Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Motivering för att få licens på vapen Nr 5 !

Featured Replies

Publicerat

Skickade in licensansökan för CZ 527 i kaliber 7,62x39 vilket då skulle bli mitt 5:e vapen har sen tidigare :

6,5x55 = Älgjakt,Toppjakt

Hagelbock Beretta S55 Kal 12 = Harjakt o klapp

Hagelhalvauto Syntet Kal 12 = Sjöfågeljakt och lerduveskytte

.22 lr (5,6x15R) = Järplock,Ripa,Kråka o dyl samt övningsskytte

Fick då till svar ett brev med följande:

Komplettering i vapenärende

Med anledning av att vapenlagen skärptes 2000-07-01 anmodas ni visa att behov föreligger för ytterligare jaktvapen

denna skärpning innebär:

Att innehav av fler än 4 st jaktvapen måste styrkas

För att polismyndigheten skall kunna göra en helhetsbedömning av behovet ges ni härmed tillfälle att inkomma med en redogörelse för vilka omständigheter som talar för att ni behöve flera jaktvapen än de ni redan har.

Vilken typ av jakt ni bedriver med era nuvarande vapen samt vilken jakt ni skall bedriva med sökt vapen

Vilka jaktmarker ni jagar på samt hur många veckor/dagar ni ägnar er åt jakten.

Ni kan lämna era uppgifter på denna blankett och skicka in den till polismyndigheten.

jag som alltid trott att det var 6 vapen som gäller för vapengarderoben har aldrig haft mer än 4 vapen samtidigt (slump)

Hur går jag tillväga för att så smidigt som möjligt fixa licens på 5e vapnet??

Tack på förhand för er assistens

// JägarNNNNNN

Publicerat

Du får hittepå ett specialändamål :D

"Jag måste ha denna bössa för jag ska ha ett rödpunktsikte på vid drevjakt, på mina andra har jag kikarsikten och det blir ur säkerhetssynpunkt olämpligt att skifta mellan två sikten."

Publicerat

Que?

Motivering för ett 5:e vapen?

Enkelt - din 6.5x55 kommer knappt upp i klass 1 och du behöver lite grövre doningar på älgen!

Sedan att du skall ha rödpunkt på den och att du har en kikare på andra studsaren lär räcka med råge.

Fast det är inte ofta man hör att de vill ha en motivering för 5:e bössan :D

Publicerat
Skickade in licensansökan för CZ 527 i kaliber 7,62x39 vilket då skulle bli mitt 5:e vapen har sen tidigare :

6,5x55 = Älgjakt,Toppjakt

Hagelbock Beretta S55 Kal 12 = Harjakt o klapp

Hagelhalvauto Syntet Kal 12 = Sjöfågeljakt och lerduveskytte

.22 lr (5,6x15R) = Järplock,Ripa,Kråka o dyl samt övningsskytte

Fick då till svar ett brev med följande:

Komplettering i vapenärende

Med anledning av att vapenlagen skärptes 2000-07-01 anmodas ni visa att behov föreligger för ytterligare jaktvapen

denna skärpning innebär:

Att innehav av fler än 4 st jaktvapen måste styrkas

För att polismyndigheten skall kunna göra en helhetsbedömning av behovet ges ni härmed tillfälle att inkomma med en redogörelse för vilka omständigheter som talar för att ni behöve flera jaktvapen än de ni redan har.

Vilken typ av jakt ni bedriver med era nuvarande vapen samt vilken jakt ni skall bedriva med sökt vapen

Vilka jaktmarker ni jagar på samt hur många veckor/dagar ni ägnar er åt jakten.

Ni kan lämna era uppgifter på denna blankett och skicka in den till polismyndigheten.

jag som alltid trott att det var 6 vapen som gäller för vapengarderoben har aldrig haft mer än 4 vapen samtidigt (slump)

Hur går jag tillväga för att så smidigt som möjligt fixa licens på 5e vapnet??

Tack på förhand för er assistens

// JägarNNNNNN

Hur lång tid tog de innan du fick de brevet. Farsan har också skickat in en ansökan på sitt 5 vapen som är mitt första :D Så ja vill inte va med om att han inte får nån licens..

Publicerat
Que?

Motivering för ett 5:e vapen?

Fast det är inte ofta man hör att de vill ha en motivering för 5:e bössan <_<

Ofrånkomligt att behöva motivera för 5:e och 6:e vapnet här i alla fall. :mellow:

Publicerat
  • Författare
Hur lång tid tog de innan du fick de brevet. Farsan har också skickat in en ansökan på sitt 5 vapen som är mitt första <_< Så ja vill inte va med om att han inte får nån licens..

Var på polisstationen i Fredags och lämnade in samt betalade och fick brevet idag Tisdag.

Borde vart med licensen istället för detta......

Tydligen verkar det vara lite olika det där med motivering för 5 o 6 e vapnet beroende på var i landet man bor hoppas att du och din far bor på rätt ställe så ni slipper detta onödiga svammel som drabbar oss seriösa jägare

Mvh

// JägarNNNNNN

Publicerat
  • Författare
Ofrånkomligt att behöva motivera för 5:e och 6:e vapnet här i alla fall. <_<

Med din vapenmängd så är du väl Yrkesjägare kan jag tänka mig :mellow:

Publicerat
Var på polisstationen i Fredags och lämnade in samt betalade och fick brevet idag Tisdag.

Borde vart med licensen istället för detta......

