Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med kaliber val ?

Featured Replies

Publicerat

Brotscha eller pipa om kan man ju avvakta med... men det är en klar fördel om en borrad låda är borrad rakt... vilket tyvärr inte är fallet på många gamla, redan borrade spett. Eller, om man så vill, vrak... även om det går att fixa för all del.

För att återgå till kaliber så kan man också fundera över ett perfekt kompletterande par... jag har alltid tyckt att .358 Win + .358 NM känns som en komplett kombination, som dessutom ger handladdningsfördelar: samma kaliber, billiga övningskulor. Själv lutar jag dock för närvarande åt ett aningen mer klassiskt alternativ, nämligen ett par bestående av 7x57 + 9,3x57.

• Svar 50
  • Visningar 7,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare
Brotscha eller pipa om kan man ju avvakta med... men det är en klar fördel om en borrad låda är borrad rakt... vilket tyvärr inte är fallet på många gamla, redan borrade spett. Eller, om man så vill, vrak... även om det går att fixa för all del.

För att återgå till kaliber så kan man också fundera över ett perfekt kompletterande par... jag har alltid tyckt att .358 Win + .358 NM känns som en komplett kombination, som dessutom ger handladdningsfördelar: samma kaliber, billiga övningskulor. Själv lutar jag dock för närvarande åt ett aningen mer klassiskt alternativ, nämligen ett par bestående av 7x57 + 9,3x57.

Ja det är inget lätt val alls detta med en ny kaliber vad man ska ha alls... Tänkte mest just nu att denna bössa skulle vara som en extra utöver min 30-06 eller att den nya blir den som oftast får följa med på jakt beroende på vilken man trivs bäst med ;)

Helst vill jag ha nåt som är billigt skjuta mängder med på skjutbana då man ofta är där ;) Och vad gäller handladdning så är tanken att jag ska börja med det men inte köpt grejor eller sådant ännu måste lära mig det så det ligger på framtiden...

såg för övrigt dom hade en .358 i piteå Fritid & Vildmarksliv

Publicerat
såg för övrigt dom hade en .358 i piteå Fritid & Vildmarksliv

Fin bössa men bandyklubban MÅSTE bytas ut. Om man inte har nåra konstiga böjelser och gillar stryk. Om du mot förmodan behåller kolven så måste den plastas innan den spricker. Vilket den säkert gjort om det är skjutet en del med den. Min hade till o med en spricka i tangen. Inget som gjorde nåt men man inser ju vilka krafter det är och man förstår att det inte håller om det ligger o skramlar i stocken.

Publicerat
  • Författare
Fin bössa men bandyklubban MÅSTE bytas ut. Om man inte har nåra konstiga böjelser och gillar stryk. Om du mot förmodan behåller kolven så måste den plastas innan den spricker. Vilket den säkert gjort om det är skjutet en del med den. Min hade till o med en spricka i tangen. Inget som gjorde nåt men man inser ju vilka krafter det är och man förstår att det inte håller om det ligger o skramlar i stocken.

Vad jag än köper kommer nog kolven bytas ut... Om det nu inte är någon fin träkolv... Men om det blir plast eller trä det får man ta då det ska göras... Det jag ser som det första som ska göras med ett vapen jag köper det är se till det sitter ett bra trycke och kort pippa och gängad för ljuddämpare... Sen blir det kov och kikarsikte... kikare har jag inte en aning om i dag vad jag ska ha men ska helst ha med snabb fäste ;) Och en lågförstorande...

Publicerat
Ta nåt ballt.

8x68S

Eller en vildkisse, 338-06

Varför inte en 458 WinMag? En sån ska jag ha en dag ;)

Publicerat
  • Författare

En lokal vapen handlare hade 6-10 8x57js med 98 låda för mellan 800-1200kr måste nog avbryta semestern till veckan å åka dit :wub: Hade även några 9,3x57 med ;)

Publicerat

Jag hade sattsat på en 9,3x57, varför?!

jo, hanterbar rekyl, har ett riktigt bra rykte om sig att vara en bra patron med "död" i! Till både björn och gris och älg är det en riktigt bra slägga! men den är inte för grov för rådjur, även om man kan tro det

Publicerat

Jag vet inte om du har tänkt dig att pipa om bössan eller inte, om du vill ha kvar originalpipan och är inställd på en gammal huskvarna så känns väl utan tvekan 8x57 som den vettigaste kandidaten. Den är skapligt ekonomisk att skjuta med även om en 6.5x55 eller 308 win så klart blir billigare att skjuta med. 8x57IS känns också som en acceptabel kompromiss när det gäller jakt på vilt från rådjur till älg och björn, det finns lämpliga jaktkulor från 150 grains och upp till i vart fall 250 grain om nu någon av en för mig outgrundlig anledning vill använda dessa tungviktare <_< .

Kan du tänka dig att pipa om bössan så öppnas såklart ytterligare möjligheter även om det faktumet att du inte handladdar begränsar de möjliga kandidaterna en aning. Dessutom är det kanske så att din 30-06 är ett "problem" så till vida att den är lite lurig att komplettera på ett klockrent sätt eftersom den ligger rätt nära de flesta andra "allroundkalibrar" oavsett om dessa heter 8x57 eller 338 federal.

