Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikarsikte till vakjakt..

Featured Replies

Publicerat
tror det här siktet skulle passa dig väldigt bra!

http://www.racerback.se/nikko-stirling-dia...1256-p-192.html

VÄLDIGT mycket sikte för pengarna måste jag säga! har ett liknande (billigare) sikte från nikko stirling riktigt bra sikten faktiskt:)

Skulle jag nog inte rekommendera...

En begagnad tysk med din budget kommer att ge dig ett sikte som håller i mååååånga år och som du inte behöver oroa dig för huruvida det är skottfast eller inte.

8x56 is the shit vad gäller vakjakt! (fast är inte lika kul om grisarna kommer springande i full fart)

• 6 years later...
Publicerat

Länge leve blindtester, mer sånt.

Publicerat

Tydligen många som gillar Deltan, måste ta en titt i en sådan.

Publicerat

Nyfiken här.. jag har ngt svagt minne av att någon mer eller mindre seriös nasare värderade min Diavari 3-12x56 med belyst riktmedel till just 6 papp.. Men det är klart, det var ju inbytes det.. 

Publicerat

En Nikon monarch E 2,5-10-56 (belyst) ryms inom det priset. Grym optik, riktigt stabil och med bra riktmedel. Jag gillar belysta riktmedel. Tycker verkligen att det underlättar! Men äldre optik (tysk) är ofta väldigt bra.

Jag tycker dock att den börjar bli övervärderad. Det har hänt mycket med optiken de senaste åren. Tittar man på optik för kameror så görs det i dag riktigt vass optik av tillverkare som för 15 år sedan inte var vatten värda . Och jag skulle aldrig  ( utom i undantagsfall) köpa gammal optik för att plåta med. Den nya är helt enkelt oftast bättre. 

Men med sikten tillkommer ju också frågan om skottfasthet och där försvinner ju mycket i lågprissegmentet har jag förstått (har för dålig erfarenhet för att uttala mig)

• 4 weeks later...
Publicerat

Hur mycket i ljus vinner man på 50 lins mot 40?

Publicerat
51 minutes ago MKJ sa:

Man kan ju roa sig med mattematik och jämföra en cirkels area på 40 resp. 50mm och räkna procentuellt.

Skolmatte:

Diameter 40mm Area = 12,57cm2

Diameter 50mm Area = 19,63 cm2

19,63/12,57 = en 50mm lins har 56% större yta än dito 40mm. Ger ju iaf ett hum om att dessa 10mm ger en rätt bra utväxling i ljusupptagningsförmåga. Men sen kommer ju mumbojumbot in med pupillstorlek, förstoring och olika människors förmåga att tillgodose sig ljuset.

Men, det är avsevärd självupplevd skillnad på ett 40 och ett 50 objektiv av samma linskvalitet även på samma förstoring.

Sidär då äre en hel del man vinner