Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävungar

Featured Replies

Publicerat

hur e de me denna året runt jakt på rävungar ? får grythunn användas

Publicerat
hur e de me denna året runt jakt på rävungar ? får grythunn användas

I senaste svenskjakt så påpekar de att det inte uttyckligen står att man inte får göra det, men att det är högs olämpligt och kanske fel då det kan störa vuxna djur.

Publicerat

En vettig grytjägare ger fan i att släppa ner en hund i gryt innan man får, det finns en anledning till att man inte får jaga på sommaren...

Publicerat
En vettig grytjägare ger fan i att släppa ner en hund i gryt innan man får, det finns en anledning till att man inte får jaga på sommaren...

+ 1.

Har sett på andra forum att vissa släpper ner hund i gryt nu med hänvisning till jakten på årsungar.. :huh:

Publicerat

Jag jagar inte i gryt, men en fråga måste man ju få ha ändå =)

Om man sitter och vaktar ett gryt tills man vet att mammaräv är ute och springer, då är ju det helt i linje med andemeningen i lagen? Tycker ni då att det är fel att jaga med grythund ändå, av ren princip? Eller är det dåligt för hunden?

Publicerat
Jag jagar inte i gryt, men en fråga måste man ju få ha ändå =)

Om man sitter och vaktar ett gryt tills man vet att mammaräv är ute och springer, då är ju det helt i linje med andemeningen i lagen? Tycker ni då att det är fel att jaga med grythund ändå, av ren princip? Eller är det dåligt för hunden?

Gissa vad som händer med rävvalpar som är för små för att försvara sig om du släpper in en grythund.

Fråga dig själv om det kan ha med etiken att göra?

Om det är etiskt eller ej att låta en hund bita ihjäl en kull rävar eller grävlingar

Publicerat
Gissa vad som händer med rävvalpar som är för små för att försvara sig om du släpper in en grythund.

Fråga dig själv om det kan ha med etiken att göra?

Om det är etiskt eller ej att låta en hund bita ihjäl en kull rävar eller grävlingar

Precis, och om inte annat så riskerar nog jakten på årsungar att bli borttagen igen, om jägarna hanterar den på ett tvivelaktigt sätt.

Jag förstår inte varför vissa måste pressa gränserna till det yttersta hela tiden ? :huh:

Publicerat

+1 Är det sommar ska man ge självaste fan i att släppa hunden!! även om det "bara" är i ett gryt som vissa säger..

Publicerat

Ja det är ju definitivt ett argument jag köper. Det är ju inte det som är tanken med jakten.

Publicerat

Och med tanke på att grytjakten har varit och är ifrågasatt inom vissa led så tror jag att man verkligen skall hålla etiken hög inom denna jakt, och inte bjuda motståndarna på t.ex. bilder på nyskjutna valpar vid något gryt.

Personligen uppskattar jag räven så oerhört mycket som jaktvilt att jag aldrig skulle vilja bli av med någon rävkull på ett sådant sätt som i mitt tycke knappt är jakt. De ska helst skjutas på drev eller i gryt när de växt till sig och har sina sinnen på helspänn istället, det är jaktglädje det! :huh:

Publicerat
Och med tanke på att grytjakten har varit och är ifrågasatt inom vissa led så tror jag att man verkligen skall hålla etiken hög inom denna jakt, och inte bjuda motståndarna på t.ex. bilder på nyskjutna valpar vid något gryt.

Personligen uppskattar jag räven så oerhört mycket som jaktvilt att jag aldrig skulle vilja bli av med någon rävkull på ett sådant sätt som i mitt tycke knappt är jakt. De ska helst skjutas på drev eller i gryt när de växt till sig och har sina sinnen på helspänn istället, det är jaktglädje det! :huh:

Jag "plussar" väl lite jag med då :huh:

Grytjakten har hängt väldigt löst flera gånger så det gäller verkligen att värna om den så vi får fortsätta med det vi håller på med.

Dels för att kunna bedriva viltvård på ett roligt och effektivt sätt, men också för att kunna slutföra många eftersök som slutar i gryt

Publicerat
  • Författare

ja ja e helt me va ni säger,men detta va bara en fråga om hur man ska tolka lagen,inte va folk tycker o tänker

eftersom en del frågar mig o ja inte kan svara så ställde ja frågan här

Publicerat

Är det nån som frågar så svarar du att det är lite luddigt, men att grytjägarna endå avstår med hänsyn till viltet. :rolleyes:

Publicerat
ja ja e helt me va ni säger,men detta va bara en fråga om hur man ska tolka lagen,inte va folk tycker o tänker

eftersom en del frågar mig o ja inte kan svara så ställde ja frågan här

Precis som Ehnebom skriver, så är den luddigt skriven, men om jag inte missminner mig, så rekommenderade SJF:s jurist Ola W att man inte släppte ner hund i gryt, och det borde för de flesta ringa en varningsklocka där att det kanske inte ses med blida ögon om det skulle komma till granskning av nån myndighet.

