Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

9.3x57

Featured Replies

Publicerat
Nej, vapnet i sig är inte speciellt dyrt har jag sett. Men modifieringen till ett vapen för ändamålet är nog desto dyrare.

Jag vet inte vad de tar för att kapa pipan, slänga dit en annan säkring, sätta dit drevjaktriktmedel och möjligtvis ändra trycket?

Annars är det är bara att dra fram bågfilen och sandpappret! :lol:

Har också funderat på att göra som du. Köpa något billigare och modifiera om. Skulle vara väldigt intressant att veta vad priset på en sån modifiering ligger på. Någon som vet?

Publicerat
  • Författare

Är det någon som ganska nyligen har gjort ett liknande projekt, som det jag beskriver?

Gjorde ni jobbet själva eller lämnade ni in det? Vad kostade det i sådana fall?

Trivs väldigt bra med kortare vapen i händerna.

Det jag prioriterar högst är:

1: Längden, kortad till kanske 47-50 cm.

2: Sedan ska den ha en smidig sidosäkring.

3: Bra öppna riktmedel.

Sen måste ju självklart kolven passa mig, men det provar jag innan jag köper.

Säkert något som jag har glömt, föreslå gärna om det finns något annat som gör att man har en fördel i skogen.

PS

Man blir galen av vapentankar ;)

Publicerat
Är det någon som ganska nyligen har gjort ett liknande projekt, som det jag beskriver?

Gjorde ni jobbet själva eller lämnade ni in det? Vad kostade det i sådana fall?

Trivs väldigt bra med kortare vapen i händerna.

Det jag prioriterar högst är:

1: Längden, kortad till kanske 47-50 cm.

2: Sedan ska den ha en smidig sidosäkring.

3: Bra öppna riktmedel.

Sen måste ju självklart kolven passa mig, men det provar jag innan jag köper.

Säkert något som jag har glömt, föreslå gärna om det finns något annat som gör att man har en fördel i skogen.

PS

Man blir galen av vapentankar :D

Kör för fan!

Jag har haft en 9,3x57 och jag kan bara säga att jag saknar den kalibern!! En riktigt behaglig kaliber att skjuta med, kommer troligtvis att införskaffa en ny under denna säsong till ren vakjakt på gris!

Lycka till!

Publicerat
Vad var det för fel på den nu då? :D

Sök och du skall finna! Eller kortfattat; rent skräp där man tror att man kan få en fin och billig (läs billig) kompositkolv om man tar vanlig gjutplast... Not my cup of tea.

Publicerat
  • Författare
Sök och du skall finna! Eller kortfattat; rent skräp där man tror att man kan få en fin och billig (läs billig) kompositkolv om man tar vanlig gjutplast... Not my cup of tea.

Tack för tipset klumpis! <_<

Publicerat
  • Författare

Då var det klart! En undanställd 9.3x57 :D Som jag skrev i min dagbok så kommer den att få nytt tryck, ny säkring (sidosäkring) och den kommer att kortas.. Kolven kommer väl senare :D Själva pangen gick på 1200 (nästan orginalskick) och med modifieringen så blev det totalt 3750 kr B)

Det var ju tänkt att jag bara skulle skjuta lite på banan, inte ställa undan ett vapen ^_^

Publicerat

Jag hade en 9,3*57 m98 kort pipa bytt trycke och en plastbäddad remlinekolv, ångrar än i dag att jag sålde den. Den va underbar o sjkuta med o hade jävligt mycket död i sig. Kommer nog bli nått liknande när jag tröttnat på 45/70 jag har nu.Fördelen med 9,3*57 är att den är så snäll i rekyl

Hoppas det går bra med bygget o att vi kan få se lite bilder på underverket

Publicerat
  • Författare
Jag hade en 9,3*57 m98 kort pipa bytt trycke och en plastbäddad remlinekolv, ångrar än i dag att jag sålde den. Den va underbar o sjkuta med o hade jävligt mycket död i sig. Kommer nog bli nått liknande när jag tröttnat på 45/70 jag har nu.Fördelen med 9,3*57 är att den är så snäll i rekyl

Hoppas det går bra med bygget o att vi kan få se lite bilder på underverket

Vad tyckte du om Ramline-kolven? :lol:

Publicerat

ramline-kolven är så där!

