Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jaha då blev det påfyllning i garderoben

Featured Replies

Publicerat

Kan alla bara sluta skriva om nya bössor hit och nya bössor dit! Man sitter ju för fan och hoppar i datastolen av längtan efter fler bössor ;):D...

Grattis till bössan ^_^

Publicerat
  • Författare

Jag tänker köpa bössan allefall. 500kr och den är skjuten 50skott !!!!!!!!

Jag vet att den bara har en låsklack och fel mekanism. MEN jag tror fan skotten kommer flygande åt rätt håll ändå, och som en galen smålänning skrev inte känner svinen eller älgarna skillnad om de 18gr bly kommer från en 98 med guldgravyr och platina trycke, eller en 96a. tror den har hyffsad effekt endå.

Fan LB vi får starta en 96a grupp på Face book

Publicerat
OK får ta ett snack med Kalle Ö om en bygel 45-70. ;)

Får väl skrota min 9,3 :( då den inte duger på forumet :( och skicka all amo på destruktion för den går väl inte heller att använda. :( i 98:an när den har varit i närheten av en 96:a. :(

Lasse

Tänk om lite bra smittar av sig då från 98:n till 96: då kanske den blir reditt bra ;)

Vågar du verkligen ens tänka tanken :D

Jag tänker köpa bössan allefall. 500kr och den är skjuten 50skott !!!!!!!!

Jag vet att den bara har en låsklack och fel mekanism. MEN jag tror fan skotten kommer flygande åt rätt håll ändå, och som en galen smålänning skrev inte känner svinen eller älgarna skillnad om de 18gr bly kommer från en 98 med guldgravyr och platina trycke, eller en 96a. tror den har hyffsad effekt endå.

Fan LB vi får starta en 96a grupp på Face book

Passa dig bara för 96orna kan vara lynniga o skicka skotten i rät riktning för att sedan vända dom 180 grader ^_^

50 skott är inte mycket inte.

Då får vi snart se en projekt tråd med andra ord, full med bilder och långa utläggningar om hur det ena ledde till det andra :D

//

Publicerat
  • Författare

Jo Lasse det är ju vida känt hur 96orna kan skruva skotten 180grader när de är på dåligt humör, just därför har jag varit på ÖB och köpt en gammal militär hjälm,

Om det blir något rävrally i vår så tar jag med mig bössan och hjälmen så kan du få pröva. SKIT SPÄNNANDE

Men då bör vi inte ligga på rad i vallen utan snarare på led bakom killen med hjälmen. :D

Publicerat

Du har alltså fått det bekräftat att det är en m96?

Tja, 500 spänn är inte mycket pengar men kolla om säljaren överhuvudtaget fått någonting för den hos en vapenhandlare, rätt många blir faktiskt skrotade för att det är så lite intresse för dem och det är allmänt ansett att det inte är värt att kosta på ombygge.

Det är nästan så att du borde få ta hand om bössan gratis, men det beror naturligtvis helt på din relation till säljaren.

All Normas ammo är ju laddad för att dessa gamla bössor ska tåla den, det är ju inte farligt att använda den, sen är det ju en smaksak hur man tycker mekanismen är att jobba med.

Publicerat
  • Författare
Du har alltså fått det bekräftat att det är en m96?

Tja, 500 spänn är inte mycket pengar men kolla om säljaren överhuvudtaget fått någonting för den hos en vapenhandlare, rätt många blir faktiskt skrotade för att det är så lite intresse för dem och det är allmänt ansett att det inte är värt att kosta på ombygge.

Det är nästan så att du borde få ta hand om bössan gratis, men det beror naturligtvis helt på din relation till säljaren.

All Normas ammo är ju laddad för att dessa gamla bössor ska tåla den, det är ju inte farligt att använda den, sen är det ju en smaksak hur man tycker mekanismen är att jobba med.

Nä jag har inte fått det bekräftat, killen skulle få 500 hos vapenhandlaren för att den var i så fint skick.

Vet att priset borde ligga på ca 0kr, men jag har inte trillat över någon lämplig bössa än, och det har gått över fem år sedan jag började kolla runt. (Har i ockförsig inte letat specielt aktivt)

kanske ska knalla ner till den lokala vapen nasaren på lunchen om de inte har semesterstängt

Publicerat
Nä jag har inte fått det bekräftat, killen skulle få 500 hos vapenhandlaren för att den var i så fint skick.

Vet att priset borde ligga på ca 0kr, men jag har inte trillat över någon lämplig bössa än, och det har gått över fem år sedan jag började kolla runt. (Har i ockförsig inte letat specielt aktivt)

kanske ska knalla ner till den lokala vapen nasaren på lunchen om de inte har semesterstängt

Då kan det fortfarande vara så att det är en m98 och allt är frid och fröjd :D

Det finns ju de som inte tycker det är värt pengarna att kosta på en m98 heller, jag blev ju avrådd att bocka om slutstyckshandtaget på min av en handlare med motiveringen att jag aldrig skulle få igen pengarna.

