Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Funktion eller passion, den optimala studsaren..

Featured Replies

Publicerat

Passion och Funktion, går det att kombinera i ett vapen?

Hej, jag har i drygt 20 år experimenterat med olika typer av vapen, från början var det bara funktion som gällde men i takt med att man blivit äldre har jag kommit att uppskatta ”själ” och hantverk allt mer. Jag har bössor som antingen är funktionella eller som har mycket själ men jag har aldrig lyckats kombinera dessa båda storheter i ett och samma vapen.

Funktionen har funnits i t ex ett par custombyggda rem 700 studsare eller i min Blaser r-93:a men ingen av dessa bössor har jag känt någon riktig klockarekärlek till, det har ”bara” varit rena bruksbössor utan riktig ”själ”. Blasern har funkat klockrent i snart tio år och eftersom jag är en experimentlysten herre har det med åren testats ganska många kalibrar i den bössan men något riktigt hantverk är det ändå inte.

Själ finns det desto mer av i någon av de dubbelstudsare som jag genom åren använt, i dag är det min lilla Merkel 141E som står för själen i vapenskåpet. Men med dubbelstudsarna är det i stället funktionen som fått stå tillbaka, eller snarare mångsidigheten. Dubbelstudsaren är i mina ögon ett utmärkt vapen för drevjakt och skott upp till 100m men den kan inte sägas vara riktigt allround.

Kanske måste jag krypa till korset och erkänna att jag behöver ett par nya bössor som förhoppningsvis kan kombinera både funktion och passion om inte annat blir det en intressant tankeövning.

Jag skaffade mig nyligen en liten Sako Forester (L579) som skall bli en 7-08imp, från början var tanken att den skulle bli en ren bruksbössa men nu har jag börjat fundera på om den inte förtjänar en ”finkostym”?

Problemet för mig är att jag aldrig hittat någon mekanism som jag riktigt har gillat, jag har provat allt från Varberger, Rem 700, Winchester, Mauser 98:or i olika form, ZG-47, CG 1900 och ett par olika sako varianter men alltid hittat saker som jag inte trivts med varför bössorna fått vandra vidare till nya ägare.

Kanske är det dags att bygga sig en riktigt bra bössa på den lilla Forester lådan? För att sedan komplettera med en lite grövre finnbear och kanske en liten vixen? Jag skall i varje fall börja med forestern så får vi se var vi hamnar… Kanske är det en trippel som behövs (intressant tanke)....

Jag ber om ursäkt för de av er som uppfattar detta som rent flummeri, ni har förmodligen helt rätt  ;)

Det vore kul om ni som har idéer runt detta ämne ville bidra med era tankar, hur har ni byggt era vapengarderober. Har ni satsat på funktion eller passion eller har ni rent av kunnat kombinera detta?

Henrik

Publicerat

Hej

Funktion och skönhet går automatskt hand i hand i min värld. En bössa som skjuter och fungerar perfekt och som jag kan lita på blir "snygg" helt enkelt - man tycker ju om den.

En sliten studsare med mattgrå plastkolv kan bli "fin" i mina ögon om jag vet att den skjuter tätt och framför allt skjuter på samma ställe varje gång - alltid.

Lika kan en vacker studsare med lyxig valnöt och perfekt finish bli "ful" om den har odugliga skjutegenskaper.

Min första kulbössa var en CG-63 med FFV pipa och Söderindiopter, den skulle användas till nationellt fältskytte. Bössan sköt sagolikt bra med Norma Fältelit och jag lyckades ro hem några priser. Därmed blev bössan fin i mina ögon.

För några år sedan provade jag en Carl Gustaf 2000 lyx med skitsnygg valnöt och högblank blånering. Den hade urkass precision, dåligt bäddad låda och låsklackarna bar ojämnt.

En totalt ointressant bössa alltså. Visserligen kunde felen ha åtgärdats men studsaren var ändå sjuk invändigt men med ett vackert skal.

