Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fästingar

Featured Replies

Publicerat

Hunden var med på rsan nu söder ut och lyckades dra med sig 4 st hem. Jag har fått loss 2 st hela och dom har jag bränt ihjäl. 2 st fastnade med huvuderna kvar i hunden och där har jag lagt på rejält med fett för det är så jag har lärt mig att man tar bort fästingar på människor.

Ni som har detta elände för jämnan hos er, hur bär ni er åt om den går av och huvudet fastnar i hundkroppen?

Publicerat

De lossnar av sig själva om de är döda.

Fett eller annat ska man inte ha vare sig på mäniskor eller hund... enl nya rön.

Anledningen till att man hade det va för att man tror att de släpper lättare då, typ de får inge luft.. vilket är fel.

Jag brukar plocka odjuren men pincett eller allra bäst, fästingplockare.

Konsten är att se till att man greppar om huvudet inte kroppen på fästingen.

Pressad man ihop kroppen så trycker man in vätskor från fästingen i hunden/mäniskan det ökar risken för smitta.

Funkar oxå rätt ra att bara rulla/snurra fästingen med ett finger så lossnar den lätt efter en stund.

Vissa påstår att det bara funkar om man snurrar åt höger...

Om mundelar blir kvar spelar ingen roll, de stöter kroppen bort hur som.

Publicerat
  • Författare
De lossnar av sig själva om de är döda.

Fett eller annat ska man inte ha vare sig på mäniskor eller hund... enl nya rön.

Anledningen till att man hade det va för att man tror att de släpper lättare då, typ de får inge luft.. vilket är fel.

Jag brukar plocka odjuren men pincett eller allra bäst, fästingplockare.

Konsten är att se till att man greppar om huvudet inte kroppen på fästingen.

Pressad man ihop kroppen så trycker man in vätskor från fästingen i hunden/mäniskan det ökar risken för smitta.

Funkar oxå rätt ra att bara rulla/snurra fästingen med ett finger så lossnar den lätt efter en stund.

Vissa påstår att det bara funkar om man snurrar åt höger...

Om mundelar blir kvar spelar ingen roll, de stöter kroppen bort hur som.

Tack för ditt svar NS! Då vet jag lite mer i detta ämne och har även lärt mig lite nytt.

Publicerat

Finns en bra fästingplockare på clas ohlsson för något i stil med 39:- med en ögla du trär över kroppen på fästingen trycker ner lätt mot huden och drar i sidled då låser den nedanför huvudet och hitils har jag fått med allt.

//Kronis

Publicerat
  • Författare
Finns en bra fästingplockare på clas ohlsson för något i stil med 39:- med en ögla du trär över kroppen på fästingen trycker ner lätt mot huden och drar i sidled då låser den nedanför huvudet och hitils har jag fått med allt.

//Kronis

Tack för tipset Kronis! <_<

Publicerat
  • Författare

Jag har hittat totalt 8 fästingar i pälsen på hunden efter det att vi kom hem. ^_^ Alla är avlägsnade. :D

Publicerat

Fy fan va dem jävlarna vaknat till igen.. Tror jag plockat 15-20st per kväll på laikan sista dagarna, vorstehen får bara någon enstaka. Spetsarnas päls verkar vara riktiga fästingmagneten. Detta i 08-område.

Kan också rekomendera den varianten som ser ut som en penna med en snara som läggs runt fästingen sen är det bara att snurra loss den.

Isjonsson: Är ni helt fria från dem norröver fortfarande eller börjar dem komma uppåt också?

/Petter

Publicerat
Är ni helt fria från dem norröver fortfarande eller börjar dem komma uppåt också?

Tar mig friheten och svarar jag med. ^_^

Jag har plockat 1 fästing från min hund varje sommar. Och vi är ute massor. Så nog finns dom, men de är få. Och det är vi väldigt glada över. *peppar peppar*

Publicerat
Jag har plockat 1 fästing från min hund varje sommar. Och vi är ute massor. Så nog finns dom, men de är få. Och det är vi väldigt glada över. *peppar peppar*

Skönt för er! :D Här kryllar det av de äckliga små krypen ^_^ Hundarna har fått fler fästingar än normalt den här säsongen, ca 5-6 per hund hittills, och från katterna kan man plocka minst 10-15 st per dag.

