Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
marcus.söderlund

22 hornet

Recommended Posts

marcus.söderlund

jaha nu är man tokkär i 22 hornet oxå så därför får 10/22:an lätta på foten!!

om man nu mot all förmodan skulle ge sig på ett försök att få upp den i klass 2? går de om man gör en AI modell av kalibern?

inte så stort intresse för de iof men man undrar ju lite. dock är ju 22 hornet så söt o föll pladask för den !

tack joacim som satte fart på bössbyutar jävulen!!

mvh//Marcus

Foffe

22 hornet är en fin kaliber ;)

marcus.söderlund

väldigt fin o jävulskt söt! kommer bli väl använd o troligen behålls även ett längre tag då jag har mkt användning för en sådan nu med dom nya markerna!! ;)

sidelock

AI modellen heter väl 22 K-hornet ;)

maddog
jaha nu är man tokkär i 22 hornet oxå så därför får 10/22:an lätta på foten!!

om man nu mot all förmodan skulle ge sig på ett försök att få upp den i klass 2? går de om man gör en AI modell av kalibern?

inte så stort intresse för de iof men man undrar ju lite. dock är ju 22 hornet så söt o föll pladask för den !

tack joacim som satte fart på bössbyutar jävulen!!

mvh//Marcus

vad ska du jaga med den.

Joacim
AI modellen heter väl 22 K-hornet ;)

Japp, vilken även går att hettsa upp i klass2.

Det går inte med den vanliga horneten Marcus, Sorry.

Kalibern i sig är trevlig på alla sätt och vis, men bössan som den är kammrad i är nog bland det finaste jag hållt i min hand. I vart fall beträffande trycket!

MVH/Jocke

Nils l

Jag äger en hornet med ett K framför och jag har testat att ladda upp den med hogdon Lil-gun men min klarar inte riktigt klass 2 kraven. Det fattas några ynkliga m/s för att den ska gå upp i klass 2. Kalibern är en fin ripkaliber och min har en hel del räv på samvetet men tokladda den inte utan gå upp till en 222 rem eller lillebror 221 fireball istället.

Joacim
vad ska du jaga med den.

För atrt svara i Marcus säte så är det nog räv som står högst på listan.

Det är förövrigt jag som har letat fram en Brno 465 med två underbara avtryck. Snälltrycket går inte av för hackor :wub:

Den är i kanonskick för övrigt.

MVH/Jocke

Nils l

Dom där jäkla Brno bössorna skjuter förbaskat bra för det pris dom har. Tittar man på finish så ser det ju ut som att vapensmeden inte ägde finare än en rasp och 80 sandpapper. Lika förbaskat så får dom flesta moderna hornetbössor stryk av dom i precision. Jag har lagt ner en förmögenhet för att få min ruger att skjuta lika bra som Brnon.

Björn_T
Dom där jäkla Brno bössorna skjuter förbaskat bra för det pris dom har. Tittar man på finish så ser det ju ut som att vapensmeden inte ägde finare än en rasp och 80 sandpapper. Lika förbaskat så får dom flesta moderna hornetbössor stryk av dom i precision. Jag har lagt ner en förmögenhet för att få min ruger att skjuta lika bra som Brnon.

Nisse du hade ju alltid kunnat köpa min hehe;)

Nils l
Nisse du hade ju alltid kunnat köpa min hehe;)

Nu ska Du vara snäll, ska inte Du upp och jobba imorgon förresten. Först måste jag bli av med min och det blir den största förlustaffär jag någonsin gjort. Bara pipan är värd det jag får ut för den och det svider. Jag vill byta till en sako i 221rem fireball istället.

Björn_T

Jo jag ska ju det usch och fy:/ Det blir nog bra ska du se

marcus.söderlund

tanken är faktiskt mest hare och räv! satan va hare de finns på nya marken! men ja. räv har ju en spec plats i mitt hjärta de har dom små liven allt!

mest en rolig fundering de hela men tydligen då så ska de gå med k horneten men men. jag hinner byta bort bössan innan jag kommer så långt ändå så :huh:

nu ska du inte göra för mkt reklam för den Joacim!! ^_^ jag är ju nya ägaren på den snart ( så snart min 22lr lättat på foten vill säga ) o med en 6x42:a på denna bössa så lär den va jävulskt söt o smidig historia :D

Nils l

Det här vore nog en drömbössa i hornet bara det att dom jäklarna har fel stigning på pipan.

http://www.browning.com/products/catalog/f...hunter-firearms

Jag föredrar k-varianten på grund av längre livslängd på hylsorna och lite enklare handladdning än att ladda de där flaskhalshylsorna. Ser ju ut som överkroppen på en vegan. :huh:

marcus.söderlund

måste även såklart säga att nja Joacim. snygg är den inte spec mkt. men så JÄVULSKT söt o smidig sak!!

de va en ahaupplevelse o hålla i den o känna fan den här är perfekt till nya marken :huh:^_^:D

maddog
Nu ska Du vara snäll, ska inte Du upp och jobba imorgon förresten. Först måste jag bli av med min och det blir den största förlustaffär jag någonsin gjort. Bara pipan är värd det jag får ut för den och det svider. Jag vill byta till en sako i 221rem fireball istället.

om ca en månad får jag se hur min sako 221 går. :D

Nils l
om ca en månad får jag se hur min sako 221 går. :D

Vem f-n har sagt att livet är rättvist. :( Hade inte huset kostat så förbannat och vattenfall svinhöjt avgifterna hade man kanske haft råd att leka som andra.

Tolma

Nä du har ju det såå knapert på vapenfronten, endast svensson-bössor som knappt har nån precision alls.

Nils l

Nu ska vi inte vara sådär. Inget är så bra att det inte kan bli bättre och om ingen annan vill tycka lite synd om mig så får jag väl göra det själv. :lol:

Tolma

Jo, där borde du ha det riktigt ensamt.

Nils l

Marcus.

Är det 1/16 eller 1/14 i räffelstigning på bössan? Är det den förstnämnda så får Du stabilitetsproblem med tyngre kulor än 45 grains. Inte för att det har någon betydelse för det Du tänker använda bössan till.

marcus.söderlund

de låter jag den bättre vetande personen Joacim svara på B)

har inte en aning faktiskt. men men som du säger, jag kommer nog mest köra på sierra varminter hp 40gr eller v-max ;)

Joacim

I detta fallet har jag inte en susning. Har facktiskt inte kollat upp stigningen på den. Men i ditt fall så har det som sagt ringa betydelse vilken stigning där är.

MVH/Jocke

marcus.söderlund

aja de är ju som sagt skit samma. ska ju gå på kulvikter mellan 30-40gr kulvikter så :huh:

Nils l

En av frågorna var ju om det gick att skrämma upp den i klass 2 genom att sätta brotchen i den. Det blir ännu mera omöjligt om det inte går att ladda 50 eller 53 grains kulor i den. Med 40 grains kulor så går det rätt bra att skjuta ut till 150-175 meter om inte vinden spökar. Det är hornetens nackdel med lätta kulor att vinden tar dom så lätt. Du får en kanonbössa att skjuta hare och räv med samt till huvudskott på skator, kråkor och andra äggplundrare utan att väcka hela kommunen på morgonkvisten.