Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jaha då blev det påfyllning i garderoben

Featured Replies

Publicerat

Har ganska länge velat ha en 9,3a men inte orkat leta utan tänkte att förr eller senare trillar man på någon.

Och nyss gjorde jag det, svågern ringde och frågade om jag visste någon som ville ha en gammal 9,3-57 för en femhundring.

Så det blir till att ringa smeden och kolla hur mycket han vill ha för att fixa sidosäkring och ev korta pipan lite. sedan får man köpan något sådant där billigt japan sikte 1-4x24 så har man sig en redig grisbössa.

(Nu saknas bara grisarna)

Publicerat

Klart du skulle ha ett riktigt gammalt spett du också :o

Grattis

Är den borrad för klackar och slutstyckshandtaget bockat för kikarmontage så fick du den snuskigt billigt för 500spänn ;)

Publicerat

Grattis till inträdet i 9,3 mm klubben, du kommer att gilla att vara här.

Perfekt kaliber till älgjakt och övrig drevjakt.

/Christian

Publicerat

Verkar vara populärt att bygga om 57'or ;)

Publicerat
  • Författare

Jo grabbarna grus, ända sedan jag sköt en 57a för första gången visste jag att jag behövde en ;)

Marcus, skulle tro att bössan är helt orginal, den säljs från ett dödsbo. Men jag bor bara någon kilometer ifrån Forsa bössmakeri så Thomas får fixa det mest nödvändigaste för att det ska bli en riktig "Mooseklubba"

Har redan börjat fundera på ny kolv mm. men får ta en sak i taget.

Fan nu måste man kanske börja handladda också..... Eller nej det finns så många hjälpsamma själar här på forumet som har för mycket fritid..

Publicerat

Grattis till nya potatiskastar'n! Ser fram emot att få reda på vad ombyggnadskalaset kostar, brukar nu en helt orörd 57:a som jag ofta funderat på att göra lite mer modern.

Publicerat
Jo grabbarna grus, ända sedan jag sköt en 57a för första gången visste jag att jag behövde en ;)

Marcus, skulle tro att bössan är helt orginal, den säljs från ett dödsbo. Men jag bor bara någon kilometer ifrån Forsa bössmakeri så Thomas får fixa det mest nödvändigaste för att det ska bli en riktig "Mooseklubba"

Har redan börjat fundera på ny kolv mm. men får ta en sak i taget.

Fan nu måste man kanske börja handladda också..... Eller nej det finns så många hjälpsamma själar här på forumet som har för mycket fritid..

Välkommen till klubben. :o

Sitter på 200 smällar som jag köpte av Skurebo kan nog avvarar en del av dom om du skulle behöva.Har en del tomhylsor också om du är sugen på att prova handladda. :blush:

Lasse

Publicerat
  • Författare

Peter, Jag håller dig uppdaterad

LB ,kanon. visste att den där Skurebo var lättlurad?

Pratade med säljaren aldeles nyss och han tyckte jag skulle lugna ner mig i mina planer´, hans förslag var att först kolla hur jag skjuter med öppna riktmedel och sedan ta beslut på ett ev Docter eller liknande, och om jag inte ska ha sikte så behövde jag inte fixa säkringen.

Så nu känns det som att det blir ny och rejälare kolv och lite kortning av pipan..

Men klockan är tio och jag har redan ändrat planerna två ggr så vi får se hur planerna ser ut i em ;)

Nu ska jag ringa smeden

Publicerat

köpte mig ett spett i lite mindre kaliber då men ja e skit nöjd ska in till svante å handla lite skott nu så ska ja träna med öppna ikväll, ska korta ner pipan ja me men ja ska nog ha en plasstock på min, reloading center hade kolvar till vettiga priser tyckte ja. Å grattis till bössan

Peter, Jag håller dig uppdaterad

LB ,kanon. visste att den där Skurebo var lättlurad?

Pratade med säljaren aldeles nyss och han tyckte jag skulle lugna ner mig i mina planer´, hans förslag var att först kolla hur jag skjuter med öppna riktmedel och sedan ta beslut på ett ev Docter eller liknande, och om jag inte ska ha sikte så behövde jag inte fixa säkringen.

Så nu känns det som att det blir ny och rejälare kolv och lite kortning av pipan..

Men klockan är tio och jag har redan ändrat planerna två ggr så vi får se hur planerna ser ut i em ;)

Nu ska jag ringa smeden

Publicerat
  • Författare
köpte mig ett spett i lite mindre kaliber då men ja e skit nöjd ska in till svante å handla lite skott nu så ska ja träna med öppna ikväll, ska korta ner pipan ja me men ja ska nog ha en plasstock på min, reloading center hade kolvar till vettiga priser tyckte ja. Å grattis till bössan

Hör av dig när du bytt kolv.