Känns VÄLDIGT "billigt"-plastig!

Sattsa gärna pengarna på en från Bell & Carlson!

Publicerat
  • Författare
ramline-kolven är så där!

Känns VÄLDIGT "billigt"-plastig!

Sattsa gärna pengarna på en från Bell & Carlson!

Är det bara "känslan" som är dålig eller är det även kvaliteten som dalar när man pratar om Ramline?

Hogue skulle kunna vara något också?

Bell & Carlson är lite utanför min räckvidd när det gäller pengar. :lol:

Publicerat

Den kolven är helt ok för den pengen. Jag hade en på min o morfar har en på sin 9,3;a.Vi plastbädda hos smed o den funka jätte bra, sen finns det ju självklart dyrare kolvar men till det jag hade bössan till funka den kolven ypperligt

Publicerat
  • Författare
Den kolven är helt ok för den pengen. Jag hade en på min o morfar har en på sin 9,3;a.Vi plastbädda hos smed o den funka jätte bra, sen finns det ju självklart dyrare kolvar men till det jag hade bössan till funka den kolven ypperligt

Lutar faktiskt åt en sådan då den är billig och så. Jag menar, det kommer ju ändå bli ett slitvapen, så varför lägga flera tusen på en kolv?

Näe, en billig kolv får det faktiskt bli. Det ska ju inte bli en Blaser precis :lol:

Publicerat
Är det bara "känslan" som är dålig eller är det även kvaliteten som dalar när man pratar om Ramline?

Tror det var en Ramline som Robban bäddade ett system i åt en kille. Det var den mest träliga stock jag nånsin hanterat. Stocken i sig var oerhört plastig, och bakkappan var ventilerad, men grejen var att "gummit" i bakkappan var så hårt så det var precis som "ventilerad hårdplast". Hade inte stocken varit såpass lång så kunde man tro att det var nåt som fallit ur ett Corn Flakes-paket. Ja, du förstår...

Publicerat
  • Författare
Tror det var en Ramline som Robban bäddade ett system i åt en kille. Det var den mest träliga stock jag nånsin hanterat. Stocken i sig var oerhört plastig, och bakkappan var ventilerad, men grejen var att "gummit" i bakkappan var så hårt så det var precis som "ventilerad hårdplast". Hade inte stocken varit såpass lång så kunde man tro att det var nåt som fallit ur ett Corn Flakes-paket. Ja, du förstår...

Okej, ja, jag är ju inte den som är inne på olika kolvar. Men en Hogue-stock då? Den ska vara ganska mjuk, sägs det.

För mig spelar det egentligen ingen roll vad det är för stock. Huvudsaken är att den ligger bra, är av syntetmaterial och inte kostar en sjuh*lvetes massa pengar.

Publicerat
Okej, ja, jag är ju inte den som är inne på olika kolvar. Men en Hogue-stock då? Den ska vara ganska mjuk, sägs det.

För mig spelar det egentligen ingen roll vad det är för stock. Huvudsaken är att den ligger bra, är av syntetmaterial och inte kostar en sjuh*lvetes massa pengar.

Jag har haft en ramlinekolv och har redan framfört mina åsikter om kolven... Dock är en Hoguekolv ljusår bättre, skall du inte använda bössan till att fösta stödben på den så fungerar även modellen utan aluskena. :ph34r:  

Publicerat
  • Författare
Jag har haft en ramlinekolv och har redan framfört mina åsikter om kolven... Dock är en Hoguekolv ljusår bättre, skall du inte använda bössan till att fösta stödben på den så fungerar även modellen utan aluskena. :ph34r:  

Benstöden kommer hamna på Svarta Änkan ;) (när man har skrapat ihop pengar till ett par).. Du är inte ensam om att ha dåligt med pengar pga att man går i skolan eller precis tagit studenten ;)