Jag måste dock erkänna att jag känner viss tillfredsställelse när jag får krossa krypen mellan naglarna (de små som inte har börjat suga i sig blod) eller elda upp dem (de stora, blodfyllda) :D

Publicerat
Tar mig friheten och svarar jag med. ;)

Skönt.. Hoppas ni slipper framöver också. Dem verkar inte smitta hundarna me nått säskillt ofta men det är alltid äckligt med saker som sätter sig fast på kroppen tycker jag :)

//Petter

Publicerat

hua för dom äkliga små krypen varför måste dom finnas???

plockar på hundarna varje dag ett ex antal och fler lär det väll bli när man snart får släppa dom lite fria oxå. Hästarna får jag oxå plocka på dom verkar dra sig till fjordingen som har ljus päls för den mörkare hästen har inte alls den omfattningen.

så var glada ni som bor uppöver att dom är välldigt få ännu.

själv är jag inte förtjust i fästingplockaren med ögla har aldrig kommit överens med den :) men har två som ser ut som en liten gaffel en för "nya" små fästingar och en för större och den är det bara att få fästingen mellan piggarna och sedan dra eller snurra först lite. funkar kanon!

Publicerat
  • Författare
Fy fan va dem jävlarna vaknat till igen.. Tror jag plockat 15-20st per kväll på laikan sista dagarna, vorstehen får bara någon enstaka. Spetsarnas päls verkar vara riktiga fästingmagneten. Detta i 08-område.

Kan också rekomendera den varianten som ser ut som en penna med en snara som läggs runt fästingen sen är det bara att snurra loss den.

Isjonsson: Är ni helt fria från dem norröver fortfarande eller börjar dem komma uppåt också?

/Petter

Dom är på väg norr över, men å andra sidan så har jag också hört att det finns sådana som har fått fästingar på sina hundar här uppe tyvärr, men jag har då aldrig haft någon fästing i pälsen på henne innan. ;)

Publicerat
Skönt.. Hoppas ni slipper framöver också. Dem verkar inte smitta hundarna me nått säskillt ofta men det är alltid äckligt med saker som sätter sig fast på kroppen tycker jag <_<

//Petter

Väldigt skönt, hoppas det förblir så. *peppar peppar* :blink:

Kanske inte händer ofta, men sjukdomarna de kan orsaka verkar inte vara så trevliga. :excl:

Publicerat
Jag måste dock erkänna att jag känner viss tillfredsställelse när jag får krossa krypen mellan naglarna (de små som inte har börjat suga i sig blod) eller elda upp dem (de stora, blodfyllda) :blink:

Det påminner mig om när Ville hade sin första fästing. Mitt i natten upptäckte jag den, mitt i pannan på honom, och ensam hemma. Dra ut den kunde jag (har ju bott på vischan i Uppsala några år och plockat från hundar och hästar förr) men jag kände inte för att elda upp den på diskbänken direkt, i ladugården brukade vi mosa dem med spaden ungefär. <_< Så jag tog en glasburk med kokhett vatten och diskmedel, där fick den drunkna. Tur man har fantasi. :excl:

Publicerat
Hundarna har fått fler fästingar än normalt den här säsongen, ca 5-6 per hund hittills, och från katterna kan man plocka minst 10-15 st per dag.

Har de fästinghalsband?

Publicerat

Jag får flera fästingar varje år runt bockjakten. Med fästingplockaren är det en baggis att få bort dem, t.o.m. de allra minsta. Tidigare höll man på med detta att föra pekfingret över fästingen motsols, eller med ett tändstickshuvud, och en massa annat trams. Nä, fästingplockaren är grym <_<

Publicerat
Har de fästinghalsband?

Nej det har de inte. Dock hålls gräset i trädgården kortklippt så de brukar bara få 1-2 fästingar per hund och säsong men i år verkar det vara en fästingexplosion. Katterna får Frontline, när husse har sådant hemma, och det funkar jättebra på Lotuss och ganska bra på Lurvis.

Jag har hört mycket dåligt om olika fästingmedel för hundar med allergiska reaktioner mm så jag blir lite skeptisk till dessa. Nu har det kommit ett fästinghalsband i form av en bricka som man hänger i ett halsband, som hunden alltid har på sig. Det ska tydligen funka bra. Tyvärr är det väl bara att prova olika medel och metoder och se vad som funkar för ens egna hundar och hoppas på att de slipper allergiska reaktioner.

Publicerat
Nej det har de inte. Dock hålls gräset i trädgården kortklippt så de brukar bara få 1-2 fästingar per hund och säsong men i år verkar det vara en fästingexplosion. Katterna får Frontline, när husse har sådant hemma, och det funkar jättebra på Lotuss och ganska bra på Lurvis.