Om du åker ut till Jurgen på RC fråga om du får kolla på hans trofe rum. Inte utan att man blir lite avis på en del av trofeerna

Publicerat

Och inte fan blev man mindre sugen på att införskaffa en potatiskastare.. Frågan är väl bara användningsområdet.  :lol::D

Publicerat
  • Författare

Pratade med smeden och han avrådde mig bestämt om det var en 96a så nu blev jag lite osäker, både vilken modell det var och hur jag ska göra i sådana fall

Publicerat

Håller med smeden, är det en m96 så ska du inte göra någonting mer än att leta reda på en m98 att köpa i stället -_-

Sorry L-B, men så är det...

Publicerat

Jag vet inget så ta mina svar för vad de är .. just funderingar.

Jag skaffade mig en billig, 9,3x57 köpte den just för att den var billig.

Helt orörd M98

Efter en liten stund så upptäckte jag att bygga om en till det jag ville ha den till blev dyrare än att leta efter en som reda var lite hottad.

Sålde spettet och köpte mig en hottad av en forumist för rätt peng.

Sen råkade ju han ha ett lämpligt sikte för rätt peng åxå så mer affär blev det.

Nu stundar dämparen (väntar bara på licensen) och sedan har jag ett perfekt vakvapen.

Drevjaktsvapen får bli ett annat ty siktet är inget bra till detta 8x56.

Såå vad blir då mitt råd...Är det en 96a så stå över.

Är det en M98 så fundera en gång till vad hottningen går på. Visst är det skönt och roligt att göra om den efter eget tycke men inte typ 2000 roligt -_-

Hur du än gör så är 9,3x57 en rolig kaliber.

//

Publicerat
  • Författare

Hottningen skulle om de öppna riktmedlen funkar bara bestå av en ny kolv vad det lider, allefall som det känns nu

Publicerat
Håller med smeden, är det en m96 så ska du inte göra någonting mer än att leta reda på en m98 att köpa i stället -_-

Sorry L-B, men så är det...

Bara mobba mig, men älgarna och annat dör med min 96:a. -_-

Men den var satans billig. ;)

Lasse

Publicerat

det ska ja göra. åker nog ut i veckan vad de lider får se va han har för skojj därute..

€€€

Hör av dig när du bytt kolv.

Om du åker ut till Jurgen på RC fråga om du får kolla på hans trofe rum. Inte utan att man blir lite avis på en del av trofeerna

Publicerat

Ifall ombyggnationen blir för kostsam så hittade jag en redan ansiktslyft 9,3 x 57 för en acceptabel peng.

Publicerat
Ifall ombyggnationen blir för kostsam så hittade jag en redan ansiktslyft 9,3 x 57 för en acceptabel peng.

Tyvärr ser kolven ut att vara från Ram-Line...  :o

Publicerat
Tyvärr ser kolven ut att vara från Ram-Line...  :o

Och 1500:- för dyr.

Publicerat
Bara mobba mig, men älgarna och annat dör med min 96:a. :o

Men den var satans billig. :D

Lasse

Som du vet Lasse så går det inte att skjuta med en 96a :D

Helt klart är det inget fel på dom men om jag var i sitsen o fick välja skulle jag välja en 98a

//

Publicerat

Ha tålamod! Det låter på dom flesta att du skall leta efter en 98a. Du kan ju alltid försöka övertala Markus att sälja sin RÖDAFARAN, Den är ju hotad och klar!!!!

MVH Fredrik N

Publicerat
Som du vet Lasse så går det inte att skjuta med en 96a :o

Helt klart är det inget fel på dom men om jag var i sitsen o fick välja skulle jag välja en 98a

//

OK får ta ett snack med Kalle Ö om en bygel 45-70. :D

Får väl skrota min 9,3 :D då den inte duger på forumet :) och skicka all amo på destruktion för den går väl inte heller att använda. ^_^ i 98:an när den har varit i närheten av en 96:a. :)

Lasse

Publicerat

GRattis till nya Bössan Waxin

du kommer defenetift inte att ongra dig att du köpte den

jag har en själv o de är den sista bössan jag gör mig av med, då den passar all jakt ^_^

Publicerat
Ha tålamod! Det låter på dom flesta att du skall leta efter en 98a. Du kan ju alltid försöka övertala Markus att sälja sin RÖDAFARAN, Den är ju hotad och klar!!!!

MVH Fredrik N

Inte för allt smör i Småland ^_^