Dom flesta av min studsare har syntetkolvar, framför allt för hållbarhetens skull men också för att jag faktiskt tycker att det är snyggt. Jag köpte en Mcmillan kolv till min Sako .243W och den kolven är den finaste jag har - jag vet ju att den håller och inte börjar svälla och jäklas.

Jag gillar alltså "funktionssnygga" studsare  :-  om det är någon som förstår.

Fasen - t.o.m Glock 17 kan ju var rätt snygg när jag har den i hölstret eller handen - jag vet ju att den funkar.

mvh Danne

Publicerat
  • Författare

Hej Danne,

jag blev kanske lite väl flummig i mitt inlägg.  8)

Min tanke var och är att försöka kombinera "själ" och funktion i en så optimal blandning som möjligt. Jag vill ha en bössa i en kaliber som är hyfsat allround med fullgod funktion men samtidigt vill jag ha en lite finare bössa "vapenskåpets pärla".

Men till stora delar köper jag ditt resonemang om att "handsome is as handsome does", problemet är då att jag aldrig haft en bössa som tillfredsställt alla mina funktionskrav trots att jag provat mig fram. Det är alltid fråga om vissa kompromisser antingen när det gäller själva mekanismen eller i utformningen av vapnet i stort med balans, precision etc...

Det enda som gäller är väl att fortsätta prova sig fram med nya projekt hela tiden. Det innebär ju att man har djäkligt roligt under tiden som man letar sig fram i studsardjungeln. Och förhoppningsvis har jag kommit lite närmare vad som är den "optimalt för mig"

Om man nu tar Sako som exempel är det svårt att hitta ett tillräckligt lågt avtagbart kikarsiktesmontage med Sakos egna klackar t ex. Alla andra bössor som jag har använnt har haft andra svagheter som diskvalificerat dem i mina ögon. Problemet är givetvis att det aldrig konstruerats någon perfekt studsare även om vissa försök har varit bättre än andra..

Lösningen blir då att gå med önskelistan till en kompetent vapensmed för att se vad som är genomförbart, och det är precis det som jag planerar att göra. Just nu håller jag på att komponera "önskelistan"..

Henrik

Publicerat

Henrik,

Innan jag flummar iväg skall jag säga att jag numera har Leupolds QR bas på min Sako 9,3x62 och de lägsta ringarna 30mm med en Zeiss 1,5-6x42 i. Den kikaren går inte att montera lägre! Jag har länge letat låga montage och detta är svaret! Jag har tidigare bara använt fasta montage och då är Redields klackar med tex Leupolds ringar i (rotary dovetail - standardringar alltså) det lägsta som går att få, med ett undantag; Sakos egna gamla fästen med en "ratt" på ena sidan. Den versionen finns i en snuskigt låg variant som endast bygger ca 3 mm på lådan. Jag har inte testat träffläget efter av- och påmontering, men det skall jag göra snart när jag får hem min senaste projekt - en Sako AV i .458 Win Mag med en Zeiss C 1,5-4,5x med rak tub som kan monteras riktigt lågt... Nu blev detta flummigt, vänta på resten...

Annars tycker jag ju att du har rätt i att bygga på sako... Jag har själv ingen mediumlåda, men väl den korta och den långa standardlådan. Själv har jag fastnat för Hunterserien (märkt AI, AII & AV) och särskilt specialmodellen Fiberclass om det nu undgått någon. För mig är precision det primära och ett bra trycke som låter mig utnyttja den. Sakos stabila (tunga) lådor är gjorda just för precision och de gamla modellernas trycken kan inte göras bättre!

Jag har också tänkt dina tankar och just nu har jag en egen jaktvapengarderob som består av Sako Fiberclass och ett par specialare med McMillan, Lone Wolf & laminatkolvar. Kulgevär hela högen som är gjorda för optimal precision i ett väderbeständigt format. De är faktiskt riktigt snygga en del av dem med camouflagelackering!