Jag har hört mycket dåligt om olika fästingmedel för hundar med allergiska reaktioner mm så jag blir lite skeptisk till dessa. Nu har det kommit ett fästinghalsband i form av en bricka som man hänger i ett halsband, som hunden alltid har på sig. Det ska tydligen funka bra. Tyvärr är det väl bara att prova olika medel och metoder och se vad som funkar för ens egna hundar och hoppas på att de slipper allergiska reaktioner.

Jo det verkar vara lite som att välja mellan pest och kolera, halsbanden tycks vara giftiga grejor.

Publicerat
Jo det verkar vara lite som att välja mellan pest och kolera, halsbanden tycks vara giftiga grejor.

Jo tyvärr :) Alla fästingmedel är något slags nervgift har jag förstått det som, i alla fall spot on-medlen. Nu har jag fått Exspot från bekantas bekanta (deras hundar fick en allergisk reaktion mot medlet) som vi ska prova på Benz och Daimler. Det blir till att hålla tummarna för att de inte blir dåliga av medlet. Vi tar bara en dos per hund, de ska egentligen ha dubbla eftersom de väger över 15 kg båda två. Eventuella allergiska reaktioner blir kanske mildare med en mindre dos.

Publicerat

Frontline hade väl fått lite uppmärksamhet för att något ämne utvecklade cancer i bukspottskörtel (om jag minns rätt). Detta var hos råttor iofs. Körde innan med x-spot då det fungerade bättre med vattenapporterande hund. Var verksamt längre. Nu har jag tagit den gammla kuren med vitlök o det verkar funka rätt bra. En bra lösning om det funkar, helt naturligt o inga kemikalier- framför allt billigare än spotmedel etc

Fästingplockare med snara kan jag rekomendera, kanske lite böikigt om man har en långhårig hund men till mina funkar det fin fint

Publicerat
  • Författare

Det verkar vara slut på det lilla odjuret nu, men det blev iaf 8 st som jag plockade bort från hunden efter resan söder ut. Jag har enbart vridit den fram och tillbaka tills den har lossnat, frånsett 3 som fastnade kvar med huvudet men det har ju ingen betydelse enl. expertisen. :wub: Det är mycket som har förändrats på detta djur sedan -60 & -70-tal.

• 3 weeks later...
Publicerat

Man ska INTE smeta på nå fett av nå slag på färstingarn! då sprutar dom in allt maginehåll i kroppen och då är risken väldigt stor att man blir smittad av både det ena och de andra.

Att huvudet sitter kvar gör inget, det stöter kroppen bort efter ett par dagar.. men man ska håll koll om det blir rött och flammigt för då kan det vara en inflamtion.

Publicerat
  • Författare
Man ska INTE smeta på nå fett av nå slag på färstingarn! då sprutar dom in allt maginehåll i kroppen och då är risken väldigt stor att man blir smittad av både det ena och de andra.

Att huvudet sitter kvar gör inget, det stöter kroppen bort efter ett par dagar.. men man ska håll koll om det blir rött och flammigt för då kan det vara en inflamtion.

Alla är borta från hunden (8st) nu Anna, och det har hänt så mycket på den här fronten sedan jag bodde i trakterna av Aneby där jag hade stugan och mina föräldrar hade en stuga i trakterna också. Från -63- -70 fick jag tvä fästinagar på mig som bet sig fast i mig och då skulle man smeta på smör el. liknade för att få den till att lossna lättare.

Publicerat
Alla är borta från hunden (8st) nu Anna, och det har hänt så mycket på den här fronten sedan jag bodde i trakterna av Aneby där jag hade stugan och mina föräldrar hade en stuga i trakterna också. Från -63- -70 fick jag tvä fästinagar på mig som bet sig fast i mig och då skulle man smeta på smör el. liknade för att få den till att lossna lättare.

Bra =)

Ja det händer mycket med åren.. mycket myter och konstiga påhitt..

Inte lätt att hänga med på alla nymodigheter när det gäller fästingar..

Men en sak vet jag iaf.. fästingbortagare är guld! =)

Publicerat
  • Författare
Bra =)

Ja det händer mycket med åren.. mycket myter och konstiga påhitt..

Inte lätt att hänga med på alla nymodigheter när det gäller fästingar..

Men en sak vet jag iaf.. fästingbortagare är guld! =)

Ja, det var skönt att bli av med dessa odjur!

Ja det gör det verkligen! Hahaha! Nej, det är inte lätt att hänga med här när man aldrig har haft några problem med dom här uppe.

Den dagen jag får fästing på hunden här uppe ska jag investera i en sådan också. Kan du ta ett foto på din så får jag se hur den ser ut och släng in det här? Det finns ju hur många fästingtänger som helst på marknaden i olika prisklasser.