Publicerat Juli 22, 201015 yr hmm då nya siktet snart naländer o monteras tänkte jag sätta en utmaning på mig sj. nämligen att siktet SKA vara i mina ägor minst 1 HELT år utan att jag säljer det, vet att de kommer bli svårt som självaste f*n men det ska helt enkelt gå! så snälla forumkamrater hjälp en med bytarmani att behålla siktet minst 1 år, funderar jag på o byta, ge mig en örfil eller ja vad som helst egentligen!
Publicerat Juli 22, 201015 yr Haha svårt klara av ha något i ett helt år Vad det än gäller när det gäller prylar och vapen
Publicerat Juli 22, 201015 yr Författare Haha svårt klara av ha något i ett helt år Vad det än gäller när det gäller prylar och vapen haha jo jag har lagt märke till det ( likaså mitt bankkonto ) därför ber jag er att hjälpa mig o övertala mig! fast ska jag byta till något bättre så är det väl x72:an som står på tur o den vill jag ju ha. nä nu vart de fel, jag nöjer mig nog med 6-24x56:an ett tag framöver
Publicerat Juli 22, 201015 yr Författare Tro mig, it´s all you´ll ever need jag får väl tro på ditt ord då du har rätt så snarlikt sikte jag ska ju iof ha 63:ans riktmedel men så stor skillnad kan de inte va så jag blir missnöjd tror jag allt
Publicerat Juli 22, 201015 yr jag får väl tro på ditt ord då du har rätt så snarlikt sikte jag ska ju iof ha 63:ans riktmedel men så stor skillnad kan de inte va så jag blir missnöjd tror jag allt Hade jag köpt siktet idag så hade det nog blivit 63:an för mig med. Men då du lessnar kan vi ju byta med varann
Publicerat Juli 22, 201015 yr Författare Hade jag köpt siktet idag så hade det nog blivit 63:an för mig med. Men då du lessnar kan vi ju byta med varann haha nu ska du ju inte vara sådan nu va de ju såhär att jag skulle behålla det i ett år minst o ni skulle hjälpa mig, o inte komma med bytesförslag konstiugt detta, mina första 2-3 år som jägare med vapen så hade jag en ombyggd m96:a i 6,5 med ett japantasco, tror de va 4-12 eller liknande med x40 glugg har jag för mig o de funkade sen vart de jaktsnack o grannkanalen o då sket de sig BIG TIME!!
Publicerat Juli 22, 201015 yr jag tror problemet ligger i en annan kategori. själv har jag bytt nu som fan o byggt om och det har grundat sig i att jag egentligen inte visste vad jag ville ha. nu har jag bildat mig en uppfattning om vad jag gillar och då kommer allting i annat perspektiv. jag vill inte byta för jag tycker så mycket om bössorna. hellre pipa om och modifiera än byta helt. så mitt råd är att du försöker hitta det du gillar i dina grejer så du inte går och vill ha något bättre/annat hela tiden för du ligger så högt i nivå nu så det blir svårt att nå högre. tänk så här: - jag vill skapa ett läge där jag har beslutsångest vilken bössa jag ska välja i skåpet för alla är så goa/bra. då blir det billigare att leva, tro mig, det dyra upphör eller blir mer specificerat och du utvecklas. /Kalle
Publicerat Juli 22, 201015 yr Författare jag tror problemet ligger i en annan kategori. själv har jag bytt nu som fan o byggt om och det har grundat sig i att jag egentligen inte visste vad jag ville ha. nu har jag bildat mig en uppfattning om vad jag gillar och då kommer allting i annat perspektiv. jag vill inte byta för jag tycker så mycket om bössorna. hellre pipa om och modifiera än byta helt. så mitt råd är att du försöker hitta det du gillar i dina grejer så du inte går och vill ha något bättre/annat hela tiden för du ligger så högt i nivå nu så det blir svårt att nå högre. tänk så här: - jag vill skapa ett läge där jag har beslutsångest vilken bössa jag ska välja i skåpet för alla är så goa/bra. då blir det billigare att leva, tro mig, det dyra upphör eller blir mer specificerat och du utvecklas. /Kalle bra skrivet, tanken med detta sikte är just att de ska bli svårt o hitta något bättre bössan som är remington är ju bara mitt mellan vapenköpsvapen typ, ska inte behållas länge alls utan en blaser i 308 ska in och där ska den förbli ett bra tag hoppas jag, sen kan man ju köpa till pipor o sånt till den men tanken är väl att ha den till det mesta man kan tänka sig
