Publicerat Augusti 2, 201016 yr Skulle vela ha ett bra kikarsikte till vakjakt på räv, den ska vara belyst och inte allt för dyr uppåt 6000 kr. Vilka sikten kan ni som är erfarna vakjägare rekommendera??
Publicerat Augusti 2, 201016 yr JK- tråkigt nog är det som så att din krav spec inte matchar din pris bild, du kan hitta och köpa bra vakoptik för 6 000 kr men då är den inte belyst, du kan hitta belyst optik av ytterst dubiös kvalité för 6 000 kr men då är det pengar i sjön. /Christian
Publicerat Augusti 2, 201016 yr Det närmaste du kan komma är nog meoptas 3000 serie 3-12x50/56, alternativt en Trijicon 2,5-10x56. Inte nya, men dessa brukar kunna florera bra begagnade till priset du indikerar.
Publicerat Augusti 2, 201016 yr En 8x56 smakar inte kattskit när det skymmer. Har man den bara till den jakt du beskriver så funkar det bra. Går att hitta BRA kikare från 3500:- och uppåt. Dock är det ju inte belyst riktmedel i de som florerar på beggatmarknaden. Men hellre bra optik utan lyse än dålig optik med lyse Jag har min på 6.5an för övning och pyrsch/vak.
Publicerat Augusti 2, 201016 yr Det närmaste du kan komma är nog meoptas 3000 serie 3-12x50/56, alternativt en Trijicon 2,5-10x56. Inte nya, men dessa brukar kunna florera bra begagnade till priset du indikerar. Håller med Magnus ! Och dessa två sikten är precis under toppsikten. Riktigt bra båda två ! Till mkt bra priser oftast !
Publicerat Augusti 2, 201016 yr Hej Jag har en belyst Meopta 3000 med 50 öppning. Kpte det beggat antingen här eller Robsoft, kommer inte ihåg. Men fick det för strax över 3000 kr. Fungerar utmärkt :0) Mvh Pikehunter
Publicerat Augusti 3, 201016 yr Författare Hittade en begagnad Leupold Vari-X II Scand 3-9x50 för 4000 kr....
Publicerat Augusti 3, 201016 yr Hittade en begagnad Leupold Vari-X II Scand 3-9x50 för 4000 kr.... Låter dyr, nu är jag inte frälst i Leupold siktena men jag tror nog du får bättre optik någon annan stans. //
Publicerat Augusti 3, 201016 yr Om det var ett vaksikte du var ute efter ska du nog välja något annat än Leupold. Jag har haft två och i mina ögon rör det sig om ganska bra optik..........så länge det är dagsljus. Hitta ett begagnat Trijicon, en begagnad Meopta eller möjligen en begagnad Zeiss Conquest så får du bra skymningsvärden till ett förhållandevis rimligt pris. Bushnell Elite 4200 eller 6500 är också bättre än Leupolden (om jag får tycka till).
