Publicerat Augusti 8, 201015 yr Eftersom jag lämnat in min .222a lite lägligt innan bockjakten så kommer jag att använda min 7x64. Nu funderar jag på vilken kula jag ska ladda upp för att använda. Vad tror ni? 120 gr Ball Tipp 154 gr SST 120 gr V-Max 162 gr A-Max (Inte tillåten tror jag) 150 gr Match King (Inte tillåten tror jag) 168 gr Match King (Inte tillåten tror jag) 140 gr Tipp TSX 160 gr TSX Så det var e kulorna jag har hemma just nu //
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Eftersom jag lämnat in min .222a lite lägligt innan bockjakten så kommer jag att använda min 7x64.Nu funderar jag på vilken kula jag ska ladda upp för att använda. Vad tror ni? 120 gr Ball Tipp 154 gr SST 120 gr V-Max 162 gr A-Max (Inte tillåten tror jag) 150 gr Match King (Inte tillåten tror jag) 168 gr Match King (Inte tillåten tror jag) 140 gr Tipp TSX 160 gr TSX Så det var e kulorna jag har hemma just nu // jag skulle satsa på någon av tsx:en för de håller ihop fint om det skulle komma en liten kvist eller sådant emellan plus att det kanske blir genomslag med de farterna herr Lasse laddar i....
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Lasse, givet att du har samma precision med alla kulorna (vilket så klart inte är särskilt troligt) så skulle jag välja en 120 grains BT i första hand. Just denna kula är bland de absolut hårdaste ballistik tip kulorna som tillverkas och klarar utan tvekan av de farter som du kan tänkas prestera med din 7x64. I andra hand skulle jag välja 140 TTSX eller 154 grains SST. Även Amaxen funkar nog fint men däremot skulle jag vara väldigt försiktig med att använda Sierras Match King mot rådjuren. Henrik
Publicerat Augusti 8, 201015 yr 162 gr A-Max (Inte tillåten tror jag) A-max är tillåten,dess konstruktion ger expansion varje gång,dock är den inte konstruerar att expandera på en kontrollerat sätt då ingen form av mekansiskt blylås finns. Mina provskjutningar i gelatin gav 70% restvikt. Jag kommer jaga med den kulan i såväl min 308 som i min 243 i år. /Mike
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Författare jag skulle satsa på någon av tsx:en för de håller ihop fint om det skulle komma en liten kvist eller sådant emellan plus att det kanske blir genomslag med de farterna herr Lasse laddar i.... Funderar lite på att spara tsx:n till gris. Lasse,givet att du har samma precision med alla kulorna (vilket så klart inte är särskilt troligt) så skulle jag välja en 120 grains BT i första hand. Just denna kula är bland de absolut hårdaste ballistik tip kulorna som tillverkas och klarar utan tvekan av de farter som du kan tänkas prestera med din 7x64. I andra hand skulle jag välja 140 TTSX eller 154 grains SST. Även Amaxen funkar nog fint men däremot skulle jag vara väldigt försiktig med att använda Sierras Match King mot rådjuren. Henrik Jag har sedan innan laddat upp en vettig laddning till BST:n men nu när jag kikade så var det 3 kulor kvar Så den går bort just nu. A-max är tillåten,dess konstruktion ger expansion varje gång,dock är den inte konstruerar att expandera på en kontrollerat sätt då ingen form av mekansiskt blylås finns.Mina provskjutningar i gelatin gav 70% restvikt. Jag kommer jaga med den kulan i såväl min 308 som i min 243 i år. /Mike Spännande jag som trodde den var en ren skytte kula. Nu blev jag lite velig, den eller SST:n blir det nog. Kalibrerat 60 hylsor som nu ligger i tvätten (jag vet Hip men jag tänkte tvätta dom igen efter kalibrering denna gången ) //
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Lasse, vad gör du om du sitter på rådjurspremiär och det ställer sig en rad med brungrisar på fältet? jag hade aldrig satt mig i en position att inte kunna skjuta eller skjuta med enligt lag för lätt kula om det dyker upp en gris. men alla är olika och om du enbart ska skjuta rådjur så kan du ta vilken som av dina förslag. men om jag förstår dig rätt av telefonsamtalet så blev det rätt mycket krater i rådjur med 7x64 om man laddade på lätta kulor och då är det snudd på värdelöst om köttet blir kvaddat, det är ju minst till hälften därför man sitter. jag skrev som jag själv planerat och det går faktiskt att köpa fler tsx om det var antalet som var bekymmer - kopplat till det stora antal bockar du kommer skjuta
Publicerat Augusti 9, 201015 yr vilken som av jaktkulorna får jag väl tillägga så ingen blir upprörd....
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Författare Lasse,vad gör du om du sitter på rådjurspremiär och det ställer sig en rad med brungrisar på fältet? jag hade aldrig satt mig i en position att inte kunna skjuta eller skjuta med enligt lag för lätt kula om det dyker upp en gris. men alla är olika och om du enbart ska skjuta rådjur så kan du ta vilken som av dina förslag. men om jag förstår dig rätt av telefonsamtalet så blev det rätt mycket krater i rådjur med 7x64 om man laddade på lätta kulor och då är det snudd på värdelöst om köttet blir kvaddat, det är ju minst till hälften därför man sitter. jag skrev som jag själv planerat och det går faktiskt att köpa fler tsx om det var antalet som var bekymmer - kopplat till det stora antal bockar du kommer skjuta DU har väldigt rätt i ditt resonemang... lätta kulor är redan borta iof. Fegar ev o tar SST-,n somjag vet vad den går för både i gris och rå. A-Maxen kanske med..... är lite velig som synes. //
Publicerat Augusti 9, 201015 yr DU har väldigt rätt i ditt resonemang... lätta kulor är redan borta iof.Fegar ev o tar SST-,n somjag vet vad den går för både i gris och rå. A-Maxen kanske med..... är lite velig som synes. // ladda en av varje, blöt lite tidningar, skjut dem i blöta tidningar, bestäm dig. det är sjukt kul, du får panga, man ser ev oönskade effekter. tsx ger ett hål väldigt likt nosler i tidningar. KAlle
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Författare ladda en av varje, blöt lite tidningar, skjut dem i blöta tidningar, bestäm dig. det är sjukt kul, du får panga, man ser ev oönskade effekter. tsx ger ett hål väldigt likt nosler i tidningar.KAlle Kan ju vara en bra idé. Klok man du Kalle //
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Författare Nu har jag laddad upp lite A-Max. Jag ville ju ändå prova den och jag har ju min standard SST laddning att falla bak på. 53,54 och 55 gr MRP Eftersom kulan är lång och jag inte får plats med mer en 86,3mm i magget så satte jag den på 85,90mm Vid 54 gr når kulan ner till krutet och vid 55 hör man (om man lyssnar nooga) ett svagt krasande. Jag funderade på att ladda 56gr med man avstod just nu. Vad tror expertisen om denna laddning? Uppskattad fart? Får se hur vädret o vindarna samt arbetsbördan är i morgon om jag hinner skjuta. //
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Körde lite snabbt i QuickLoad. Förutsätter piplängd på 58 cm. Förresten: har du provat så att dina patroner går in i patronläget..? 53 grains: 782 m/s 54 grains: 798 m/s 55 grains: 814 m/s Enligt QL kan du köra upp till åtminstone 57 grains, men det är som sagt uppskattningar och jag har heller inte anpassat hylsvolymen för dina specifika hylsor.
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Författare Körde lite snabbt i QuickLoad. Förutsätter piplängd på 58 cm.Förresten: har du provat så att dina patroner går in i patronläget..? 53 grains: 782 m/s 54 grains: 798 m/s 55 grains: 814 m/s Enligt QL kan du köra upp till åtminstone 57 grains, men det är som sagt uppskattningar och jag har heller inte anpassat hylsvolymen för dina specifika hylsor. Många tack Japp jag har väldigt frikostig FF så det är inga probem. Jag provar dessa laddningar o tar det vidare därifrån
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Jag provar dessa laddningar o tar det vidare därifrån Verkar som sagt som att du kan gasa på ytterligare lite mer, men det är ju sunt att prova en laddstege. Lycka till!
Publicerat Augusti 10, 201015 yr Författare Så har vi provat 162 gr A-Max. Laddade med 53 Gr 54 Gr 55 Gr Verkar som träffbilden öppnar upp ju mer krut jag pytsar i ? Ska prova med både 56 och 57 för att se hur det blir. Rekyl rädd kanske Synd att jag inte hinner i dag... //
Publicerat Augusti 11, 201015 yr Rekyl rädd kanske // Antagligen, du kan sälla dig till samma mesgäng som Hippen... Allvarligt så tror jag du ska testa ett annat krut.
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Författare Antagligen, du kan sälla dig till samma mesgäng som Hippen... Allvarligt så tror jag du ska testa ett annat krut. Inte än Laddade upp 52,56 och 57 gr I dag gick det bättre Frågan är vad jag sprider o vad laddningen sprider Hursom 52 gr är lite lågt så jag ska ladda upp lite fler 56 or för att se en bättre bild med fler hål att gå på. //
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Inte än Laddade upp 52,56 och 57 gr I dag gick det bättre Frågan är vad jag sprider o vad laddningen sprider Hursom 52 gr är lite lågt så jag ska ladda upp lite fler 56 or för att se en bättre bild med fler hål att gå på. // Det är från alla ställer sig när man håller på med provskjutningar. När jag hjälpte en kompis att ladda hans Dubblare i 9,3x74 så fick jag provskjuta några gånger och mina träffbilder var konsekvent tätare än hans men det bero ju på hur man håller i bössan mm. Därav brukar jag inte skjuta till andra för det stökar mest till det.
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Inte än Laddade upp 52,56 och 57 gr I dag gick det bättre Frågan är vad jag sprider o vad laddningen sprider Hursom 52 gr är lite lågt så jag ska ladda upp lite fler 56 or för att se en bättre bild med fler hål att gå på. // jag hade skjutit 5 skott om jag gjort det själv. då märker jag lättare om rekylen kör med en och man blir trött de sista två skotten eller ej. varför kan du inte köra 52? det ser ju bra ut. fesladdning kör jag med i år på SGK för det blir så bra. du kanske har fått spöken i huvet och ju högre laddningen är desto värre är det
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Författare jag hade skjutit 5 skott om jag gjort det själv. då märker jag lättare om rekylen kör med en och man blir trött de sista två skotten eller ej. varför kan du inte köra 52? det ser ju bra ut. fesladdning kör jag med i år på SGK för det blir så bra. du kanske har fått spöken i huvet och ju högre laddningen är desto värre är det JO jag kan köra på fesladdning men jag vill inte Jag har nu laddat upp 5 st 56 gr OCH 5 st 52 gr. Den laddningen som skjuter bäst blir det.......Kanske //
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Författare Gick fullständigt åt HELVETE Bägge laddningarna sköt ca 60 mm på 5 skott Är nog inte fel på laddningarna utan på idioten som håller i vapnet. I morse sköt ju 52 gr tätt men inte nu. första 3 skotten satt lite var som och de efterföljande 2 var som sina vänner sporadiska. 56 gr likaså. Skiter nog i skytte o börjar knyppla eller nått. //
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Bägge laddningarna sköt ca 60 mm på 5 skott Good enough for government work Skämt åsido så är det bara du som vet hur det kändes med skyttet. Såg du avvikelser i siktet när skotten gick, hade du dåligt stöd, etc.? Bilder på träffbilderna skulle underlätta för lekmanna-analys.
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Författare Motvilligt visar jag dessa båda bilder. Skyttet kändes bättre i dag på förmiddagen av någon anledning, kan inte sätta fingret på det. Kan ju vara att hålen i tavlan blev på rätt ställe //
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Författare Ser inte så pjåkigt ut!Vad hade du för stöd? Liggande med Harris benstöd 6-9 på näst nedersta läget och Robbans baksäck under kolven..... DÄR HAR VI FELET.. Ser inte det illa ut Vänligen utveckla är du snäll //