Det har han väl iofs rätt i men det handlar ju om att anpassa ett redskap, då blir ju ett eventuellt andrahandsvärde rätt ointressant så länge man själv tycker att investeringen är motiverad för mitt användningsområde.

Publicerat

Jag hara bara en enda riktig invändning mot min original 146:a, och det är det militärt tillyxade underbeslaget. Knappt ens funkis... men jag får erkänna att jag ofta plundrar genom att repetera även när jag har ett mer lättarbetat underbeslag. Jag lät annars smeden tillverka ett hålsikte som jag satte dit i laxen för det ursprungliga siktet, lät plastbädda bössan och satte dit ny bakkappa. I övrigt är det alltså militärt tryckpunktstrycke och original. Jo förresten, lät kolven bada i linolja och terpentin. Efter litet puts och studs blev originalkolven riktigt snygg i finishen.

Publicerat
Jag hara bara en enda riktig invändning mot min original 146:a, och det är det militärt tillyxade underbeslaget. Knappt ens funkis... men jag får erkänna att jag ofta plundrar genom att repetera även när jag har ett mer lättarbetat underbeslag. Jag lät annars smeden tillverka ett hålsikte som jag satte dit i laxen för det ursprungliga siktet, lät plastbädda bössan och satte dit ny bakkappa. I övrigt är det alltså militärt tryckpunktstrycke och original. Jo förresten, lät kolven bada i linolja och terpentin. Efter litet puts och studs blev originalkolven riktigt snygg i finishen.

Har man dessutom kvar flaggsäkringen (eller monterat en 3-läges Winchestersäkring) så kan man plundra genom att repetera i säkrat läge.

Publicerat
Har man dessutom kvar flaggsäkringen (eller monterat en 3-läges Winchestersäkring) så kan man plundra genom att repetera i säkrat läge.

Jo. När det gäller flaggan så skall det väl erkännas att jag förvisso tycker det är småpilligt att säkra av tyst, och kanske blir det ett byte till Winchester vad det lider. Men flaggsäkringen passar onekligen in...

Publicerat
Jo. När det gäller flaggan så skall det väl erkännas att jag förvisso tycker det är småpilligt att säkra av tyst, och kanske blir det ett byte till Winchester vad det lider. Men flaggsäkringen passar onekligen in...

Jag är också sugen på Winchestersäkring, men den är så förbaskat dyr, i alla fall på Midway. Vet du var man kan hitta en billigare?

Publicerat
  • Författare

Hörru Fredrik, Kan du inte fiffla in en bild på spettet?

/Freddan

Publicerat
Hörru Fredrik, Kan du inte fiffla in en bild på spettet?

/Freddan

Visst. Rykande färskt :blink: !

1461.jpg

Publicerat
  • Författare

FÖRLÅT MIG TY JAG HAR SYNDAT.........................

Tyvärr jobbar jag i stortset granne med den lokala vapenhandlaren i stan, så jag tog en vända förbi och kollade.

Han hade fått in en Husqvarna 98a med sidosäkring och perfekt trycke och klackar för kikasikte.

Bössan var i UTMÄRKT skick, inte en repa på kolven, blåneringen var fin och slutstyckesgång som var som en smekning.

Bad honom ställa undan den och ringa när papprena var klara.

kal 8,57

Publicerat

Tyvärr jobbar jag i stortset granne med den lokala vapenhandlaren i stan, så jag tog en vända förbi och kollade.

Han hade fått in en Husqvarna 98a med sidosäkring och perfekt trycke och klackar för kikasikte.

Bössan var i UTMÄRKT skick, inte en repa på kolven, blåneringen var fin och slutstyckesgång som var som en smekning.

Bad honom ställa undan den och ringa när papprena var klara.

kal 8,57

Tur vi inte han starta någon klubb nu får jag slås ensam för 96:an :blink: . :blush:

Svikare :wub:

Lasse

Publicerat

kal 8,57

Nej inte alls, du har har gjort helt rätt :blink:

Grattis

Publicerat
  • Författare
Nej inte alls, du har har gjort helt rätt :lol:

Grattis

Tack jag kände lite så eftersom det var en 98 med tre läges sidosäkring.+att den var i väldigt fint skick

Publicerat

I 9,3X57 fungerar en 96:a utmärkt. Gastrycket är så pass lågt i den gamla "potatiskastaren". Men självfallet är ju en 98:a att föredra..

Publicerat
Nej inte alls, du har har gjort helt rätt :D

Grattis

+1 på det