Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
marcus.söderlund

22 hornet

Recommended Posts

marcus.söderlund

jupp de va ju det. men jag bestämde mig ganska snabbt för o skrota denna tanke då jag sk FÖRSÖKA låta bli o pilla på bössan. sålänge den skjuter bra o ja trycket är gudabra så ska jag försöka känna mig nöjd. den får helt enkelt stanna i klass 3 och med tanke på jaktmarken så är hare o räv första prio, mest räv o då tycker jag denna passar kalasbra där.

o japp man slipper väcka varje levande person dom närmaste km :huh: vilket min 8x57:a är rätt duktig på ( inte så poppis sen när vakjakten på räv kommer dra igång misstänker jag )

maddog
jupp de va ju det. men jag bestämde mig ganska snabbt för o skrota denna tanke då jag sk FÖRSÖKA låta bli o pilla på bössan. sålänge den skjuter bra o ja trycket är gudabra så ska jag försöka känna mig nöjd. den får helt enkelt stanna i klass 3 och med tanke på jaktmarken så är hare o räv första prio, mest räv o då tycker jag denna passar kalasbra där.

o japp man slipper väcka varje levande person dom närmaste km :huh: vilket min 8x57:a är rätt duktig på ( inte så poppis sen när vakjakten på räv kommer dra igång misstänker jag )

kanske du ska ta en ruger no 1 i hornet dom har 1;12 om jag minns rätt.

marcus.söderlund

hade faktiskt funderingar på det maddog. finns en pipa på torsbo för runt 1k men då kommer man till de jobbiga att man måste fixa pipbytessystem på 7x57:an om jag nu får köpa den.

annars hade det varit väldigt trevligt med parbössor i no1 :huh: dock är trycket o smidigheten hos den bössan jag redan spanat in så bra så vet inte om jag vill släppa denna riktigt ännu, o priset ja de är helt ok där oxå :)

Henrik

Marcus,

skall du skjuta lätta 40 grains kulor i din hornet så är det inte räffelstigningen du skall fundera på utan magasinslängden. Om vi tar en kula som t ex 40 grains BT så har den laddad till maximal hornethastighet en vindavdrift som bara marginellt får stryk av de 50 eller 53 grains kulor som Nils refererar till. Problemet är istället att den är så lång att det kan blir riktigt svårt att få ned den i normala hornetmagasin. Om du sätter ut den "lagom" långt i hylsan med avseende på friflykt etc så känner jag inte till en enda bössa som accepterar den totallängd som då krävs.

Om du å andra sidan sätter kulan för att patronen skall få plats i magasinet kommer friflykten att bli LÅÅNG samtidigt som kulan kommer att stjäla en hel del hylsvolym som hade behövts för att få plats med tillräckligt mycket krut.

Henrik

Nils l

Jag har valt 1/14 för att stabilisera även riktigt för hornet tunga kulor som 55 grains lapua fmj. Precis som Henrik säger så har man inte just någonting att vinna ballistiskt men man får några fler helmantelkulor att laborera med. Det dräller ju av allsköns amerikanska mer eller mindre explosiva kulor i lämpliga vikter men jag vill äta mina ripor även om jag inte skjuter dom o skallen och det är omöjligt om dom tar en träff av någon 33 grains tnt kula i 1000 m/s. Det är däremot tragiskt lite helmantlat som går att använda.

Henrik

Det känns lite grann som att 22 hornet mer eller mindre är "2 kalibrar i 1" med det menar jag att våra vänner norr om dalälven ser 22 hornet som ett bra alternativ för jakt med trädskällare och för ripor. Deras problem blir såklart precis som Nils konstaterar svårigheten att hitta vettiga helmantelkulor och pipor som stabiliserar dessa. Visst finns det helmantlar som stabiliserar i de allra flesta hornet men de har som regel rätt usel b.c..

För oss som vill använda horneten i huvudsak till att skjuta kritter som vi inte tänkt servera på tallriken kommer saken i ett annat ljus. Det finns flera riktigt bra varmintkulor för kalibern men dessa är antingen för lätta för att kvala in i klass 3 som t ex 35 grains Vmax eller också är de i längsta laget för att gå ned i magasinsbössor.