Publicerat Augusti 4, 201016 yr VXII 3-9X50 är absolut ett bra sikte och bland de bästa när det gäller konstruktionens pålitlighet. Men, dom faller i mörker - mest på grund av för tunna riktmedel (duplex t.ex). Jag har haft tre olika Leupold 3-9X och bl.a vakat på råbockar. Det har funkat OK men man får givetvis inte samma "tryck" i bilden som i de bästa kikarna från Europa. Om 4000 är för dyrt beror på skicket. Helst nyskick för det priset. Man ska också komma ihåg att Leupold har den absolut bästa garantin - och allt kan lösas i Sverige. En sjujävla fördel vid beg. köp. Ett vaksikte för max 6000 kr? Jag hade letat efter ett bra begagnat europeiskt kikarsikte, gärna fast förstoring. Hellre ett fast i bra skick än ett variabelt i skick som ett nedbrunnet skithus - men där man tar ut ett överpris bara för att kikaren har ett "bra" namn. Jag har sett ett antal sådana... Ett bra 8X56 t.ex kan användas från 20 meter och uppåt, och du kommer att se rävarna ända in i beckmörkret. Alternativt ett variabelt X42, 50 eller 56 i vettigt skick. Och som nämnts tidigare, hoppa över belysningen. Den är bara i vägen och en felkälla i den här prisklassen. //mvh Danne
Publicerat Augusti 4, 201016 yr Författare VXII 3-9X50 är absolut ett bra sikte och bland de bästa när det gäller konstruktionens pålitlighet.Men, dom faller i mörker - mest på grund av för tunna riktmedel (duplex t.ex). Jag har haft tre olika Leupold 3-9X och bl.a vakat på råbockar. Det har funkat OK men man får givetvis inte samma "tryck" i bilden som i de bästa kikarna från Europa. Om 4000 är för dyrt beror på skicket. Helst nyskick för det priset. Man ska också komma ihåg att Leupold har den absolut bästa garantin - och allt kan lösas i Sverige. En sjujävla fördel vid beg. köp. Ett vaksikte för max 6000 kr? Jag hade letat efter ett bra begagnat europeiskt kikarsikte, gärna fast förstoring. Hellre ett fast i bra skick än ett variabelt i skick som ett nedbrunnet skithus - men där man tar ut ett överpris bara för att kikaren har ett "bra" namn. Jag har sett ett antal sådana... Ett bra 8X56 t.ex kan användas från 20 meter och uppåt, och du kommer att se rävarna ända in i beckmörkret. Alternativt ett variabelt X42, 50 eller 56 i vettigt skick. Och som nämnts tidigare, hoppa över belysningen. Den är bara i vägen och en felkälla i den här prisklassen. //mvh Danne TACK för ett vettigt svar.
Publicerat Augusti 4, 201016 yr Författare Hur gammla får dom max vara innan dom blir sämre?? Har hittat några som är kring 10 - 20 årsålder.
Publicerat Augusti 4, 201016 yr Jag har ett Nickel 8x56 ej belyst som vaksikte och det är helt otroligt vilket bra sikte det är. När jag inte längre kan se konturerna på t ex en stenhög på 50 meter så är det fortfarande fullt skjutljus i siktet! Det siktet är kanske 10 år men i mycket gott skick. Jag kan rekommendera ett Nickel med kanske 10 år på nacken, det är mycket sikte för pengarna!
Publicerat Augusti 4, 201016 yr http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=26341 Här är ett sikte i ny skick ! Om du inte ska ha belyst , vilket jag tycker du ska ha om du ska vaka seriöst.
Publicerat Augusti 5, 201016 yr Författare Carl Zeiss Diatal Z 8x56 4år begagnat eller Carl Zeiss Diavari Z 2,5-10x56 20 år begagnat. Båda kostar 6000 kr. Vilken bör jag välja? båda måste säkert bli servade.
Publicerat Augusti 5, 201016 yr Författare Hittade även en begagnad Meopta 4-16x44 tactical för 6000 kr om den är belyst vet jag inte men frågan är om den duger till vak?
Publicerat Augusti 5, 201016 yr tror det här siktet skulle passa dig väldigt bra! http://www.racerback.se/nikko-stirling-dia...1256-p-192.html VÄLDIGT mycket sikte för pengarna måste jag säga! har ett liknande (billigare) sikte från nikko stirling riktigt bra sikten faktiskt:)
Publicerat Augusti 6, 201016 yr http://www.jaktsnack.se/index.php?s=&s...st&p=439692 Inte fullt så mycket sikte för pengarna om jag får säga mitt...
Publicerat Augusti 6, 201016 yr Författare En begagnad Meopta 4-16x44 tactical för 6000 kr i bra skick, är det nått?
Publicerat Augusti 6, 201016 yr Själv så har jag två Trijocon 56:or båda fungerar kanon bra i skymning, självklart är svarre och zeiss ännu lite bättre i skymningsvärdet med Trijicon funkar riktigt bra. Satsa på en begagnad då finns det i din prisklass, eller ibland brukar nya från USA dyka upp i närheten av din prisklass på forumen. //Kronis