Jag hade en gång en Sako Safari .375H&H och en Sako Classic som båda var så vackra och hade så fina kolvar att jag inte vågade ta med dem ut i skogen så jag sålde dem. Det ångrar jag idag... Numera har min fru jägarexamen också och kan du tänka dig, hon gillar fina bössor med träkolv! Så nu så har hon köpt ett par fina bössor och som tur är kan jag låna dem ibland när det är fint väder... Naturligtvis kan man ha både syntet & träbössor i sin egen garderob men det svarar ju inte på grundfrågan hur man kan få ett och samma vapen, såväl bruks-, som finbössa i ett vapen?

Kanske svaret är äldre vapen? Jag har just nu en Sako L46 i .22 Hornet som är gjord 1952 som skjuter äckligt bra. Fin är den också med lagom "patina" som gör att man inte behöver vara rädd att bruka den. Sedan gör ju historian bakom ett vapen att det kan vara fint! Min fru har också en Sako M98 i .375 H&H från 1950-talet som jag ännu ej testat precisionen på, men övriga krav fyller den också. Om man "nostalgi"-jagar kan man få både precision och skönhet tror jag, det skall jag testa nästa säsong!

Publicerat

Nä, flummigt är det absolut inte. Är man vapenintresserad så är man. För oss är ju geväret inte bara ett spett som ska smälla när en älg kommer lunkande. Vapnet är ett stort intresse i sig och själva planeringen av ett projekt är bland det roligaste.

Jag tycker också att det är utmärkt att använda Sakos lådor som grund för den perfekta studsaren.

Jag föredrar personligen helt klart Sako framför Rem. 700 och diverse Mauserlådor t.ex.

Jag håller själv på med projekt: "den pefekta varmint/sportstudsaren". Jag tycker att jag kommit hyfsat långt: en Sako L591 varmint .243W med Mcmillan kolv. Framöver blir det matchpipor i .243W Ackley Improved och .308W. Även 6BR är intressant om det går att få den att mata från magasinet.

Kan det vara en juvel i vapenskåpet? Ja, för en gammal insnöad banskytt som mig.

Istället för att stryka linolja över kolven i brasans sken så får jag väl torka av min kolv med en wettextrasa med varmvatten  ;D

mvh Danne

Publicerat
  • Författare

Hej igen,

det känns skönt att inte vara den enda "vapenflummaren" här  ;)

Till att börja med verkar det som att Mr Fiberclass hittat lösningen på kikarsiktesmonteringen för Sako men man vill ju gärna se lite bilder på underverken :P För mig är det viktigt att kunna byta kikare men också att montagen blir så låga som möjligt.

Eftersom jag skjuter ganska mycket på bana och sedan jagar med samma vapen är det viktigt för mig att inte blanda ihop alltför många olika vapen och mekanismtyper(, min kära sambo skulle förmodligen hävda att jag är allt för enkelspårig för att klara av flera olika mekanismer ???). Om jag skall gå över till Sako mekanismer istället för min r-93:a måste jag förmodligen ha flera Sakobössor men det är ett senare problem.

Just nu handlar det om att se till att få en optimal studsare (för mig vill säga, andra må ha andra krav och preferenser) och jag funderar då på en 7-08imp eller möjligen en 308win. Men eftersom jag blivit allt mindre kompromissvilig med åren gäller det att få till en bössa med både "själ" och funktion. För tillfället är jag inne på att göra dels en fin träkolv till bössan men dessutom har jag beställt en Mcmillan "hunters edge" kolv för att ha som brukskostym för de lite mer krävande jakterna. Jag har aldrig tvekat att ta ut en bössa bara för att den varit "fin". Blasern nedan har fått komma ut i vått och torrt i snart nio år utan att jag varit orolig  :P

Jag har inte pratat med hr Eliasson om detta projektet ännu men jag misstänker att han har fullt upp att göra ett bra tag framöver... men vi får väl se hur det ser ut.

