Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny Bössa

Featured Replies

Publicerat
Kan någon storleksordna 5 kalibrar i rekylen.

Alltså skriva den som de är minst rekyl i osv. ( Klass 1 )

http://www.chuckhawks.com/recoil_table.htm

Publicerat
Jag menar naturligtvis 308win. Och du kan såklart köpa en 22a som komplement för mändträning men har han en begränsad budget för sitt första vapen ska han vel inte lägga pengar på en 22a också.

Torsbo har en ParkerHale kal 308 för 1800spänn och en Hva 1600 i samma kaliber för 2200kr, driftssäkra järn som ger 8000 spänn över till kikare och montage med hans budget.

Det tror jag är bättre än att leta runt efter en 8x57 och sedan betala dubbelt så mycket för övningsammon.

Håller helt och hållet med Marcus, allefall med den budgeten, själv vill jag ha båda, 308 med en 4-12*56 och en 8,57 med 1-4*24 men då sprack priset ganska rejält

Publicerat
  • Författare
Du behöver inte vara alltför rädd för rekylen. När du väl står där i skogen med adrenalin i hela kroppen så "glömmer man bort" rekylen. Min .300 WM känns som en .22a när jag skjuter i skogen :( Men skjuter du mycket på bana så kan axeln börja ömma efter ett tag.. Sedan ska du ju självklart kunna hantera rekylen bra för att kunna skjuta bra också.

Jag tror att du klarar mer än vad du tror, det gjorde i alla fall jag :P

Hur gammal är du då ?

Publicerat
Hur gammal är du då ?

Var 18 när jag köpte den, nu är jag 19 :( Jag var precis likadan som dig innan jag hade skaffat mitt första vapen.. Man oroar sig alldeles för mycket för rekylen.

Publicerat

Erdenvik- nåja du kanske är osedvanligt duktig på att hantera rekyl,

men en 300 Win mag är långt ifrån en idealisk kaliber att lära sig att skjuta med, så visa lite omdöme och trigga inte Maccke till att köpa något han inte behöver eller klarar av.

Maccke- sedvanlig entusiasm stillad, läs vad Henrik skriver, lyssna på det och handla därefter,

jag lovar att det finns inget klass 1 vilt i Sverige som klarar av en bra träff från en 6,5x55 och inte blir fort dåligt av det,

vidare finns det ingen kaliber som skjuter så bra i sig och som är så billig att träna med som den.

Nåväl, ut njut och skjut.

/Christian

Publicerat
Erdenvik- nåja du kanske är osedvanligt duktig på att hantera rekyl,

men en 300 Win mag är långt ifrån en idealisk kaliber att lära sig att skjuta med, så visa lite omdöme och trigga inte Maccke till att köpa något han inte behöver eller klarar av.

/Christian

Har också skrivit "Sedan ska du ju självklart kunna hantera rekylen bra för att kunna skjuta bra också", om du missade det.

Jag menar bara att när människan inte vet något om en sak så tror man alltid det värsta, men det är inte alltid det är så farligt som det verkar. Men det bästa sättet är att få prova på lite olika kalibrar som kan verka passande så man får en känsla av vad man klarar av.

Jag provsköt min farbrors .300 WM innan jag köpte mitt nuvarande gevär.

Publicerat
  • Författare

Låter lite väl med en 300wm till mej.

Kommer nog bli 6,5 eller 308 tillslut endå :D

Publicerat

Maccke, det är inte helt enkelt att rangordna kalibrar ur ett generellt rekylperspektiv eftersom det spelar rätt stor roll för rekylen vilken kula respektive laddning du väljer men det är ingen tvekan om att 6.5x55 är den patronen med minst rekyl, att den dessutom med god marginal är den billigaste du kan skjuta gör väl knappast saken sämre. Det som är negativt med 6.5x55 är det är den klenaste tillåtna kalibern vilket såklart innebär att du har mindre marginaler med denna än vad du har med en kraftigare patron och drevjakt på gris är kanske inte en sysselsättning där 6.5x55 skulle vara mitt förstahandsval. Optimalt är nog att på sikt komplettera en 6.5x55 med en grövre patron, själv påbörjade jag min jaktkarriär för drygt 25 år sedan med kombinationen 6.5x55 och 9.3x62 och den kombinationen står sig fortfarande väldigt väl.

För att bli en bra jägare och skytt finns det bara en väg att gå när det gäller skyttet och det är givetvis att öva frekvent. Att då använda en patron med minsta möjliga rekyl och lägsta möjliga pris är tvivelsutan en slug idé. Även om man är handladdare vilket i princip är nödvändigt om man skall kunna skjuta skjuta till exempel magnumpatronen med någorlunda frekvens så kommer man inte att komma ifrån att det är mentalt jobbigare att skjuta med en kaliber som 300 win mag vilket gör att skyttepassen tenderar att bli kortare än med en snällare patron. Även om man nu skulle vara en av dessa mytomspunna skyttar som inte påverkas av rekylen så kan man kanske fundera på varför tävlingsskyttar i princip i alla dicipliner där de kan välja patron själva väljer en så klen patron som möjligt. Nästa problem med rekyl är den rent tekniska aspekten, det vill säga att ett vapen med kraftig rekyl alltid kommer att röra sig mer i skottögonblicket än vad samma vapen kommer att göra med mindre rekyl. Konsekvensen är att det är rent teknisk svårare att skjuta en hårt rekylerande bössa oavsett hur "rekyltålig" man är.

Visst finns det jaktliga tillfällen när det är en klar fördel med en av de lite snabbare "medium magnums" som t ex 300 win mag men jag har svårt att se att drev eller vakjakt på gris skulle vara en av dem. Jag har själv haft minst 300 magnum av lite olika varianter i mitt vapenskåp under de senaste 15 åren men på "normala jakthåll", låt oss säga under 150m ser jag ingen fördel i en 300 magnum utan bara nackdelar och det är absolut inte en kaliber som jag skulle vilja rekommendera till en nybakad jägare.

Rekommendationen blir nog trots allt i första hand en 6.5x55 eller en 308 win, där den förstnämnda har en fördel under skyttet och den sistnämnda under jakten, i andra hand rekommenderar jag en nog en 8x57 eller 30-06 men då bör dessa kompletteras med en mindre bössa för mängdträning ASAP.

Vänligen,

Henrik

Publicerat
  • Författare

Du är en klok man med kloka ord du :D

Då ja inte har skjutit många smällar med kula så blir det med största sannorlikhet en av dom klenare kalibrarna.

Som ja läste i ett tidigare inlägg så kommer man juh vilja byta upp sig rätt snabbt men som första kulvapen så tycker ja inte att de finns nån anledning att börja med en värsting. ( Precis som du säger ) B)

Publicerat
Låter lite väl med en 300wm till mej.

Kommer nog bli 6,5 eller 308 tillslut endå :D

Har inte sagt att du ska ha en .300 WM ;)

Publicerat
  • Författare
Har inte sagt att du ska ha en .300 WM :wacko:

Ja sa inte heller att ja skulle ha en sån.

Sa bara att de lät lite väl mkt för mej :wacko:

Publicerat
  • Författare

Lite långt att åka bara . Anars tackar man för visningen :)