Publicerat Juli 22, 201015 yr bra skrivet, tanken med detta sikte är just att de ska bli svårt o hitta något bättre bössan som är remington är ju bara mitt mellan vapenköpsvapen typ, ska inte behållas länge alls utan en blaser i 308 ska in och där ska den förbli ett bra tag hoppas jag, sen kan man ju köpa till pipor o sånt till den men tanken är väl att ha den till det mesta man kan tänka sig lägg då inte en krona på remingtonen om det är så du känner. sen om det är en blaser 308 som du PROVAT och förälskat dig i så "fine". om det är den bössan du drömt om så är det kanon! satsa på det. men om det inte är genomtänkt noga skulle jag nog råda dig till att göra det just noga innan du köper den. annars sitter du i samma båt igen och igen med förlust av pengar som enda säkra. Kalle
Publicerat Juli 22, 201015 yr haha jo jag har lagt märke till det ( likaså mitt bankkonto ) därför ber jag er att hjälpa mig o övertala mig! fast ska jag byta till något bättre så är det väl x72:an som står på tur o den vill jag ju ha. nä nu vart de fel, jag nöjer mig nog med 6-24x56:an ett tag framöver Jag förstår inte ditt resonemang med att köpa 56an om du VILL HA 72an? Isf är du ju grundlurad, du kmr i vilket fall byta till den
Publicerat Juli 22, 201015 yr Författare jag håller på o letar efter kolvkamshöjare istället för en ny kolv till remingtonen i första hand, sen är de så att köper jag ny kolv så är de inte jag som betalar i slutändan ändå så men vill iaf inte ligga ute med dom pengarna alls nu så kolvkamshöjare som man trär/spänner över kolven känns bättre, ljuddämparen beställs i kaliber 30 ( eller ja till kaliber 30 iaf ) så jag kan flytta över den sen när jag köper blaser. blaser är inte mitt drömvapen, har i ärlighetens namn inget drömvapen som jag bara vill ha utan jag´vill ha bra saker som funkar, om man ändå hade ett drömvapen dom enda pengarna jag läägger ut på rem är fästen för siktet o sen ny kolv om de skulle bli en sådan men dom får jag tebax sen iaf så. för jag köpen en 56:a är för att de ska funka till allt, även när jag jagar älg, o då är nog fan 72:an för klumpig även för mig sen så tror jag inte jag gör någon dålig affär på siktet faktiskt men de behöver vi inte ta här o 72:an är till o med för dyr för mitt tycke just i skrivande stund, när 56:an säljs så köps 72:an de är en sak som är säker, men de är MINST 1 år dit
Publicerat Juli 22, 201015 yr Jag är inte rätt man att komma med några pekpinnar på något sätt och vis. Men tänk dig nu för noga innan du fullständigt ruinerar dig pojk! Är det verkligen en Blaser du vill ha? Jag trodde ju att det var en Blaser jag ville ha också en gång i tiden, men har förstått bättre nu Visst är det välfungerande bössor, inget snack om annat. Och volvo 740 är ju en fungerande bil också, men inte rolig att äga på något vis, så har det blivit lite med Blaser också känner jag själv. Jaja, du vet nog bäst själv. Men tänk efter ett par gånger innan du handlar, det är för din egen skull ingen annans. MVH/Jocke som låter som en så kallad "klok man"
Publicerat Juli 24, 201015 yr Författare Jag är inte rätt man att komma med några pekpinnar på något sätt och vis. Men tänk dig nu för noga innan du fullständigt ruinerar dig pojk!