Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

9.3x57

Featured Replies

Publicerat

Förbannat.. :lol:

Nu har jag suttit uppe hela natten och inte kunnat sova. Anledningen till detta var att jag fick en tankeställare sist jag jagade i havren. Min far blev ju som sagt anfallen och hade det varit jag som stått där, så hade jag troligtvis inte hunnit med.

Så nu har jag tänkt till lite angående vapenbiten.

Vad säger de lärda herrarna här om en begagnad 9.3x57'a till skyddjakt, eftersök, drevjakt och som hundförarvapen?

Det är ju en ganska bra kaliber till de ändamålen. Skotthållen kommer bli korta.

Så planen lyder; Köpa begagnad 9.3x57'a med "vanlig" säkring, korta pipan om det behövs och slänga dit bra öppna riktmedel (medans jag väntar på pengar till ett aimpoint). Ammunitionen kommer bli något som håller ihop bra och inte sprutar åt alla håll så fort det nuddar viltet.

Den kommer enbart användas till älg och vildsvin. Till det andra kommer jag använda min Remington (kanske älg med den också, passkytt isf). Lite overkill till t ex rådjur och räv, jag vet. Men nu står jag här med den och vill absolut inte sälja den pga att den är gudomlig att skjuta med. Skottet sitter alltid precis där de ska och den har aldrig svikit mig. Men i plantering, åker? Skulle inte tro det.. :o

Kaffe nu? oooohja..

Publicerat

jag tyckerd de låter som en bra idé:lol: men tänkkte på det med ammo kostnad så kanske 8x57 vore ett bätre val. sen kan du skjuta på lite längre håll om så behövs med den också

Publicerat

Inte fel med en pärekastare bland havre och annan gröda, då den kan slunga iväg en tung kula i moderat fart som plöjer genom det mesta.

Publicerat
  • Författare
jag tyckerd de låter som en bra idé:lol: men tänkkte på det med ammo kostnad så kanske 8x57 vore ett bätre val. sen kan du skjuta på lite längre håll om så behövs med den också

Det kommer bli en renodlad närhållsbössa, riktigt kort pipa, och då försvinner precisionen på längre håll, även om jag har en kaliber som är bättre på längre håll.

Inte fel med en pärekastare bland havre och annan gröda, då den kan slunga iväg en tung kula i moderat fart som plöjer genom det mesta.

de ska va pärer siddu :o Nej men det var precis så jag tänkte, dessutom är det en bra kaliber till grisarna för övrigt.

Publicerat
  • Författare
Det kommer bli en renodlad närhållsbössa, riktigt kort pipa, och då försvinner precisionen på längre håll, även om jag har en kaliber som är bättre på längre håll.

Eller visst går 8x57'an bättre men ni förstår säkert min poäng i det hela. Kommer nog inte använda den på mer än 70-80 meter högst. Då ser jag ingen mening med en mer flackskjutande kaliber. :lol:

Publicerat

En bygelsmälla 45-70 är också rätt effektiv :lol:

Publicerat
  • Författare
En bygelsmälla 45-70 är också rätt effektiv :lol:

Om allt går som planerat så ska jag få prova min fars axelbrytare idag :D Ruger No1

Riktigt vacker :D

Får väl åkerkomma med hur det gick med min stackars kropp efter det :o

Publicerat
En bygelsmälla 45-70 är också rätt effektiv :o
Jodå, eller om man skulle hitta ett gammalt rör till dessa så spelar det ingen roll om det skulle stå en höpress ivägen :lol:

http://www.norma.cc/content.asp?Typ=58&amp...=&Title=505 Gibbs

Publicerat
  • Författare
Jodå, eller om man skulle hitta ett gammalt rör till dessa så spelar det ingen roll om det skulle stå en höpress ivägen :lol:

http://www.norma.cc/content.asp?Typ=58&amp...=&Title=505 Gibbs

amen harrejesus, nu får ni lugna ner er lite här va.. det handlade om 9.3x57 och inte 12,8x80 :o

Publicerat
amen harrejesus, nu får ni lugna ner er lite här va :lol:
Jag blev erbjuden att provskjuta en :D huua.. han kom ner på skjutbanan för att skjuta in den..den var sprillanes ny och var inhandlad för Afrika jakt.. buffel var det tilltänkta bytet..behöver jag säga att jag avstod..jag såg nog hur han grinade illa efter varje skott som sökert kostar någon hundring :o
Publicerat
  • Författare
jag såg nog hur han grinade illa efter varje skott som sökert kostar någon hundring :lol:

Det var kanske just därför han grinade :o

Publicerat

Erdenvik,

den här gången tycker jag att du har helt rätt. För att jaga gris i havren skulle en liten 9.3x57 vara som klippt och skuren. Dessutom går de såklart att hitta till rätt överkomliga priser, vad menar du förresten med "vanlig" säkring? För egen del har jag använt 9.3x62 en hel del men tror att en 9.3x57 är bättre till det användningsområde som du beskriver.

