Publicerat Juli 21, 201015 yr Hej! Har varit ubåt här länge men tänkte att det kanske skulle vara dags för ett inlägg! Jag har Vorsteh (hane) på 4 år som fungerar fullt godkänt på fågel samt har grundressyr som är helt ok, kan få in honom även på ett harstick om det kniper och är nöjd med den biten. Tyvärr så kan jag inte jaga fågel så mycket som är önskvärt då det är långt till fjällen och de marker man kan jaga fasan på hemma inte kan jagas på stup i ett. Just därför skulle jag vilja få honom att stöta på rådjur eftersom jag där har väldigt många jakttillfällen på ett år. Nu till problemet, han är totalt ointresserad av rådjur. För ett par veckor sen stötte vi på get med två kid under en rastningspromenad (självklart med hunden i koppel) då satte han sig och sket samtidigt som han begrundade utsikten av djuren. Har haft en liknande incident med en råbock på tjugo meters håll även det på en rastningstur så han var kopplad och han visade inte heller då något intresse. Har testat honom i skogen en hel del men skallar gör han absolut inte och jag har svårt att se om han lyckas stöta ut djuren, vet att det funnits djur i såtarna och passkyttar har inte sett något gå ut så jag misstänker att han inte går på dem alls och de därför rundar honom i tätingarna utan att bli för stressade. Någon som har ett tips på hur man kan väcka ett intresse för klov, jaktintresse finns till 100% han är extremt taggad så fort västen kommer på och söker i skog cirka 30-60 sekunder ut från mig, återkopplar och kör en sväng till och håller på så tills han blir inkallad. Han är oftast idiothunden i gänget som aldrig ger upp. Grymt tacksam för svar då jag gillar hundrackarn och vill få fler jaktdagar med honom utan att behöva skaffa en hund för att stöta med.
Publicerat Juli 21, 201015 yr ?- nu är inte jag den mest lämpade att svara på detta, men din hund behöver inte förfölja rå för att fungera som en stötande hund, genom att du som hundförare tillsammans med hunden går igenom ett parti med skog där han får leta sig fram och tillbaka, i sin värld kanske efter fasaner så kommer ni att stöta ut rådjuren, vi har använt så kallade ickejagande hundar ett antal gånger och med stor framgång vid stötjakt på rå, förhållandena då var mindre begränsade skogspartier om 2-7 hektar som man då stilla kan gå igenom med hunden, ut o sök och sedan vissla tillbaka igen, det måste inte gå med sådan fart alltid och med buller och bång. Rå som kommer ut på detta sätt kommer gärna längs normala växlar och i ett stillsamt tempo vilket generar enklare skott för skyttarna och en mer förutsägbar postering. Men ta detta för vad det är värt, en icke hundförares uppfattning. /Christian
Publicerat Juli 21, 201015 yr Vad är problemet ? Som stötande skulle jag nog tro att fungerar redan nu springer han på rådjur så kommer de att flytta på sig utan att han förföljer dem. Skallar han inte så går det att hänga på en pingla. Vad han verkar behöva är lite uppmuntran, nästa gång du ser rådjur (& om du får släppa) så räcker det nog med att säga "Ta dom" . Men fundera innan du gör det för det för sedan kan det bli svårt att bromsa.
Publicerat Juli 21, 201015 yr Författare ?- nu är inte jag den mest lämpade att svara på detta,men din hund behöver inte förfölja rå för att fungera som en stötande hund, genom att du som hundförare tillsammans med hunden går igenom ett parti med skog där han får leta sig fram och tillbaka, i sin värld kanske efter fasaner så kommer ni att stöta ut rådjuren, vi har använt så kallade ickejagande hundar ett antal gånger och med stor framgång vid stötjakt på rå, förhållandena då var mindre begränsade skogspartier om 2-7 hektar som man då stilla kan gå igenom med hunden, ut o sök och sedan vissla tillbaka igen, det måste inte gå med sådan fart alltid och med buller och bång. Rå som kommer ut på detta sätt kommer gärna längs normala växlar och i ett stillsamt tempo vilket generar enklare skott för skyttarna och en mer förutsägbar postering. Men ta detta för vad det är värt, en icke hundförares uppfattning. /Christian Det är precis så jag tänkt fram tills förra säsongen då jag blev osäker på om det funkade när resultatet uteblev, kan iofs vara så att eftersom det är en relativt ny mark så har vi inte koll på växlar än. I år var det ju så mycket snö så det inte gick att lära sig dem heller tyvärr. Tack för synpunkterna!