Tydligen verkar det vara lite olika det där med motivering för 5 o 6 e vapnet beroende på var i landet man bor hoppas att du och din far bor på rätt ställe så ni slipper detta onödiga svammel som drabbar oss seriösa jägare

Mvh

// JägarNNNNNN

Vi lämnade också in fredags så de lär ju märkas denna vecka om de behövs en motivering. ( Tycker man ju )

Publicerat

Intressant! <_<

När jag lämnade in licensansökan på min 22:a så var det mitt femte jaktvapen. Licensen kom på mindre än en vecka, utan kompletterande frågor.

Nu är förvisso tre dom andra klass 1 studsare och den fjärde en hagelbock, så en 22:a kanske var en motivering i sig själv?

Publicerat
  • Författare
Intressant! <_<

När jag lämnade in licensansökan på min 22:a så var det mitt femte jaktvapen. Licensen kom på mindre än en vecka, utan kompletterande frågor.

Nu är förvisso tre dom andra klass 1 studsare och den fjärde en hagelbock, så en 22:a kanske var en motivering i sig själv?

Du har nog rätt i at det var en motivering i sig :mellow:

Konstigt bara att det inte är enhetligt i hela landet ...........................

Publicerat
Intressant! <_<

När lämnade du in den. ? Och vart bor du om man får fråga ? :mellow:

Publicerat

Det var i maj i år och det var i Stockholm. <_<

Publicerat
Med din vapenmängd så är du väl Yrkesjägare kan jag tänka mig :mellow:

Nä, jag är gift.. <_<

Publicerat
Du har nog rätt i at det var en motivering i sig :mellow:

Konstigt bara att det inte är enhetligt i hela landet ...........................

Finns ingenting som är enhetligt i detta land när det gäller licenshandläggningen, fast den egentligen ska vara det.. <_<

Publicerat
Finns ingenting som är enhetligt i detta land när det gäller licenshandläggningen, fast den egentligen ska vara det.. <_<

Finns inget som är enhetligt i detta land när det gäller myndighetsutövning över lag!

Dens om vill ha det svart på vitt kan gå in och kika på Riksdagens Revisorers (Riksrevisionen) olika utredningar av hur myndighetssverige fungerar, ansvarsområde efter ansvarsområde får kritik på denna punkt!

Själv motiverade jag mitt 5:e vapen (9,3:a) med att vi har gris på gång i markerna.

Publicerat
Finns inget som är enhetligt i detta land när det gäller myndighetsutövning över lag!

Dens om vill ha det svart på vitt kan gå in och kika på Riksdagens Revisorers (Riksrevisionen) olika utredningar av hur myndighetssverige fungerar, ansvarsområde efter ansvarsområde får kritik på denna punkt!

Sant det också.

Publicerat
  • Författare

Nu är motiveringen författad o klar -_-

Jag meddelar hur det går når jag får besked

// JägarNNNNNN

Publicerat
Nu är motiveringen författad o klar -_-

Jag meddelar hur det går når jag får besked

// JägarNNNNNN

Får man fråga vad du skrev :P ?

Publicerat
  • Författare
Får man fråga vad du skrev :huh: ?

Det var nästan en A4 så jag tar det nån annan dag måste gå o sova nu ska stiga upp vid 5 draget imorrn :lol:

Publicerat

Det ska inte behövas en särskild stark motiveringen egentligen.

I FAP:en står det att kraven på motivering för vapen 5 och 6,

inte skall ställas alltför högt.

Men som sagt....

På vapenavdelningarna gör dom ju lite som dom vill.....

Publicerat

Motevering???

Jag fick mina 6 vapen utan att motivera någonting.

Skrev bara i ansökan jakt..

Har 3 st studsare och 3 hagel.

Publicerat

I Jkpg blev jag tvungen att motivera det 5te vapnet.

Enkelt då det var en dubbel i 9,3 och det grövsta jag hade tidigare var en kombi i 7x57 (12) och studsare i 6,5.

Skrev bara att de vapen jag tidigare innehar inte lämpar sig för snabba skott på gris och björn.

Detta är som jag ser det helt överenstämmande med de regler polisen skall rätta sig efter.

Däremot frågade de inte om någon motivering för de 4 jag redan hade. Och som jag tolkar reglerna är det först om man vill gå över 6 som man måste börja motivera innehav av de man redan innehar. Och det är väl där det faller för de flesta av oss vanliga dödliga. Kan minnas fel men jag tror inte att jag behövde säga något om hur mycket/ofta jag jagar.

MVH // Henrik

Publicerat
Det var i maj i år och det var i Stockholm. :lol:

I Stockholms län går man strikt efter vapengadroben dvs sex vapen därför är det sällan några problem.

//Lasse D.

Publicerat

JagTROR att det kan vara så att det beror på hur lång tid det gått mellan avklarad jägarexamen och ansökan om 5:e vapnet. Ett par hagelbössor ex.vis en s/s och en bock samt ett grovkalibrigt och ett finkalibrigt gevär får man nog licens på direkt men 5:e & 6:e vapnet kräver nog att man jagat ett tag.

Påstår inte att så är fallet men anar att det KAN vara så.

Publicerat
  • Författare
JagTROR att det kan vara så att det beror på hur lång tid det gått mellan avklarad jägarexamen och ansökan om 5:e vapnet. Ett par hagelbössor ex.vis en s/s och en bock samt ett grovkalibrigt och ett finkalibrigt gevär får man nog licens på direkt men 5:e & 6:e vapnet kräver nog att man jagat ett tag.

Påstår inte att så är fallet men anar att det KAN vara så.

Jag har då jagat i 25 år så det borde inte va nåt hinder att jag jagat för kort tid iaf :rolleyes: