Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Motivering för att få licens på vapen Nr 5 !

Featured Replies

Publicerat
Jag har då jagat i 25 år så det borde inte va nåt hinder att jag jagat för kort tid iaf :rolleyes:

Ja, då föll den teorin för det borde räcka!

Publicerat

Jag tror inte man skall se sej omyndigförklarad för att man får krav att man måste ange behov för sina vapen.

det är så att om handläggaren gör som de är anvisade så skall det sitta en bilaga om behov vid 5 & 6 vapnet.

Men det är igentligen oftast en formalitet för vem köper ett vapen som man inte har behov för.

Det svåra kan vara att uttrycka detta kortfattat i skrift men tänk olika jaktformer som man använder vapnet till.

ex:

6.5 purshjakt rå,dov m.m

8x57 drevjakt på gris älj m.m

223 rävjakt nära bebyggelse (mindre smäll mindre rickochetter).

22 övning och kråkor m.m

drilling12x7.57 drevjakt efter rådjur (på aktuell mark så kan finnas chans på älgkalv/gris

bock 12 övningsskytte och klappjakt efter hare.

halvautomat 12 kråkjakt i tätt gömsle där bock är svår att ladda om.

etc..

se blev visst mer än 6 exempel så vapengarderoben kan lätt fyllas för vilken jägare som helst.

ett tips är att spara sin bilaga så blir det lättare nästa gång man skall utöka eller byta ett vapen.

skicka med bilagan direkt utan att de har begärt den så får man licensen fortare.

har själv provat att ringa handläggaren och bara kollat att de fått in ansökan och då fått svar att den ligger en bit ner i högen men när de ser att den är komplett så kanske de kan gå lite fortare.

sedan har de tagit max 2 dagar så har man fått licensen.

Detta är klart inget som är garanterat utan beror på handläggaren, det är därför det skiljer i olika delar av landet det är en vanlig människa bakom varje polisuniform och vi är alla olika även om de följer samma regelbok.

Publicerat

Jag misstänker att problemet var att du redan hade ett klass 1 - vapen.

Det var problemet när jag köpte 2 st 6,5or samtidigt en gång i tiden (1982). Jag skulle få välja sa hon på stationen, men jag motiverade det så att den ena hade jag för övning och tävling (CG3000 sporter) och den passade därför ypperligt vid passjakt. Eftersom jag är van den så är den säkrast för viltet att använda då det kan bli lite längre håll.

Den andra var mindre och lättare (vanlig CG3000) och passade bäst för hundförarjakt och närskott varför man inte i lika hög grad behöver det vapen som man är bäst tränad med. Sportern har inget vapenremsfäste och man vill ju inte börja borra i stocken det första man gör. Därför hade jag stort behov av båda.

Hon höll med.

Hoppas och tror att det löser sig för dig i alla fall.

Publicerat
  • Författare

Yiipppppppppieeee idag kom det efterlängtade beskedet i postlådan ;)

Imorrn hämtas den hem, och ja ett tag var man riktigt nervös att nu blir det avslag men det löste ju sig till slut.

Tackar för all hjälp och tips jag fått här på forumet

Mvh

// JägarNNNNNN

• 6 years later...
Publicerat

Lyfter lite i denna gamla tråd...

Har livet blivit lättare? eller krävs det mer omfattande motiveringar sedan 2010 (då tråden senast var igång) ?

Publicerat

Har aldrig haft problem med att få 5'e och 6'e vapnet, hade 6 bössor i skåpet redan första året efter jägarexamen.

fick en ny 6'e i veckan på min andra klass 3 bössa.

ingen ide att skriva ett a4 till motiveringen utan bara kort, typ lockjakt på räv, pyrschjakt på älg eller liknande, beroende på vad man ska ha bössan till.

är det 2 i samma kaliber så sätt dom på olila jakttyper, lätta bössan på pyrschjakt och den tyngre på passjakt.

/Baner