Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Funktion eller passion, den optimala studsaren..

Featured Replies

Publicerat

Kalle - håller med dig helt och fullt.

Jag tittar också på vapnet i första hand, och krånglar inte med kalibrar i onödan.

Kanske är jag lite för lat för det också.

I mitt fall handlar det om viltmålsskytte, precisionsskytte, vakjakt på rådjur, toppfågel m.m.

Och för dessa ändamål är det svårt att slå den gamla tråkiga 6,5X55.

mvh Danne

Publicerat

Henrik,

Hur har du tänkt bygga din Sako? Piplängd, vikt, kolv, riktmedel osv..

Publicerat

För mig handlar det inte om hur ett vapen ser ut, utan hur det fungerar säger som en yrkesjägare och kompis sa till mig när jag skulle köpa min 222:a "skit i hur den ser ut, skjuter den bra och fungerar alltid så är det bättre ä en snygg kolv" och nog ligger det mycket i det...

Publicerat

Självklart är funktionen och precisionen mycket viktig när det gäller jaktvapen, har själv funderat på att skaffa en plastbössa till att använda när man är hundförare och till tuffare jaktsituationer. Däremot skulle jag inte enbart vilja ha en sådan..man vill ju ha lite elegans oxå.. ;)

Publicerat
  • Författare

Självklart är det så att funktionen alltid kommer först, men vad är egentligen funktion? Handlar det bara om precision? Eller handlar det också om handhavandet, hur smidig bössan är t ex? I mitt fall skiljer funktionskraven sig ganska markant åt i olika jaktformer.

Oftast är det ju så när man prioriterar att man blir tvungen att kompromissa, ingen av mina jaktbössor har lika stor "praktisk precision" (d v s skytt+vapen) som min gamla PSG t ex. Ändå skulle jag inte välja att jaga med en tung taktisk bössa.

Jag ser ett antal olika faktorer som påverkar mitt val av kulbössa,

Precision, den skall alltid vara tillräcklig men jag ställer inte samma precisionskrav på min dubbelstudsare (4 skott, 5 cm) som vad jag gör på pürschbössan (4 skott, 15mm) eftersom de används under olika jaktformer.

Formfaktor (vikt och längd), ibland är det positivt med lite extra vikt t ex vid långhållsskytte men om jaktformen innebär mer bärande än skytte som när man är hundförare eller om man går långa sträckor är det uppenbart att "less is more".

Andraskottet, i en del situationer är det viktigt att snabbt kunna skjuta ett andraskott som till exempel vid drevjakt. I de allra flesta fallen är detta dock inte så intressant. Men även hur smidig repeteringen är i allmänhet spelar in, många är de eldavbrott man bevittnat på älgbanan genom årens lopp....

Riktmedel, skall bössan kunna användas med öppna riktmedel eller vill man ha en kolv helt anpassad till skytte med kikarsikte? Det är stor skillnad på hur viktigt det är med öppna riktmedel om man går eftersök eller sitter på pass.

Kaliber, även kalibern styrs ju av användningsområdet. Dessutom får valet av kaliber återverkningar på hur bössan skall se ut, formfaktorn på en 223rem eller en 416 rigby blir ju lite oilka ;)

Allt detta och mer därtill faller enligt mig in i området funktion så även om man inte tar några hänsyn till "passionen" och utseendet så är det en massa val som man måste reflektera över. En hel del av dessa valen är dessutom oförenliga varför vi måste börja kompromissa.

Henrik

Publicerat

Jag tar mig friheten att vinkla om tråden lite, gäller dock fortfarande passion för studsare, nämligen dubbelstudsare. Är nämligen sanslöst sugen på en sådan.

Henrik du verkar kunna dina saker när det gäller dubbelstudsare, du kanske har några tips på vad man ska satsa på. Budgeten är tyvärr begränsad, hittar man något bra för 15-20 tkr?

Behöver ingen afrikakaliber utan 7,57R eller 8,57IRS känns mest lämpad för europeiska förhållanden.

Mvh Kalle

Publicerat
  • Författare

Hej Kalle, jag finner en stor glädje i att få sällskap i dubbelstudsarträsket!