Är det verkligen en Blaser du vill ha? Jag trodde ju att det var en Blaser jag ville ha också en gång i tiden, men har förstått bättre nu Visst är det välfungerande bössor, inget snack om annat. Och volvo 740 är ju en fungerande bil också, men inte rolig att äga på något vis, så har det blivit lite med Blaser också känner jag själv. Jaja, du vet nog bäst själv. Men tänk efter ett par gånger innan du handlar, det är för din egen skull ingen annans. MVH/Jocke som låter som en så kallad "klok man" haha ingen risk Joacim, jag har lite till övers, men n¨ågot blaserköp blir det inte ännu för allt har gått överstyr så de är inte skoj längre helt enkelt vill ha blaser? nja, vill jag egentligen ha NÅGON annan bössa? nja inte det heller utan jag vill bara ha någon som funkar bra o som gör jobbet så jag kan vara nöjd med den nu ska du inte snacka skit om pundarvolvo här va jag är ju faktiskt ägare till en 940:a Joacim, det är lugnt att du låter som en såkallad klok man för jag vet hur du kan vela ibland du oxå
Publicerat Juli 24, 201015 yr Rätt fascinerande att vi är minst tre gossar i Halland som är såpass förvirrade när det gäller vapenval och liknande Men ni två har ju iaf relativt låg ålder att "skylla på"
Publicerat Juli 24, 201015 yr haha ingen risk Joacim, jag har lite till övers, men n¨ågot blaserköp blir det inte ännu för allt har gått överstyr så de är inte skoj längre helt enkelt vill ha blaser? nja, vill jag egentligen ha NÅGON annan bössa? nja inte det heller utan jag vill bara ha någon som funkar bra o som gör jobbet så jag kan vara nöjd med den nu ska du inte snacka skit om pundarvolvo här va jag är ju faktiskt ägare till en 940:a Joacim, det är lugnt att du låter som en såkallad klok man för jag vet hur du kan vela ibland du oxå Är det bara något som ska fungera tillfredsställande du vill ha så känns det onödigt att lägga de pengarna som en blaser kostar. Ska en Blaser bli något som klarar alla dina behov så lär du behöva ett par kolvar och en hög pipor. Då tror jag att du gör bättre i att göra som jag gör för tillfället, med andra ord två vapen för alla behov. Själv gör jag det med anledning av att jag kommit fram till att det kommer att bli bra mycket billigare att göra så än att köpa en Blaser med en kort 8x57JS pipa, en träkolv, en plastkolv och en 7x57Mauser pipa. Men som sagt så vet du bäst själv om vad du vill och hur du känner för att göra och en sak är garanterat helt säker och det är att jag och Exabit är garanterat de två översta på listan över forumet vilka inte kan ge dig några tillrättaviselser, och andra sidan så har vi ju en del erfarenhet i ämnet att dela med oss av MVH/Jocke
Publicerat Juli 24, 201015 yr Rätt fascinerande att vi är minst tre gossar i Halland som är såpass förvirrade när det gäller vapenval och liknande Men ni två har ju iaf relativt låg ålder att "skylla på" Det är fegt att skylla på åldern Visst är det kul att vi är såpass många inom just hallands gränser som är förvirrade inom vapenval och annat. Vet minst ett par stycken till som inte är medlemmar här men som ändå har legat i och bytt vapen oftare än kalsonger MVH/Jocke
Publicerat Juli 24, 201015 yr Författare nä inte är blaser direkt billig om man säger så inte jag tänker som sådant i detta fallet att när ( om ) jag nu kommer köpa en blaser till vintern så ska den ju vara i mitt skåp i 2 år minst o under den tiden så slår priset ut sig så månadskostnaden kommer bli låg o fin vilket jag tycker om, du skulle ju bygga 1!! bössa o se hur de gick sen hoppas jag med att nu bara ta 1 endaste kaliber då de blir vapenköpdags så ska de just va 1 kaliber = 1 pipa och 1 kolv o ja de får va de lixom, för jag vill hinna lära känna en bössa utan o innan innan jag ger mig på nästan galenskap nu, innan har jag ju knappt hunnit skjuta något vilt med vissa bössor innan dom är borta o de känns bara tråkigt nu mera o Exabit såååå mkt äldre är du inte så du kan skylla på åldern du oxå ett tag till