Målsättningen för min del är att hitta en laddning med vilken jag klarar av att skjuta rävar på upp emot 250m, på pappret ser det lovande ut men vad resultatet blir i verkligheten återstår att se. Att kraften finns är jag rätt säker på men frågan är bara på vilket avstånd jag, bössan och laddningen är mogna uppgiften att sätta tio av tio smällar i snusdosan?

Henrik

Nils l

I min drömvärld så hade sierra eller någon större kultillverkare gjort en lätt 35-45 grains kula i helmantel med spets och inte en trubbnos att ladda till ätbart vilt. Det hade gjort kalibern underbart optimal för den jakt man bedriver här.

crowfear
kanske du ska ta en ruger no 1 i hornet dom har 1;12 om jag minns rätt.

Förbannat synd att Ruger la ned tillverkningen av No:1 i 22 Hornet.

crowfear
Det känns lite grann som att 22 hornet mer eller mindre är "2 kalibrar i 1" med det menar jag att våra vänner norr om dalälven ser 22 hornet som ett bra alternativ för jakt med trädskällare och för ripor. Deras problem blir såklart precis som Nils konstaterar svårigheten att hitta vettiga helmantelkulor och pipor som stabiliserar dessa. Visst finns det helmantlar som stabiliserar i de allra flesta hornet men de har som regel rätt usel b.c..

För oss som vill använda horneten i huvudsak till att skjuta kritter som vi inte tänkt servera på tallriken kommer saken i ett annat ljus. Det finns flera riktigt bra varmintkulor för kalibern men dessa är antingen för lätta för att kvala in i klass 3 som t ex 35 grains Vmax eller också är de i längsta laget för att gå ned i magasinsbössor.

Målsättningen för min del är att hitta en laddning med vilken jag klarar av att skjuta rävar på upp emot 250m, på pappret ser det lovande ut men vad resultatet blir i verkligheten återstår att se. Att kraften finns är jag rätt säker på men frågan är bara på vilket avstånd jag, bössan och laddningen är mogna uppgiften att sätta tio av tio smällar i snusdosan?

Henrik

Tanken var väl inte heller , som jag förstått det, att kalibern skulle användas på matvilt, när den togs fram.

Den var väl mer tänkt som "pestcontrol"-kaliber.

Nils l

I grundversion som den en mm kortare vierlingen så är den en svartkrutskaliber laddad med blykula. Hornet användes väl som backupvapen för stridspiloter och då med helmantel i enkelskottsvapen eller kombinationsvapen. Tyvärr så är inte de .224 kulor som finns direkt anpassade för de hastigheter som hornet erbjuder och som Henrik skriver så är dom oftast för långa för att fungera i de magasin som hornetbössorna har utan att man trycker ner dom väldigt långt. Jag ägde en Thompson center med 21 tums pipa tidigare och där var inte detta ett problem då bössan var en enkelskottare. Blyspets användes till höstjakterna på fågel när avstånden blev lite längre då dessa inte expanderade utan bara gav en lite rejälare knuff. Tyvärr så fick man in någon träff i stenkrävan och då blev resultatet mindre lyckat. En ruger nummer 1 är lite väl tung att kånka på i fjällbranterna men en liten behändig fallblockare hade inte varit dum heller då vapnet blir mycket kort utan slutstycket. Tyvärr så är ju de lätta fallblocksmekanismerna svindyra och en blaser k95 med en hornetpipa är enklare att komma över.

