Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Duvjakten 2010.

Featured Replies

Publicerat

Är det bara jag som längtar till duvjakten?

Brukar ju spruta med trådar annars ang duvjakt.

Jag själv blev riktigt biten av jakten i fjol då jag för första gången provade jakt över bulvaner.

Resultatet blev helt ok enligt mig, vart knappa 20duvor första dagen och en bit över 20st andra gången.

På ett par timmars jakt respektive en dryg timmes jakt.

Jag och Lindberg här på forat testade att jaga duva över 20st skal på en gräsvall som va 15cm uppvuxen.

Ingen trodde väll riktigt på det, men det vart knappt 10 duvor som föll för våra pipor + ett par kråkfåglar.

Nu har det gått ett år snart och jag saknar den där bilden på näthinnan , när ett par duvor kommer in flygande och ständigt tappar höjd. Och i smällen blir det ett moln av fjädrar kvar i luften när duvan störtar mot marken och den utsatta bulvanbilden.

/ bara jag som längtar ?

Publicerat

Du är inte ensam men i skåne får vi vänta lite längre...

Publicerat

Klart man är sugen! Var ut och kollade på ett ärtgärde igår, bra med duvor, nu gäller det bara att få ihop det tidsmässigt :D

Mvh!

Publicerat

Ska ut i morgon!!!

Har hittat ett ställe där det finns en ärtåker som borde dra en hel del duva.

Såg några stycken igår när jag var där och rekade trots att det regnade på tvären :-)

Publicerat
  • Författare

Jag själv såg fyrsiffrit antal duvor/kajor på ett gärde på ena marken härrom dagen.

Om de är kvar på söndag , får vi se.

Men jag är orolig över vädret ! regn , regn regn....

Publicerat

om jag väntar!

köpte med kompis gänget 1300kg ärtor +salt och säd som vi matat dom feta med!

10 aug smäller det som fasiken!

Publicerat
  • Författare

Innan regnet han vi få ner 20 duvor.

Klantade bort dyra timmar på två platser där de inte ville gå ner över bulvanbilden.

post-1561-1280670757_thumb.jpg

Publicerat

Vi fick bara ner fem + 1 som varken vi eller hunden kunde återfinna.

Mycket duvor i luften men svårt att få dem att slå. Dessutom rätt mediokert skytte av lite för heta bössbärare gjorde att det blev rätt klent resultat. Dock var vi nöjda ändå eftersom det var första försöket för oss!!

Publicerat

Var ute idag för att sätta upp gömslena och träna apport med hunden. Några lerduvor fick sätta livet till med. känns skönt att ha allt riggat och klart. Har dock enbart tillgång till slått gräs. Veteåker bakom. Sköt dock 30 duvor förra året på slått gräs med snurra... så det funkar tro det eller ej.

Publicerat
  • Författare

Ett par timmar nu på eftermiddagen.

post-1561-1281042285_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Tre förväntans fulla skyttar och en pissdålig dag.

Fåglarna ville inte flyga satt bara och fulade sig och de som kom sket i våra lockfåglar förutom några stycken !

15 duvor 3 kajor vart dagens resultat.

Publicerat

Inflikar en liten fråga här:

Jag har fått tips om ett skogsparti som duvorna sträckar förbi på väg mellan maten och sovträden, så jag funderar lite på att posta där och se om de kommer förbi. Nu undrar jag ungefär vilken tid duvor brukar flyga till/från sina sovträd?

Publicerat

...trodde jag skjutit mig trött på duvor i år efter Argentinaresan, men jävlar i min lilla låda om suget inte finns där i alla fall ;) Vi Upplänningar får dock vänta några dagar till.... :lol:

Publicerat
  • Författare
Inflikar en liten fråga här:

Jag har fått tips om ett skogsparti som duvorna sträckar förbi på väg mellan maten och sovträden, så jag funderar lite på att posta där och se om de kommer förbi. Nu undrar jag ungefär vilken tid duvor brukar flyga till/från sina sovträd?

Beror väll på dina duvors dygnsrutin. Men gå ut tidigt när det ljusnar på så missar du ju ingen ivf !

Publicerat

Räknar nu säkert 10-20 ringduvor då jag åker ut och kollar rävfällan på området, fet är dom också. Men jag har tidigare bara jagat på åkrar där dom utgjort mer eller mindre problem och då har jag varken behövt bulvaner eller något annat än just hagelbössan och cammoklädsel.

