Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny Bössa

Featured Replies

Publicerat

Hej !

Jag tog jägarexamen förra hösten och ska nu köpa min första bössa. Ska till torsbo om två veckor så det kommer förmodligen bli att köpa en där.

Ska framförallt ha den till drevjak men även vaka lite gris med den.

Så vad har ni för tips på bössa och inte minst optik. Skulle juh varit bra med nån typ av allround sikte.

Kan inte så mkt om just kikarsikten så det är därför ja frågar här.

Priset ska inte överstiga 10 000:-

Så vad har ni för förslag ?

/ Tack på förhand

Publicerat

Om du skall vaka gris med optiken är ju nästan budgeten spräckt på en gång.. Men en Husqvarna 640 i 8x57JS eller en annan husqvarna i 9,3x57 och ett begagnat europeiskt kikarsikte skulle passa bra.

Jag vet ju iofs om de som vakat med en Zeiss Conquest och en sådan får man för 6000. 

Mvh

Publicerat
  • Författare

Asså de ska inte va nått värsting gevär bara nått som duger som första bössa.

Ja är bara 17 år så tänk på rekylen när du nämner kaliber <_<

Publicerat
Asså de ska inte va nått värsting gevär bara nått som duger som första bössa.

Ja är bara 17 år så tänk på rekylen när du nämner kaliber :wacko:

Och det är ju det jag gjort..  :angry::lol:

Dessa två kalibrar är de snällaste rekylmässigt relativt med dess grovlek. Sedan så är det inte geväret den stora summan skall ligga på, utan optiken.  <_<

Publicerat

8x57 js har en fin mjuk rekyl. Inge snärtig alls som 30-06 utan mer tung. har själv en 8x57js och de är en perfekft älg/gris kaliber enligt många.

Publicerat
  • Författare

Ja hade mer tänkt på 308WM eller 6,5 men 8x57 kanske också är ett alternativ:P

Är de stor skillnad på 6,5 och 8x57 ?

Publicerat

Köp en kal .308 otroligt lite rekyl och billig övningsammo. Det finns garanterat fler bössor att välja på i denna kaliber också.

Publicerat
  • Författare

Okej okej, Får se vad dom har för utbud.

Inte för att låta tjatig men är Aimpoint sikte något att ha ? har hört både för och nackdelar <_<

Publicerat

ska du vaka gris så nej, aimpointet är inget att ha då

Publicerat

Funkar nog finfint till drevjakten men som vakkikare kommer

den till korta.

/M.

Publicerat
Köp en kal .308 otroligt lite rekyl och billig övningsammo. Det finns garanterat fler bössor att välja på i denna kaliber också.

Vaka gris med .308 mag? Övningsskjuta (mängdträning) kan man med luftgevär, .22lr osv.. <_<  

Publicerat
  • Författare
Vaka gris med .308 mag? Övningsskjuta (mängdträning) kan man med luftgevär, .22lr osv.. :wacko:  

Haha där fick du till de.

De räcker ialafall för en tanig 17 åring <_<

Publicerat
Vaka gris med .308 mag? Övningsskjuta (mängdträning) kan man med luftgevär, .22lr osv.. <_<  

Jag menar naturligtvis 308win. Och du kan såklart köpa en 22a som komplement för mändträning men har han en begränsad budget för sitt första vapen ska han vel inte lägga pengar på en 22a också.

Torsbo har en ParkerHale kal 308 för 1800spänn och en Hva 1600 i samma kaliber för 2200kr, driftssäkra järn som ger 8000 spänn över till kikare och montage med hans budget.

Det tror jag är bättre än att leta runt efter en 8x57 och sedan betala dubbelt så mycket för övningsammon.

Publicerat
  • Författare
Jag menar naturligtvis 308win. Och du kan såklart köpa en 22a som komplement för mändträning men har han en begränsad budget för sitt första vapen ska han vel inte lägga pengar på en 22a också.