Publicerat Juli 21, 201015 yr Författare Vad är problemet ?Som stötande skulle jag nog tro att fungerar redan nu springer han på rådjur så kommer de att flytta på sig utan att han förföljer dem. Skallar han inte så går det att hänga på en pingla. Vad han verkar behöva är lite uppmuntran, nästa gång du ser rådjur (& om du får släppa) så räcker det nog med att säga "Ta dom" . Men fundera innan du gör det för det för sedan kan det bli svårt att bromsa. Ja det kanske är så då... var mest "orolig" att djuren inte ens masade sig ur såten utan endast tog ett varv runt hunden för att stå kvar i tätingarna. Jo jag tänkte försöka komma på ett bra läge och mana på honom men det är precis som du säger att i och med att lusten är så stor i honom så kanske proppskåpet går i skallen och det blir fullt okontrollerat drev. Får vara väldigt observant de första gångerna. Kanske skall hänga på en Astro ett par gånger och se hur han uppför sig i en tät såt när man vet att där står djur. Var får man tag i bra pinglor?
Publicerat Juli 21, 201015 yr Pinglor finns i vilken bra välsorterad jaktbutik som helst, tror även att det finns på SJF shop. CC
Publicerat Juli 21, 201015 yr Först tycker jag du ska göra klart mellan fågeljobb o klövvilts stötande. Kanske av med täcket o på med pingla o reflexhalsbad. Menar att du ska försöka få till ett arbetstecken som gäller "bus" jakt. En grej som kan funka är o släppa någon gång ihop med fungerande stöthund. Det brukar trigga en del.... Har det sen lyckats skjuta nått rå så är intresset väckt. Jycken förföljer ju hare vad jag förstått o kan då stoppas, det borde va lätt o få honom till att gå efter klövvilt oxå. Släpp på lydnadstygerna o låt han busa på är mitt tipps. Inte dirigera o vissla in titt som tätt. Ser du rådjur på nått gärde där du har jakten och det är lovligt så gå dit o hetsa o jycken att följa löpan osv. Skjutit mycket rå för den rasen så att det finns någon som medfött är ointresserad av klövvilt har jag svårt o tro Polaren har en korthår som det är skjutit 3-siffrigt rådjur för... Jag hade ett stävhår som vi sköt mycket för oxå. helt perfekt med 3 min drev o fullt skall hela tiden Men.... hårviltsintresset är förödande på jaktprov....