Trots att detta projekt inte är mer än påbörjat har jag redan börjat fundera på vilka andra Sakobössor jag behöver för att täcka upp mina behov..hmmm......

Henrik

post-376-1138098889_thumb.jpg

Publicerat
Om jag skall gå över till Sako mekanismer istället för min r-93:a måste jag förmodligen ha flera Sakobössor men det är ett senare problem.

Trots att detta projekt inte är mer än påbörjat har jag redan börjat fundera på vilka andra Sakobössor jag behöver för att täcka upp mina behov..hmmm......

Först, mycket trevlig diskussion Henrik, jag tror den kan bli mycket givande!

Problem och problem, jag tror snarare att du har en spännande tid framför dig om du försöker sätta ihop en sådan "trio" som du nämner. Jag blir personligen riktigt sugen när jag började tänka på saken, det dök genast upp ett par tänkbara kombinationer....

Därtill känner jag igen mig i att börja planera nästa projekt innan det pågående kallnat ;), det handlar endast om självbevarelsedrift! ;D

Flera kolvar till samma bössa är dessutom en riktigt trevlig idé om man vill kunna ta ut "finbössan" i svenskt "fulväder"...

På mina egna bössor har jag valnöt, laminat samt kevlar som kolvmaterial. Om jag skall vara ärlig och det ska man så måste jag erkänna att jag tycker att en riktigt fin bit valnöt är riktigt attraktivt men jag värderar glasfiberkolvarna högre då jag har besämt mig för att mitt förtroende för dem är något högre än för bröderna i valnöt.

Publicerat
  • Författare

Ibland önskar man att man kunde vara som "svensson" och nöjd med sin 30-06 för "den duger till allt" men hur kul vore det?? :P  :P

När man börja snöa in på små detaljer så kan man så småningom inte längre köpa någon standardstudsare utan är hänvisad till vapensmeder för att förverkliga sina vapenidéer, då har du nått den punkten i livet då vapeninnehavet börjar trotsa all ekonomisk logik och det är där jag numera huserar.

Att planera en sån här trio ger upphov till en hel del mail och telefonkonversationen med likaledes förtappade själar bortom allt hopp om räddning. Och eftersom alla sådana här projekt med nödnändighet tar rätt lång tid att förverkliga är det troligt att när du väl kommit till målet upptäcker du att verkligheten inte längre ter sig likadan som när du började planera ditt projekt ???

Dagsnoteringen är att trippels ser ut som följer en Vixen i 6x45, en Forester i 308 win och en Finnbear i 9.3x64 men det kan inte uteslutas att verkligheten ser annorlunda ut om ett par veckor.

Jag har fullt förtroende för en riktigt stockad valnötsbössa under förutsättning att vi pratar om normala jakter inom riket. Det är just för det andra fallet med antingen utrikes jaktresor eller längre sammanhängande jakter som gjort att jag beställt en McMillan hunters edge till min forester.

Men som sagt resan kan ibland vara lika mycket värd som målet och i det här fallet är planeringen riktigt rolig.

Henrik

Publicerat

Precis som du säger skänker planeringen (resan) även den väldigt mycket glädje och välmående ;)

6x45 verkar vara en fin liten patron, personligen är jag sugen på att pipa om min sugrörs hunter till just 6x45. Det känns som om det borde vara en harmonisk patron, förmodligen en riktigt schysst patron för smygjakt på rådjur.

Här finner du lite läsning...

http://www.sluttstykket.com/portal/index.p...8&Itemid=28

Publicerat
  • Författare

Tjenare Kindbo,

ibland tar sig vapenprojekten en märklig vändning. När jag skaffade min nuvarande Forester var jag egentligen ute efter en Vixen som skulle pipas om till en 6x45 alternativt en 6mm TCU.

