Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulval inför bockjakten

Featured Replies

Publicerat
Ser inte det illa ut :rolleyes: Vänligen utveckla är du snäll

Tja, vad hade du väntat dig? Vad jag menar är vad tycker du borde vara rimlig spridning?

Du har mestadels spridning i höjdled. Det tror jag beror på rekylupptagning och/eller andning. Tar du bort höjdspridningen så ser det ju faktiskt mycket bättre ut?

Publicerat
  • Författare
Tja, vad hade du väntat dig?

Du har mestadels spridning i höjdled. Det tror jag beror på rekylupptagning och/eller andning. Tar du bort höjdspridningen så ser det ju faktiskt mycket bättre ut?

Hmm inne bär det då att min 56 gr laddning på den bilden när jag bara sköt 3 skott skulle varit nästan hål i hål om jag skött mig?

Nu är det nog kanske inte hela sanning men jag ger det ett nytt försök i morgon.

Måste bli bättre på detta med rekylupptagningen.. Dax för lite Youtube :rolleyes:

//

Publicerat

Hade träffbilden varit perfekt cirkelformad så hade saken varit i en annan dager :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Hade träffbilden varit perfekt cirkelformad så hade saken varit i en annan dager :D

Satan att det inte kan vara svart eller vitt :lol:

Jag vill gärna komma ner i träffbilder runt 20-30mm eller liknande, det borde jag fixa med rätt prylar (läs laddning).

Liggande med benstöd, korset blick stilla inget vingel eller liknande.

Måste vara rekylupptagningen eller möjligen andningen men jag skjuter hela tiden med tomma lungor så jag är konsekvent där.

Var är min Vixen :rolleyes: Rekylen är lättare att hantera där -_-

//

Publicerat

du kan ju prova att fimpa benstöden och lägga dig med ryggsäck som stöd och baksäck och se om det hjälper. själv kan jag inte skjuta benstöd, jag fakkar till det helt o hållet. det liknar ditt prob. ena dagen är man skärpt och allt flyter, andra dagen glömmer man ngt och så tvivlar man på grejorna. jag blev rätt gråhårig med mitt benstöd. jag vet att få har dom problemen men det är nog mer noga med benstöd, förbelastning, kroppshållning, underlag för benstöden, tja exabit kan säkert berätta bättre. jag hade 45mm med benstöd som bästa serie och 18 utan tror jag det var.

detta har gjort att jag tom har en minikudde ut i tornen om jag ska skjuta noga eller 45/70. då är det en sak mindre att bry sig för som novis.

Kalle

edit:

känslan jag hade/har och den är högst personlig är att jag tycker benstöd suger, iaf för lite mindre erfarna. det blir ngn jävla studs på hårda underlag som faktiskt gav höjdspridning för mig nu när jag kollat!

Publicerat

Själv så skjuter jag tätare i bänk än i liggande med benstöd på 300 med TRG:n :P

Publicerat

Vad är det för bössa? Benstöd kan vara ett helsike att få att fungera konsekvent om det inte är en stum och friliggande stock på bössan.

Fick aldrig ordning på benstödsskytte med min CG 2000 medan LTR:en verkar strunta fullständigt i vad jag har för stöd.

Publicerat
  • Författare

Ni är inte så dumma att ha o brainstorma med :P

Jag ska prova en ny vända i morgon och då fimpa benstöden och skjuta med mjukt underlag fram och bak o se vad det gör.

Kanske har jag en övertro på benstöden som stöd.

Bänken som finns på skjutbanan ger jag inte mycket för så det blir en ny vända o sprida bly på åkern.

//

Publicerat

Prova i så fall med stöd som ger dig stadga i sidled. När jag haft vänsterhanden bak under kolven så har jag alltid fått en massa spridning i sida och höjd. Men när jag håller med "jaktfattning" så har det gått mycket bättre (vänsterhanden fram på framstocken). Det var så jag blev femma på bänktävlingen i Stockholm i vintras. Annars spritter det som tusan i bänk.

Publicerat
  • Författare

Funderade på att bära med mig en av kuddarna i soffan o borra ner framstocken i, det borde ligga stilla.

//

Publicerat
Funderade på att bära med mig en av kuddarna i soffan o borra ner framstocken i, det borde ligga stilla.

//

med reservation för att jag kan minimalt om detta så...

om du ligger ner försök res upp överkroppen ungefär som en säl som spanar så att du tar rekylen i axeln och inte axel+nyckelben. Ligg rakt bakon bössan så ni bildar linje. det känns sjukt skumt tills man ska skjuta, då känns det bra.

jag gör som Rickard sa och håller i framstocken så går min bössa betydligt mer rakt bak i rekylen och flyttar sig från position minimalt.

om du sitter, försök få en så upprätt posistion som möjligt på överkroppen då du har bra med pulver i kanonen och rekylen skall gå rakt bak och inte resa bössan. typ att din överkropp flyttar sig med rekylriktningen en aning som om någon puttat på dig. om du märker att bössan efter smällen, på väg ner igen, kommer från antingen från vänster eller höger sida så vet du att din rekylupptagning varit dum och bössan vred sig i skottet. likaså om den inte landar i samma "svacka" som innan i kuddarna.

"Tänk dig att det skall kännas som om du drar av en sprängladdning under en bra sprängmatta, det foffar till och lyfter en aning för att lägga sig där den låg"

hopp, studs, förlorat grepp i stocken, det gör ont i axel eller liknande är symtom på att något inte är i harmoni.

när du tryckt av och skottet gått så brukar jag känna efter.... smilar jag så är allt som det ska! om inte så får jag reda ut vad som inte var bra.

Nu kan du skjuta bra, bättre än jag, det är inget sånt menat med inlägget.

vad jag dragit slutsatserna från är mitt bänkskytte med 45/70n som är en skitdum bössa i bänk. den fa-an lyfter direkt om jag gör fel. det skall gå som på en glidbana bakåt i smällen och sen framåt igen. då mår man själv dessutom bättre <_<

jag hoppas verkligen du fixar det idag!!

Kalle

Publicerat
  • Författare
med reservation för att jag kan minimalt om detta så...

om du ligger ner försök res upp överkroppen ungefär som en säl som spanar så att du tar rekylen i axeln och inte axel+nyckelben. Ligg rakt bakon bössan så ni bildar linje. det känns sjukt skumt tills man ska skjuta, då känns det bra.

jag gör som Rickard sa och håller i framstocken så går min bössa betydligt mer rakt bak i rekylen och flyttar sig från position minimalt.

om du sitter, försök få en så upprätt posistion som möjligt på överkroppen då du har bra med pulver i kanonen och rekylen skall gå rakt bak och inte resa bössan. typ att din överkropp flyttar sig med rekylriktningen en aning som om någon puttat på dig. om du märker att bössan efter smällen, på väg ner igen, kommer från antingen från vänster eller höger sida så vet du att din rekylupptagning varit dum och bössan vred sig i skottet. likaså om den inte landar i samma "svacka" som innan i kuddarna.

"Tänk dig att det skall kännas som om du drar av en sprängladdning under en bra sprängmatta, det foffar till och lyfter en aning för att lägga sig där den låg"

hopp, studs, förlorat grepp i stocken, det gör ont i axel eller liknande är symtom på att något inte är i harmoni.

när du tryckt av och skottet gått så brukar jag känna efter.... smilar jag så är allt som det ska! om inte så får jag reda ut vad som inte var bra.

Nu kan du skjuta bra, bättre än jag, det är inget sånt menat med inlägget.

vad jag dragit slutsatserna från är mitt bänkskytte med 45/70n som är en skitdum bössa i bänk. den fa-an lyfter direkt om jag gör fel. det skall gå som på en glidbana bakåt i smällen och sen framåt igen. då mår man själv dessutom bättre ;)

jag hoppas verkligen du fixar det idag!!

Kalle

Jag tror jag skuter sämst på hela dj-vla forumet just nu :)

Jag förstår precis hur du menar och jag ska försöka mig på att få till det idag (mellan regnskurarna)

Hoppas jag kan återkomma med glada bilder på pytte träffbilder.

Rekylen i 7x64 är lite småknepig helt klart..

//

Publicerat
  • Författare

Mjukt stöd fram är bättre :)

Nu kändes det bättre i skyttet och träffbilderna blev lite skapligare.

post-2287-1281696369_thumb.jpg

post-2287-1281696387_thumb.jpg

Översta smällen var jag :D Kände i skottet hur jag drog till lite med tydligt resultat.

NU skiter jag i detta jag laddar upp ett 20 tal 56or och skottställer vapnet med detta till bockjakten.

Jag vet (nyss fått det förklarat) att att höjdspridningen oftast är dålig rekylupptagning så 52 gr laddningen borde slå skit tätt men jag vet inte, den kändes inte så bra....... Trust the force Luke :(

Sen gjorde jag min största miss ever....... Missade krut i en av 52 gr laddningarna :blink:

Kulan släppte aldrig från hylsan som tur var.....

Var lite stressad i morse, jag skyler på det.

//

Publicerat
  • Författare

Glömde att tacka alla som engagerat sig i mina problem och fått mig att förstå lite mera :blink:

//