Publicerat Juli 21, 201015 yr Först tycker jag du ska göra klart mellan fågeljobb o klövvilts stötande.Kanske av med täcket o på med pingla o reflexhalsbad. Menar att du ska försöka få till ett arbetstecken som gäller "bus" jakt. En grej som kan funka är o släppa någon gång ihop med fungerande stöthund. Det brukar trigga en del.... Har det sen lyckats skjuta nått rå så är intresset väckt. Jycken förföljer ju hare vad jag förstått o kan då stoppas, det borde va lätt o få honom till att gå efter klövvilt oxå. Släpp på lydnadstygerna o låt han busa på är mitt tipps. Inte dirigera o vissla in titt som tätt. Ser du rådjur på nått gärde där du har jakten och det är lovligt så gå dit o hetsa o jycken att följa löpan osv. Skjutit mycket rå för den rasen så att det finns någon som medfött är ointresserad av klövvilt har jag svårt o tro Polaren har en korthår som det är skjutit 3-siffrigt rådjur för... Jag hade ett stävhår som vi sköt mycket för oxå. helt perfekt med 3 min drev o fullt skall hela tiden Men.... hårviltsintresset är förödande på jaktprov.... Lyssna på den här mannen, han är duktig på det här. CC
Publicerat Juli 21, 201015 yr Författare Först tycker jag du ska göra klart mellan fågeljobb o klövvilts stötande.Kanske av med täcket o på med pingla o reflexhalsbad. Menar att du ska försöka få till ett arbetstecken som gäller "bus" jakt. En grej som kan funka är o släppa någon gång ihop med fungerande stöthund. Det brukar trigga en del.... Har det sen lyckats skjuta nått rå så är intresset väckt. Jycken förföljer ju hare vad jag förstått o kan då stoppas, det borde va lätt o få honom till att gå efter klövvilt oxå. Släpp på lydnadstygerna o låt han busa på är mitt tipps. Inte dirigera o vissla in titt som tätt. Ser du rådjur på nått gärde där du har jakten och det är lovligt så gå dit o hetsa o jycken att följa löpan osv. Skjutit mycket rå för den rasen så att det finns någon som medfött är ointresserad av klövvilt har jag svårt o tro Polaren har en korthår som det är skjutit 3-siffrigt rådjur för... Jag hade ett stävhår som vi sköt mycket för oxå. helt perfekt med 3 min drev o fullt skall hela tiden Men.... hårviltsintresset är förödande på jaktprov.... Gött med positiva ordalag! Är verkligen sugen på den här jakttypen och har förhoppningar på att den skall bli bra! Smart med dubbla "jaktmunderingar" vore trist om fågeljakten blev lidande! Riktigt glädjande att höra att det kan funka bra! Vi har en vorsteh som skallar på rå i gänget, skall släppa ihop med henne och se vad som händer! Ligger säkert nåt i det du säger med att jag lägger mig i för mycket och dirigerar. Får låta han vara en fri idiot efter påmaning vid ett bra läge helt enkelt och hoppas på det bästa! Körde ni med pingla i halsband eller på en väst?
Publicerat Juli 21, 201015 yr Gött med positiva ordalag! Är verkligen sugen på den här jakttypen och har förhoppningar på att den skall bli bra!Smart med dubbla "jaktmunderingar" vore trist om fågeljakten blev lidande! Riktigt glädjande att höra att det kan funka bra! Vi har en vorsteh som skallar på rå i gänget, skall släppa ihop med henne och se vad som händer! Ligger säkert nåt i det du säger med att jag lägger mig i för mycket och dirigerar. Får låta han vara en fri idiot efter påmaning vid ett bra läge helt enkelt och hoppas på det bästa! Körde ni med pingla i halsband eller på en väst? På polaren har det alldrig funnits varken väst eller pingla... fast den jagar ju nästan enbart som stöthund och jagades in därefter. Mitt kräk jag hade jagade allt även ren... fast de lyuckades jag ta ur honom. Han hade pingla i halsband. Men det lustiga va att han skallade för fullt om han hade pinglan på men utan gick han tyst.
Publicerat Juli 21, 201015 yr Absolut en för snabb hund för den typen av jakt. Får han kläm på hur det går till tar han rådjuren utan problem. Klart olämpligt enligt mig. Har sett gansk mkt genom åren av olämplig hundanvändning
Publicerat Juli 21, 201015 yr Absolut en för snabb hund för den typen av jakt. Får han kläm på hur det går till tar han rådjuren utan problem. Klart olämpligt enligt mig. Har sett gansk mkt genom åren av olämplig hundanvändning Det är helt individberoende enligt mig. En del hundar kan bli väldigt duktiga viltskrämmor som funkar jättebra utan att stressa djuren för mycket medan andra kan bli rena rådjursmördare. Jag har sett båda typerna. Tycker att det är synd att dömma ut hela rasen för denna typ av jakt för att en del individer inte är lämpade. Största felet på dom icke-lämpliga hundarna är dock ägarna som inte inser att hunden är olämplig för rådjursjakt.