Nu blev det istället en liten Forester och ännu en klass 1 kaliber (även om bössan idag är en 243win men det är en kaliber jag inte tycker om). Så när detta projekt kommit en bit på vägen är det väl dags att börja leta efter en fin Vixen för nästa projekt. Om inte behovet av en grövre bössa tränger sig före i kön, sånt är inte lätt att veta :P :P.

Tack för länken även om jag både läst den tidigare och dessutom provskjutit med Thomas lilla 6x45. Thomas Haugland är en gammal knektkollega från andra sidan kölen som jag skjutit några matcher med. Men det var hans bössa som gjorde att jag först började fundera på att skaffa mig en 6x45.

Ända sättet att komma i mål med alla projekt är nog att beta av dem ett efter ett även om tankarna gärna snurrar vidare innan man är klar.

Henrik

Publicerat

Själv har jag som du kanske vet köpt en hunter i "sugrörsutförande", bössan är i nyskick men kalibern är den något tråkiga men funktionella .222R.

Efter att jag hade läst den bifogade artikeln fastnade jag för patronen varför jag har läst allt jag har hittat om den än så länge, helt klart en potent småviltspatron.

Det skall bli kul att se hur dina "triotankar" utvecklar sig ;)

Publicerat
  • Författare

Hej Kindbo,

även om du vid första anblicken kan tycka att de olika möjligheter som står till buds när det gäller att hitta på nån rolig patron till din Vixen är begränsade finns det en himla massa möjligheter.

Det enklaste och kanske mest förnuftiga(om nu det skulle vara en fördel) är att helt enkelt kamra den i 223 rem men med en räffelstigning som klarar av tyngre kulor, med rätt räffelstigning kan du till exempel skjuta en bondad Scirroco 75 grainare i nästan 900 m/s eller TSX kulor i antingen 62 eller 70 grain i en bit över 900m/s. Dessutom finns det en massa fina kulor om du vill skjuta på pappmål t ex Scenar eller Sierra MCH i 69 grain. Fördelarna är givetvis att detta fortfarande är en standardpatron med bra tillgång på komponenter och verktyg och ett bättre andrahandsvärde.

Sedan kan du om du vill ta steget upp till 6mm där du förutom 6x45 även kan pipa om bössan till 6mmPPC, i mina ögon är lämpliga kulvikter då mellan 70-90 grains och de går alla att få upp i 800+ m/s. Som du vet kräver 6x45 ingen annan modifiering än att smeden skruvar i en ny pipa, 6mm PPC kräver lite mer vapensmedsjobb men det är ju å andra sidan därför det finns begåvade vapensmeder i det här landet.

Sedan finns det ju alltid patroner typ 6.5 grendel eller olika TCU varianter som kan vara av intresse (6.5 grendel är i o f s en proprietary cartridge som ägs av Alexander arms).

Utöver dessa alternativen finns det faktiskt ytterligare en fabriksladdad patron som vi sällan pratar om här hemma och det är 6.8 SPC som laddas av bl a remington.

Så trots de begränsade valmöjligheterna som Vixenlådan erbjuder räcker det utan tvekan till för många timmars funderingar och en svår beslutsvånda.

För egen del är jag lite osäker på om jag skall låta Forestern vara den "klenaste" bössan och då kamra den i 7-08imp eller om jag behöver en Vixen i min trippel.. hmmm.... *beslutsvånda*.... det får ju konsekvenser i andra ändan av skalan om jag satsar på en Vixen blir det "bara" en bössa som är grövre än Forestern. Den för tillfället troligaste kandidaten till en sådan bössa är då 9.3x64 men om jag skippar Vixen är blir det istället två grövre bössor och då ligger en 404 jeffrey bättre till och sedan behöver den trippeln kompletteras med nånting lite mer flackskjutande i nånting mellan .323 och .358 ??? ???

