Publicerat Augusti 7, 201015 yr Ohoj på er! Jag hittade, och tingade, en Marlin 30AS i kaliber .30-30 Men sen mailade handlaren att han redan hade tingat den tidigare under dagen... Surt.. Priset var 2500kr, och det är väl mellan 2-3000kr jag letar efter. Kan dock inte hitta någon mer Marlin för de pengarna. Dock finns det ju gott om Winchester 94:or för de slantarna. Marlinbössorna ska visst vara tyngre, vilket då ger fördel till Winchestern då jag föredrar smygjakt. Dock är väl de flesta winchesterbyglar top eject, vilket gör att jag måste ha scout eller sidomontage. Om jag nu inte hittar en 94AE. Jag vill även ladda upp den till klass 1 vid behov, är det något som säger att den ena är tåligare för högre tryck än den andra? Har fått för mig att Marlins mekanism är gjort för revolverkalibrar ursprungligen och Winchesters för gevärskalibrar. Det borde ju i så fall tala för en Winchester. Sååå, banka lite vett i mig nu - vad ska jag ha?
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Helt klart en tråd för mig.. Winchesters mekanism är något starkare än Marlins, men det är knappast något som du behöver fundera över, då det inte innebär några problem att köra kl 1 laddningar i en Marlin 336 kamrad för 30-30. Jag och fler här gör det i våra 336:or, och Hornadys fabriksladdade LeverEvuloition ammo är stupsäker att köra i byglarna, och håller kl 1. Här finns en 336:a : http://www.blocket.se/blekinge/Winchester_...tm?ca=5&w=3 Detta är en av de äldre, skulle gissa på 1970 tal, eller början av 1980, och det är definitivt ingen nackdel, min 336 är från 1971, den förra jag hade var från 1964, och de är bättre gjorda än de nytillverkade. Laddtrycken vid laddning för "bygelkalibrarna" brukar räknas i tre steg, de laddningar som kan skjutas i de riktigt gamla byglarna gjorda för svartkrutspatroner, de laddningar som kan skjutas i de nya byglarna för röksvagt krut, och de laddningar gjorda för riktigt stabila lådor typ Ruger No1 mfl. Men all köpeammo du hittar här är säker att köra i alla moderna byglar, och att handladda är inga problem, såvida man inte tokladdar förstås. För mig är valet mellan en Marlin 336 och en Winchester 94 lätt, det blir Marlin 7 dagar i veckan, då jag anser att de är betydligt bättre gjorda, samt har inte samma rappelkänsla som en Winchester. De Winniebyglar som producerades efter konkursen 1964 är inte bra kvalitetsmässigt helt enkelt, hittar du en tillverkad före 1964 så köp, men du får betala för den också.. Och utkastet är ett stort plus på Marlins bössor, även om en del Winnies har AE. Visst är den något tyngre, men det är inte mycket det skiljer. Att Marlins mekanismer skulle vara gjorda för revolverpatroner stämmer inte riktigt, då den mekanism som är på modellerna 336, 444 och 1895, kamrade för 30-30, 35 Rem, 444, 45-70 och 450 Marlin inte är alls samma som den mekanismen som är på 1894:or, som är kamrad för revolverpatronerna, 38spc/357M, 44spc/44M, samt 45Colt. Dock är det bättre att ha en Winniebygel i 30-30, än ingen 30-30 bygel alls..