Torsbo har en ParkerHale kal 308 för 1800spänn och en Hva 1600 i samma kaliber för 2200kr, driftssäkra järn som ger 8000 spänn över till kikare och montage med hans budget.

Det tror jag är bättre än att leta runt efter en 8x57 och sedan betala dubbelt så mycket för övningsammon.

Låter vettigt.

ParkerHale har ja dock aldrig hört talas om men de håller säkert.

Länka gärna sikten som skulle passa bra <_<

Publicerat
Låter vettigt.

ParkerHale har ja dock aldrig hört talas om men de håller säkert.

Länka gärna sikten som skulle passa bra <_<

ParkerHale är en engelsk bössa med m98mekanism. Ett rejält spett :wacko: Googla lite så hittar du en del.

Om du har såpass mycket som 6-7000 till kikare så finns det hur mycket som helst att välja på, kolla annonsen överst på sidan här tex, Nikon är bra. Eller handladiditalt.

EDIT: glöm inte att hålla av 1000-1500 spänn av din budget till bra fästen till kikaren.

Publicerat
  • Författare
ParkerHale är en engelsk bössa med m98mekanism. Ett rejält spett <_< Googla lite så hittar du en del.

Om du har såpass mycket som 6-7000 till kikare så finns det hur mycket som helst att välja på, kolla annonsen överst på sidan här tex, Nikon är bra. Eller handladiditalt.

EDIT: glöm inte att hålla av 1000-1500 spänn av din budget till bra fästen till kikaren.

Okej tack så mkt.

Så de räcker att köpa en bössa för bara ett par tusenlappar ?

Publicerat
Okej tack så mkt.

Så de räcker att köpa en bössa för bara ett par tusenlappar ?

Absolut! Optiken är det man skall spendera pengar på, som sagt...

Publicerat
  • Författare

Okej, Tack så mkt för alla svar <_<

Längtar redan till köpet :wacko:

Publicerat

Under rätt många år har jag hjälpt till med att lära jägarexamenelever skjuta, när de sedan tagit sin examen och kommer till skjutbanan har de rätt ofta skaffat sig en gammal Huskvarna i kalibrar som 8x57, 30/06 eller 9.3x57 och resultatet brukar bli att de får problem. Kolvarnas utformning är inte anpassad till jakt med kikarsikten och ger ofta en väldigt obehaglig rekylupplevelse, tryckena lämnar som regel en hel del i övrigt att önska och försvårar skyttet, när det sedan skall skjutas på löpande älg blir det väldigt ofta problem med matningen och slurtresultatet blir en väldigt frustrerad nybliven jägare och skytt som är benägen att slänga det gamla spettet på tippen och åker till jakthandlaren och köper ett helt nytt vapen. Att rekommendera en gammal huskvarna eller någon m-98 variant till en nybliven jägare är i mina ögon som att förespråka utedass och handjagad pump på gårdsplanen , fördelen är att det är stärkande för karaktären och att det är en billig lösning men i bägge fallen får man också vad man betalar för.

Det viktigaste som jag ser det är att bössan är lättskjuten, det vill säga en så liten rekylupplevelse som möjligt , ett bra och rent trycke och att den matar utan problem. Enligt min erfarenhet så innebär det en pushfeed som t ex Remington, Tikka, Winchester, Sako, eller Huskvarna m1900. Den bössan som man ofta finner till ett förhållandevis lågt pris som kan rekommenderas villkorslöst är Tikkas modeller 55 respektive 65 men jag tror att det ändå är vettigt att lägga 3-5 tusen på bössan som sådan.

