Publicerat Juni 18, 201015 yr Författare tack för snabbt svar korte i handen då kör vi.. haha ha kontokortet redo och klicka dig fram tex här . www.theopticzone.com
Publicerat Juni 23, 201015 yr Lite trådkap, men nu har jag löpt linan ut och beställt ett Nikko Stirling Diamond 1.5-6*44 (30mm tub) för att testa. Betalar hela 1000:- inklusive frakt, då det är lätt begagnat. Så vi får se om jag är stor i käften eller om det går hem. Skall sitta på en 8*57, så aningen kraftigare rekyl än många butiker rekommenderar siktet för.
Publicerat Juni 23, 201015 yr Författare Ska bli spännande å se hur de artar sig... Lite trådkap, men nu har jag löpt linan ut och beställt ett Nikko Stirling Diamond 1.5-6*44 (30mm tub) för att testa. Betalar hela 1000:- inklusive frakt, då det är lätt begagnat.Så vi får se om jag är stor i käften eller om det går hem. Skall sitta på en 8*57, så aningen kraftigare rekyl än många butiker rekommenderar siktet för.
Publicerat Juli 2, 201015 yr Nu åker jag på bussgods för att hämta sagda kikare! så jag kommer med ett första omdöme ikväll =)
Publicerat Juli 2, 201015 yr Har nog bestämt mig nu men har grym besluts ångest så alla vet.. men en burris fullfield II 6,5-20, med fine plex.. Lite funderingar dock.. Kommer ju jaga lite gris på natten någon som andvänt detta sikte å kan komma med lite insikter.. tror 50 öppning räcker men har skjute lite med belysta å tycker om det andå.. men vet inte om det är ett måste. om du ska lägga 6000 kr för en kikare så får du i storleksorningen en S&B med stor lins och 12ggr förstoring i superbt skick. Den gluggen slår exempelvis Bushnell 3200 elite totalt, inte bara lite utan det är frågan om utklassning i skymning och natt. jag hade helt klart valt annorlunda och inte nytt. jag har med hjälp av andra här på forumet provat runt lite nu bland olika märken och kan bara ge dig rådet ovan.
Publicerat Juli 2, 201015 yr Nu åker jag på bussgods för att hämta sagda kikare! så jag kommer med ett första omdöme ikväll =) vilken kikare kommer du att jämföra med.
Publicerat Juli 3, 201015 yr vilken kikare kommer du att jämföra med. Tja, jag har lite olika att komma med. Inte så mycket, men lite. Jag har tyvärr inga kikare som rent naturligt faller in i "motsvarande" klass eller den klass som man kanske bör jämföra siktet med. Första intrycken blir siktet jämfört med dels mitt 2.5-10*56 Weaver Classic Extreme (vid ungefär motsvarande förstoringar, även om det inte blir rätt heller) samt med mina fasta 2.5*20 Zenith och 4*20 Kowa. Längre fram skall jag göra en jämförelse med min fars VXII (tror jag det är han har) 2-7*XX som är mest likt i förstoringsgrad och så. Samtidigt är jag medveten om, och vill trycka på, att jag bara kan jämföra MITT exemplar och inte hela modellserien. Så jag kommer inte att rekommendera siktet till någon, oavsett resultat jag får, utan jag kan bara hänvisa till vad jag har sett i mitt exemplar. Ytterligare en sak att bedöma att är att mitt sikte inte är av senaste modellen. De modeller som visas upp på hemsidan har gröna detaljer och mitt har bara svarta förutom text. Mitt har även lite högre lock till justeringsrattarna än vad de nya modellerna har. Hur stor skillnaden är annat än visuellt kan jag inte uttala mig om. Siktet jag har fått hem är ett Nikko Stirling Diamond 1.5-6*44 (30mm tub) och är modellen som EJ är belyst. Duplex är riktmedlet. Första intryck: Siktet, som för övrigt var SJUKTLIGT bra packeterat från killen jag köpte det från, kom fram helt och utan skador. I alla fall synliga sådana. Det ger mig en rätt bra grund att bedöma från. Jag upplever känslan av siktet som gediget. Inget onödigt krimskrams, inga julgranar eller vred som inte behövs. Justerbart okular, enkelt greppbart vred