Publicerat Juli 24, 201015 yr nä inte är blaser direkt billig om man säger så inte jag tänker som sådant i detta fallet att när ( om ) jag nu kommer köpa en blaser till vintern så ska den ju vara i mitt skåp i 2 år minst o under den tiden så slår priset ut sig så månadskostnaden kommer bli låg o fin vilket jag tycker om,du skulle ju bygga 1!! bössa o se hur de gick sen hoppas jag med att nu bara ta 1 endaste kaliber då de blir vapenköpdags så ska de just va 1 kaliber = 1 pipa och 1 kolv o ja de får va de lixom, för jag vill hinna lära känna en bössa utan o innan innan jag ger mig på nästan galenskap nu, innan har jag ju knappt hunnit skjuta något vilt med vissa bössor innan dom är borta o de känns bara tråkigt nu mera o Exabit såååå mkt äldre är du inte så du kan skylla på åldern du oxå ett tag till Du lär snart få erfara att det är fan inte lätt att bara satsa på en bössa och en kaliber till allt. Men jag hade klarat det, inga som helst problem. Anledningen till att jag så hastigt började med projekt 2 var att jag fick en helgalen idé och ville se om det gick att fixa till en bössa med vissa moderna attribut men som ändå skulle påminna om den legendariska Rigbystudsaren som min förebild karamojo bell släpade runt på under sina år på steppen! Vi får väll se hur det går, än är inte projektet i hamn även om mycket börja falla på plats. Att du skulle klara dig på en Blaser med en kolv kan väll kanske gå men jag tror att det blir svårt för dig. Återstår dock att se. Har alltid hafft som mål att skjuta minst 1 fyrbent vilt med mina bössor innan de byter ägare för annars anser jag att man inte kan säga varken bu eller bä om de. Det har jag också uppfyllt med alla vapen jag ägt utom ett, så det känns bra! MVH/Jocke
Publicerat Juli 25, 201015 yr Författare hmm jo visst lär de bli svårt värre, o ännu värre lär de bli i veckan då jag hoppas på att få ut mitt sikte och då titta i vapenbutiken och åka till torsbo! pengar i fickan och 2 vapenbutiker = inte bra för hälsan men men hoppas kunna motstå frestelsen, får se hur de går detta år då jag bara ska köra med remington:en o se vad den har att erbjuda, såg att racerback hade kolvkamshöjare med kindstöd och patronhållare för 400kr, hade kanske varit något de? lagom i pris är det iaf! nu när de börjar bli riktigt nära att siktet ska på bössan så dyker frågan upp! vilka fästen ska jag ha, sitter weaverklackar på bössan redan men ska man skrota dom o köra på något annat? nu kommer de va så att dom som köps kommer va från antingen wildmark i ullared eller torsbo, troligen vildmark då de är där jag hämtar ut siktet o vet inte om torsbo blir samma dag men men kom med förslag nu! har iaf 100st skott som ska brännas upp på banan sen ska även 50st jaktmatch inhandlas för o ta hylsorna ifrån o ladda upp, även kulor o sånt ska köpas men de tar jag i vapentråden
Publicerat Juli 27, 201015 yr Jag hoppas att jag har första tjing på Zeissen när du tröttnar på den Jag gav upp mina Blaser tankar för ett tag sedan. tyckte att det var lite irriterade att få slutstycket i handen när jag var ute efter några grisar. Det var det tredje slutstycket som har gått sönder till den blasern. Dom bösserna jag har i närmsta kretsen kastar ett av 4 skott mellan 3-8 cm i varje serie på 100 meter.
Publicerat Juli 28, 201015 yr Författare hmm de lät ju inge bra rasmus! får hoppas dom löser problemet med dessa bössor, haha nja ska nog försöka behålla de siktet ett tag , men en fågel viskade lite i mitt öra att vi lär ses snart igen då du skulle kanske till rätt sida landet igen snart? då ska du få testa de live!
Publicerat Juli 30, 201015 yr Jo det hade varit fint om jag hamnade där sen, fast västkusten var inte skoj idag, dra åt helvete vad det regnade! Men fick i alla fall med mig 5 flak öl och 1 liter Gin hem! Undrar om det räcker hela sista semesterveckan? :S Ska tälta på Lördag så de e tveksamt!
Publicerat Augusti 1, 201015 yr Författare de hade helt klart varit bra om du kom hit, hörde att du hade svängt förbi gubben jo regnet förstör mkt o är riktigt riktigt jäkla tråkigt o de kommer ju inte lite heller! haha jo de lär väl räcka iaf några dagar för din del