Skall man pipa om en m98 och då frångå den ursprungliga kalibern kommer gärna matningsproblem som ett brev på posten och då är det viktigt att matningsproblematiken hanteras av en kompetent smed. Givetvis är detta problem som kan lösas på ett bra sätt men det är nog slugt att fundera på detta innan man bestämmer sig för vilken väg man vill gå.

Henrik

Publicerat
  • Författare
Jag vet inte om du har tänkt dig att pipa om bössan eller inte, om du vill ha kvar originalpipan och är inställd på en gammal huskvarna så känns väl utan tvekan 8x57 som den vettigaste kandidaten. Den är skapligt ekonomisk att skjuta med även om en 6.5x55 eller 308 win så klart blir billigare att skjuta med. 8x57IS känns också som en acceptabel kompromiss när det gäller jakt på vilt från rådjur till älg och björn, det finns lämpliga jaktkulor från 150 grains och upp till i vart fall 250 grain om nu någon av en för mig outgrundlig anledning vill använda dessa tungviktare :excl: .

Kan du tänka dig att pipa om bössan så öppnas såklart ytterligare möjligheter även om det faktumet att du inte handladdar begränsar de möjliga kandidaterna en aning. Dessutom är det kanske så att din 30-06 är ett "problem" så till vida att den är lite lurig att komplettera på ett klockrent sätt eftersom den ligger rätt nära de flesta andra "allroundkalibrar" oavsett om dessa heter 8x57 eller 338 federal.

Skall man pipa om en m98 och då frångå den ursprungliga kalibern kommer gärna matningsproblem som ett brev på posten och då är det viktigt att matningsproblematiken hanteras av en kompetent smed. Givetvis är detta problem som kan lösas på ett bra sätt men det är nog slugt att fundera på detta innan man bestämmer sig för vilken väg man vill gå.

Henrik

Tanken är att använda orginal pipan ska bara kapas och gängas för ljuddämpare <_< Hade en gammal husqvarna innan den jag har nu dom är ju lite som dom är slekiga i slutstycke och så om man ska jämföra med den jag har nu... Tanken var börja med något som är billigt i inköp och göra om är ju inte mycket pengar lägga ut om man inte blir nöjd :blink: Och vill ha en kort bössa att använda kan i bland tycka 30-06an är lite lång men vill inte heller byta bort den i dags läget för den skjuter bra... Har ju annan bössa jag kan använda till rådjursjakt men bra om man har flera som kan fungera på många vilt...

Pipa om hade jag nog hellre utgått från någon annan bössa i grunden :lol: Känner jag mig själv rätt kommer nog det hinna bli flera bössor och projekt genom åren då det alltid är roligt byta ut och för nya ;) Och vad gäller handladdning så känner jag mig alldeles för grön ännu då jag inte hållit på särskilt länge med skytte och jakt så allt man behöver investera i innan en laddutrustning...

Publicerat
  • Författare

Grannen min i stugan var förbi och visade sin 8x57 oj så sjuk man blev en kanon fin med grov pipa 48cm lång och gängad för ljuddämpare... Men var någon nyare modell av Husqvarna :rolleyes: försökte ju givetvis få köpa den men icke fick man det :) och ändå har han inte jagat på 15 år...

Publicerat
  • Författare

I morgon blir det åka runt på vapenbutiker... kollat på en husqvarna 1900 ? 8x57 den var riktigt fin... sån hade jag kunnat tänka mig B)

Men en sån verkar inte lätt hitta alls :S Någon som har tips om andra märken i kaliber 8x57 eller 9,3x57 ? kan säkert tänka mig andra kalibrar utom 30-06 sån har jag ;) Kollade piplängden på den i dag 59cm så skulle gärna ha en bössa som har under 50 i piplängd -_-

Publicerat
I morgon blir det åka runt på vapenbutiker... kollat på en husqvarna 1900 ? 8x57 den var riktigt fin... sån hade jag kunnat tänka mig :D

Men en sån verkar inte lätt hitta alls :S Någon som har tips om andra märken i kaliber 8x57 eller 9,3x57 ? kan säkert tänka mig andra kalibrar utom 30-06 sån har jag ;) Kollade piplängden på den i dag 59cm så skulle gärna ha en bössa som har under 50 i piplängd :lol:

Köpte en hva 640 8x57 JS med kortad pipa (50 cm) lite ombyggd winchester tumsäkring, från jakt-trofé boliden gå in på blocket eller ring 0910581490. Dem har mycket bra beg bössor och billigt är de med!!

MVH André

Publicerat
  • Författare
Köpte en hva 640 8x57 JS med kortad pipa (50 cm) lite ombyggd winchester tumsäkring, från jakt-trofé boliden gå in på blocket eller ring 0910581490. Dem har mycket bra beg bössor och billigt är de med!!