för förstoringsjustering som går lagom segt för att stanna där man ställt in det även utan att använda låsskruven, skruvlock (till justeringsvreden för höjd och sidled) som är tätade med gummipackning för att hålla tätt. Justeringen av höjd och sidled är steglös, något som fick mig att höja på ögonbrynen och fundera. Den är samtidigt väldigt tungvriden. Vad tycker jag om detta (som koncept, hur det funkar vid inskjutning får vi se) är jag inte helt säker på. Det skall, för mig, ses ur ljuset att jag inte kommer att vrida på dem under jakt utan vid inskjutning, skjuta in på 80-100m och sedan behålla inställningarna (under förutsättning att siktet är skottfast). Helt steglöst är det ju inte i och med att det finns visuella markeringar mot vilka man vrider en markör, men mekaniskt steglöst. Optiskt, det lilla jag sett i det i dagsljus (det är det enda jag har såhär års ) är det förvånansvärt bra. Bättre än både kowan och Zenithen (som för övrigt har ett antal år på nacken båda två) men inte i klass med Weavern. Nu är jämförelsen inte rättvis då det är olika objektivstorlekar, samtidigt är det mer rättvist dagtid än under lite mer skumma dagar då det verkligen behövs mer ljusinsläpp. Eftersom jag bara har en uppsättning 30mm ringar så skall jag montera det på en 6.5*55 först där ringarna sitter, och sedan när jag får hem min nya kolv till min 8*57JS (där det är meningen att det skall sitta sen) så blir det att testa där. Skottfasthet, fyrkantstest osv. Jag har ännu inte sett något som ger mig lägre hopp om att siktet kan prestera. Är det bara skottfast och mekaniskt dugligt är optiken bra nog (vi skall testa motljus med) för den form av dagtidsjakt som jag skall ägna mig åt med detta sikte. Självklart skall det tagas i test även lite skymningsljus och gryningsljus längre fram!
Publicerat Juli 4, 201015 yr Författare Ok får börja kolla lite på sånna me då blir mycke beslutsångest för mig me de här. om du ska lägga 6000 kr för en kikare så får du i storleksorningen en S&B med stor lins och 12ggr förstoring i superbt skick. Den gluggen slår exempelvis Bushnell 3200 elite totalt, inte bara lite utan det är frågan om utklassning i skymning och natt. jag hade helt klart valt annorlunda och inte nytt. jag har med hjälp av andra här på forumet provat runt lite nu bland olika märken och kan bara ge dig rådet ovan.
Publicerat Juli 4, 201015 yr denna är ju verkligen ngt jag skulle fundera på..http://www.blocket.se/jamtland/Zeiss_Diavari_Z_3_12x56_28071650.htm?ca=14&w=3
Publicerat Juli 5, 201015 yr Författare Den verkar ju helt okey. priset e ju rätt med måste bara bli av me en bil först.. denna är ju verkligen ngt jag skulle fundera på..http://www.blocket.se/jamtland/Zeiss_Diavari_Z_3_12x56_28071650.htm?ca=14&w=3
Publicerat Juli 5, 201015 yr http://www.blocket.se/dalarna/Schmidt_Bend...m?ca=11&w=3 Ytterligare en bra tub till rätt pris, säljaren huserar som jag tror det i varje fall på grannkanalen och är en hedersvärd man. Fattar inte hur man skulle vilja välja att lägga 3 000 kr på en Stirling när man för fem o fem kan få en S&B som är bra istället. /Christian
Publicerat Juli 5, 201015 yr Författare S&B har ja aldrik kollat i men verkar vara många som har sånna. Frågan är hur dom klarar att åka postbil är ju säkert någon lågpanna som tappar den. men får ta upp telen å ringa å kolla iaf. Tack för tipset skicka gärna fler.. http://www.blocket.se/dalarna/Schmidt_Bend...m?ca=11&w=3Ytterligare en bra tub till rätt pris, säljaren huserar som jag tror det i varje fall på grannkanalen och är en hedersvärd man. Fattar inte hur man skulle vilja välja att lägga 3 000 kr på en Stirling när man för fem o fem kan få en S&B som är bra istället. /Christian