"Tricket" är såklart att bössan med kolv och riktmedel måste passa dig bra för att du skall kunna skjuta bra i riktigt snabba lägen, det kommer med stor sannolikhet att bli fråga om att modifiera kolven etc. Då är det såklart bra om bössan inte är ovärderlig utan av en lite enklare modell så att man vågar modifiera den fullt ut.

Kulvalet i 9.3x57 är inte heller speciellt komplicerat eftersom hastigheten är såpass låg att det funkar utmärkt med "vanliga" blyspetskulor. Däremot är det rätt få ammunitionsfabrikanter som har 9.3x57 på programmet varför tillgången på fabriksladdad ammunition är lite begränsad. Nu var vi väl i o f s ändå överens om att det var dags för dig att börja handladda :lol: , att ladda 9.3x57 bjuder inte på några speciella svårigheter utan det är en lämplig patron att påbörja sin laddkarriär med.

Det här med att precisionen på längre håll skulle försvinna med en kort pipa fattar jag inte men det beror kanske på att inte bara min kropp utan även mitt förstånd har tagit semester för närvarande?

Henrik

Publicerat

Har gått med som hundförare i ca 20 år, finns ingen trevligare bössa än gamla potatiskastaren. Min bössa är en gammal 96:a med kapad pipa och nytt trycke samt sidosäkring. Min enda rekomendation är skaffa dig en 98:a i stället, den är lite trevligare att repetera samt att utbudet på tillbehör är större.

Skitjakt på dig. :lol:

Publicerat
  • Författare
vad menar du förresten med "vanlig" säkring?

Nu var vi väl i o f s ändå överens om att det var dags för dig att börja handladda :o , att ladda 9.3x57 bjuder inte på några speciella svårigheter utan det är en lämplig patron att påbörja sin laddkarriär med.

Det här med att precisionen på längre håll skulle försvinna med en kort pipa fattar jag inte men det beror kanske på att inte bara min kropp utan även mitt förstånd har tagit semester för närvarande?

Henrik

Men säkringen så menar jag att jag inte vill ha flaggsäkring. Känns skumt på något sätt, och inget jag är van vid för 5 öre.

Handladdningen kommer inte på tal fören jag får pengar till att införskaffa all nödvändig utrustning. Men jag är alltid öppen för tips och tricks ändå. Kan aldrig vara för tidigt att lära sig :D

Borde inte precisionen bli märkbart sämre om man kapar pipan? Kulan får mindre tid på sig att börja rotera i pipan så den borde inte bli lika stadig? Om du förstår vad jag menar? Kan vara ute och segla jag också :lol:

Publicerat
  • Författare
Har gått med som hundförare i ca 20 år, finns ingen trevligare bössa än gamla potatiskastaren. Min bössa är en gammal 96:a med kapad pipa och nytt trycke samt sidosäkring. Min enda rekomendation är skaffa dig en 98:a i stället, den är lite trevligare att repetera samt att utbudet på tillbehör är större.

Skitjakt på dig. :o

Tack för tipset och skitjakt på dig också! :lol:

Publicerat
Borde inte precisionen bli märkbart sämre om man kapar pipan? Kulan får mindre tid på sig att börja rotera i pipan så den borde inte bli lika stadig? Om du förstår vad jag menar? Kan vara ute och segla jag också :rolleyes:

Enbart om man gör ett kasst kapjobb,

inte sällan är gamla bössor som typ den i x57 lite slitna i mynningen och en kapning+omkröning kan tillika inte sällan generera en bättre precision.

Det är prestandan, V0 som blir lidande vid kapning, men med en 9,3x57 och avsedd för korthåll är det mest en akademisk fråga utan relevans i realia.

