Publicerat Augusti 7, 201015 yr Du får vårda dina Marlin så de blir släktklenoder för dina barnbarn istället Ska vara barnbarna då, för ungarna är inte ett skit intresserade av jakt och skytte..
Publicerat Augusti 7, 201015 yr KallelDin winchester är av precis samma modell som min! Min är dock i kaliber 32 Winchester Special och inte 30 WCF. Den lämnade fabriken 1921, så den har väll "tjugotalsutseende" antar jag. Någon gång under dess levnad har den också fått en diopter monterad på lådan, inte orginal men riktigt snygg och funktionellt. Den skjuter 170 grains kulor i 700 m/s, precis på rätt sida klass 1 gränsen. Det har inte slöstats något på blingbling på "tjugotalsutseendet", men vackra bössor ändå! Klass 1 ökar ju onekligen användbarheten.
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Författare Uuuuusch vad sugen jag är! Såg att fabriksladdade Hornady klass 1 ammonvar ju inte speciellt dyr. Kanske är bättre att köpa den än att laborera för mkt på egen hand med klass 1 laddningar Jag tror baskemig jag ska lämna in en ansökan om inköpstillstånd hos polisen imorgon!
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Det har inte slöstats något på blingbling på "tjugotalsutseendet", men vackra bössor ändå!Klass 1 ökar ju onekligen användbarheten. Vackra bössor behöver inget blingbling.
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Vackra bössor behöver inget blingbling. Visst är det så ! Crowfear; hittar du någon info på något jänkarforum om klass 1-ammo till in bössa vore det kanon!
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Författare Tror det får bli en Norinco hagelbygen också =) Har "bra" erfarenheter av deras 1911:or =) www.vsvk.se
Publicerat Augusti 11, 201015 yr Författare NU har jag hittat siktet jag ska ha på min 94:a! http://www.marblearms.com/bullseyeSights.html Ett fiberoptiskt korn fram tror jag med riktigt tunn stav! Det kommer bli PERFEKT!
Publicerat Augusti 11, 201015 yr NU har jag hittat siktet jag ska ha på min 94:a!http://www.marblearms.com/bullseyeSights.html Ett fiberoptiskt korn fram tror jag med riktigt tunn stav! Det kommer bli PERFEKT! har du testat jakt med diopter innan eller sådant skytte?
Publicerat Augusti 11, 201015 yr Författare har du testat jakt med diopter innan eller sådant skytte? Värmländsk mästare i korthållsskytte i min yngre ungdom en del 300m mauserskytte i min äldre ungdom Har definitivt skjutit fler skott med diopter än något annat, hittills iaf. Aldrig på rörligt mål iofs, så det kanske tsrvas ett par skott på älgbanan innan man känner sig trygg med det.
Publicerat Augusti 11, 201015 yr Ohoj på er!Jag hittade, och tingade, en Marlin 30AS i kaliber .30-30 Men sen mailade handlaren att han redan hade tingat den tidigare under dagen... Surt.. Priset var 2500kr, och det är väl mellan 2-3000kr jag letar efter. Kan dock inte hitta någon mer Marlin för de pengarna. Dock finns det ju gott om Winchester 94:or för de slantarna. Marlinbössorna ska visst vara tyngre, vilket då ger fördel till Winchestern då jag föredrar smygjakt. Dock är väl de flesta winchesterbyglar top eject, vilket gör att jag måste ha scout eller sidomontage. Om jag nu inte hittar en 94AE. Jag vill även ladda upp den till klass 1 vid behov, är det något som säger att den ena är tåligare för högre tryck än den andra? Har fått för mig att Marlins mekanism är gjort för revolverkalibrar ursprungligen och Winchesters för gevärskalibrar. Det borde ju i så fall tala för en Winchester. Sååå, banka lite vett i mig nu - vad ska jag ha?
Publicerat Augusti 11, 201015 yr Ohoj på er!Jag hittade, och tingade, en Marlin 30AS i kaliber .30-30 Men sen mailade handlaren att han redan hade tingat den tidigare under dagen... Surt.. Priset var 2500kr, och det är väl mellan 2-3000kr jag letar efter. Kan dock inte hitta någon mer Marlin för de pengarna. Dock finns det ju gott om Winchester 94:or för de slantarna. Marlinbössorna ska visst vara tyngre, vilket då ger fördel till Winchestern då jag föredrar smygjakt. Dock är väl de flesta winchesterbyglar top eject, vilket gör att jag måste ha scout eller sidomontage. Om jag nu inte hittar en 94AE. Jag vill även ladda upp den till klass 1 vid behov, är det något som säger att den ena är tåligare för högre tryck än den andra? Har fått för mig att Marlins mekanism är gjort för revolverkalibrar ursprungligen och Winchesters för gevärskalibrar. Det borde ju i så fall tala för en Winchester. Sååå, banka lite vett i mig nu - vad ska jag ha? Hej Kapten Krok. Om du vill kan du köpa min gamla Win 94 AE XTR i 307 Win.Den finns hos Vapenbolaget Soneland i Norrköping tel:011-102527. 307 Win är en klass 1 patron.Jag har skjutit både älg,gris dov,och rådjur med den,så det är fullt tillräcklig prestanda i den.Jag har färdiginställt laddverktyg,drösvis med tomhylsor plus specialkulor (planslipade premiumkulor för att erhålla flatnos) till den.Det finns även en diopter + påmonterade kikarklackar,så alternativen är många.Jag har även kronograf verifierade laddata för div olika krutsorter och kulor.Jag är ingen vän av datorer så om du är intresserad så ring mig på 0730-357222.Mvh Melker
Publicerat Augusti 11, 201015 yr Skulle det stått ngt där oxå melker? Nej! Jag råkade väl skicka iväg din text när jag skulle svara.Jag vet inte!? Det är för mycket knappar att peta på. Mvh,Melker
Publicerat Augusti 11, 201015 yr Författare Nej! Jag råkade väl skicka iväg din text när jag skulle svara.Jag vet inte!? Det är för mycket knappar att peta på.Mvh,Melker Jag förstår 307 win känner jag till. Vad hade du tänkt dig för bössan med nämnda tillbehör?
Publicerat Augusti 11, 201015 yr Jag förstår 307 win känner jag till. Vad hade du tänkt dig för bössan med nämnda tillbehör? Jag hade tänkt mig 3000:- för bössan som den står hos Vapenbolaget.Jag är på jobbet nu så jag behöver komma hem och kolla igenom allt jag har av extrapinaler.Jag har ingen dator hemma så jag får återkomma imorgon om med förslag. Mvh,Melker.
Publicerat Augusti 11, 201015 yr Författare Jag hade tänkt mig 3000:- för bössan som den står hos Vapenbolaget.Jag är på jobbet nu så jag behöver komma hem och kolla igenom allt jag har av extrapinaler.Jag har ingen dator hemma så jag får återkomma imorgon om med förslag.Mvh,Melker. Du har gott om tid på dig, papperskvarnarna ska mala färdigt hos polisen - och som bekant går de på lågvarv så här års, eller kanske högvarv, men de har för mycket att tugga i sig Jag väntar dessutom på två licenser och hon kommer nog ta dem samtidigt så då tar det väl lite extra tid...