Publicerat Juli 21, 201015 yr Ser det mer som förarfel... Visar det sig att den hund man har upprepat tar friska djur så får den enbart släppas på skadat. Den vorsther som inte tar ett rådjur den kommer ifatt begår i mina ögon tjänstefel.... En gång är ingen gång men händer det flera gånger under en säsong så är det enbart eftersök på klövvilt som gäller för den hunden eller ren fågeljakt o apportering dårå. Men givet ska jycken jaga vettigt oxå.. inga halvtimmesdrev... Några få minuter för rasen räcker väldigt långt...
Publicerat Juli 21, 201015 yr Ser det mer som förarfel... Visar det sig att den hund man har upprepat tar friska djur så får den enbart släppas på skadat. Den vorsther som inte tar ett rådjur den kommer ifatt begår i mina ögon tjänstefel.... En gång är ingen gång men händer det flera gånger under en säsong så är det enbart eftersök på klövvilt som gäller för den hunden eller ren fågeljakt o apportering dårå. Men givet ska jycken jaga vettigt oxå.. inga halvtimmesdrev... Några få minuter för rasen räcker väldigt långt... Hur ska du som förare kunna korrigera ett fel som kanske begås 300 - x antal m ifrån dig ? Sådana hundförare finns nog bara i sagorna. En vorsteh är ingen lämplig rådjursstötare. Håller fullständigt med dig NS i att en Vorsteh som kommer ikapp ett rådjur SKA plocka ner det. I Tyskland ska den även klara att dra ner en hjort. Därav är den olämplig som hund till oskadat klövvilt
Publicerat Juli 21, 201015 yr Hur ska du som förare kunna korrigera ett fel som kanske begås 300 - x antal m ifrån dig ? Nu tänkte jag i banor om att som förare inte släppa på rådjur om hunden inte är lämplig. Inte kunna korrigera x antal meter bort. Att låta bli o jaga rådjur med olämplig individ tror jag är mycket lättare
Publicerat Juli 21, 201015 yr Författare Hur ska du som förare kunna korrigera ett fel som kanske begås 300 - x antal m ifrån dig ? Sådana hundförare finns nog bara i sagorna. En vorsteh är ingen lämplig rådjursstötare. Håller fullständigt med dig NS i att en Vorsteh som kommer ikapp ett rådjur SKA plocka ner det. I Tyskland ska den även klara att dra ner en hjort. Därav är den olämplig som hund till oskadat klövvilt Håller med dig i att vorstehn är alldeles för snabb för att ha som kortdrivare på klöv, däremot stöthund tycker jag har funkat väldigt bra de gånger jag har varit och jagat klöv med dem (förutom min egen då uppenbarligen). Vad jag däremot sett är när det släpps flera snabba hundar i en såt som går på samma djur, det kan bli mycket obehagligt och säger definitivt mer om hundförarna än om hundarna. Sen vet inte jag hur mycket av de tyska linjerna som det alltid pratas om kring vorsteh som finns i Sverige. Känner ingen vorsteh i min umgängeskrets som käkar katt till frukost och plockar klövvilt på eftermiddagen men det talas alltid om dem när vorstehn kommer på tal. Känns som att vorstehn har ett dåligt rykte som kanske inte är helt befogat i dagens avel? Vet inte om de hundar jag känner inte är typsika för rasen eller om de tyska linjerna inte finns i Svensk uppfödning på samma sätt?
Publicerat Juli 21, 201015 yr Tja .. alltså för mig är det inget "dåligt" rykte att en vorsther käkar katt till frukost o plockar rådjur till kvällen Snarare så är det avlen som styrt över mot rena fågelhundar likt pointer o setter vilket för mig är en ren katastrof.. Men tyvärr är det väl så vi ska ha det numera... o det gör det svårt att försöka hitta guldkornsindividerna som apportera änder i morgonljuset o jagar fältfågel under dan o plockar en trebent räv frammåt eftermidan och avlivar en skammad bock frammåt kvällen för att senare under natten ställa eller hålla en skammad gris... O sen dan efter va keldjur till husets ungar i alla åldrar o delar korg med huskatten... Finns den hunden där ute så lägger jag ett bud direkt!
