Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nikko Stirling

Featured Replies

Publicerat

Sitter å kollar på racerback å hitta några kikarsikten av märket över... Har fåttt för mig att de är ett bra märke men dom va ju jä...la billiga. går dom att använda. Och innan alla skriver så håller ja på kollla efter beggade sikten med. Om någon har nått upp till 3000kr kan ni pm mig.

Tack på förhand.

• Svar 64
  • Visningar 22,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Nikko Stirling Diamond tillverkas i Japan med japanska komponenter. Nikko Stirling Nighteater tillverkas i Kina, uppgifterna går isär om det är japanska eller kinesiska komponenter involverade i tillverkningen. (Hemsidan säger japansk optik men jag har sett andra uppgifter, hemsidans FAQ har dessutom sett likadan ut "sedan Siljan brann")

http://www.legacysports.com/faq/index.html

Om jag skulle handla så skulle jag (som du själv är inne på) tråla marknaden efter begagnat. Jag tror iofs att du fortfarande kan hitta ett nytt Burris Fullfied II 3-9x40 för under 3000:-

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Som ja misstänkte då bara junk.. ska leta efter ett burris.. tack för svaret.

Nikko Stirling Diamond tillverkas i Japan med japanska komponenter. Nikko Stirling Nighteater tillverkas i Kina, uppgifterna går isär om det är japanska eller kinesiska komponenter involverade i tillverkningen. (Hemsidan säger japansk optik men jag har sett andra uppgifter, hemsidans FAQ har dessutom sett likadan ut "sedan Siljan brann")

http://www.legacysports.com/faq/index.html

Om jag skulle handla så skulle jag (som du själv är inne på) tråla marknaden efter begagnat. Jag tror iofs att du fortfarande kan hitta ett nytt Burris Fullfied II 3-9x40 för under 3000:-

Raggarö

Publicerat

Jag har haft 2 st.

Bara skit.

På den ena följde hårkorset med när man vred på förstoringen.

Den andra var inte skottfast. När man skjutit in den var det dags att göra om det för då tog det snett.

Köp vad som helst utom den.

Publicerat

lundbergarn,

"Jag har haft 2 st.

Bara skit.

På den ena följde hårkorset med när man vred på förstoringen.

Den andra var inte skottfast. När man skjutit in den var det dags att göra om det för då tog det snett.

Köp vad som helst utom den."

Jag hoppas du refererar till Nikko Stirling ovan och inte till Burris Fullfield, annas får jag sluta rekommendera den som budgetkikare.....

Raggarö

Publicerat

Jag har ett Nikko Stirling hemma som jag har haft på min 222, aldrig varit några problem! 2 rå, 7 rävar samt 2 grävlingar har jag skjutit med bössan när detta siktet var monterat! Nu ligger det på hyllan då jag ska göra mig av med vapnet!

Om du är sugen på siktet Bom Skott kan du skicka ett PM!

Publicerat
Jag hoppas du refererar till Nikko Stirling ovan

Japp, korrekt! :)

Publicerat

Hade en svag stund när jag funderade på ett dylikt, men drog örona åt mig när jag såg ett en svensk sida som säljer dom rekomenderade dom upp till kal. 308. Klara ett sikte inte av värre påfrestningar så skulle inte jag köpa det.

Hade en bekant som köpte ett 1-4 och det var mycket strul när vi sköt in det, till slut visade sig att locken till justerings skruvarna var så tighta att dom ändrade inställningen när vi skruvade på dom...........

Stort fett nej till Nikko Stirling!!

Publicerat

Var lite mer noga med vad ni pratar om när det gäller ett märkes modeller. Vad gäller Nikko Stirling har Nighteater fått hyfsad kritik men även mycket negativt. Vad gäller Diamond har jag faktiskt inte läst något negativt alls. Andra modeller är dock enbart refererat till som skit var jag har läst.

Publicerat
Var lite mer noga med vad ni pratar om när det gäller ett märkes modeller. Vad gäller Nikko Stirling har Nighteater fått hyfsad kritik men även mycket negativt. Vad gäller Diamond har jag faktiskt inte läst något negativt alls. Andra modeller är dock enbart refererat till som skit var jag har läst.

