Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Apportering

Featured Replies

Publicerat

Skulle gärna vilja veta hur ni tränar apportering. Främst om ni använder tvångs eller spontan apportering! Tror nog att det skiljer hur man tränar olika raser osv. Har som ni säkert redan sett en Wachtel på gång och undrar vad ni rekommenderar för just den rasen ??? Har inte själv så stor erfarenhet, tränade lite med en golden för länge sedan , men han var inte från någon jaktlinje utan mest tänkt som sällskapshund! Problemet med honom var att han apporterade dummis utmärkt, men vägrade befatta sig med fåglar, däremot pälsvilt gick bra! Sen kom husbygge mm. i mellan så träningen blev lidande!

Publicerat

Det beror på hunden, är hunden spontanapporterande så ska man såklat utnyttja det, men förr eller senare så måste det komma en kravfas i träningen där hunden måste apportera varesig den vill eller inte.

Bra boktips i ämnet är "Retrivern som apportör" Av Lena Brattsberg-Karlsson.

Publicerat

Håller med Sax, beror på hunden. Min wachtel är en klockren gladapportör och något krav eller tvång lär inte behövas..

Mvh!

Publicerat
Håller med Sax, beror på hunden. Min wachtel är en klockren gladapportör och något krav eller tvång lär inte behövas..

Mvh!

Lyckos!

:D

Publicerat
Det beror på hunden, är hunden spontanapporterande så ska man såklat utnyttja det, men förr eller senare så måste det komma en kravfas i träningen där hunden måste apportera varesig den vill eller inte.

Håller med.

Det är viktigt att ordet Apport aldrig ska förknippas med lek, utan vid kommandot apport ska den hämta allt som du vill den ska hämta.

Har haft både lättlärda hundar och en väldigt svårlärd apportör (eng Setter) :D.

På settern fanns det till slut inget annat än inlärning med tvång och det fungerade perfekt till slut.

Publicerat
Håller med.

Det är viktigt att ordet Apport aldrig ska förknippas med lek, utan vid kommandot apport ska den hämta allt som du vill den ska hämta.

Har haft både lättlärda hundar och en väldigt svårlärd apportör (eng Setter) :D.

På settern fanns det till slut inget annat än inlärning med tvång och det fungerade perfekt till slut.

Jag jobbar intensivt med den biten just nu. Hon kan gå hur länge som helst och bära på den nu unghunden. Vi har gått 1,5 km ikväll med apportblocket kors och tvärs genom omr. där jag bor utan att hon har släppt det en gång. Hon tar den nästan frivilligt. Snart sitter den biten också. 9 mån 30 jan. -06. :D

Publicerat

Min då helt unga vorsteh-tik hämtade och bar glatt utan att ordet apport nämndes.Valde i.o.f.s. tillfällen när detta skulle ske.

När sedan far i huset ville att detta skulle ske enligt fastställda regler och på kommando, så var det inte lika kul längre. Fick införa lydnads/tvångsapport för att befästa grip/bär/håll faserna. Detta gjorde att det fanns plats för beröm och glädje när det väl utfördes. Nu tycker hon det är stenkul.

Även om det heter tvångsapport och man måste använda det på vissa hundar, tror jag det är viktigast att inte glömma glädjen. Jag tror på att hunden skall tycka det är roligt att apportera,även om det ibland krävs en lydnads/tvångsinlärning.

Publicerat

Min wachtel brukar apportera ölburkar , men även Fanta burkar . Har ett h****te att få han att sluta med det. Men det beror väl på husse. .Så jag får väl kalla det spontan appotering ;D Testade jycken på en skadad tjäder med helgen , jag såg var den låg. Då sa jag att han skulle appotera  , å det gjorde han , men när han hitta fågeln så blev han paff ,han titta på mig å fågeln å undra hur han skulle bete sig . Hunden kom tillbaka å undra vad den skulle göra. Till saken , jag har bara haft möjlighet att träna på dött vilt (fågel). Är det någon som har nått tips i en sån situation?

Publicerat
  • Författare

Skulle vilja lägga till en bok som jag läser just nu. Fågelhundsträning på naturens villkor! Mycket intressant läsning, sen om det är tillämpligt är jag inte rätt man att avgöra. Läste bl.a. ett kapitel hur man ska dominera hunden när den kommer hem!

Publicerat
Skulle vilja lägga till en bok som jag läser just nu. Fågelhundsträning på naturens villkor! Mycket intressant läsning, sen om det är tillämpligt är jag inte rätt man att avgöra. Läste bl.a. ett kapitel hur man ska dominera hunden när den kommer hem!

Det låter intressant. Vem är författare?

Publicerat
  • Författare

Det glömde jag skriva! Bengt Rödseth heter han.

Publicerat
Det glömde jag skriva! Bengt Rödseth heter han.

Okej!

Publicerat

Bevistade ett föredrag med Bengt Rödseth, anordnat av en träningsgrupp jag var med i. Mycket kloka ord från denne man, han vet vad han talar om.

Hoppas man kommer ihåg hans ord tills nästa valp....

En sak dock var knepig - kanske fattade jag illa - men vill minnas att han menade att skottet skulle vara stoppsignalen för hunden. Nu är han ju spanielman, jag vet inte hur uppfloget/uppsprånget skiljer sig i verkligheten, men min vorsteh skulle kunna få permanent stoppsignal vid vissa tillfällen om hon inte stannade förrän det small - know what I mean?...

En annan sak om böcker. Jag plöjde igenom en del olika författare innan första valpen. När grunddressyr och dess moment av korrektion/beröm skulle iverksättas förekom att jag missade rätt tillfälle för att jag funderade på vilken författare som hade rätt medicin för uppkommen situation.

När jag istället berömde /korrigerade utan att tänka blev effekten bättre (mer timad), alltnog kanske inte bäst varje gång.

M.a.o. förlorade jag mig i böckernas värld, så läs med eftertanke är mitt råd...

Publicerat
Bevistade ett föredrag med Bengt Rödseth, anordnat av en träningsgrupp jag var med i. Mycket kloka ord från denne man, han vet vad han talar om.

Hoppas man kommer ihåg hans ord tills nästa valp....

En sak dock var knepig - kanske fattade jag illa - men vill minnas att han menade att skottet skulle vara stoppsignalen för hunden. Nu är han ju spanielman, jag vet inte hur uppfloget/uppsprånget skiljer sig i verkligheten, men min vorsteh skulle kunna få permanent stoppsignal vid vissa tillfällen om hon inte stannade förrän det small - know what I mean?...

En annan sak om böcker. Jag plöjde igenom en del olika författare innan första valpen. När grunddressyr och dess moment av korrektion/beröm skulle iverksättas förekom att jag missade rätt tillfälle för att jag funderade på vilken författare som hade rätt medicin för uppkommen situation.

När jag istället berömde /korrigerade utan att tänka blev effekten bättre (mer timad), alltnog kanske inte bäst varje gång.

M.a.o. förlorade jag mig i böckernas värld, så läs med eftertanke är mitt råd...

Jaha! Se där ja. Det kan kanske stämma.

Publicerat
  • Författare

Förstår din tanke, det är nog bra om man följer en "skola"!

Har snart läst ut boken Fågelhundsträning på naturens villkor med just Bengt Rödseth! Mycket intressant läsning, ska försöka använda vissa delar nu när jag snart får hem min Wachtelvalp! En sak han ofta talar om är att i början bara ge kommandon när hunden gör det han skall. Sen är jag lite tveksam till det här med avtrubbning, man vill ju inte gärna ha en benvärmare! Kan nog vara en svår balansgång!

Publicerat

Eftersom som jag hade problem med min tik (mitt fel n.b.) sökte jag och fick tips både muntligt och i någon ytterligare bok. Valde ut det jag trodde jag skulle kunna fullföra/det jag tyckte verkade vettigt, och ratade en del andra metoder. Det blev mycket bättre mellan oss efterhand.

Kommando vid rätt tidpunkt - det är ju så självklart när man tänker på det. Att ta tillfället i akt och kommendera det valpen gör (ex. kommer till dig) " Hit! Här!" med glada rösten, det kan väl inte bli kortare väg till bra kontakt!

Avtrubbning tror jag på. Min tik har oerhört lätt att stressa upp sig, tidigare så till den grad att hjärncellerna försvann ut i rymden. Och det behöver bara gälla något hon tror ska bli roligt.

Jag kommer absolut att försöka trubba av nästa hund mer aktivt, tror inte det behöver bli någon benvärmare för det, det finns det för många goda exempel på.

Lycka till med wachtel-valpen, mats_bengt! Fina chanser till bra jakt, tror jag!

Publicerat
  • Författare
Lycka till med wachtel-valpen, mats_bengt! Fina chanser till bra jakt, tror jag!

Tackar så mycket, tror nog en del på det här med avtrubbning! Men när det gäller en Wachtel framförallt på fågel kanske inte så mycket när det gäller hårvilt. Kanske frugans hönor kan vara till hjälp! får bara akta så ingen blir uppäten, blir ett j..v..l liv då, på frugan menar jag ;D ;D

Publicerat

Nu har man fått sig en ripa av en kompis så nu ska man börja med allvaret med apporteringsbiten.

Publicerat

Apportträning är roligt! Apportering väl det som min vorsteh-tik klarar hyfsat bra enligt mitt tycke, synd bara att det blir så lite praktiserat på allvar. Söker emellertid efter viltrik mark (vid sjö) för måsar och annan sjöfågel.

Kast och kort-spårapport av död räv är det som skall förbättras nu närmast. Sen vore det roligt att testa henne på apport av korv. En medlem av MSVK lyckades med det konststycket på en lite skojig apporttävling för några år sedan.

Från norska sidan har jag hört en anekdot om en vorsteh-profil som skickade en av sina hanar att apportera en räv som gick ett stycke bort på ett fält. Duuktig...loss!

Wachtel är en ras med stor allround-potential som var med på min välja-valp-lista, men fick ge vika p.g.a. lite glesa viltstammar här i v:a värmlands skogar.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Apporteringsträningen inledd, inga problem alls att få honom till att ta och hålla apportern! Loss börjar också att fungera.

post-647-1141581044_thumb.jpg

Publicerat

Se där ja! :);):)...duuuktig!

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Hej

Tänkte ta upp min gamla tråd angående apportering. Har nu kommit en bit på vägen och han är vad jag tycker riktigt duktig. Härlig spontanapportör, klarar dubbla dummies elegant och kan dirigeras kortare sträckor. Frågan är när man ska gå vidare med levande vilt och vad är lämpligt att börja med.

Publicerat

Vad roligt att det går bra! Jag antar att "apport" har en klar betydelse för hunden nu.

Vad gäller vilt kan Ni nog testa hur villig han är redan nu. Vi snackar dött vilt, va? ;)

Börja på nivån Ni började med dummies och gå framåt. Var inte överraskad om det blir problem, då är det bara att backa í svårighetsgrad igen. Lämpligt vilt? Ja, mås och kanin tål att grejas med lite. Duvor ex. släpper hemskt med fjädrar för en nybörjare, kan liksom kråkor upplevas äckligt.

Om han har tendenser till hårt grepp är det läge att mjuka det lite innan viltet, annars kan det bli köttsafter - de kan förbyta en bra apportör till ett tuggande monster.

Har Ni tränat spårapport? Det borde falla inom anvädningsområdet för wachteln.

Lycka till - kom gärna med rapporter!

p.s. Har skaffat en valp själv nyligen, strh vorsteh igen d.s