Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stöta rådjur med Vorsteh

Featured Replies

Publicerat

Jag har en Björnfotare dvs en heltysk strävhårig. Han är helt allround står för fågel apporterar på land och vatten och stöter allt klövvilt, Friskt hjortvilt rör han inte .. har sett han flera gånger när han springer in i hjortflockarna och stannar för att senare på dagen gå i kapp en skammad dov nypa den direkt. Två kapitala kron rev han i kull på eftersök förra året så nog finns dådkraften där...och ett antal älgar har han ställt på eftersök. Så nog händer det saker runt en vorsteh trots att det är den hund som jag använder minst av mina hundar. :lol: Han är för övrigt mästare på att sno mat och pissa ner saker som man ställer i från sig :lol:

Publicerat

Visst funkar det att peta runt rådjur med en Vorsteh, jag skulle personligen inte göra det.

Min första fick jag göra helt rådjursren då han som halvåring gjorde som vana att leta upp rådjur o springa tafatt med, jag hoppas att han aldrig lyckades.Däremot plockade han ner Rå o Dov på eftersök.

Det andra mössfodret drev tamejfan allt hur jag än gjorde, men han bor inte här längre.

Sen tror inte jag man ska stirra sej helt blind på om hunden är avlad si lr så, den förstnämnda är var ur finaste fågelhundstam den andra av heltyskt ursprung.

Publicerat

Tycker detta är väldigt intressant, Innan ja skaffade vorsthe så var det jävligt många som rynkade på ögonbrynen o berättade

den ena skräck historien efter den andra om att dom e för snabba o plockar friskt vilt/stressmongon. Innan ja fick alice så hade ja varit med

på tre jakter med vorsthe på klövjakter, två av gångerna så blev det rådjur plockade (samma hund), hur det gick till låter ja

vara osagt dock den ena överaskade rådjuret o hunden varandra i skogen o den tredje så fungerade det klockrent (annan

hund), vorsthen körde iväg klövviltet några 100tals meter o vände snabbt tillbaka. ja hört överhängade positiva saker om

vorsthe bra mkt mera än dåligt, de dåliga brukar mera vara att folk drar slutsatsen att dom e för snabba, inga egna

upplevelser alltså, min grå/wachtel e har inte börjat funka än men hon gillar att vinda djuren o brukar komma riktigt nära dom innan upptag, kan ju säga att dom inte direkt travar iväg, det går undan då e hon 48mankhöjd rätt liten alltså.

Hur många andra hundar finns det inte som plockar friskt vilt på storjaktern??

nja folk säger att "nja du vet många hundar o dom triggar varandra" jo visst det förstår ja o har även sett hur det går till också.

Men e inte det ett större problem, blandisar som e minst lika stora som vorsthrar men så länge det inte e en vorshe så blir det inte lika mkt snack.

Ja diskutera med min vän som har en blandras, minst lika snabb som min vorsthe varför det var ok att släppa hans hund på klöv men inte min andra kompis vorsthe?? jo svaret var ju att hans hund var av den sorten att den inte e lika ihärdig, mm just det ja.

Kan man inte bara skippa det där skitsnacket utan se mera till individen, funkar det så funkar det!!!

som NS var inne på om man har en hund som e för skarp o river friskt vilt ja skit i att ha den till det då, det måste ju vara upp till varje ägare att hålla på de. O fungerar det som i många fall så fortsätt med det om det går bra!!, tycker vorsthen får ruskigt dåligt rykte för det mesta. själv har jag aldrigt hållt på med en sådan roligt hund.

e ja helt fel ute?? =)

ska tillägga att de e ju bra att ha pli på dom=), annars kanske det går ur händerna, maken till jaktlust har ja inte sett.

/jake

Publicerat
  • Författare
Tycker detta är väldigt intressant, Innan ja skaffade vorsthe så var det jävligt många som rynkade på ögonbrynen o berättade

den ena skräck historien efter den andra om att dom e för snabba o plockar friskt vilt/stressmongon. Innan ja fick alice så hade ja varit med

på tre jakter med vorsthe på klövjakter, två av gångerna så blev det rådjur plockade (samma hund), hur det gick till låter ja

vara osagt dock den ena överaskade rådjuret o hunden varandra i skogen o den tredje så fungerade det klockrent (annan

hund), vorsthen körde iväg klövviltet några 100tals meter o vände snabbt tillbaka. ja hört överhängade positiva saker om

vorsthe bra mkt mera än dåligt, de dåliga brukar mera vara att folk drar slutsatsen att dom e för snabba, inga egna

upplevelser alltså, min grå/wachtel e har inte börjat funka än men hon gillar att vinda djuren o brukar komma riktigt nära dom innan upptag, kan ju säga att dom inte direkt travar iväg, det går undan då e hon 48mankhöjd rätt liten alltså.

Hur många andra hundar finns det inte som plockar friskt vilt på storjaktern??

nja folk säger att "nja du vet många hundar o dom triggar varandra" jo visst det förstår ja o har även sett hur det går till också.

Men e inte det ett större problem, blandisar som e minst lika stora som vorsthrar men så länge det inte e en vorshe så blir det inte lika mkt snack.

Ja diskutera med min vän som har en blandras, minst lika snabb som min vorsthe varför det var ok att släppa hans hund på klöv men inte min andra kompis vorsthe?? jo svaret var ju att hans hund var av den sorten att den inte e lika ihärdig, mm just det ja.

Kan man inte bara skippa det där skitsnacket utan se mera till individen, funkar det så funkar det!!!

som NS var inne på om man har en hund som e för skarp o river friskt vilt ja skit i att ha den till det då, det måste ju vara upp till varje ägare att hålla på de. O fungerar det som i många fall så fortsätt med det om det går bra!!, tycker vorsthen får ruskigt dåligt rykte för det mesta. själv har jag aldrigt hållt på med en sådan roligt hund.

e ja helt fel ute?? =)

ska tillägga att de e ju bra att ha pli på dom=), annars kanske det går ur händerna, maken till jaktlust har ja inte sett.

/jake

Kul att läsa ditt inlägg för jag har ungefär samma uppfattning om folks syn på vorsteh, de flesta tyckare har aldrig ägt en vorsteh eller ens jagat med en men de har minsann hört det är ena riktiga mördarhundar. Kanske är det så att ryktet kommer från att en del hundägare faktiskt vill ha det drivet och instinkten i sin hund och triggar den till att ta friska djur. Sedan får en eller fåtal individer skapa ett rykte för en hel ras. Det är upp till varje hundägares ansvar att se till att hunden jagar på ett bra sätt oavsett ras. Alla större snabba hundar kan ta friska djur och vorsteh är nog inte mer representerat än andra raser på den typen av jakt men ryktet säger något annat.

Att det är en kul hund är inget tvivel om, de går tills de går sönder eller husse tröttnar och vill hem.

• 1 month later...
Publicerat

Min tik står för klövvilt. Hög näsa =klövvilt Låg näsa =fågel.

Jag går eftersök på trafikvilt med henne å då spårar hon i lina. De blir nästan samma när hon står för klöv som å gå i lina, man får rådjuren frammanför sej när dom smyger undan.

Jagar även gris med henne men hon fegade sist på en stor galt å kom tillbaka till husse, men då hade vi jagat en vecka i fjällen och hon var ganska slutkörd ;)

Vid rävkontakter kan de komma några skall (Gris skallar hon normalt för också).

Jag kör med en pinla på henne när jag ska stöta på storjakterna. Jag tar dom små såterna och låter henne söka ut hundra meter åt sidorna och vänder å styr henne med visselpipa. Då går mycke av djuren ut ganska lungt å håller stenkoll på vart vi är men inte vart passskyttarna är.

Jag har en Landinare som är väldigt trevlig hund å träna

Publicerat
  • Författare
Min tik står för klövvilt. Hög näsa =klövvilt Låg näsa =fågel.

Jag går eftersök på trafikvilt med henne å då spårar hon i lina. De blir nästan samma när hon står för klöv som å gå i lina, man får rådjuren frammanför sej när dom smyger undan.

Jagar även gris med henne men hon fegade sist på en stor galt å kom tillbaka till husse, men då hade vi jagat en vecka i fjällen och hon var ganska slutkörd :(

Vid rävkontakter kan de komma några skall (Gris skallar hon normalt för också).

Jag kör med en pinla på henne när jag ska stöta på storjakterna. Jag tar dom små såterna och låter henne söka ut hundra meter åt sidorna och vänder å styr henne med visselpipa. Då går mycke av djuren ut ganska lungt å håller stenkoll på vart vi är men inte vart passskyttarna är.

Jag har en Landinare som är väldigt trevlig hund å träna

Står hon på långa håll för klöv eller hur ser det ut? Min kan stå för hare givetvis men klöv det var en kul egenskap!

Vilken Landinar kull har du ur? Min kommer också därifrån och är ur I kullen.

• 2 weeks later...
Publicerat

Min är från L kullen (Dagny å Nore)

Hon står på ganska långt håll på rådjur (50m). Ren blir de rätt nära. Älgen brukar försvinna innan man ser dom. Grisen trycker länge så de kan bli rätt nära men då är de ofta snårigt å tätt så de är lite vär spännande (tur man har en klass 1 drilling)