Eller så konstaterar man att vissa märken är rena chansningar att köpa, att överhuvudtaget överväga att betala 2-3000 kr för något som potentiellt är skit direkt ur asken är hrmmm lite osmart.

jag kan ta pengarna istället, har nog ett par Tasco som ligger någonstans o skräpar, det är ju också bra optik.

Att som konsument behöva ställas inför kontrollfrågan om den eller den serien är tillverkad i visst land eller om den är ok eller en annan inte är det,

i korthet är detta vansinne.

Hade ni accepterat att köpa mobiler som inte fungerar från start eller där man måste fråga vilken fabrik den har tillverkats i för att få en som fungerar?

Om linserna är av plast, om tuben är skarvad alu av dubiös kvalité, om justeringarna bara verkar åt ett håll med mothåll i en liten mässingsfjäder, om det är plastdelar i de inre delarna så är det min uppfattning att jo då,

det är skit som säljs, i drösvis.

Men det är bra att ni andra vill engagera er i att sålla bland skiten, annars så är det just nu på blocket ett antal sikten av kvalité till samma pris som avhandlas här.

/Christian

Publicerat

Midway har rätt OK priser på Bushnell nu. Åtminstone Elite 3200 serien. Ett 2-7X32 eller 3-9X40 för strax över 3000.

Vill du ha det billigare får du gråimportera själv.

Det är skarpa och rejält robusta sikten, och du slipper belysning...

//mvh Danne

Publicerat
Eller så konstaterar man att vissa märken är rena chansningar att köpa, att överhuvudtaget överväga att betala 2-3000 kr för något som potentiellt är skit direkt ur asken är hrmmm lite osmart.

jag kan ta pengarna istället, har nog ett par Tasco som ligger någonstans o skräpar, det är ju också bra optik.

Att som konsument behöva ställas inför kontrollfrågan om den eller den serien är tillverkad i visst land eller om den är ok eller en annan inte är det,

i korthet är detta vansinne.

Hade ni accepterat att köpa mobiler som inte fungerar från start eller där man måste fråga vilken fabrik den har tillverkats i för att få en som fungerar?

Om linserna är av plast, om tuben är skarvad alu av dubiös kvalité, om justeringarna bara verkar åt ett håll med mothåll i en liten mässingsfjäder, om det är plastdelar i de inre delarna så är det min uppfattning att jo då,

det är skit som säljs, i drösvis.

Men det är bra att ni andra vill engagera er i att sålla bland skiten, annars så är det just nu på blocket ett antal sikten av kvalité till samma pris som avhandlas här.

/Christian

Att det är skit som säljs, och det i drösvis, håller jag med om. Men mentaliteten som finns på många ställen, att aldrig köra med annat än det som redan är beprövat, hade ju gjort att t.ex. HTC aldrig fått andelar på mobilmarknaden?

Nu säger jag inte att Nikko Stirling är som HTC i kvalla, jag menar bara att det faktiskt finns exempel på märken som har vissa modeller som fungerar prickfritt och vissa som anses som skräp. Bland annat Bushnell faller i den kategorin, och jag har fått samma uppfattning om Burris och t.ex. Sightron. Så ja, jag anser att man inte bara kan se till märket utan man måste kolla modellen.

Det är ju faktiskt inte samma sak att köpa ett Bushnell Buckhorn och ett Bushnell Elite 3200. Och ja jag vet, Bushnell Elite är taget från B&L som hade sin eliteserie och därför inget som de själva utvecklat... jag säger däremot att distinktionen finns!

Kan jag i samma veva garantera att Nikko Stirling Diamond är kvalitet? Nej det kan jag inte för jag har inte ägt ett själv. Och även då skulle jag bara kunna garantera kvaliten på mitt (eller inte) och inte hela serien. Men jag tror att den är ett par snäpp vassare än det mesta kinajunk som finns på marknaden, och har vid tillfällen sett den jämföras med Leupold VXII och Bushnell Elite 3200, även om jag tror detta kan vara lätt överdrivet av köpare som VILL vara nöjda med produkten.

Min röst säger i alla fall att hålla sig borta från allt utom Diamond, och enbart chansa på den om det skall chansas.