Det kan vara dumt att bli pilotfallet om man säger så.

Men det är ju synd att det inte var klarare besked om hur det ligger till med just grythunden i detta fall, för nu är det många tolkningar verkar det som, och det känns lite sådär..

Publicerat

Detta är enkelt och klart. Att släppa hund i gryt med hänvisning till skyddsjakt på årsunge av räv är inte tillåtet. Endast årsungarna är lovliga och om en tik finns där ofredas hon i strid med lagen. Kan du alltid garantera att tiken inte är där? Sedan är det så att hund inte är ett godkänt jaktmedel. En hund som dödar en årsunge utgör ett jaktbrott. Detta var också anledningen till att denna möjlighet på initiativ av Naturvårdsverket togs bort eftersom detta missbrukades. Ni kan vara säkra på att denna skyddsjaktsmöjlighet försvinner igen om några missköter sig.

Publicerat

Sedär, svart på vitt.

Publicerat
Sedan är det så att hund inte är ett godkänt jaktmedel. En hund som dödar en årsunge utgör ett jaktbrott.

Tack för det. Det hade jag funderat på hela dagen.

Publicerat

Såvitt jag begriper så gäller väl fortfarande förbudet för lös hund i skog och mark...

Publicerat
Såvitt jag begriper så gäller väl fortfarande förbudet för lös hund i skog och mark...

Jag måste innan jag skriver detta inlägg poängtera att jag inte på något vis förespråkar grytjakt på rävungar, även om man nog lätt kan tro det när man läser vad jag skriver...

Men gäller det grythundar? Hundförbudet träder ju i kraft innan det är slut på rävjakten, och varar väll en bit in på början, eller har jag fel?

Publicerat
Kan hänvisa till denna länk där allt om detta står:

http://www.jagareforbundet.se/skaraborg/hj...28914&path=

Mvh!

Där har vi väll själva upprinnelsen till ursprungsfrågan, gissar jag då det inte vara jag som skriv, och ber om ursäkt om det är fel, " torde inte vara tillåtet". Det verkar ju som om det är tillåtet, att jaga med grythund om man bara är 100% säker på att det inte finns vuxna rävar, rävvalpar för små, eller för modiga för att fly undan hunden, samt så klart andra djur, i grytet.. ^_^

Sen steget till att inse att det är det samma som låtbli är väll tämligen självklart?

Publicerat
Jag måste innan jag skriver detta inlägg poängtera att jag inte på något vis förespråkar grytjakt på rävungar, även om man nog lätt kan tro det när man läser vad jag skriver...

Det trodde jag inte heller och ber om ursäkt om du uppfattade det så.. ^_^

Reagerade bara på de som inte kan hålla sej i skinnet och ha hunden kopplad.. Och det gäller inte bara grythundar!

Publicerat
Det trodde jag inte heller och ber om ursäkt om du uppfattade det så.. ^_^

Reagerade bara på de som inte kan hålla sej i skinnet och ha hunden kopplad.. Och det gäller inte bara grythundar!

Nej då, men bättre att förekomma än vad de nu säger.

Håller helt med! gäller framförallt folk utan begräpp, när jag var ute och sprang i förra veckan så kom jag på ett par med lösa småhundar som tyckte om att döda småfåglar (i den skogen finns det orre), och det är ju inte bra jaktbrott på ett sett, utan många (inte deras mark häller..).

Publicerat

Ålder på räven tycker jag saknar betydelse, predatorer skall enligt mig hållas efter till varje pris. Snacket med att spara dom för den ena eller andra jaktformen tycker jag låter illa i mina öron. Jag är väl inte överförtjust i jakten på rävunge men har för den sakens skull inga problem med dom som bedriver varken grytjakt eller vanlig jakt där man sitter och passar eller smyger och skjuter valparna. Sedan så kan jag väl hålla med om det tveksamma att låta en terrier äta upp några rävvalpar och ha mage att kalla det för jakt, snarare gryt-slakt. Hade för många år sedan en foxterrier tik som var ganska unik, hon gick in i grytet och om där var rävungar så apporterade hon ut dom till far och mig. Har faktiskt aldrig hört talas om något liknande. Och då vill jag påpeka att hon apporterade rävvalparna utan minsta skråma. Sedan fick man själv sköta avfångandet. Med sådana hundar går det ju att bedriva en etisk försvarbar grytjakt efter rävungar men som sagt jag tror inte det finns så många hundar som skulle agera så under given situation.

Publicerat

Jaktförordningen tillåter jakt med hund under jord året om på de arter det är tillåtet att jaga året om, antingen som skyddsjakt enligt bilaga 4 eller som allmän jakttid.