crowfear
I grundversion som den en mm kortare vierlingen så är den en svartkrutskaliber laddad med blykula. Hornet användes väl som backupvapen för stridspiloter och då med helmantel i enkelskottsvapen eller kombinationsvapen. Tyvärr så är inte de .224 kulor som finns direkt anpassade för de hastigheter som hornet erbjuder och som Henrik skriver så är dom oftast för långa för att fungera i de magasin som hornetbössorna har utan att man trycker ner dom väldigt långt. Jag ägde en Thompson center med 21 tums pipa tidigare och där var inte detta ett problem då bössan var en enkelskottare. Blyspets användes till höstjakterna på fågel när avstånden blev lite längre då dessa inte expanderade utan bara gav en lite rejälare knuff. Tyvärr så fick man in någon träff i stenkrävan och då blev resultatet mindre lyckat. En ruger nummer 1 är lite väl tung att kånka på i fjällbranterna men en liten behändig fallblockare hade inte varit dum heller då vapnet blir mycket kort utan slutstycket. Tyvärr så är ju de lätta fallblocksmekanismerna svindyra och en blaser k95 med en hornetpipa är enklare att komma över.

Kan nog stämma det du skriver om föregångaren Vierling.

Jag gav upp tanken på hornetbössor med magasin just av den anledningen att man vart begränsad vad gäller ptrlängd mm, samt att klämma ner en R-hylsa inte funkade nått vidare på den Sako jag hade, det vart matningsproblem och buckliga hylsor bla.

Jag kör numera med enkelskotts brytvapen till hornet, en H&R SL och en Savagekombi, och är nöjd.

marcus.söderlund

henrik o ni andra med bra mkt mer erfarenhet av handladdning o 22 hornet. vad rekomenderar ni för något? i kulförslag då menat.

40gr kulor var det som de skrevs tydligen problem med o de går lätt att lösa med att endast skjuta den som enkelskottare om jag nu känner för att jag vill använda 40gr:are,

men 33gr tnt och tror den låg på 30gr? t-granade ? kanske dne heter kommer inte ihåg exakt. min kommer ju inte användas till ätbar fågel ochj de ätbara som skjuts är hare och där går de ju o sätta hals och huvudskott om man får bössan till att skjuta bra o jag sj klarar av det med bössan såklart.

helmantel är för mig ganska ointressant då det inte faller inom ramen för mina jakter :wacko:

vänliga hälsningar//Marcus

Nils l

Sierras 40 grains hålspets är ingen dum kula till hornet om man inte ska äta det man skjuter på eller väljer huvudskott även om den är ganska hård för att vara en hålspets. Jag gillar sakos helmantel laddad med vihtavouri 120 och en magnumtändhatt bakom. Har du 1/16 i stigning så funkar inte den laddningen åt dig. Håller Du dig mellan 33- 45 grains så funkar nästan alla kulor även de med plastspets. Över det så blir det problem med sättdjup och friflykter och så vidare. Kom ihåg att kulan måste väga 39 grains för att klassas som klass3. Det diskvalificerar många av de lättaste åt räv och hare. Välj någon lättexpanderande 40 grains kula så blir du nog nöjd.

marcus.söderlund

blir nog ett helt projekt detta o hittar något som passar/är lagligt för klass 3. sierra varminter hp har använt försut med mkt god framgång/explosion på diverse vilt. dock med min fd 222:a men trevlig var kulan helt klart!

blir till att testa några laddningar när jag skjutit upp dom 50 köpeskotten jag ska köpa o testa med från början!

50st sp patroner för 550kr de är dyrt för en sån liten kabrat! men roligt ska de bli :)

maddog
blir nog ett helt projekt detta o hittar något som passar/är lagligt för klass 3. sierra varminter hp har använt försut med mkt god framgång/explosion på diverse vilt. dock med min fd 222:a men trevlig var kulan helt klart!

blir till att testa några laddningar när jag skjutit upp dom 50 köpeskotten jag ska köpa o testa med från början!

50st sp patroner för 550kr de är dyrt för en sån liten kabrat! men roligt ska de bli <_<

laddar du inte själv.

Mad Mike

50st sp patroner för 550kr de är dyrt för en sån liten kabrat! men roligt ska de bli ^_^

Hoppas det inte är Remington fabriksammo du köpt.....dom skotten går nämligen inte att utvärdera något med,sprider något så in i.....

Jänkarna själva säger att Remingtons hysor inte ens är värda skrotpriset,ingen där som ens försöker ladda om dom.