Publicerat
Att det är skit som säljs, och det i drösvis, håller jag med om. Men mentaliteten som finns på många ställen, att aldrig köra med annat än det som redan är beprövat, hade ju gjort att t.ex. HTC aldrig fått andelar på mobilmarknaden?

Nu säger jag inte att Nikko Stirling är som HTC i kvalla, jag menar bara att det faktiskt finns exempel på märken som har vissa modeller som fungerar prickfritt och vissa som anses som skräp. Bland annat Bushnell faller i den kategorin, och jag har fått samma uppfattning om Burris och t.ex. Sightron. Så ja, jag anser att man inte bara kan se till märket utan man måste kolla modellen.

Det är ju faktiskt inte samma sak att köpa ett Bushnell Buckhorn och ett Bushnell Elite 3200. Och ja jag vet, Bushnell Elite är taget från B&L som hade sin eliteserie och därför inget som de själva utvecklat... jag säger däremot att distinktionen finns!

Kan jag i samma veva garantera att Nikko Stirling Diamond är kvalitet? Nej det kan jag inte för jag har inte ägt ett själv. Och även då skulle jag bara kunna garantera kvaliten på mitt (eller inte) och inte hela serien. Men jag tror att den är ett par snäpp vassare än det mesta kinajunk som finns på marknaden, och har vid tillfällen sett den jämföras med Leupold VXII och Bushnell Elite 3200, även om jag tror detta kan vara lätt överdrivet av köpare som VILL vara nöjda med produkten.

Min röst säger i alla fall att hålla sig borta från allt utom Diamond, och enbart chansa på den om det skall chansas.

Jag vet också att kvalitén kan variera inom ett märke. Att säga att alla Tasco är skit är inte helt rätt. De hade en serie sikte förr som hette Titan som faktiskt var bra. Likadant med Zeiss, de har ju Conquest serien som inte riktigt når upp till Victoryseriens nivå. Nu menar jag inte att Conquestserien skit utan riktigt prisvärd men som sagt, den lär aldrig vinna nåt test.

Publicerat

En fundering som slår mig är också att det faktiskt kan finnas en och annan vars jaktutövning och skytte rent av inte är behjälpt av en Swarre eller Zeiss? Man kanske rent av når målet med en billigare kikare av längre kvalitet?

T ex så kan man ju köpa sig en helt ny Volvo XC90 och klara sig i nästa alla situationer, men ska du bara köra till och från jobbet så funkar nog en en begagnad Fiat rätt bra faktiskt. Även om den kostar en tiondel av Volvon..

Ang Nikko Stirling och andra tillverkare och om de produceras i Kina elelr andra ställer ser jag som ganska ointressant. Jag skulle bli ganska förvånad om inte flertalet av komponenterna i Zeiss, Swarrew etc faktiskt är tillverkade i Kina. Precis som de flesta elektronik komponenter för t ex TV, telefoner och det mesta förekommande varor.

Att något som påstås tillverkas i Europa är knappast ett kvalitetsbetyg på några sätt och vis. Och på samma sätt så garanterar inte en tillverkning i Kina att prylarna är skit. Vilka komponenter man använder är nog mer avgörande.

Sedan spelar det ju ingen roll med dyra komponenter om man ändå skiter i hur man monterar och har en obefinlig kvalitetskontroll. Däremot så är jag helt övertygad om att vinstmarginalen för tillverkaren är vesäntligt större hos t ex Zeiss än för en Nikko Stirling.

Lite OT kanske, men tillbaka igen:

Jo, min pesonliga övertygelse är att Nikko Striling mycket väl säkert kan ha modeller som är fullt dugliga till all svensk jakt. Men med tanke på det låga priset och lite halvtaskiga garantivillkor så tror jag risken för att få en illa monterad kikare med komponenter av taskgi kvalitet kan nog anses som större än om du köper en kikare med bättre garanti villkor. Men hittar du rät och får ett ex som är skottfast så tror jag säkert att du blir nöjd.

Publicerat
Sedan spelar det ju ingen roll med dyra komponenter om man ändå skiter i hur man monterar och har en obefinlig kvalitetskontroll. Däremot så är jag helt övertygad om att vinstmarginalen för tillverkaren är vesäntligt större hos t ex Zeiss än för en Nikko Stirling.