Tyvärr går budget och dubbelstudsare sällan särskilt bra ihop. :-  I och för sig finns det en del dubbelstudsare i prisklassen runt 20' men de exemplar jag har sett har varit av minst sagt varierande kvalité. Då pratar vi inte bara om samskjutningen utan även om trilskande ejektorer och dubblerande tryck. När du sedan vill byta upp dig kommer andrahandsvärdet att vara under all kritik. Min rekommendation blir därför utan tvekan att leta efter något bättre begagnat.

Nästa fråga är då om du vill ha en bock eller en sida-sida? Om du inte redan VET att det är en sida-sida du skall ha är det bockar du skall titta efter ;) Ett bra tips är t ex Berettas 689 E modell i 9.3x74R som är ganska (nåja..)vanlig och brukar kunna hittas för 25'-30' ofta med en hakad Zeiss 4x32. Jag har tidigare haft en Merkel 220E som också är en bock som har en vettig konstruktion även om den är i tyngsta laget. Ett annat alternativ av budgetkaraktär är Valmet och Tikka bössorna som kanske kan vara något att titta på, de är överkomliga i pris.

I kaliberfrågan kanske du skall titta på 7x65R som ofta blir billigare i begagnat utförande än de grövre kalibrarna. Den absolut vanligaste begagnatkalibern är 9.3x74R som aldrig kan sägas vara fel även om det finns en del lätta dubbelstudsare (runt 3 kg) där en 9.3x74R kan göra det svårare att få iväg ett snabbt andraskott. Efter att ha provat 9.3x74R i några olika dbs har jag för tillfället 8x57IRS och den har visat sig vara tillräcklig för det mesta viltet (Älg, Gris, Hjort, Rå och Räv än så länge)

Rent allmänt kan jag rekommendera att titta på vapenauktionerna där det ganska ofta finns intressanta objekt. Jag vet inte hur kunnig du är när det gäller att köpa begagnade bössor men nackdelen med auktionerna är givetvis att när du väl köpt bössan är den svår att reklamera.

Hör gärna av dig om du har fler frågor,

Henrik

Publicerat

Hej Henrik !

Är inne på att köpa en begagnad bock, som du säger så är de billigare nya dubbelstudsarna förmodligen av sämre kvalitet.

Berettas Silver Sable tycker jag dock verkar trevlig. Jag valde bort kal. 9,3x74R just för att jag vill kunna ha ett smidigt vapen som det går att skjuta två snabba skott med på drevjakt i lite trängre pass. 9,3 är säkert en bra kaliber för större klövvilt, men troligtvis lär den ge en ganska rejäl rekyl i ett lättare vapen, man vill ju kunna nypa till andra skottet som en blixt.. ;)

Har sett att krieghoff tillverkat en del dbs i .30-06 (finns två till salu just nu) vilket på sätt och vis vore förträffligt då min repeterstudsare är i den kalibern, men funkar det med icke-randpatroner?

Mvh Kalle

Publicerat
  • Författare

Hej Kalle,

jag tror att du kommer att bli nöjd med en Beretta bockdubbelstudsare även om jag skulle rekommendera dig en 689 E istället för en silver sable men det är mest en smakfråga ... De allra flesta bockdubbelstudsarna väger 3.5 kg eller lite mer oavsett kaliber och den vikten räcker bra för att hantera en 9.3x74R, det viktigaste för att komma till med ett snabbt andraskott är stockningen. När du letar efter begagnat så får du ju så att säga kalibern på köpet, och om du kan tänka dig en 9.3x74R  kommer du definitivt att hitta fler lämpliga objekt.

Reflexmässigt brukar man ju avråda från att använda patroner som saknar rand, för bössor som saknar ejektor spelar det mindre roll eftersom det går att bygga ganska tillförlitliga utdragare även till patroner av typ 30-06. När det gäller ejektorer skulle jag aldrig använda något annat än randpatroner.

Sedan är det ju givetvis så att en 30-06 dbs har ett väsentligt lägre pris på andrahandsmarknaden än vad motsvarande dbs kamrad för en randpatron.

Henrik

Publicerat

Tack för alla bra tips, ska hålla ögonen öppna på widforss auktion i vår.

Mvh Kalle