Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med kaliber val ?

Featured Replies

Publicerat

Tanken min är köpa mig en gammal husqvarna 640,1640 m98 öppen för förslag ?

klass 1 är tanken då den ska kunna användas till jakt av flera vilt arter... Men nog mest Älg, Björn och Råbock...

Vill ha en kaliber där det går ha kort pipa ? tänkt på 308 ,9.3 eller 6.5 ? Är jag fel ute ?

Tanken är detta ska bli ett projekt jobba med under lång tid och skick på bössa har jag inget krav alls på... Då jag förmodligen kommer byta trycke , kolv och även montera ljuddämpare...

Har en 30-06 i dag och den har 60-62cm pipa... tycker den är lång <_<

• Svar 50
  • Visningar 7,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Det verkar som du glömt en kaliber som passar in mer än väl.. 8x57JS!! Borde vara perfekt för dina önskemål.

/Må

Publicerat

Personligen hade jag nog letat upp en 8x57js. <_<

Publicerat

Ta nåt ballt.

8x68S

Eller en vildkisse, 338-06

Varför inte en 458 WinMag? En sån ska jag ha en dag <_<

Publicerat
  • Författare
Det verkar som du glömt en kaliber som passar in mer än väl.. 8x57JS!! Borde vara perfekt för dina önskemål.

/Må

Personligen hade jag nog letat upp en 8x57js. <_<

Sneglat lite på 8x57 med :D Tänkte ta en runda hos lokala vapenhandlare och se om det finns något objekt efter semestern :)

Publicerat
  • Författare
Ta nåt ballt.

8x68S

Varför inte en 458 WinMag? En sån ska jag ha en dag <_<

Ja varför inte... Men kanske inte lättast hitta någon sådan :D

Publicerat
Ja varför inte... Men kanske inte lättast hitta någon sådan <_<

Det är ju ett projekt... Då måste man ha en ball kaliber :D

Publicerat
Sneglat lite på 8x57 med <_< Tänkte ta en runda hos lokala vapenhandlare och se om det finns något objekt efter semestern :D

Jag har en kompis som håller på och förhandla om några dödsbovapen. Där fanns en 8x57 vill jag minnas bland bössorna men den vill inte grabben ha så OM affären går igenom kan det finnas en billig bössa där....

Publicerat

klass 1 är tanken då den ska kunna användas till jakt av flera vilt arter... Men nog mest Älg, Björn och Råbock...

Vill ha en kaliber där det går ha kort pipa ? tänkt på 308 ,9.3 eller 6.5 ? Är jag fel ute ?

Tanken är detta ska bli ett projekt jobba med under lång tid och skick på bössa har jag inget krav alls på... Då jag förmodligen kommer byta trycke , kolv och även montera ljuddämpare...

Har en 30-06 i dag och den har 60-62cm pipa... tycker den är lång <_<

Jag är normalt väldigt positiv till 6,5. Men om du skall korta pipan så skulle jag nog sats på något grövre. 8x57 är inte alls dumt!

Med kort pipa på 6,5:an så blir det nog i det närmaste omöjligt att få upp 140gr ammo till klass 1. Tror inte det blir några problem med 156grain men du skall nog inte ligga mot minhållet på laddatan...

Publicerat

358 Winchester....hög ballhetsfaktor...ryms i korta lådor...i mina ögon i konkurrens med 9,3x57 den bästa klass 1 kaliber du kan ha i en riktigt kort pipa <_<:D

Publicerat

Skall man göra ett finbygge behöver man inte använda standardkalibrar!

Visst sjutton lägger jag också min röst på 8x57js eftersom det finns många mycket bra m98 system att köpa.

Ett annat alternativ kanske kan vara 375HH?

Jag har gett mig sjutton på att hitta en .458WM som skall brotchas upp till .458 Lott.

Klart oslagbar eftersöksbössa eller som luftvärn om kriget kommer <_<

Någon gång måste man ha en Afrikabössa hemma även om användningsområdet är tämligen snävt...

Publicerat

Har en 30-06 i dag och den har 60-62cm pipa... tycker den är lång :(

För älg och bock är .308 perfekt. Men jag hade tvekat att skjuta på björn med en .308 och definitivt avstått ifall jag höll en 6,5 i händerna. Skulle skottet ta en hårsmån fel så vill jag åtminstone ha en rejäl sårkanal.