Publicerat Juli 21, 201015 yr Tja .. alltså för mig är det inget "dåligt" rykte att en vorsther käkar katt till frukost o plockar rådjur till kvällen Snarare så är det avlen som styrt över mot rena fågelhundar likt pointer o setter vilket för mig är en ren katastrof.. Men tyvärr är det väl så vi ska ha det numera... o det gör det svårt att försöka hitta guldkornsindividerna som apportera änder i morgonljuset o jagar fältfågel under dan o plockar en trebent räv frammåt eftermidan och avlivar en skammad bock frammåt kvällen för att senare under natten ställa eller hålla en skammad gris... O sen dan efter va keldjur till husets ungar i alla åldrar o delar korg med huskatten... Finns den hunden där ute så lägger jag ett bud direkt! Får du tag på fler vill jag också ha en!! Har haft en vorsther i min ägo för många år sedan och han kunde allt utom att apportera... (100% förarfel) Men ta skammade djur var inga problem. Problemen för grannarna var när deras katter sneddade över min tomt. Det jag trivdes bäst med var förmågan att ställa hare, harjakten blev annorlunda Använde honom mycket till stöthund på rådjur, korta "snabba" drev.
Publicerat Juli 21, 201015 yr Tja .. alltså för mig är det inget "dåligt" rykte att en vorsther käkar katt till frukost o plockar rådjur till kvällen Snarare så är det avlen som styrt över mot rena fågelhundar likt pointer o setter vilket för mig är en ren katastrof.. Men tyvärr är det väl så vi ska ha det numera... o det gör det svårt att försöka hitta guldkornsindividerna som apportera änder i morgonljuset o jagar fältfågel under dan o plockar en trebent räv frammåt eftermidan och avlivar en skammad bock frammåt kvällen för att senare under natten ställa eller hålla en skammad gris... O sen dan efter va keldjur till husets ungar i alla åldrar o delar korg med huskatten... Finns den hunden där ute så lägger jag ett bud direkt! Jag skriver också upp mig på kölistan
Publicerat Augusti 4, 201015 yr På bjornfoten.se finns en artikel om just det här, under artiklar/Klövviltsjakt med Vorsteh - Allroundhunden.
Publicerat Augusti 5, 201015 yr Författare På bjornfoten.se finns en artikel om just det här, under artiklar/Klövviltsjakt med Vorsteh - Allroundhunden. Bockar och bugar! Det var rolig läsning, skall gå igenom den sidan mer!
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Jag tycker själv att det är en bra artikel. Har väldig svårt att tro att en vorsteh med pingla runt halsen kan ta ett friskt rådjur, har inte hört talas om det ialla fall.
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Författare Jag tycker själv att det är en bra artikel. Har väldig svårt att tro att en vorsteh med pingla runt halsen kan ta ett friskt rådjur, har inte hört talas om det ialla fall. Ja man får verkligen hoppas det, pingla är införskaffad får hoppas att hundstackarn inte blir lomhörd, den lät en hel del. Tänkte hänga den i västen så han slipper han den direkt i öronen.
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Ja man får verkligen hoppas det, pingla är införskaffad får hoppas att hundstackarn inte blir lomhörd, den lät en hel del. Tänkte hänga den i västen så han slipper han den direkt i öronen. prövat ha pinglan på västen,,lät inge bra och den lossnade fort i skogen. bättre med en lite tystare bjällra runt halsen=)
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Författare prövat ha pinglan på västen,,lät inge bra och den lossnade fort i skogen. bättre med en lite tystare bjällra runt halsen=) OK, får beställa en annan än den kyrklockan jag fick. För den hade jag själv inte velat ha runt halsen