En kort pipa har dock effekten att vapnet blir smidigare men samtidigt mindre pekvänligt, lagomt är bäst och att ta skott på frihand med en piplätt bössa är rent av skitsvårt, det blir för vispigt.

Som en slutnotis, det är klart att du skall ha en anpassad pang, din 300:a är knappast rätt pang att börja korta eller lätta, snarare tvärtom,

lycka till med projektet.

/Christian

Publicerat

Synd att det är en ramline kolv bara...  :rolleyes:

Annars tycker även jag att du är på rätt köl. Är även jag lite sugen på att skaffa en storebror till min 8x57, men har inga jakter där min 8x57 inte räcker till...  :D:huh::P

Publicerat

Helt rätt tänk Erdenvik.

Hade själv en sådan som du beskriver i nästan 15 år innan jag skänkte bort den, jag hade dock en aimpoint monterad på den. En 96 var det som jag kapat bort ca 8 cm på. Fungerade hur bra som helst.

Har nu samma kaliber men annat bössfabrikat.

/ Ekebo

Publicerat
  • Författare
Enbart om man gör ett kasst kapjobb,

inte sällan är gamla bössor som typ den i x57 lite slitna i mynningen och en kapning+omkröning kan tillika inte sällan generera en bättre precision.

Det är prestandan, V0 som blir lidande vid kapning, men med en 9,3x57 och avsedd för korthåll är det mest en akademisk fråga utan relevans i realia.

En kort pipa har dock effekten att vapnet blir smidigare men samtidigt mindre pekvänligt, lagomt är bäst och att ta skott på frihand med en piplätt bössa är rent av skitsvårt, det blir för vispigt.

Som en slutnotis, det är klart att du skall ha en anpassad pang, din 300:a är knappast rätt pang att börja korta eller lätta, snarare tvärtom,

lycka till med projektet.

/Christian

Där ser man, men jag tror inte att det kommer bli så många precisionsskott på frihand med den. Endast på drevjakter isf, men då har man ändå relativt korta håll. Skulle det behövas ett lite längre skott så får man helt enkelt skaffa sig stöd eller avstå från skott om man känner sig osäker.

Träning, träning och åter träning.

Nej, precis, min pärla får vara precis som hon är. :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Synd att det är en ramline kolv bara...  :huh:

Vad var det för fel på den nu då? :P

Helt rätt tänk Erdenvik.

Hade själv en sådan som du beskriver i nästan 15 år innan jag skänkte bort den, jag hade dock en aimpoint monterad på den. En 96 var det som jag kapat bort ca 8 cm på. Fungerade hur bra som helst.

/ Ekebo

Blir bara mer och mer frestad av att köpa mig en :rolleyes:

Publicerat

Använder min 9.3x57 till eftersök och drev jakt Husqvarna tilverknings år -36.

Kortad pipa ombyggd säkring. Trivs med framförallt så är den skön vid eftersök då det kan var lite buskar ivägen. :rolleyes:

Använder uteslutande Alaska.

Står nog nämd i min dagbok också.

Tror att det ligger bilder på den på Markus tråd om Griseknoen.

Så tveka inte köp om läge kommer dom är inte dyra.

Lasse

Publicerat
  • Författare

Kortad pipa ombyggd säkring. Trivs med framförallt så är den skön vid eftersök då det kan var lite buskar ivägen. :rolleyes:

Lasse

Nej, vapnet i sig är inte speciellt dyrt har jag sett. Men modifieringen till ett vapen för ändamålet är nog desto dyrare.

Jag vet inte vad de tar för att kapa pipan, slänga dit en annan säkring, sätta dit drevjaktriktmedel och möjligtvis ändra trycket?

Annars är det är bara att dra fram bågfilen och sandpappret! :huh:

Publicerat

Lasse

+1 lasse.

jag har oxå en 9,3a och den jagar ja allt med,

använder lite olikakulor så som oryx, lapua, alaska. och dom funkar till allt :huh:

Publicerat
  • Författare
+1 lasse.

jag har oxå en 9,3a och den jagar ja allt med,

använder lite olikakulor så som oryx, lapua, alaska. och dom funkar till allt :huh:

Kan ju inte lämna .300'an utanför, då kanske hon blir kinkig och börjar skjuta snett :rolleyes:

Men lite nyfiken på denna kulan är jag allt

http://www.drkeller.se/expansionstester/9,3x57/9,3x57TSX.htm

Vet inte hur den ligger i pris men nyfiken kan man vara ändå :P