Lite OT kanske, men tillbaka igen:

Jo, min pesonliga övertygelse är att Nikko Striling mycket väl säkert kan ha modeller som är fullt dugliga till all svensk jakt. Men med tanke på det låga priset och lite halvtaskiga garantivillkor så tror jag risken för att få en illa monterad kikare med komponenter av taskgi kvalitet kan nog anses som större än om du köper en kikare med bättre garanti villkor. Men hittar du rät och får ett ex som är skottfast så tror jag säkert att du blir nöjd.

Max- nu tror jag att du har snurrat till det, men du kan vara säker på att R&D och QC på en 1 2000 kr Ziess är en superbt mycket större del av slutpriset än på en 1 200 kr Kinatub även när vi talat procent.

Nu är jag en snål fan själv, fråga min omgivning så spåret om att viss optik är "adekvat" är inte förspillt, det är ju otroligt relevant,

de billigaste Leupolden VX-1 serien som vi vet är skottfast och i övrigt ok kostar mindre än sagda Nikko Stirling,

frågan är då varför man skall köpa något som har 1 halvtaskig garanti, Leupold har livstids garanti, de skiter i EU patetiska regler, 2 är ett etablerat märke, vilket iofs Nikko är också men av ett annat skäl, 3 är något billigare, prismedvetenheten.

Återstående fråga är således, varför medvetet välja något som är av dubiös funktion på något så viktigt som ett jaktvapen?

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack för all ris å ros.. Är lite kinkig när ja kollar kikare vill ha ganska bra med förstoring. Och efter att ha köpt "kina" kikare konstaterat att den inte kunde skjutas in på längre en 60m har ja ändrat uppfattning om kikarsikten.. Är därför på jakt efter nytt. kollade på handla digitlt å hittade ett par burris i klassen 5-6 tusen. å kommer lägga mig där till augustijakten.

Publicerat
Tack för all ris å ros.. Är lite kinkig när ja kollar kikare vill ha ganska bra med förstoring. Och efter att ha köpt "kina" kikare konstaterat att den inte kunde skjutas in på längre en 60m har ja ändrat uppfattning om kikarsikten.. Är därför på jakt efter nytt. kollade på handla digitlt å hittade ett par burris i klassen 5-6 tusen. å kommer lägga mig där till augustijakten.

Jag är fullt övertygad om att du med dina Burris kommer att bli tokigt nöjd! =)

Publicerat
  • Författare

Ja hoppas på det ganska vettiga priser för en 2barnsfar med fru som har häst. hahah

Jag är fullt övertygad om att du med dina Burris kommer att bli tokigt nöjd! =)
Publicerat
Max- nu tror jag att du har snurrat till det, men du kan vara säker på att R&D och QC på en 1 2000 kr Ziess är en superbt mycket större del av slutpriset än på en 1 200 kr Kinatub även när vi talat procent.

Nu är jag en snål fan själv, fråga min omgivning så spåret om att viss optik är "adekvat" är inte förspillt, det är ju otroligt relevant,

de billigaste Leupolden VX-1 serien som vi vet är skottfast och i övrigt ok kostar mindre än sagda Nikko Stirling,

frågan är då varför man skall köpa något som har 1 halvtaskig garanti, Leupold har livstids garanti, de skiter i EU patetiska regler, 2 är ett etablerat märke, vilket iofs Nikko är också men av ett annat skäl, 3 är något billigare, prismedvetenheten.

Återstående fråga är således, varför medvetet välja något som är av dubiös funktion på något så viktigt som ett jaktvapen?

/Christian

Nu, Christian är jag tämligen övertygad om att DU har snurrat till det då jag faktiskt inte ens har berört dessa delar av priset. Jag har inte heller nämnt att t ex Zeiss sida med största sannolikhet har en ruskig marknadsföringsbudget heller, då det för det flesta nog framstå som tämligen självklart. Men priset för komponenter i en Zeiss är med ganska stor sannolikhet, en ganska liten del av själva konsumentpriset.