Om vi ser nyktert på allt detta är det bara att inse att jag förmodligen bara klarar av en ny custombössa om året och först i kön kommer Forestern vilket innebär att jag har gott om tid för fortsatt teoretiserande ::) ::)

Ha det,

Henrik

Publicerat

Tanken har slagit mig vad det gäller .223R iaf, just för tillfället hinner jag knappt med att ens jaga pga allt jobb men det skall snart lungna ner sig och då kan jag börja prioritera vad som är mest brådskande att "åtgärda" i vapengardroben.

Jag tycker att du bör ha med en finkalibrig vixen eller hunter i din "trio" eller varför inte en kvartett ;). 9,3x64 är en intressant parton men .404 slår den med hästlängder. Nämn föresten inte .404, då får du min flickvän efter dig... ;D

Visst, det finns gott om tid eller ett customprojekt skall planeras noggrant rättare sagt och då är det perfekt med ett forum som bollplank ;)

Publicerat

Själva funderandet och planerandet ÄR jäkligt kul, men ibland blir hamnar jag i en nästan absurd beslutsvånda över piplängder, kalibrar och kikarsikten.

Nåväl - mina funderingar har oftast slutat med ett gevär i kaliber 6,5X55 eller .308W. Spännande va?

Det något traditionella kalibervalet beror väl mest på flera års tävlingsskjutande och bra tillgång på ammunition genom det frivilliga skyttet. Men också lite ekonomiskt tänkande har funnits med.

OM jag skulle vilja sälja underverket i framtiden så går det om kalibern är t.ex .308.

En personligt byggd studsare kan vara mycket svår att sälja i andra hand hur fin den än är, och om dessutom kalibern är .300" SuperJävlaKingKong magnum" eller liknande, så kan man räkna med att bössan är hopplös att få såld, åtminstone i Sverige.

Fast nu ska man ju inte bygga sig en bössa för att sälja den, men bara en tanke.

Och givetvis ska man testa nya, roliga kalibrar om man vill.

Men för min del är nog risken stor att det blir en till pipa i den gamla dammiga .308W till min Sakolåda.

Kom också ihåg att den största utmaningen i ett custombygge finns i hemmet: man ska nämligen övertyga frun om hur mycket pengar man tänkt plöja ned i ett vapen - och helst överleva diskussionen.

mvh Danne

Publicerat

Visst är det bra om ett vapen har ett schysst andrahandsvärde men när man ger sig in på custom förlorar man så gott som alltid på en försäljning av detta vapen i ett senare skede.

Dessutom tycker jag att man skall ta sig en funderare om man redan i det begynnande skedet börjar fundera på försäljning ;)

Kanske är man inte riktigt säker på att det verkligen är vad man vill ha...

Mao -stressa inte!

Publicerat
  • Författare

När diskussioner om andrahandsvärden kommer upp drar jag mig till minnes något som Gary Sitton skrev angående hans Kenny Jarret Walkabout i den något svårsålda kalibern 250 Ackley improved "It's not for sale while in still on this side of the great fence, my heirs can deal worry the resale value once I'm gone"... ;)

Men jag håller med Kindbo om man är orolig över andrahandsvärdet skall man inte bygga några custombössor. Det enda du vet med säkerhet är att du kommer att förlora pengar på dem, men det är väl därför det kallas för hobby???? Den sysselsättning som man tjänar pengar på brukar i alla fall jag kalla för jobb.

Sedan noterar jag att båda herrarna verkar ha lite problem med sina bättre hälfter men Kindbo om du skickar mig en email address till din flickvän så lovar jag att skicka lite roliga 404 jeffrey artiklar till henne ;D ;D Jag är i den lyckliga situationen att jag inte behöver ha godkännande från hustrun på mina projekt... Däremot har hon jägarexamen och plats i sin vapengarderob för mina projektbössor och det mina vänner är en mycket fin egenskap hos en människa 8) 8)

En annan fråga är vad det är som bestämmer vilka kalibrar man skall välja, vi har väl alla våra kriterier (vilket skulle kunna vara ämnet på en ny och intressant tråd här på forumet...hmmmm....). Denna gången tänkte jag bortse från vad som redan finns i vapenskåpet och bygga mig en trippel för klass 1 och 2 vilt. Utöver dessa bössor behöver jag givetvis en hagelbrakare, en 22:a och en dubbelstudsare...