Ditt tänkta användningsområde gör att du måste kompromissa med optiken i ena eller andra ändan, för den renodlade drevjakten vill du såklart ha ett sikte med låg förstoring och ofta också med förhållandevis litet objektiv. Här kan nog sikten upp till och med ett 1.5-6x42 anses vara optimala. Skall du vaka gris så vill du istället ha så stort objektiv som möjligt vilket gör att det är väldigt svårt att hitta ett sikte som passar klockrent till bägge användningsområdena med den aktuella budgeten. Mitt tips blir ändå ett bra begagnat 1.5-6x42 eller ett 3-9x40, undvik att köpa begagnad optik på Torsbo eftersom de har höga priser på sin begagnade optik (samtidigt ger de bra i inbyte).

När det gäller kalibern ser jag bara två vettiga alternativ för dig nämligen 6.5x55 eller 308 win!!

Henrik

Publicerat
Det viktigaste som jag ser det är att bössan är lättskjuten, det vill säga en så liten rekylupplevelse som möjligt , ett bra och rent trycke och att den matar utan problem. Enligt min erfarenhet så innebär det en pushfeed som t ex Remington, Tikka, Winchester, Sako, eller Huskvarna m1900. Den bössan som man ofta finner till ett förhållandevis lågt pris som kan rekommenderas villkorslöst är Tikkas modeller 55 respektive 65 men jag tror att det ändå är vettigt att lägga 3-5 tusen på bössan som sådan.

Får nog säga att jag håller med Henrik, vapnen ett par generationer bak har ofta dåliga trycken stockning sådär.

De fungerar hyggligt på älgjakt med hund men skytte på rörligt mål nja ...

Av vapen som Henrik nämner skulle jag framhålla Tikka eller 1900:an .

//Lasse D.

Publicerat

Henrik vet vad han pratar om och motiverar sig väl som alltid. Jag håller helt med, jag ville bara poängtera att det går att få tag på riktigt billiga vapen som faktiskt går att jaga med och att det då går att köpa riktigt bra optik med den budgeten han uppger.

Det finns till exempel en Sako Forester 308 på Torsbo för drygt 4000, den spelar så klart i en annan liga än en gammal m98.

Oavsett vad du väljer att köpa av bössa Maccke så kommer du att vilja byta upp dig så småningom.

Publicerat
Henrik vet vad han pratar om och motiverar sig väl som alltid. Jag håller helt med, jag ville bara poängtera att det går att få tag på riktigt billiga vapen som faktiskt går att jaga med och att det då går att köpa riktigt bra optik med den budgeten han uppger.

Det finns till exempel en Sako Forester 308 på Torsbo för drygt 4000, den spelar så klart i en annan liga än en gammal m98.

Oavsett vad du väljer att köpa av bössa Maccke så kommer du att vilja byta upp dig så småningom.

Håller också med Henrik, gå upp nån tussing i pris och får en betydligt bättre bössa.

Finns mycket bra bössor runt 4-5000:- typ Sakon ovan eller varför inte Remnington seven som också står på Torsbo. Köper man rakt av bör det finnas minst 1000:- i prutmån och gör man ett paket med Zeiss Classicen 1,5-6X42 (även den på Torsbo) o fäste så bör man kunna hamna runt 10 000:- i totalpris och har ett bra bösspaket som håller i många år.

Publicerat
  • Författare

Okej, tack tack,

Får fundera på de ;)

Publicerat
  • Författare

Kan någon storleksordna 5 kalibrar i rekylen.

Alltså skriva den som de är minst rekyl i osv. ( Klass 1 )

Publicerat
Kan någon storleksordna 5 kalibrar i rekylen.

Alltså skriva den som de är minst rekyl i osv. ( Klass 1 )

Du behöver inte vara alltför rädd för rekylen. När du väl står där i skogen med adrenalin i hela kroppen så "glömmer man bort" rekylen. Min .300 WM känns som en .22a när jag skjuter i skogen ;) Men skjuter du mycket på bana så kan axeln börja ömma efter ett tag.. Sedan ska du ju självklart kunna hantera rekylen bra för att kunna skjuta bra också.

Jag tror att du klarar mer än vad du tror, det gjorde i alla fall jag :D