Publicerat Juli 14, 201016 yr Jaktförordningen tillåter jakt med hund under jord året om på de arter det är tillåtet att jaga året om, antingen som skyddsjakt enligt bilaga 4 eller som allmän jakttid. Å tusan... Gäller väl att man kollar ordentligt innan då så att det inte finns nå'n grävling i grytet om det inte kan anses som skyddsjakt förstås.
Publicerat Juli 29, 201015 yr Ålder på räven tycker jag saknar betydelse, predatorer skall enligt mig hållas efter till varje pris. Snacket med att spara dom för den ena eller andra jaktformen tycker jag låter illa i mina öron. Jag är väl inte överförtjust i jakten på rävunge men har för den sakens skull inga problem med dom som bedriver varken grytjakt eller vanlig jakt där man sitter och passar eller smyger och skjuter valparna. Sedan så kan jag väl hålla med om det tveksamma att låta en terrier äta upp några rävvalpar och ha mage att kalla det för jakt, snarare gryt-slakt. Hade för många år sedan en foxterrier tik som var ganska unik, hon gick in i grytet och om där var rävungar så apporterade hon ut dom till far och mig. Har faktiskt aldrig hört talas om något liknande. Och då vill jag påpeka att hon apporterade rävvalparna utan minsta skråma. Sedan fick man själv sköta avfångandet. Med sådana hundar går det ju att bedriva en etisk försvarbar grytjakt efter rävungar men som sagt jag tror inte det finns så många hundar som skulle agera så under given situation. Ska inte säga nått,känner samma sak för klövdjuren... Bedrövligt läsa andra forumet hur man lägger ut bilder på rävar utanför gryt,som verkligen är att bjuda ut öppet mål,som till och med en sketen hammarbyare skulle sätta... Dock tror jag grytjakten är mer viktig idag än för 5 år sedan då invasiva arter hotar faunan,Och med vettiga grythundar finns ett bra försvar.
Publicerat Juli 29, 201015 yr Dock tror jag grytjakten är mer viktig idag än för 5 år sedan då invasiva arter hotar faunan,Och med vettiga grythundar finns ett bra försvar. Det är nog sant, men synd bara att vissa gör vad dom kan, för att grytjakten ska hamna i dålig dager, pga att de beter sig som riktiga praktarslen med sitt ihjälbitande av rävvalpar i gryten, och sedan bröstar sig med det helt öppet på vissa jaktforum.. Grythundsjaktens största fiende är grythundsjaktens egna utövare...vissa av dem alltså.
Publicerat Juli 29, 201015 yr Det är nog sant, men synd bara att vissa gör vad dom kan, för att grytjakten ska hamna i dålig dager, pga att de beter sig som riktiga praktarslen med sitt ihjälbitande av rävvalpar i gryten, och sedan bröstar sig med det helt öppet på vissa jaktforum.. Grythundsjaktens största fiende är grythundsjaktens egna utövare...vissa av dem alltså. Helt klart! Tyvärr väldigt gammal tradition tydligen hos vissa att det är ok att vårstäda... Man kan iaf hålla det för sig själv om man inte klarar av att jaga djur som kan springa!!Eller jakt är fel ord i hela sammanhanget..
Publicerat Juli 29, 201015 yr Helt klart! Tyvärr väldigt gammal tradition tydligen hos vissa att det är ok att vårstäda... Man kan iaf hålla det för sig själv om man inte klarar av att jaga djur som kan springa!!Eller jakt är fel ord i hela sammanhanget.. Håller helt och fast med. ( Inte illa, vi är överens för en gångs skull.. )
Publicerat Juli 29, 201015 yr Jag kan bara hålla med FC och Crowfear. Men men, på söndag är det helt ok att värma upp terriern. Jag har en fin kolbotten som måste provas :-)