Om man då väljer att kamra en av bössorna i 404 jeffrey så har man enligt min uppfattning prioriterat den mörka kontinenten och afrika romantik vilket i o f s inte är fel... Men då behöver jag dels en klen klass 1:a typ 7-08 imp och någon mellankaliber med möjlighet till lite längre skotthåll till exempel en 338:a.

Om man skall tänka på försäljningsvärde och vara så där överdrivet praktisk så blir väl valen, dels en liten 223:a med tvär räffelstigning och möjlighet att skjuta 70-75 grains kulor, dels en 308win som skulle skjuta 150 grains piller och sedan en 9.3x62 och 250 grains kulor men de två sistnämda finns ju redan i mitt vapenskåp och hur kul känns det?

Tankarna far fortfarande omkring utan kontroll,

Henrik

Publicerat

När jag satt och läste de .404:a artiklarna som du skickade mig frågade flickvännen vad jag läste, jag visade henne och hon blev då måttligt intresserad...

Det handlar inte om den ekonomiska biten utan om uppmärksamheten mina nya vapenprojekt får, därför har jag bättrat mig och väljer mina tillfällen då jag sjunker ner i någon trevlig bok/tidning och låter tankarna flöda.

Forumen är en bra ventil om trycket skulle bli olidligt ;D

Att min far, bror, bästa vänner, flickväns far och bror är jakt och vapenintresserade gör det inte mindre lätt på diverse gemensamma tillställningar ;).

När jag var på besök fick jag intrycket av att din egen fru var en väldigt trevlig och sympatisk människa och det bevisar du skriftligt i ditt inlägg ovan. Det kan få bli ett projekt att övertala flickvännen till jägarexamen... ;)

Blotta tanken på tolv bössor i jaktgarderoben gör mig alldeles fuktig i blicken ;D

Publicerat
  • Författare

Du har så rätt Kindbo, hemma är det inte heller frågan om ekonomin utan om att jag är lite frånvarande när jag begraver mig i något vapentekniskt projekt.

Men sedan vi fick förökning hemma drar jag och sonen oss undan för att läsa Double Gun Journal till allas glädje, utom möjligen hunden som känner sig utkonkurrerad ;)

Hustrun tycker att det är utmärkt om hon får lite tid till annat medan jag och sonen har lite "male bonding". Eftersom han ännu bara är 3 månader har vi ännu inte riktigt kunna komma överens om vilken inriktning hans vapenintresse skall ta...

Det enda smolket i glädjebägaren är att sonen vansläktats och protesterar mot att jag kompletterar högläsningen med inmundigandet av Talisker,( jag har provat Ardbeg men resultatet lev bara obetydligt bättre) :-

Ett hett tips om du vill leda in flickvännen på jaktens bana är att skaffa hund, jag vågar nästan garantera att flickvännen kommer att vilja engagera sig i hunden och dess jaktträning och vips så har hon tagit jägar examen. Sedan gäller det bara att hon blir lagom intresserad så att hon inte anser att hon behöver ha mer än max två bössor  ;) Men jag har träffat på väldigt få kvinnor som har potential att bli

sådana "vapenfetischister" som till exempel undertecknad.

Henrik

P.S

Kindbo, om du är intresserad har jag precis scannat in en artikel från Handloader. Artikeln är av John Barnsness och handlar om den förträffliga kalibern 308 win. Det enda kruxet är att den är 4.5 Mb stor men om du har ett mailkonto som kan hantera så stora bilagor får du höra av dig. ( Om det är nån annan som är intresserad får ni väl också höra av er.