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Författare Helt klart en tråd för mig.. Winchesters mekanism är något starkare än Marlins, men det är knappast något som du behöver fundera över, då det inte innebär några problem att köra kl 1 laddningar i en Marlin 336 kamrad för 30-30. Jag och fler här gör det i våra 336:or, och Hornadys fabriksladdade LeverEvuloition ammo är stupsäker att köra i byglarna, och håller kl 1. Här finns en 336:a : http://www.blocket.se/blekinge/Winchester_...tm?ca=5&w=3 Detta är en av de äldre, skulle gissa på 1970 tal, eller början av 1980, och det är definitivt ingen nackdel, min 336 är från 1971, den förra jag hade var från 1964, och de är bättre gjorda än de nytillverkade. Laddtrycken vid laddning för "bygelkalibrarna" brukar räknas i tre steg, de laddningar som kan skjutas i de riktigt gamla byglarna gjorda för svartkrutspatroner, de laddningar som kan skjutas i de nya byglarna för röksvagt krut, och de laddningar gjorda för riktigt stabila lådor typ Ruger No1 mfl. Men all köpeammo du hittar här är säker att köra i alla moderna byglar, och att handladda är inga problem, såvida man inte tokladdar förstås. För mig är valet mellan en Marlin 336 och en Winchester 94 lätt, det blir Marlin 7 dagar i veckan, då jag anser att de är betydligt bättre gjorda, samt har inte samma rappelkänsla som en Winchester. De Winniebyglar som producerades efter konkursen 1964 är inte bra kvalitetsmässigt helt enkelt, hittar du en tillverkad före 1964 så köp, men du får betala för den också.. Och utkastet är ett stort plus på Marlins bössor, även om en del Winnies har AE. Visst är den något tyngre, men det är inte mycket det skiljer. Att Marlins mekanismer skulle vara gjorda för revolverpatroner stämmer inte riktigt, då den mekanism som är på modellerna 336, 444 och 1895, kamrade för 30-30, 35 Rem, 444, 45-70 och 450 Marlin inte är alls samma som den mekanismen som är på 1894:or, som är kamrad för revolverpatronerna, 38spc/357M, 44spc/44M, samt 45Colt. Dock är det bättre att ha en Winniebygel i 30-30, än ingen 30-30 bygel alls.. Har sett en del flådigt pimpade jubileumsbyglar, winchesters Funderar på en sådan. Dock inte de med guld/mässing. Skulle kännas som lite ogjort arbete att camouflera sig inför bockjakten och sen springa runt med en blingbling bössa som syns till Tollarp från Karlstad
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Laddtrycken vid laddning för "bygelkalibrarna" brukar räknas i tre steg, de laddningar som kan skjutas i de riktigt gamla byglarna gjorda för svartkrutspatroner, de laddningar som kan skjutas i de nya byglarna för röksvagt krut, och de laddningar gjorda för riktigt stabila lådor typ Ruger No1 mfl.Men all köpeammo du hittar här är säker att köra i alla moderna byglar, och att handladda är inga problem, såvida man inte tokladdar förstås. Vad räknas som moderna? Min W-94 är från -29, alltså gjord för "smoke less". Har fått rådet att inte skjuta klass 1 med den, men bara med motiveringen "att den inte är gjord för det". Skulle ju helt klart vara bra att kunna skjuta klass 1 med den! Kroken, ursäkta inhoppet..
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Har sett en del flådigt pimpade jubileumsbyglar, winchesters Funderar på en sådan. Dock inte de med guld/mässing.Skulle kännas som lite ogjort arbete att camouflera sig inför bockjakten och sen springa runt med en blingbling bössa som syns till Tollarp från Karlstad Köper du en jubileumsbygel har du gjort din livs sämsta vapenaffär.. Dessa bössor är gjorda utav andra-sorteringsgrejor på Winchesters fabrik, och är ett smart sätt att få betalt för dessa också Dessa bössor är gjorda för att hänga på väggen i ett amerikanskt jaktrum, bredvid Stars And Stripes och några kronor från whitetailhjortar, samt för att tas ut på någon NRA-skjutning ibland. De är inte gjorda för att bedriva nån seriös jakt med, inte ens jänkarna gör ju det själva med dessa bössor.. Dessa blingblingbössor är nog den främsta orsaken till att byglar har så dåligt rykte i Sverige, så köp ingen skitbygel, utan köp i så fall en vanlig 94AE om du nu ska ha en Winchester.
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Vad räknas som moderna? Min W-94 är från -29, alltså gjord för "smoke less". Har fått rådet att inte skjuta klass 1 med den, men bara med motiveringen "att den inte är gjord för det". Skulle ju helt klart vara bra att kunna skjuta klass 1 med den!Kroken, ursäkta inhoppet.. Vågar inte svara på det så här på rak arm vad gäller just ditt ex, ska forska lite på jänkeforumen först. Men jag måste ju gratulera till ett så pass gammalt ex av en 94, du skulle inte kunna lägga ut nån bild eller två på den kanske. ?