Publicerat Juli 5, 201015 yr du kan vara helt lugn med frakten av den. egentligen tål de ett vanligt brev även om nerverna mina inte skulle palla för det. Börjar du inte undra varför så många har dem, dom är ju rätt dyra ändå. det kanske beror på att de är mycket bättre än mellanklassen? mitt råd är att du köper begagnad kvalitet! du kommer bli narkoman på bra optik efter det för då inser man vad puckad man varit innan. min erfarenhet är att man kan se något i mellanbra kikare trots dåligt ljus, problemet är att man inte ser sitt riktmedel! då faller själva meningen eller hur. köper man sedan ett sikte med dålig belysning, dvs en som sprider ljuset diffust inne i tuben och har ett reflekterande skit på riktmedlet, ja då ser man inte ett skit i övrigt. det blir liksom val mellan spya eller ränneskita, typ.... nåja, mitt råd är att gå över gränsen så du kan få tillbaka dina pengar om du inte trivs. för det finns fler faktorer än bara tubens interna ljusvärden. jag kan säga så här: jag skickade tillbaka Christians S&B 3-12x42 i fredags. många sa till mig att den inte riktigt duger till natt/vak. det gör den visst det, jag och Joacim såg vad vi skulle i den under hela natten en lördag. det var med sorg i hjärtat jag återsände den satsa bara på kvalitet! Kalle
Publicerat Juli 5, 201015 yr Författare Jo kvallite har ja kommit fram till att det är ett måste. köpte ett kinasikte för att kolla om de ens funkade för 700 riksdaler skulle skjuta in det kunde inte ens skjuta in det på 80m då höjd skruven int gick att skruva mer.. så ja ska ha ett bra sikte men som ja skrev tidigare skicka tips i tråden.. du kan vara helt lugn med frakten av den. egentligen tål de ett vanligt brev även om nerverna mina inte skulle palla för det.Börjar du inte undra varför så många har dem, dom är ju rätt dyra ändå. det kanske beror på att de är mycket bättre än mellanklassen? mitt råd är att du köper begagnad kvalitet! du kommer bli narkoman på bra optik efter det för då inser man vad puckad man varit innan. min erfarenhet är att man kan se något i mellanbra kikare trots dåligt ljus, problemet är att man inte ser sitt riktmedel! då faller själva meningen eller hur. köper man sedan ett sikte med dålig belysning, dvs en som sprider ljuset diffust inne i tuben och har ett reflekterande skit på riktmedlet, ja då ser man inte ett skit i övrigt. det blir liksom val mellan spya eller ränneskita, typ.... nåja, mitt råd är att gå över gränsen så du kan få tillbaka dina pengar om du inte trivs. för det finns fler faktorer än bara tubens interna ljusvärden. jag kan säga så här: jag skickade tillbaka Christians S&B 3-12x42 i fredags. många sa till mig att den inte riktigt duger till natt/vak. det gör den visst det, jag och Joacim såg vad vi skulle i den under hela natten en lördag. det var med sorg i hjärtat jag återsände den satsa bara på kvalitet! Kalle
Publicerat Juli 23, 201015 yr Har ett Nikko Stirling Diamond 3-12x50 på min 8x57 som jag köpte för ca 10 år sedan, använder det än och har skjutit mkt med det. Lite trådkap, men nu har jag löpt linan ut och beställt ett Nikko Stirling Diamond 1.5-6*44 (30mm tub) för att testa. Betalar hela 1000:- inklusive frakt, då det är lätt begagnat.Så vi får se om jag är stor i käften eller om det går hem. Skall sitta på en 8*57, så aningen kraftigare rekyl än många butiker rekommenderar siktet för.
Publicerat Juli 24, 201015 yr Kul att höra T.E Idag blir det skjutbanan en sväng för min del för att testa lite med mitt, nu när jag äntligen fått lite saker fixade med bössan. Siktet sitter i ett par stålringar från Lynx på ett par weaverklackar. Första intrycket blir att skjuta in och se hur lång tid det tar =) Kanske lite tester i träffpunkt på olika förstoring. Har inte så mycket tid idag.
Publicerat Juli 24, 201015 yr Författare Köpte en husqvarna 8x57js igår. med ett qvarna sikte på fast 4x40 tror ja de va. med weaver klackar på. Kul att höra T.EIdag blir det skjutbanan en sväng för min del för att testa lite med mitt, nu när jag äntligen fått lite saker fixade med bössan. Siktet sitter i ett par stålringar från Lynx på ett par weaverklackar. Första intrycket blir att skjuta in och se hur lång tid det tar =) Kanske lite tester i träffpunkt på olika förstoring. Har inte så mycket tid idag.
Publicerat Juli 24, 201015 yr Författare De verkar ju vara ett bra ex av nikko stirling då. Har ett Nikko Stirling Diamond 3-12x50 på min 8x57 som jag köpte för ca 10 år sedan, använder det än och har skjutit mkt med det.
Publicerat Juli 24, 201015 yr Jag får helt enkelt göra er besvikna. Jag hann inte på skjutbanan innan jobbet, då jag ägnade tiden åt att cykla med hunden, baka en morotskaka och äta middag Förhoppningsvis imorgon från det att jag går upp på tidig eftermiddag och innan jag börjar jobba vi 19 hinner det bli en sväng =)
Publicerat Augusti 4, 201015 yr Ja då har jag varit och skjutit. Ja egentligen är det mer än en vecka sedan, men jag har haft så mycket jobb att jag inte har tagit mig tid ordentligt. Jag kan säga att jag inte kan i 100% rekommendera detta sikte då jag inte fått tillfredställande resultat. Jag grovriktade in siktet hemmavid och till en början såg det bra ut. Sköt i bänk från 80m Jag sköt tre skott, Norma Alaska 196gr (av en äldre modell), och jag fick en fin träffbild med tre hål under 3cm på 80m, och bara ett par cm från önskad träffpunkt. Perfekt, en jätteenkel inskjutning, tänkte jag då. Finjusteringarna tänkte jag ta senare, och satte i tre jaktmatch i bössan. Nu fick jag en samlad träffbild som låg ca 8cm över och 3cm höger om önskad träffpunkt, men fortfarande tre skott samlat. Att olika ammunition går olika är ju snarare regel än undantag, och med samlingen, som nu låg närmare 2.5cm med jaktmatch på samma håll, så kände jag att jag verkligen hittat mitt sikte till både älgjakt och lite pürsch på rådjur. Jag var nöjd med siktets egenskaper i dåligt ljus, och med förstoringsvredets tröghet och grepp. Även paralaxen var bra och bilden på tavlan var skarp. Sen kom problemen. Jag skruvade på siktet för att få de ca 2-3cm i träffläge från lågt till mitt i prick med alaskan, och sköt fem skott. Två satt mitt i, och var nästan hål i hål. Två satt ca 5cm högt och 2cm till höger, nästan hål i hål, och ett femte satt ca 3cm högre än de andra två och ytterligare ett par i sida. Jag testade då skjuta och ser att skotten börjar röra sig över en yta på flera centimeter på tavlan. Jag inser att träffläget ändrar sig för varje skott, då jag börjar kolla tavlan efter varje skott, och då menar jag inte med de 2-3cm som kan skilja mellan lite olika anläggningar och liknande, utan upp emot 10cm på 80m, både i höjdled och sidled. Jag har inte testat mer än 13 skott, och har inte definierat om det verkligen är skottfastheten eller om det är "fördröjd skruvningsjustering" som kliver in. Det kan vara både det ena och det andra, men jag misstänker att siktet är kasst. Jag Skall göra ett till försök, inom kort, och testa.
Publicerat Augusti 5, 201015 yr Eftersom jag köpte siktet begagnat så är det inte så lätt. Jag har mailat både Classic vapen som har svenska agenturen, och även Nikko Stirling direkt. INget svar ännu.
Publicerat Augusti 5, 201015 yr Eftersom jag köpte siktet begagnat så är det inte så lätt. Jag har mailat både Classic vapen som har svenska agenturen, och även Nikko Stirling direkt. INget svar ännu. kan man till och med då säga att kikaren är dubbelt värdelös eftersom inte garantin verkar funka.
Publicerat Augusti 6, 201015 yr Ja man kan säga det. Jag väntar ett tag till på ett svar innan jag säger det. Som det är just nu är det enbart enkelt värdelös