/Mike

marcus.söderlund

jupp jag laddar sj. dock vill jag börja med köpeskott så man slipper de där jäkla pillandet iaf den första månaden ^_^

vet inte om de är remington. de låter ju inte lovande det inte mr mauser :huh: ska ringa o fråga joacim som är min privata jaktaffärsvärd från o med nu :( annars får jag väl lik förbannat sätta mig o beställa kulor,hylsor laddverktyg o ja gudarna vet vad sen sitta o pilla en sådär 2 kvällar irad istället för o jaga :( hmm jag som hade hoppats slippa de iaf första månaden så jag hoppas de inte är remington för sprider dom o man inte kan använda hylsorna så är de ju skit!! BIG TIME

maddog
jupp jag laddar sj. dock vill jag börja med köpeskott så man slipper de där jäkla pillandet iaf den första månaden ^_^

vet inte om de är remington. de låter ju inte lovande det inte mr mauser :huh: ska ringa o fråga joacim som är min privata jaktaffärsvärd från o med nu :( annars får jag väl lik förbannat sätta mig o beställa kulor,hylsor laddverktyg o ja gudarna vet vad sen sitta o pilla en sådär 2 kvällar irad istället för o jaga :( hmm jag som hade hoppats slippa de iaf första månaden så jag hoppas de inte är remington för sprider dom o man inte kan använda hylsorna så är de ju skit!! BIG TIME

köp en ask eller två med rws så har du hylsor för lång tid framöver samt att du har skott att jaga med.

hornet är en kaliber man laddar till köp ladd verktyg nu.

marcus.söderlund

jahopp, då blir man om än ännu mer fattig denna månad :( hur tänkte dom sig att man ska överleva på 4070kr en hel månad o samtidigt betala räkningarna :( räkningar på 3700kr o får ut strax över 4k ^_^

den här bössan hamnar bara längre o längre bort på priolistan nu känner jag :huh:

maddog
jahopp, då blir man om än ännu mer fattig denna månad :( hur tänkte dom sig att man ska överleva på 4070kr en hel månad o samtidigt betala räkningarna :( räkningar på 3700kr o får ut strax över 4k ^_^

den här bössan hamnar bara längre o längre bort på priolistan nu känner jag :huh:

hur i hela tusan gör du för att tjäna 4070 kr i månaden.

marcus.söderlund

i vanliga fall får jag 8k något, går i skolan svetsutbildning, 8k går att leva på om än inget lyxliv. men fan 4k, de blir tajt!!! :(

dags o fundera på alternativa sätt o tjäna pengar på känner jag! hmm undra bara hur ^_^

maddog
i vanliga fall får jag 8k något, går i skolan svetsutbildning, 8k går att leva på om än inget lyxliv. men fan 4k, de blir tajt!!! :(

dags o fundera på alternativa sätt o tjäna pengar på känner jag! hmm undra bara hur ^_^

med en sådan inkomst skulle jag ta det lugnt med inköpen.

marcus.söderlund

som de ser ut nu så lär de inte bli något köp av 22 hornet denna månad iaf ^_^

jäkla dynga oxå. aja får se när man får klartecken om ruger 1:an då. den finns de redan pengar till så :(

Nils l

Man får hålla i slantarna när man pluggar men det kommer bättre tider. Svetsare med licens behöver inte jobba gratis.

jag tjänade också därikring som 20 åring medan kompisarna lyfte det tredubbla med skift på järnverket. Däremot så tror jag att det har ändrats rätt så radikalt nu och hade jag haft knäet ok så hade saken sett ännu bättre ut och man hade passerat halmiljonen i årslön för länge sedan.

marcus.söderlund

de är de som är de värsta. vi får inte änns någon licens när vi är klara :blush: fick vi veta när vi hade gått 2 månader!

nä tanken är o jobba med jakten sen ha ett deltidsjobb till så man kan gå runt med iaf 14k eller runt där i månaden. jaktjobbet är jäkligt roligt men man blir inte miljonär direkt :wacko: