Publicerat Juni 8, 200620 yr Författare Vad roligt att det går bra! Jag antar att "apport" har en klar betydelse för hunden nu. Jodå tror det sitter rätt bra. kan få honom att hämta det mesta med ordet apport. Testade till exemel med matskålen i kväll. Rätt eller fel vet jag inte men det funkar ???
Publicerat Juni 9, 200620 yr Rätt! Han skall apportera när och vad Ni vill. Har en bekant med benproblem. Tappar han något kan han beordra hunden att ta upp det - praktiskt. Han har bl.a. tränat på apport av mynt... en liten anekdot från MSVK´s hemsida "Apportering i praktiken Erik Bäck från Horrmund och jag satt och tog igen oss efter ett jaktprov. Ute på gården stod Eriks bil med bakluckan öppen. "ska vi ha oss en öl "sa Erik, visslade på hunn som kom in i stugan. " Gå ut och hämta en öl" blev kommandot. Jycken for ut, upp i bilen ,tog en burköl och kom in med. "Sigge ska ha en också" sa Erik. Jycken for ut och hämtade ytterligare en burk, Till historien hör att när burkarna var tomma så bar jycken ut dem och lade dem i bilen. Utan några klämmärken. Det var apportarbete för tjugo år sedan."
Publicerat Augusti 29, 200620 yr Författare Även apportering av vilt sitter rätt bra nu. Idag låg det en självdöd höna i hönsgården inga problem att få honom till att apportera. Enda felet är att man skulle haft lite bättre tillgång till fågeljakt och att man hade varit en bättre tränare! Så hade man nog kunnat få fram en mycket god apportör. Var och tränade honom i veckan tillsammans med några andra Wachtlar och trots att var klart yngst var han den som skötte apporteringen klart bäst!
Publicerat Augusti 29, 200620 yr Det låter fin-fint tycker jag! Dock står Ni tydligen inför samma problem som jag då det gäller att kunna tillämpa apportkunskaperna i verkliga livet, så att säga. Upptäckte att nyfälld fågel genererar ett hårdare grepp...hmmm. Söker som smått en rimlig mark med ex. sjöfågel (gärna mås nota bene), just för att kunna jaga både nyttigt och roligt. Tiken älskar det. Har nyligen skaffat en valp som under hösten/vintern/våren ska apporttränas. Har provsäsongen 2007 som unghund i åtanke och då får man inte vänta till sista sekund... Hoppas jag kommer att lyckas lika väl som Ni och Er hund!
Publicerat September 27, 200619 yr Författare Mmmm Zorros debut på fågeljakt var nog godkänd. Vattenarbetet gick utmärkt bl.a. tog han en and som dök under vattnet och kom in med dem bra. Avlämningen kunde väl varit något bättre, men det kan man ju leva med. Däremot gick det sämre på land visserligen tog han dem men ville inte leverera in till husse utan jag fick gå och ta dem. Har aldrig varit med om detta innan då vi tränat på dummis och kalla fåglar! Tränande lite sen vi kom hem och då funkade det bra igen. Frågan är hur man tränar detta, kan det varit att han blev lite smyg och osäker av smällandet. Tips mottages gärna då man är nybörjare vad det gäller apportering. Men kul var det och han letade upp de åtta änder vi lyckades skjuta! ps. Var så upptagen under själva jakten så det blev ingen bild förränn det var mörkt, ska försöka hinna med någon mer bild vid nästa andjakt! Mats
Publicerat September 27, 200619 yr De tipps jag fått av erfaret hundfolk samt proffesionella dressörer är att all inlärning är plats/miljö bunden. Öva mer i de miljöer det praktiskt ska tillämpas. Har funkat bra för mig o då ville min Breton inte ens titta på en dö fågel för 2mån sen. Apporterar klockrent nu både varm, kall o torkad fågel både på fjäll o i skog. Vattenapport av tex and har vi ej fått testa än TYVÄRR. Däremot har jag problem då apportobjekt blir större. Hur löser man det? Ripa o orre går bra men då en tjäder dyker upp blir de tvärnit. SKUMT! :-[ Hur ska de då gå om en gås faller ner? Ps. Är själv nybörjare Ds.
Publicerat September 27, 200619 yr Oups! Jag ser det tvärtom.. Avlämningen fixar man hemma. Man tränar genom att ge jycken en boll eller vad man nu använder och då ska hunden ta den samt sitta kvar och hålla prylen tills man tar den. Släpper jycken så stoppar man bestämt tillbaka den i munnen på dem. När det sitter så sitter det även på jakt och skulle det strula så tar man tre minuter och gör samma övning i busken med färsk and. När det gäller Wachtel och apportering så tror jag att det förhåller sig på så sätt att dessa jyckar är arbetsnarkomaner och villiga att göra vad som helst för att få jobba lite. Därför tror jag att mitt fjon här hemma apporterar.. problemet där är att han har en solklar jumboplats, har en spaniel samt tre labbar som är ljusår mycket bättre så han får inte så många chanser dessvärre. Mvh!
Publicerat September 27, 200619 yr Oups! Jag ser det tvärtom.. Avlämningen fixar man hemma. Jag kanske var otydlig? Självklart lägger man grunderna på hemmaplan alternativt störningsfri miljö!!! Men för den sakens skull betyder de inte att de sitter ute i jaktmarkerna sedan. Ny miljö ny träning. Däremot håller jag fullständigt med om att det tar inte många minuter innan kronan faller ner för dem, om man lagt grunderna ordentligt hemma. Zingo hade aldrig apporterat varm fågel då vi va ut på premiären. Fick sitta still o hålla en varm fågel 2ggr sen testa jag en apport o det gick klockrent ;D ;D ;D Avlämning resp. bytesmedvetenhet skall man jobba med från valpstadiet anser många inkl. jag. Men här skiljer de sig ju mkt från ras-ras o från folk-folk.
Publicerat September 28, 200619 yr Författare Därför tror jag att mitt fjon här hemma apporterar.. problemet där är att han har en solklar jumboplats, har en spaniel samt tre labbar som är ljusår mycket bättre så han får inte så många chanser dessvärre. Är nog så att en Wachtel aldrig kan mäta sig men en riktigt bra labbe. Min tanke är att få honom tillräckligt bra så han fixar den lilla fågeljakt som jag sysslar med. Avlämningen var inte det stora problemet utan att han inte ville komma in till mig när han apporterade på land i vattnet gick det bra fram till strandkanten sen blev han lite tveksam. Hemma funkar allt detta alldeles utmärkt. Ska testa på nytt om en vecka, då kanske poletten har trillat ner tror det berodde lite på att blev väldigt osäker! Framåt kvällen gaskade han upp sig och bar en av änderna ända till bilen ca 500 m. Mats
Publicerat September 28, 200619 yr apportering är som med allt annat ju mer hunden får apportera ju bättre blir den, det finns en några få wachtler som apporterar som en bra labbe men detta är sällsynt och beror nog mycket på att wachtelägare överlag jagar mest klövvilt med hundarna...keep up the god work!
Publicerat September 28, 200619 yr Ja kanske, men jag tror nog vi menar samma sak i alla fall.Mvh! Tror jag med Bara formuleringarna som e olika. Så då borde ju budskapet gått fram ;D
Publicerat September 29, 200619 yr Ja du Jimbolo kan vi mån tro ha gått samma dressyrkurs =) Är av samma åsikt detta med att träna i de miljöer som apporterna förväntas skall ske i framtiden. Mycke variation av miljö för hunden ser och minns i bilder ;D Men givetvis måste man lägga grunderna på hemmaplan där det inte finns så mycke störningsmoment! Detta med att gå till större fågel borde rimligtvis vara samma sak som tidigare. Nytt objekt = gå tillbaka till grunden och visa hunden att samma sak gäller då som det gör med apportbock, ripa, orre....mm! Hunden borde då förstå rätt snabbt att den skall apportera även om fågeln är lika stor som hunden själv är (nästan )
Publicerat September 29, 200619 yr Detta med att gå till större fågel borde rimligtvis vara samma sak som tidigare. Nytt objekt = gå tillbaka till grunden och visa hunden att samma sak gäller då som det gör med apportbock, ripa, orre....mm! Hunden borde då förstå rätt snabbt att den skall apportera även om fågeln är lika stor som hunden själv är (nästan ) Mmmmmm. Låter enkelt! Nu tar han iaf tomma 1 1/2l petflaskor. Får väl börja fylla dem osv. Till slut ska de väl gå. Han tog ju inte orre heller förut. Har en fasan hemma som han ska få sitta o hålla lite. Men han vill liasom inte ta ett rejält grepp på dem. De bara glider ur käften på han. Men de lär nog inte behövas så många tjäderapporter som de ser ut i år Å då e de inte fågeltillgången jag syftar på! Bara o nöta på.
Publicerat Oktober 13, 200619 yr Författare Satt och kollade lite på rapporteringen från unghundsproven på wachtelklubbens hemsida och mer än 50 % klarar inte godkänt oftast på grund av att de vägrar att apportera! Hur kan man bara starta en hund om den inte kan apportera då detta är en förutsättning för godkänt! Jag kan också förstå att det kan misslyckas på ett prov hunden blir sressad osv, men över 50 %!