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Vågar inte svara på det så här på rak arm vad gäller just ditt ex, ska forska lite på jänkeforumen först.Men jag måste ju gratulera till ett så pass gammalt ex av en 94, du skulle inte kunna lägga ut nån bild eller två på den kanske. ? Har redan lagt ut några, men det skadar inte med fler . Har satt dit ett korn men är inte nöjd. Skulle gärna hitta ett orginal.
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Har redan lagt ut några, men det skadar inte med fler . Har satt dit ett korn men är inte nöjd. Skulle gärna hitta ett orginal. Ahh så vackert..bakkappa av stål och den rätta svängen på urtaget för axeln. Den ska du vara rädd om ! Är det arvegods eller har du köpt den ? Remfastsättningen fram, är det något du gjort själv ? Anledningen till att jag frågar, är för att jag sett exakt samma på en gammal svartvit bild på en likadan bygel på ett jänkeforum för ett tag sen. Jag funderade lite över det då minns jag, just för att byglarna brukar ju vara känsliga för tryck över framstocken/pipan, när det gäller träffläget, men det där var kanske vanligt förr då, och det påverkade inte träffbilden något ? Nu vart det OT Kroken, men det blir lätt så när det är bygelfantaster i farten..
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Ahh så vackert..bakkappa av stål och den rätta svängen på urtaget för axeln. Den ska du vara rädd om ! Är det arvegods eller har du köpt den ? Remfastsättningen fram, är det något du gjort själv ? Anledningen till att jag frågar, är för att jag sett exakt samma på en gammal svartvit bild på en likadan bygel på ett jänkeforum för ett tag sen. Jag funderade lite över det då minns jag, just för att byglarna brukar ju vara känsliga för tryck över framstocken/pipan, när det gäller träffläget, men det där var kanske vanligt förr då, och det påverkade inte träffbilden något ? Nu vart det OT Kroken, men det blir lätt så när det är bygelfantaster i farten.. Inköpt arvegods, min morfar hade den, sedan min morbror, när han avled köpte jag den. Tror infästning "alltid" varit så. Ser så ut på gamla bilder på morfar med bössan.
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Författare Nu vart det OT Kroken, men det blir lätt så när det är bygelfantaster i farten.. Ingen fara, tjôta på bara 94 eller 94XTR då? Jag hittar just ibgen bra beskrivning på vad som skiljer dem åt?
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Det går att tokladda för byglar med, där har kråkan haft för dåliga nerver har hivat i 31,5 gr i min förra 30-30 bygel i tron att det var 201 men det var 200. det funkade fint många smällar men hylsorna pallar bara en sådan laddning. dom har inte stöd baktill för det. jag hade tagit en marlin 336a eller en marlin i vilket fall någonsin. den har bättre tryck, bättre balans, mer trä att hålla i, du kan ha ett vettigt pistolgrepp om du vill, enklare mekanism att rengöra, ofta borrade från fabrik för kikarmontage eller skena. det finns en miljon roliga aftermarket pryttlar till dem och lite till en winnie. köp en marlin om jag blir rådfrågad. jag har en nu så jag har provat en av varje samtidigt. Kalle
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Det går att tokladda för byglar med, där har kråkan haft för dåliga nerver har hivat i 31,5 gr i min förra 30-30 bygel i tron att det var 201 men det var 200. det funkade fint många smällar men hylsorna pallar bara en sådan laddning. dom har inte stöd baktill för det. Nä du kalle, det handlar inte om nerver, utan om sunt förnuft. Att gå utanför laddtabellen är ett rent vansinne oavsett vapentyp, och inte något som jag rekommenderar någon någonsin. Kroken: Skillnaden mellan en 94 och en 94XTR är enbart att du får mer för pengarna på en XTR. En XTR kan vara både heavenly ejected och angle eject, men kolven har finare valnöt, den är nätskuren och metallen har en helt annan finish än standard. "The XTR stands for EXTRA - it was Winchesters way of making the buyer think he was getting more for his money!!"
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Inköpt arvegods, min morfar hade den, sedan min morbror, när han avled köpte jag den. Tror infästning "alltid" varit så. Ser så ut på gamla bilder på morfar med bössan. Släktklenod alltså, inte utan att man blir lite avis..