Publicerat
  • Författare
Det är ju ett projekt... Då måste man ha en ball kaliber :rolleyes:

Har 2 platser kvar i garderoben så kanske en kan bli något riktigt roligt :(

Publicerat
  • Författare
Jag har en kompis som håller på och förhandla om några dödsbovapen. Där fanns en 8x57 vill jag minnas bland bössorna men den vill inte grabben ha så OM affären går igenom kan det finnas en billig bössa där....

Låter intressant :(

Publicerat
  • Författare
Jag är normalt väldigt positiv till 6,5. Men om du skall korta pipan så skulle jag nog sats på något grövre. 8x57 är inte alls dumt!

Med kort pipa på 6,5:an så blir det nog i det närmaste omöjligt att få upp 140gr ammo till klass 1. Tror inte det blir några problem med 156grain men du skall nog inte ligga mot minhållet på laddatan...

Ja jag hade bara en fundering på 6,5 men misstänkte att det inte var bra med korta pipor på dom :(

358 Winchester....hög ballhetsfaktor...ryms i korta lådor...i mina ögon i konkurrens med 9,3x57 den bästa klass 1 kaliber du kan ha i en riktigt kort pipa :rolleyes::P

9,3 x 57 Har jag allt sneglat lite på och även sett dessa nästan är gratis -_-

Publicerat
Ta nåt ballt.

8x68S

Varför inte en 458 WinMag? En sån ska jag ha en dag :rolleyes:

Ja, 8x68S låter just som ett givet val för en kort pipa :( ?

6,5 går bort och ska det vara 9,3 förordar även jag x57. 62:an smäller synnerligen elakt i kort pipa. Visst kan man ha dämpare, men man eldar ändå för kråkorna. När det gäller .375 H&h och .458 Lott är det samma sak.

.358 Win är ett klokt förslag i mina ögon... vill man vara mer exotisk finns det flera korta patroner i grova kalibrar, vilket är vad som lämpar sig med kort pipa i ett klass 1 vapen. Men visst- en .308 tappar inte så mycket fart. Men är kanske litet tråkig om man nu skall bygga ngt.

Jag har själv en 9,3x57. Trevlig kaliber och skall man ha den till "normal" svensk jakt (förhållandevis korta håll) fyller den samma funktion som en 9,3x62. Eftersom jag har fler klass 1 studsare fyller den den korta nischen väl & är svenskt klassisk.

Publicerat
  • Författare
Skall man göra ett finbygge behöver man inte använda standardkalibrar!

Visst sjutton lägger jag också min röst på 8x57js eftersom det finns många mycket bra m98 system att köpa.

Ett annat alternativ kanske kan vara 375HH?

Jag har gett mig sjutton på att hitta en .458WM som skall brotchas upp till .458 Lott.

Klart oslagbar eftersöksbössa eller som luftvärn om kriget kommer :(

Någon gång måste man ha en Afrikabössa hemma även om användningsområdet är tämligen snävt...

Aldrig tittat åt dessa 375 HH men kan ju vara något för framtiden :P Självklart skulle det vara roligt ha en riktigt grov kaliber bara för att ha en :rolleyes: Men som det verkar lär man nog kunna byta bössa ofta så jäkla roligt :) nästan som byta bil fastroligare -_-

För älg och bock är .308 perfekt. Men jag hade tvekat att skjuta på björn med en .308 och definitivt avstått ifall jag höll en 6,5 i händerna. Skulle skottet ta en hårsmån fel så vill jag åtminstone ha en rejäl sårkanal.

En bekant sköt 2 björnar på samma vecka förra året med sin 308 och det verkade gå riktigt bra :) nej med en 6,5 ska man nog träffa rätt på en björn :)

Publicerat
  • Författare
Ja, 8x68S låter just som ett givet val för en kort pipa :( ?

6,5 går bort och ska det vara 9,3 förordar även jag x57. 62:an smäller synnerligen elakt i kort pipa. Visst kan man ha dämpare, men man eldar ändå för kråkorna. När det gäller .375 H&h och .458 Lott är det samma sak.

