kapad till 50cm och bössan blev helt underbart smidig. Var cm man kortar gör mer än vad man tror. Nu är detta inte på något vis den första korta bössan jag hafft men tanken slår en var gång. Återstående vid mynningen är att slå en M14x1 så att jag vid tillfälle kan slå till på RCC´s nya frontmonterade dämpare.

Punkt 2. Har fortfarande inte bytt trycket ännu. Väntar på att det ska dimpa ner ett trycke från Mr Mauser här vart det lider. Det blev dock inget Timney som planen var först utan han hade något äldre ljusterbart trycke liggande som jag kom över.

Punkt 3. Snabbfästerna är redan fixade och klara och dom håller inskjutningen mellan av och på montering.

Punkt 4. Här blev det ett Weaver med ståltub som reserv kikarsikte och sikte nr1 som kommer sitta på för det mesta är ett Aimpoint av årsmodell tidigt 90-tal. Självklart har jag alltid med mig mitt reservsikte i eftersöksvästen ifall det gamla aimpointet inte vill vara med längre (man vet aldrig med gamla saker.)

Punkt 5. Här blev det Marcus Kaps 2,5-10x56. Den behöver dock in på service innan jag kan lita på den fullt ut. Skärpeljusteringen fungerar inte också är den mörk som natta inne i. Men jag fick den billigt så den är värd att lägga en service på.

Punkt 6. Har inte velat klart här ännu. Känns som att om man har ett Aimpoint så behöver man inte öppna riktmedel också. Ett lågt monterat aimpoint är jävligt snabbt att hitta rätt in i grisen med. Här krävs mer eftertanke!

Punkt 7. Detta är den roligaste punkten och den som tagit dom mest utdragna vägar och svängar man kan tänka sig. Men till slut blev det RIKTIGT bra ialla fall och jag är mer än nöjd.

Bell & Carlson

Det blev till slut efter lite sökande och velande en Bell & carlson syntetkolv i svart med gummibeklädnad över sig för en greppvänligare yta. Den enda missen jag kan hitta på kolven är att dom har skurit nätskärningen efter gjutningen och sedan lagt på gummit efter. Detta resulterar i en väldigt grund nätskärning och det syns knappt på mindre ytor att den är nätskuren. Men är bara ytan så bra som jag hoppas så skulle dom lika gärna kunnat hoppa över att skära den, och jag kommer att överleva med en för grund nätskärning.

Skaffade mig också ett gamalt 1640 underbeslag i stål och passade in i kolven. Det blev riktigt bra i kombination med bössan och nu börjar jag få ordning på prylarna och känna mig nöjd.

Men det är klart att får jag lite extra pengar över en gång så ska slutstycket upp till P-O för att få en spänntangent. Det ska bössan bara ha, förr eller senare.

Här följer lite bilder. Efter/Före.

MVH/Jocke

post-2176-1278182462_thumb.jpg

post-2176-1278182476_thumb.jpg

post-2176-1278182486_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Nu ska jag iväg och tillbringa förmiddagen i skyttets tecken.

Har bunkrat upp med ett hundratal skott och min lilla 8x57:a med en uppsättning med kikarsikten. Nu är det läge att bekanta oss på riktigt.

Aimpointen ska skottställas på 50meter och det lilla Zeiss 3-9x36 som jag har istället för kapsen så länge ska skottställas på sina 100.

Ska försöka komma ihåg att nypa lite bilder på träffbilder, bössa m.m

Sedan blir det nog jakt nästa vecka någon gång. Såvida man får tiden att räcka till såklart!

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Va och sköt in 8x57:an inför stundande rävjakt (gräset på åkrarna slås snart på vår mark). Länge sedan jag sköt liggande med benstöd och viste att det skulle bli kämpigt de första serierna innan man kommit in i det igen. Det är ju helt klart en skild teknik jämfört med skytte i bänk eller mot en tornkant.

Lättare blir det ju inte med ett gammalt mauser trycke som knastrar och hackar fram som "hej-kom-och-hjälp-mig". Kolven är ju inte heller fullt anpassad för liggande skytte. Varför jag var helt inställd på att sätter jag 3smällar inom en snusdosa på 150meter så är jag mer än nöjd.

Började så att skjuta och spred över 0,5x0,5meter cirka ;)

Första tanken var "hur fan ska jag förklara detta på forumet" är man sjuk eller. Prestationsångerst, ånej :o

Sansade mig lite efter tre skott och började att greja lite med skjutställning och belsatningen av benstöden. Nu började träffbilderna att dra ihop sig så fint så. Nu kände jag igen mitt gammla jag......

Sköt sedan tre serier som låg inom 45mm med undantag från ett skott som jag stressade iväg då telefonen började ringa.

Bästa serien är här nere och den mäter typ 25 - 30mm.

Edit, nu är den invriden så att träffarna sitter i centrum på 150meter :P

MVH/Jocke

post-2176-1278694335_thumb.jpg

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Idag åkte den här herrn i fracken :P

Har alltid gillat laminat bättre än syntet, vet inte varför. Kan vara för att där finns en gnutta träkänsla kvar i dessa.

Köpte ju en komplett 1640 med laminatkolv och win 70 säkring för att använda lådan och slutstycket till mitt andra projekt av en bra mycket vackrare skapelse.

Men kärlek uppstod för den här laminatkolven och jag kunde direkt konstatera att jag minsann måste ta och slänga över den på min 8x57:a. Kolvkammen är dessutom superhög vilket passar mig perfekt när det är snabba skott som gäller och man måste ligga rätt direkt i målet (det är ju lite det som är tanken att bli denna bössas paradgren, snabba skott.)

Sagt och gjort, den här måste bara passas in till min 8x57:a.

Helt klart lättare sagt än gjort. Dels så skiljer det på pipan, sedan skiljer låddimatern nästan 9mm :o

Fräsen fick således gå varm och mina kunskaper var satta på prov (det är ju trots allt ett år sedan man stod vid en fräs senast :wub: Det mesta sitter dock kvar även om man rattar på fel håll någon gång imellanåt, orutin!

Till att börja med så fick jag fräsa ur framme vid rekylklacken då diametern på lådan är bra myckt större på 640:n precis som jag nämnt. Tog lite lagom mycket (tyckte jag) det visade sig dock vara på tok för lite :P

Upp med skiten i fräsen igen för att ta lite till.

Nu såg det ut som att det skulle kunna fungera där. Men fortfarande ville inte systemet "landa" så jag började ta framåt i pipkanalen då det går som en trappa på pipan på 640:n och det gör det inte på 1640:n.

Men inte heller det hjälpte.

Då hade jag ju självklart hittat svaret på vart felet låg, det är ju så att där är ju en diff mellan främre änden på lådan (framför reylklacken) och bakre delen av lådan (bakom rekylklacken) på cirka 2mm. Detta frästes ner så att det stämde exakt, men inte heller nu föll det på plats som jag ville, det blev bättre men inte bra!

Då kommer det fram en liten röst inom mig. "halllåååå ditt kötthuvve, märkfärg kan kanske vara bra att använda innan du har förvandlat laminatstocken till en hög med spån" ;)

Givetvis helt rätt och riktigt och fram på bänken kom märkfärgen, vid det här laget var jag så ilsk att jag glömde ta bilder på vad jag gjorde :mellow:

Slavsade på röd märkfärg på systemet och fick direkt ett gensvar av vart någonstans lådan "red". Upp i fräsen och saken var biff.

En rijäl bäddning skadar nog inte efter denna operation(bokstavligt talat).

Fram med bäddmassan och slavsa ihop det och i med det i lådan och isär med det 45min senare.

Nu kände jag mig klar med detta efter att ha tagit bort överflödet av bäddmassa som runnit ut osv. Men i helvete var jag :huh:

Smällde ihop kolven och systemet för att kolla hur bra allt satt. Som gjötet, helt underbart. Perfekt kindkontakt när jag har mitt Karl Kaps 2,5-10x56 monterat. Måste prova klicka.

Drar upp slutstycket och Pang! Det tog stopp. Jaha då tar underdelen på slutstycket i kolvensovansida på pistolgreppet.

Filar som en tok och får det ganska bra. Till saken hör att nu stänger affären/verkstaden om 5minuter) PANIK!!!

Ihop med bössan igen och provar att repetera. Nu går det fint tills jag ska ha ner slutstycket igen, då "brinner stiftet av". Va fan nu då!? Funderar......... Funderar lite till....... Kliar mig i huvvet och funderar ändå mer och till slut med hjälp av Sven Eliasson så knäcker vi att det såklart är det där förbannade underbeslaget som inte heller det vill passa utan det pressar på avtryckaren.

Ut med underbslaget och fram med filen för att fila upp längden på spåret där avtryckaren löper.

Och nu fungerar den som en frljd igen. Den är inte snygg men det är en slitvarg!

Så nu har jag snart både en slitvarg och en skådebössa B)

MVH/Jocke

P.S slänger in lite bilder på bössorna imorgon efter att jag har varit och skjutit in och jagat med Rikard. Jag vetnämligen att det är fler som uppskattar lite fina bilder på vapnen ute i sin rätta miljö..... D.S

post-2176-1281124932_thumb.jpg

post-2176-1281124946_thumb.jpg