Så då undrar jag lite om det är någon som vill ta en hög bulvaner och komma ut på en mark med massa hyggen och skog utan åkrar men med rättså mycket duva och försöka knäppa några och samtidigt lära mig lite om hur man jagar duva med bulvan. Någon västmanlänning som känner sig frestad kanske?

Publicerat

Blir total duvjaktspremiär för mig på tisdag. Ska bli skitspännande och se hur mycket duvor vi lyckas mata in. Vi har hällt ut ärtor i två veckor på tisdag (precis bredvid en ärtåker) och trenden hitintills är att det blir fler duvor för varje dag. När vi började mata kunde vi räkna in ett tjugotal och nu är det närmre 70-80 stycken. Jag har ingen aning om om det är bra eller dåligt men nån eller ett par borde vi välan få ner tycker jag.

Åker upp i morgon för lite gömslebyggande och dylikt. Vi kommer ha en tre-fyra olika gömslen relativt nära varann så att det går att byta och flytta lite om det behövs. Ett gäng bulvaner kommer att finnas tillgängliga.

Spännande är bara förnamnet.

//Fitzo

Publicerat
  • Författare
Blir total duvjaktspremiär för mig på tisdag. Ska bli skitspännande och se hur mycket duvor vi lyckas mata in. Vi har hällt ut ärtor i två veckor på tisdag (precis bredvid en ärtåker) och trenden hitintills är att det blir fler duvor för varje dag. När vi började mata kunde vi räkna in ett tjugotal och nu är det närmre 70-80 stycken. Jag har ingen aning om om det är bra eller dåligt men nån eller ett par borde vi välan få ner tycker jag.

Åker upp i morgon för lite gömslebyggande och dylikt. Vi kommer ha en tre-fyra olika gömslen relativt nära varann så att det går att byta och flytta lite om det behövs. Ett gäng bulvaner kommer att finnas tillgängliga.

Spännande är bara förnamnet.

//Fitzo

Finns det nått träd tätt intill ?

I sånna fall kolla om duvorna gärna sätter sig där före de går ner på ärthögen.

Har själv upplevt det när jag jagar med bulvaner och det finns träd tätt inpå.

Då kan det va generalpasset.

/ har blivit 7 duvor till.

Publicerat

Har en duvjakt eventuellt på gång som skall arrangeras av djursholmsjakt. Vet inte riktigt när, hur den blir av då ärtfälten måste tröskas innan det är bra jakt.

Men jag hoppas på en rolig jakt med skottillfällen.

Publicerat
Har en duvjakt eventuellt på gång som skall arrangeras av djursholmsjakt. Vet inte riktigt när, hur den blir av då ärtfälten måste tröskas innan det är bra jakt.

Men jag hoppas på en rolig jakt med skottillfällen.

Prisbild?

/Christian

Publicerat

Jag har till och med flyttat från Skåne till Småland för att få tidigarelagd jaktstart på duvorna :ph34r:

Väldigt mycket fågel i vår ekskog ^_^

Henrik G

Publicerat
Prisbild?

/Christian

Under tusingen. Inte gratis, men vad ska man göra när jaktlusten är stor.

Publicerat

Finns lite filmer på Småländskas hemsida, bland annat duvjakt...

http://www.smalandska.se/49

Publicerat
Finns det nått träd tätt intill ?

I sånna fall kolla om duvorna gärna sätter sig där före de går ner på ärthögen.

Har själv upplevt det när jag jagar med bulvaner och det finns träd tätt inpå.

Då kan det va generalpasset.

/ har blivit 7 duvor till.

Jojomen. Ligger precis vid ett skogsparti och under ett par av mina rävvak kom dom flygande från två håll. Dels utmed skogskanten innan de gick ner på åkern och även rakt bakifrån skogen. Flera gånger har vi även sett dom sitta uppflugna i en lina som går precis intill. Därav ska vi ha några olika pass så att vi kan placera oss utefter hur de flyger... Är teorin i alla fall ^_^

Får se hur det funkar.

Mvh. Fitzo

Publicerat

Du har ju tre bitar camo nät att hämta upp, om man är riktigt klurig kan man göra tre gömslen av det, annars blir det nog bäst med att göra två av dem,

ett lite större och ett mindre så klart...

Fitzen- har du polerat chokerna ordentligt nu?

/Christian

• 4 weeks later...
Publicerat

Var ute i tre timmar efter jobbet. Resultatet blev 24 duvor. Mitt bästa resultat/timme någonsin. Fan va kul! Satt vid lite högre gräs längs ett stängsel i lövcamo. Nu blir det kräftskiva och sen eftermiddags jakt imorgon igen....