.358 Win är ett klokt förslag i mina ögon... vill man vara mer exotisk finns det flera korta patroner i grova kalibrar, vilket är vad som lämpar sig med kort pipa i ett klass 1 vapen. Men visst- en .308 tappar inte så mycket fart. Men är kanske litet tråkig om man nu skall bygga ngt.

Jag har själv en 9,3x57. Trevlig kaliber och skall man ha den till "normal" svensk jakt (förhållandevis korta håll) fyller den samma funktion som en 9,3x62. Eftersom jag har fler klass 1 studsare fyller den den korta nischen väl & är svenskt klassisk.

Alltså verkar det vara .358, 8x57js, 9,3 x57 som kan gå att hitta för att kunna ha en kort pipa om jag förstått det hela ? finns säkert många fler med :rolleyes: men som det är i dagsläget kanske enklast så man slipper ladda sj i dagsläget även om jag nu tänkt mig börja ladda sj... För det blir dyrt vara på skjutbanan med köpes ammo redan uppe i 300skott i år på 30-06an

Publicerat

Självklart en 8,57. !

Varför? jo för att jag väntar på att få hem en, så det måste vara ett bra val

Publicerat
Alltså verkar det vara .358, 8x57js, 9,3 x57 som kan gå att hitta för att kunna ha en kort pipa om jag förstått det hela ? finns säkert många fler med :( men som det är i dagsläget kanske enklast så man slipper ladda sj i dagsläget även om jag nu tänkt mig börja ladda sj... För det blir dyrt vara på skjutbanan med köpes ammo redan uppe i 300skott i år på 30-06an

.358 kräver nog att du laddar själv om du vill få ngn ekonomi på det hela... Dock- eftersom man utgår från .308 Win.-hylsor så är det enkelt att få tag på hylsor billigt. De andra alternativen är dock enklare, eftersom det finns Jaktmatch. En fördel med .358 är att du kan ladda övningsammo med revolverkulor, vilka är billiga.

Publicerat
  • Författare
Självklart en 8,57. !

Varför? jo för att jag väntar på att få hem en, så det måste vara ett bra val

Ja 8x57 verkar bra bara man hittar en blocket verkade inget bra ställe hitta dem på :S

.358 kräver nog att du laddar själv om du vill få ngn ekonomi på det hela... Dock- eftersom man utgår från .308 Win.-hylsor så är det enkelt att få tag på hylsor billigt. De andra alternativen är dock enklare, eftersom det finns Jaktmatch. En fördel med .358 är att du kan ladda övningsammo med revolverkulor, vilka är billiga.

Då tror jag man får börja med en 8x57 eller 9,3x57 så är det ett problem mindre i dagsläget :( Bara ut i djungeln och leta en bössa :rolleyes:

Publicerat

Gör som jag. Gå in till vapenhandlaren och säg att du inte vill ha någon utav de där fina bössorna i hyllan, utan ett gammalt järnspett, enda kravet är billigt och 98 system. Så gjorde jag och hittade en som är i stort sett nyskick med 98 system och winschesters sidosäkring och klackar för 1500 spänn

Publicerat
  • Författare
Gör som jag. Gå in till vapenhandlaren och säg att du inte vill ha någon utav de där fina bössorna i hyllan, utan ett gammalt järnspett, enda kravet är billigt och 98 system. Så gjorde jag och hittade en som är i stort sett nyskick med 98 system och winschesters sidosäkring och klackar för 1500 spänn

Jo jag ska besöka bälingevapen utan för luleå och fritids & vildmarks i piteå dom vet jag har massor med dessa gamla vapen men de flesta verkar vara 30-06 hos dessa handlare :S

Publicerat
Jo jag ska besöka bälingevapen utan för luleå och fritids & vildmarks i piteå dom vet jag har massor med dessa gamla vapen men de flesta verkar vara 30-06 hos dessa handlare :S

Såg en 8x57 i Bälinge för nåt år sen för 450:- oborrad var den med. Såg nästan ny ut. Han har haft mycke gamla vapen tidigare.

Publicerat
  • Författare
Såg en 8x57 i Bälinge för nåt år sen för 450:- oborrad var den med. Såg nästan ny ut. Han har haft mycke gamla vapen tidigare.

Var dit en gång förra året och han hade då massor men kan ju ändra sig snabbt ;) Kanske man måste ringa dem och kolla ;) Gäller det ju bara leta någon som kan borra en låda i så fall...