Ävenom det är ointressant, så vore rätt kul att se en strippad kalkyl på en Zeiss för 15 000 och någon lågpriskikare. Undra vem som tjänar mest pengar.. ?

För övrigt så har vi exakt samma tanke om detta med optik etc. Möjligen att jag är något mindre "socialdemokratisk" och låter var och en komma fram til sin egen slutsats och erfarenhet. :lol: Jag har aldrig ägt en Nikko Sterling och kommer nog inte köpa en heller. Däremot har jag haft en Leupold som inte var skottfast samt en annan Leupold där riktmedeln inte satt fast. Min personliga slutsats är ändå att jag hellre väljer en Leupold före en "Nikke Slirig", eller något annat märke jag personligen inte har förtroende för.

Publicerat

Lite OT minst sagt, men...

Nu säger jag inte att Nikko Stirling är som HTC i kvalla

Jag väljer Nikko Stirlings kvalla alla dar i veckan om jag skulle tvingas välja mellan den och en HTC...och vad jag tycker om N-St står ovan :lol:

Vad gäller sikten så ska man nog tänka sig för både en och två gånger när man köper nya sikten av billig sort. Man får alltför ofta det man betalar för. Jag håller helt med Christian mfl, ett beggat kvalitetssikte för samma peng och man har gjort en bra investering.

Läs och begrunda särskilt denna fråga en gång till:

/Christian

Publicerat

MaxW -."Sedan spelar det ju ingen roll med dyra komponenter om man ändå skiter i hur man monterar och har en obefinlig kvalitetskontroll. Däremot så är jag helt övertygad om att vinstmarginalen för tillverkaren är vesäntligt större hos t ex Zeiss än för en Nikko Stirling. "

Ja jag kan ha snurrat till det för mig, men det får stå för mig då på egen axel.

Procentuellt sätt är helt klart vinstmarginalen större på Nikko än de stora fyra, som du själv sa de har ju reklamkostnader,

om man avser att titta på tillverkningskostnad/försäljningskostnad är det så klart intressantare och kanske lite jämnare,

men det är dock helt klart min uppfattning att även där är Nikko den väsentligt mer profitabla tuben att sälja i Sverige.

Satt och pillade med en komparativ pristudie för att föra min talan men insåg att det är ingen idé.

Invektivet om att jag skulle vara socialdemokratisk var iofs smickrade, jag gillar när alla är med, till skillnad från när en del luras på grund av bristande kunskaper och insikter och lämnas bakom,

men slutraden på tiraden är den att jag inte bryr mig om märket på otiken så mycket som dess prestanda,

den dag Nikko gör bra grejer som duger till, då har jag redan köpt en sådan tub.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Har nog bestämt mig nu men har grym besluts ångest så alla vet.. men en burris fullfield II 6,5-20, med fine plex..

Lite funderingar dock.. Kommer ju jaga lite gris på natten någon som andvänt detta sikte å kan komma med lite insikter.. tror 50 öppning räcker men har skjute lite med belysta å tycker om det andå.. men vet inte om det är ett måste.

Publicerat
Har nog bestämt mig nu men har grym besluts ångest så alla vet.. men en burris fullfield II 6,5-20, med fine plex..

Lite funderingar dock.. Kommer ju jaga lite gris på natten någon som andvänt detta sikte å kan komma med lite insikter.. tror 50 öppning räcker men har skjute lite med belysta å tycker om det andå.. men vet inte om det är ett måste.

det riktmedlet kommer inte att funka när det börjar skymma och ska du ha belyst måste du upp i pris.

skulle jag köpa burris skulle jag skicka efter något av deras dyrare kikare från usa.

Publicerat
  • Författare

en liten fråga då för en som inte e så dukti på internet.. hur å var ifrån beställer men då? Har aldrig handla från usa.

det riktmedlet kommer inte att funka när det börjar skymma och ska du ha belyst måste du upp i pris.

skulle jag köpa burris skulle jag skicka efter något av deras dyrare kikare från usa.

Publicerat
en liten fråga då för en som inte e så dukti på internet.. hur å var ifrån beställer men då? Har aldrig handla från usa.

ha kontokortet redo och klicka dig fram tex här . www.theopticzone.com