MVH André

Jo jag har sett dom har några men.... har köpt en bössa där tidigare och var även dit för inte så länge sen och ingen var sugen på sälja nåt då ingen av säljarna visade intresse komma ner i vapen rummet... Ska kolla på lite närmare håll innan först dem har ca 10st piteå och dit kan man åka å titta på bössan innan köp :blush:

Publicerat
  • Författare

Kollade på en gammal sliten 9,3x57 i bärlinge som var en 1640 30-06 från början och bytt pipa på den och dom vill ha 3300 har jag för mig fick ju världens ide om jag skulle köpa en 1640 och byta pipa på den kan det vara en bra ide ?

Sen tyckte vapenhandlaren jag skulle satsa på en 308 i stället för 8x57 eller 9,3x57 för att det gick ha ännu kortare pipa på en 308 sa han 45cm och dom jag funderat på ca 50cm ?

Jag är ju så nollad i detta då jag inte har en susning om man förlorar effekt i en 308 med 45cm pipa ?

Publicerat
Jo jag har sett dom har några men.... har köpt en bössa där tidigare och var även dit för inte så länge sen och ingen var sugen på sälja nåt då ingen av säljarna visade intresse komma ner i vapen rummet... Ska kolla på lite närmare håll innan först dem har ca 10st piteå och dit kan man åka å titta på bössan innan köp :D

Jaha konstigt ^_^ ja jag fick prata med en trevlig jänta ja som mejla bilder å hade sig och var väldigt trevlig på att sälja!

Jaja lycka till med kalibervalet :)

Publicerat
  • Författare
Jaha konstigt ^_^ ja jag fick prata med en trevlig jänta ja som mejla bilder å hade sig och var väldigt trevlig på att sälja!

Jaja lycka till med kalibervalet :)

ja då jag köpte min remington 700 var det inga problem alls då var dom hur hjälpsamma som helst då jag ringde dit :D

Publicerat

Varför kapar du inte bössan du har o gängar den för dämpare?

Publicerat
  • Författare
Varför kapar du inte bössan du har o gängar den för dämpare?

Ja du nu är jag utan bössa sålde den jag hade i går så nu måste man ha en ny :)

Hade funderingarna på det men en 30-06 kräver ju längre pipa...

Publicerat
Kollade på en gammal sliten 9,3x57 i bärlinge som var en 1640 30-06 från början och bytt pipa på den och dom vill ha 3300 har jag för mig fick ju världens ide om jag skulle köpa en 1640 och byta pipa på den kan det vara en bra ide ?

Sen tyckte vapenhandlaren jag skulle satsa på en 308 i stället för 8x57 eller 9,3x57 för att det gick ha ännu kortare pipa på en 308 sa han 45cm och dom jag funderat på ca 50cm ?

Jag är ju så nollad i detta då jag inte har en susning om man förlorar effekt i en 308 med 45cm pipa ?

ut till 300 meter klarar man sig med en 45 cm pipa i en 308:a, därefter blir den lite trött, jag har skjutit ut till 700 med min pang som den såg ut förut, inte alltid med fullgott resultat.

För jakt har du inga bekymmer med en 8/9,3x57 eller 308/358/338 Win i en 45 cm pipa.

/Christian

Publicerat

3300:- för en gammal 1640 :) känns som nja. Men ska du pipa om en så räcker ju inte dom slantarna långt. 8x57 funkar lika bra i 45 cm pipa som en 308 + att du har mer kräm i den.

Publicerat
  • Författare

Är endast för jakt och skytte på älgbanan som jag ska ha en bössa :) Blir inget skytte på längre håll för mig i dagsläget... Men det intresset kanske kommer sen men då får man ta och lösa det då...

Som planen ser ut i dag blir det en 308... Funderar på kanske en Howa ? ruger ? Howan kändes fin då man höll i den... Men öppen för förslag B) Sen kommer det bli ett bygge av en äldre bössa och troligtvis en 8x57 ska kalibern bli då den är klar :)Och har räknat med det kommer springa i väg i pengar bygga om en bössa :P Därför jag köper en som jag kan jaga med i höst och hade nog inte velat lägga ner mer än 7000:-

Vet av en tikka battue lite 308 men det kostade lite över min budget men hade nog varit bästa alternativet...

Publicerat
Vet av en tikka battue lite 308 men det kostade lite över min budget men hade nog varit bästa alternativet...

Kompisen har en och är helnöjd med den. Inget dåligt köp.

Publicerat
  • Författare

Blev en Ruger 77 synthetic stainless 308 :rolleyes: Kollade på massor av vapen och denna kändes kanon passade mig perfekt... satt som gjuten i händerna B) Kanske aningen lite lång pipa för min smak men den går ju korta... Var även fixat trycke på denna så det kändes kanon :D

Publicerat
Blev en Ruger 77 synthetic stainless 308 :D Kollade på massor av vapen och denna kändes kanon passade mig perfekt... satt som gjuten i händerna B) Kanske aningen lite lång pipa för min smak men den går ju korta... Var även fixat trycke på denna så det kändes kanon :D

Trevligt <_< Så nu blire till å fälla storbjörn! ;)