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Kallel Din winchester är av precis samma modell som min! Min är dock i kaliber 32 Winchester Special och inte 30 WCF. Den lämnade fabriken 1921, så den har väll "tjugotalsutseende" antar jag. Någon gång under dess levnad har den också fått en diopter monterad på lådan, inte orginal men riktigt snygg och funktionellt. Den skjuter 170 grains kulor i 700 m/s, precis på rätt sida klass 1 gränsen.
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Nä du kalle, det handlar inte om nerver, utan om sunt förnuft. Att gå utanför laddtabellen är ett rent vansinne oavsett vapentyp, och inte något som jag rekommenderar någon någonsin. mes... man måste ju se om det går. den var tveklöst klass1 då med en vanlig 150 gr nosler inget e vansinne om man har koll o det hade jag inga trycktecken och lättrepeterad
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Författare Om det nu skulle bli en 94:a.. Kikarmontaget oroar mig. Jag har aldrig ens sett ett sidomontage.. Det låter som att man får en onaturlig skottställning? Och att det ser förjäkligt ut? Det ska finnas scout-fästen också, vilket skulle kunna funka (med en lätt glugg) men då tror jag det måste borras - fixar man det själv tro?
Publicerat Augusti 7, 201015 yr om du skall ha en win94 med utkast som landar i skallen hade jag nog satt ett aimpoint micro framme över patronläget där siktbladet sitter eller framme där kornet skulle sitta.
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Författare om du skall ha en win94 med utkast som landar i skallen hade jag nog satt ett aimpoint micro framme över patronläget där siktbladet sitter eller framme där kornet skulle sitta. Aimpoint micro har jag faktiskt öcervägt. Menar du att det går att knacka in ett fäste för ett såbt i dovetailen för siktbladet? Har alla 94:or bakre sikte som sitter i dovetail (och passar för det fästet?)
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Aimpoint micro har jag faktiskt öcervägt.Menar du att det går att knacka in ett fäste för ett såbt i dovetailen för siktbladet? Har alla 94:or bakre sikte som sitter i dovetail (och passar för det fästet?) jag menar att du lämnar in den och betalar 600 för att få ditsatt en weaverbas för micron. sen e det rockin roll
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Författare jag menar att du lämnar in den och betalar 600 för att få ditsatt en weaverbas för micron. sen e det rockin roll I see finns ju annars dovetail till weaver adapter. Men det som avgör då är ju i så fall hur långt från ejector porten som bakre siktet sitter. En micro skulle nog funka, men jag vill helre ha en sån här: http://www.jakt.se/kikare-kikarsikten/aimp...int-compc3.html Och den kanske isf bygger för långt bak. Då återstår det att borra... Men då blir det nog en lång picatinny rail så att jag kan köra ett scout montage
Publicerat Augusti 7, 201015 yr I see finns ju annars dovetail till weaver adapter. Men det som avgör då är ju i så fall hur långt från ejector porten som bakre siktet sitter.En micro skulle nog funka, men jag vill helre ha en sån här: http://www.jakt.se/kikare-kikarsikten/aimp...int-compc3.html Och den kanske isf bygger för långt bak. Då återstår det att borra... Men då blir det nog en lång picatinny rail så att jag kan köra ett scout montage funkar nog, dovetailen ligger minst 12cm från utkastet tror jag. det går att göra mkt på en sådan bössa.
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Lite OT, men... Har du och Exabit samma genetiska defekt som omöjliggör ett längre förhållande med varje enskilt vapen?
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Författare Lite OT, men...Har du och Exabit samma genetiska defekt som omöjliggör ett längre förhållande med varje enskilt vapen? Haha, vi blev nog till i samma ormgrop eller ngt men det är ju bara att konstatera att vi har roligare än er
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Författare funkar nog, dovetailen ligger minst 12cm från utkastet tror jag. det går att göra mkt på en sådan bössa. Ah, då är det ju inga problem! En aimpoint skulle funka utmärkt, iaf tills jag får tummen ur och borrar för skena.
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Släktklenod alltså, inte utan att man blir lite avis.. Du får vårda dina Marlin så de blir släktklenoder för dina barnbarn istället