D.S

Publicerat

Check your mail ;)

Publicerat

En sako forester låda är ju perfekt. Lagom lång och inte så grov och tung som finnbearserien. Det blir tycker jag en bättre balanserad bössa med forester lådan. Det är väl inget fel med 2 st 308 studsare. Det går ju att använda samma ammo och ingen risk för förväxling av snarlika kalibrar. Kalibern är ju en bra kompromiss och användbar till allt. Jag tycker det är otroligt praktiskt att använda 308:an till allt.

Publicerat
  • Författare

Hej Pelle,

du skall veta att jag verkligen gillar smidiga bössor och att jag bara överväger långa (30-06längd) lådor om jag känner att jag får ut något som jag inte kan få i en lagom lång 308låda. Till exempel skulle jag som jag skrev tidigare kunna tänka mig till exempel 9.3x64 eller en 404 jeffrey och då har jag i varje fall enligt min uppfattning tagit ett par rejäla kliv uppåt på kaliberstegen. Men i min värld är inte 30-06 eller en 300 mag av nån sort ett tillräckligt stort kliv för att motivera en onödigt lång låda.

Jag har nästan alltid haft en 308 win i min vapengarderob och jag ser ingen anledning att ändra på det, i min nuvarande 308:a har jag använt mig av 150 grains TSX eller nån bondad kula i samma vikt till Älg, Gris, Hjort och rådjur utan att jag upplevt ett stort behov för en större bössa. Det är främst under eftersök som jag känner ett behov av en grövre bössa och då har 9.3x62:an fungerat utmärkt.

Men nu handlar ju det om att sätta ihop en optimal trippel (med mina preferenser) och då blirr forestern mellan bössan med en grövre finnbearstorebror och en lite mindre vixenlillebror. Om jag i slutändan bestämmer mig för en 308 win eller en 7-08imp är ännu e öppen fråga, de är nämligen mina två favoritkalibrar och att välja mellan dem blir inte lätt...Skillnaden mellan en 150 gr TSX i .308 och en 140 gr TSX i 7mm är väl snarast akademisk.

Henrik

Publicerat

Jag gillar av någon konstig anledning den vanliga rem 700bdl och att den är lackad stör mig inte och jag är bara glad att slippa den där långa mauser utdragaren . i dags läge har jag 2st remingtons och funderar om jag inte skulle ha skaffat en tredje men i vilken kaliber ??? Ska vara en remington patron 8) det är ett måste.

Publicerat

3 sakostudsare av olika längd låter smart och jag har själv liknande planer på sikt. Personligen skulle jag dock alltid välja standardkalibrar med god tillgång på köpesammo. Sen är det säkert så att mer ovanliga kalibrar kan vara tekniskt bättre ur flera synvinklar. Jag skulle också föredra kalibrar så jag kan ha 5 skott i magasinet och inte bara 3 st.

Publicerat
  • Författare

Pelle,

jag är inte så säker på att ovanliga kalibrar är tekniskt bättre, tjusningen med dessa kalibrar kan många gånger vara att de är just ovanliga ;). Nyfikenhet och "vill ha" är ett viktigt skäl när man väljer en sådan lösning.

Eftersom jag inte jagat med köpeammunition de senaste 15 åren och inte ens köpt nån jaktmatch de senaste 5 åren är tillgången på köpeammunition aldrig ett avgörande argument i mitt val av kaliber. Däremot är tillgång på olika komponenter som hylsor och kulor av intresse för mig och en "standardkaliber" innebär att det är enklare att få tag i kvalitetskomponenter.

Henrik

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej

Angåenden funktion eller passion, den optimala studsaren..jag tillhör de jägare som använder "tråkiga svenssonkalibrar", dvs 6.5x55 och .30-06. Mitt intresse för vapen ligger istället i vapnets utseende, kvalitet på kolvträ, finish på metalldetaljer, slutstycksgång, balans osv. Har man en studsare man trivs med och är lite mallig över (inte helt oviktigt..) så känns det kanske mer upphetsande än själva kalibern, förutsatt att den är lämplig för viltet man avser jaga.

Mvh Kalle