Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nedräkning!

Featured Replies

Publicerat
20spänn på att man plockar 3-4 grävlingar i gryt efter första veckan på dina marker ;) natt som dag...

Det kan nog så va, men jag ska ju ha något att jaga resten av hösten. :lol:

Publicerat

67 dagar kvar till fågelpremiären ;)

Publicerat

joo man börjar bli sugen på att släppa hunden efter hare och rådjur nu, :wub:

Publicerat
  • Författare

39 dagar till grävlingspremiären och 64 till premiären på skogshönsen! Har upptäckt att jag jobbar sista skiftet på fyra veckor den första augusti så den premiären blir ju lite rumphuggen.

Jag var ute i går kväll och cykeltränade hundarna inför premiärerna,en västlaika och en strävhårig vorsther. Eftersom det är dåliga bromsar på cykeln så ville jag inte cykla där det är trafik, i alla fall inte med bägge samtidigt. Så jag stack iväg åt andra hållet. Egentligen en perfekt cykelväg utan trafik som efter ca två kilometer kommer till min jaktmark. Träffade en jaktkompis som jag stog och snackade med en god stund när vi hade stått där en stund så började morkullorna att sträcka så då beklagade vi oss över den instälda premiären. Det blev alltså lite senare än vad jag tänkt mig, brukar försöka vara hemma från cykelrundorna innan grimbart börjar patrullera vägarna. På hemvägen så är det en ganska lång och tung uppförsbacke, försöker alltid att bita ihop och hålla uppe farten i den. När backen är slut och jag slappnar av så ser jag i andra änden på en raka hur det hoppar upp en grävling på vägen. Laikan var inte många tusendelar senare och då vaknade vorsthern. Där satt jag på cykeln med dåliga bromsar och två hundar som drar så mycket dom bara kan :o Jag hoppades att grävlingen skulle hoppa av vägen efter kurvan som han försvann bakom men icke sa nicke han förtsatte nästa raka med. Vi tog faktiskt in på honom trots att jag bromsade för allt vad jag var värd. Kunde väl i och för sig ha sagt åt hundarna men mitt i skräcken så berömde jag dom :huh: Mitt på den här rakan så hoppade grävlingen ner i diket jag hann att tänka "skönt nu är det slut på det här spektaklet" innan han hoppade upp på vägen igen. Avståndet var ju inte mindre nu och hundarna inte lugnare. Som tur var så sprang grävlingen in på en gammal traktorväg i slutet på rakan och då fick jag stopp på det hela.

I kväll så ska jag renovera bromsar :P

Publicerat

Jag har närmast. 23 Dagar till Kråka, Nötskrika, kaja

Sen bara 14 dar till så är det räv, trut, mås mm

:huh:

Publicerat
39 dagar till grävlingspremiären och 64 till premiären på skogshönsen! Har upptäckt att jag jobbar sista skiftet på fyra veckor den första augusti så den premiären blir ju lite rumphuggen.

Jag var ute i går kväll och cykeltränade hundarna inför premiärerna,en västlaika och en strävhårig vorsther. Eftersom det är dåliga bromsar på cykeln så ville jag inte cykla där det är trafik, i alla fall inte med bägge samtidigt. Så jag stack iväg åt andra hållet. Egentligen en perfekt cykelväg utan trafik som efter ca två kilometer kommer till min jaktmark. Träffade en jaktkompis som jag stog och snackade med en god stund när vi hade stått där en stund så började morkullorna att sträcka så då beklagade vi oss över den instälda premiären. Det blev alltså lite senare än vad jag tänkt mig, brukar försöka vara hemma från cykelrundorna innan grimbart börjar patrullera vägarna. På hemvägen så är det en ganska lång och tung uppförsbacke, försöker alltid att bita ihop och hålla uppe farten i den. När backen är slut och jag slappnar av så ser jag i andra änden på en raka hur det hoppar upp en grävling på vägen. Laikan var inte många tusendelar senare och då vaknade vorsthern. Där satt jag på cykeln med dåliga bromsar och två hundar som drar så mycket dom bara kan :o Jag hoppades att grävlingen skulle hoppa av vägen efter kurvan som han försvann bakom men icke sa nicke han förtsatte nästa raka med. Vi tog faktiskt in på honom trots att jag bromsade för allt vad jag var värd. Kunde väl i och för sig ha sagt åt hundarna men mitt i skräcken så berömde jag dom :P Mitt på den här rakan så hoppade grävlingen ner i diket jag hann att tänka "skönt nu är det slut på det här spektaklet" innan han hoppade upp på vägen igen. Avståndet var ju inte mindre nu och hundarna inte lugnare. Som tur var så sprang grävlingen in på en gammal traktorväg i slutet på rakan och då fick jag stopp på det hela.

I kväll så ska jag renovera bromsar :P

En bekant råkade ut för samma sak när han cyklade med 2 jämtar. Skillnaden var att han inte kunde hålla emot när grävlingen gav sig ut i terrängen. Tog stopp 30m in i skogen när hundarna sprang på varsin sida om en stor gran. :o:huh::o

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu handlar det ju egentligen bara om timmar tills man kan släppa hunden på grävling! Men jag kommer inte att gå ut inatt :P . Var hos några bekanta igår. Fick hjälp med att lägga ett par blodspår sen blev vi bjudna på mat och några öl. Brukar ju inte bli så att man kommer i säng så tidigt när man sitter med en öl i handen och diskuterar hund. Nu fem timmar efter att jag gick och la mig så sitter jag på jobbet och har ett tolv timmars pass framför mig. Kan säga att jag skulle vara mer död än levande om jag skulle jaga inatt, har ju nämligen ett tolvtimmars pass kvar i morgon också. Men sedan så är det augusti och fyra veckors semester ;)

Publicerat

Ska nog inte heller ut i natt. Har minst tre nätter i rad bokade söndag och framåt. Kan ju va bra att ha något att jaga med framåt veckan.

Publicerat

Ska inte ut inatt. Blir grytjakt imorron så man får röra lite på sig....... ;):P

Publicerat

Det är nu 25 dagar kvar till min absoluta favoritpremiär. Sjöfågeljaktens första morgon. Sitta vid vattnet och vänta på de första skotten, på att fåglarna börjar röra på sig. Det är bästa nivån av spänning för mig, nästan magiskt.

Jag hade tänkt börja jaga rådjur på bockpremiären iår, men de har blivit så hårt åtgångna på våra marker i vinter så jag kommer itne att jaga rådjur iår.

Publicerat
Ska nog inte heller ut i natt. Har minst tre nätter i rad bokade söndag och framåt. Kan ju va bra att ha något att jaga med framåt veckan.

Jag ska ut i natt i alla fall.. Vi har där emot inte så många grävlingar kvar.. Blir väl att sitta o tjura efter gris några timmar först o sedan släppa hund efter midnatt o se om vi kan hitta om det finns någon kvar..

Publicerat
Jag ska ut i natt i alla fall.. Vi har där emot inte så många grävlingar kvar.. Blir väl att sitta o tjura efter gris några timmar först o sedan släppa hund efter midnatt o se om vi kan hitta om det finns någon kvar..

Här har ju också varit uselt med grävling, men senaste dagarna har det varit en hel del ny skit på vägarna. Är jävligt bra med mycket körsbärsträd, grävlingarna går kilometervis för körsbär. Så det ska nog gå att skjuta nån här i år också.

• 3 weeks later...
Publicerat

jag har några timmar kvar till bocka premiären som ser lovande ut för mig:)