Hoppa till innehåll

Min tur att börja+ nya kniv bilder i min sista POST


kimmolilja

Recommended Posts

Tjena.

Nu har min semester börjat äntligen. Ska hinna med att göra färdigt några knivar bla till forum medlemmar här. Har inte haft tid att göra något på länge då jag jobbat hela sommaren men nu ska det bli av :D Sparka igång den första kniven som jag själv ville för att få inspiration. Skaftet gjorde jag av flamm björk, mässing. Gjorde också en större fingerguard den här gången.Bladet är kolstål ca 9 cm långt. Är också till salu om någon är intresserad för 1400 kronor med slida.

Vad tycker ni? Gärna kommentarer.

mvh Kimmo Lilja

fyra-27.jpg

tv-35.jpg

ett-35.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaa, Kimmo.... Man har blivit lite bortskämd med dina fina knivar... Man förväntar sig inte att se en osmaklig kniv från dig... Och det ser man inte denna gången heller. ^_^ Snygg! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om plånboken tillåtit de så hade den fina kniven gärna fått bo hemma hos mig o fått följa med ut på jakter o skogsäventyr

suck... Men en mycket fin kniv igen Kimmo :D

/Eas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar pojkar :)

Funderade idag om jag någon gång skulle göra en liknande kniv fast med 16 cm blad och liknande kombinationer som avslut på skaftet som det är i början av skaftet. Tror det skulle bli grymt. En vikslida med någon snygg pauting på skulle bli fränt. Ja, ja funderingar bara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

wizard: Har du börjat på buksprättaren?

Japp men det är inte helt enkelt att slipa till de runda bitarna för hand med den kvalitén jag vill ha...

Måste bygga en jig någon gång så man kan slipa med maskin efter en mall i metall :)

Det jag jobbar på med just nu är infattningen i silver. Pilljobb med nålfilar men det går framåt :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp men det är inte helt enkelt att slipa till de runda bitarna för hand med den kvalitén jag vill ha...

Måste bygga en jig någon gång så man kan slipa med maskin efter en mall i metall :)

Det jag jobbar på med just nu är infattningen i silver. Pilljobb med nålfilar men det går framåt :wub:

Nej, det är inte lätt att få till runda bitar med passning, jag vet. Bästa är att inte ha brottom så brukar det lösa sig. Du fixar det ;) Sätt ut lite bilder sen när du får tid så vi får se. Kul att följa dina project.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undrar om man skulle ha en svart slida till denna. Kanske svart flammig. Tror inte en brun skulle passa så bra så det lutar åt det mörka

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undrar om man skulle ha en svart slida till denna. Kanske svart flammig. Tror inte en brun skulle passa så bra så det lutar åt det mörka

Kanske en som går i svart och eldigt rött (oxblod?) i tonad kombination kanske?

Kniven har ganska varma färger och jag tror det skulle bli snyggt om det återspeglar sig i sliran ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske en som går i svart och eldigt rött (oxblod?) i tonad kombination kanske?

Kniven har ganska varma färger och jag tror det skulle bli snyggt om det återspeglar sig i sliran :lol:

Hmm,, en bra ide. Vill bara inte att färgena på slidan ska se för mycket ut som på skaftet för kontrasternas skull men svart med röd toning tror jag skulle vara riktigt fint. Då skärmar det svarta bort lite från det röda och helheten ser bättre ut.,, tror jag ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okey gubbs. Ni kan ge mig bud på kniven också så funderar jag över det, kan ju kanske ta det om det inte är för anskränligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kimmo

En liten fråga från en novis i ämnet.

Du har alltid en enormt läcker glans på skaften. Detta oavsett vilka träslag som använts.

Hur gör du? Eller är det trade secret?

Är det lumptrissa eller väldigt fin duk eller sicklar du?

Eller sitter det i oljan?

Gjorde i unga år några knivar med halvtaskigt resultat. I vintras gjorde jag en till min sambo med hyffsat resultat i förhållande till insats. (Med skruvidragare som enda powertool...) Men nu börjar garaget anta den verktstadsform jag önskar så det blir nog några fler framöver.

MVH // Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Henke.

Det här med glans finns det inga genvägar till. papprar först till det finaste och sen med fin M5 duk. Sen tar jag lite vatten och stryker på ytan hela skaftet. Trär reser sig lite efter det torkat. Sen kör jag med M5 duken igen som en bäng tills det är glansigt. Gör om samma procedur med vattnet igen och gnider med duken. Slutligen med lump trissa för sista finishen. Vet att det tar lite tid o tålamod men det är det värt när man ser resultatet.

mvh Kimmo Lilja

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får man föreslå naturfärgad slida till kniven? Det hade varit ruskigt snyggt - vet att det är opraktiskt för en brukskniv, men jäkla snyggt INNAN den blir blodig och kladdig. :lol: Fast å andra sidan hade jag inte haft hjärta att kladda ner och ev förstöra en så fin kniv. :huh: Fast det är jag det. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Joo, naturfärgat funkar och behöver inte vara opraktiskt. Bara behandla med läderfett/balsam så blir det lika bra som färgat. Själv tycker jag naturfärgat blir vackert med tiden då det blir mörkare i färgen.

Kniven blir inte förstörd för att man använder den, tvärtom. Får en fin patina med tiden som gör den bara finare. Så länge man förstår att kniven är ett skärande verktyg och ingen yxa så håller de i evighet. Oftast är man dessutom mer benägen att vårda en handgjord kniv man tycker om. Blir ju mer personlig på ett annat sätt än en mora eller dylikt.

mvh Kimmo Lilja

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okey. Går till smärtgränsen 1250 kronor med slida. mer eller mindre självkostnads pris med tanke på timmarna o materialet jag lagt på kniven. Vad tycker ni om det priset?

mvh Kimmo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okey. Går till smärtgränsen 1250 kronor med slida. mer eller mindre självkostnads pris med tanke på timmarna o materialet jag lagt på kniven. Vad tycker ni om det priset?

mvh Kimmo

Täcker det ens materialkostnaden?

Grymt bra pris för en grymt trevlig kniv :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är så att man får tillbaks materialet kan man säga mer är det inte. Bättre att den får ett nytt hem o blir använt än att jag bara har den i lådan o samlar på knivar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...