Publicerat Augusti 6, 201015 yr En liten fundering bara, om jag förstått det rätt så finns det två olika Nikko sterling, den ena billig och den andra jättebillig, när man googlar lite kan man konstatera att dess kikare var av ganska god kvallitet och med bra optik en gång i tiden. Min engelska är under all kritik men vad jag kunde utläsa är ett sådant sikte från början på -90 talet kan vara ett riktigt bra köp. Någon kanske har lite bättre koll
Publicerat Augusti 6, 201015 yr Jag vet inget om de äldre modellerna. Det jag har testat här är ett Nikko Stirling Diamond. Alltså det som skall vara Nikko Stirlings High End-serie. Vi får se om de har något att säga om det när jag eventuellt får svar?
Publicerat Augusti 6, 201015 yr En liten fundering bara, om jag förstått det rätt så finns det två olika Nikko sterling, den ena billig och den andra jättebillig, när man googlar lite kan man konstatera att dess kikare var av ganska god kvallitet och med bra optik en gång i tiden. Min engelska är under all kritik men vad jag kunde utläsa är ett sådant sikte från början på -90 talet kan vara ett riktigt bra köp. Någon kanske har lite bättre koll låter trassligt kanske bättre att skita i nikko totalt.
Publicerat Augusti 6, 201015 yr Citat waxin: En liten fundering bara, om jag förstått det rätt så finns det två olika Nikko sterling, den ena billig och den andra jättebillig, när man googlar lite kan man konstatera att dess kikare var av ganska god kvallitet och med bra optik en gång i tiden. Min engelska är under all kritik men vad jag kunde utläsa är ett sådant sikte från början på -90 talet kan vara ett riktigt bra köp. Någon kanske har lite bättre koll Citat maddog: låter trassligt kanske bättre att skita i nikko totalt. Av alla Nkko Stirling som existerar och existerat(?): Diamond (den enda gjord i Japan med japanska komponenter) Nighteater Gameking Mountmaster Gold Crown Air King Targetmaster Eurohunter m.fl (orkar inte leta mer.....) så skall Diamond vara bäst, det kanske helt enkelt inte är bra nog..... Raggarö
Publicerat Augusti 6, 201015 yr Nästa mod hörde jag skulle heta "trash bin mount" lanseras tydligen nu till bockjakten
Publicerat Augusti 6, 201015 yr Citat waxin:En liten fundering bara, om jag förstått det rätt så finns det två olika Nikko sterling, den ena billig och den andra jättebillig, när man googlar lite kan man konstatera att dess kikare var av ganska god kvallitet och med bra optik en gång i tiden. Min engelska är under all kritik men vad jag kunde utläsa är ett sådant sikte från början på -90 talet kan vara ett riktigt bra köp. Någon kanske har lite bättre koll Citat maddog: låter trassligt kanske bättre att skita i nikko totalt. Av alla Nkko Stirling som existerar och existerat(?): Diamond (den enda gjord i Japan med japanska komponenter) Nighteater Gameking Mountmaster Gold Crown Air King Targetmaster Eurohunter m.fl (orkar inte leta mer.....) så skall Diamond vara bäst, det kanske helt enkelt inte är bra nog..... Raggarö nej jag är övertygad om att jag aldrig äger ett nikko igen.
Publicerat Augusti 6, 201015 yr Jag är inget optiksnobb och har bara begagnade prylar vad gäller kikarsikten men något Nikko Stirling kommer aldrig på någon av mina bössor!
Publicerat Augusti 6, 201015 yr jag har ett nikko stirling nighteater sikte fungerar riktigt bra skjuter tätta tre klöver med den kikaren på så att den skulle ändra sig efter varje skott stämmer alltså inte enligt mig. riktigt bra kikare med tanke på priset, likvärdig med leupold enligt racerback som säljer dem. nighteater är tillverkad i kina men med mycket höga krav. är tydligen grade a linser på nikko stirlings kikare, på vanliga kinasikten är det B eller C nighteater och diamond är som sagt kikarna med högstkvalitet
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Nackdelen med märken som Nikko Stirling, är ju att det är en sådan enorm ojämnhet i produktionen. Vissa har fått sikten som håller en livstid på en 30-06, andra har fått sikten som håller sex skott på en 22WM... Så att lägga pengar på det låter lite som ett lotteri med låga vinster...
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Har testat siktet igen, och sprider som en sprinkler. Så... icke skottfast är nu fastslaget
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Har testat siktet igen, och sprider som en sprinkler. Så... icke skottfast är nu fastslaget Är du förvånad
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Nej, men lite besviken eftersom jag ansåg mig rätt nöjd och så med siktets övriga egenskaper. Utan skottfasthet är det ju värdelöst, men det förändrar inte att jag är lite besviken
Publicerat Augusti 21, 201015 yr Nackdelen med märken som Nikko Stirling, är ju att det är en sådan enorm ojämnhet i produktionen. Vissa har fått sikten som håller en livstid på en 30-06, andra har fått sikten som håller sex skott på en 22WM...Så att lägga pengar på det låter lite som ett lotteri med låga vinster... Den ena NS höll inte ens för .22LR. Fick tillbaka pengarna i alla fall. Köpte en Weaver 4-12 och den har funkat bra sen. Den andra funkade kanonbra på min 6,5:a tyckte jag. Tills det en dag kom en fjolig och gick över en öppning på mitt pass. Min kusin sköt den sen så det gick bra. Provsköt och det tog mer än 80 cm fel på 80m (tavlan var inte mer än 1,60 och det tog inte). Sköt in den och senare under hösten kom det en kalv och ställde sig på 80m ungefär. Tredje skottet höll jag under kalven och då gick ryggraden av så jag fick den. Att behålla en NS som man tror är skottfast är också ett lotteri, för helt plötsligt är den inte det.