Publicerat Augusti 12, 201015 yr Hej jag jagar mycket rovdjur och jag frågade en jägare häromdagen vad jag skulle köpa för ny hund då föreslog han en plott! så min fråga är varför just en plott?? Jag jagar mycket gris, grävling, räv ovh lo Tack på förhand!
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Hej jag jagar mycket rovdjur och jag frågade en jägare häromdagen vad jag skulle köpa för ny hund då föreslog han en plott! så min fråga är varför just en plott?? Jag jagar mycket gris, grävling, räv ovh loTack på förhand! Om du ska jaga björn tycker jag du ska fundera på att välja en plott. Däremot skulle jag inte välja en plott om du ska jaga de arter du anger. Plottarna är mitt tycke endast riktigt bra som björnhundar. För räv- och lojakten är plotten för långsam. Ställa grävlingen kan den säkert göra. Hur de är vid vildsvinsjakten kan jag inte uttala mig om. Säkert tycker någon annan annorlunda. Lycka till i valpvalet!
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Författare Tackar för svaret vad skulle du föreslå då istället då för jakthund! Då vi inte får jaga björn i uppland än! Mvh André
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Amerikansk foxhound vore lämpligt för dig! Vet en kull som strax är leveransklar De är otroligt effektiv! Pm vid intresse...
Publicerat Augusti 12, 201015 yr för räv å lo spelar nog ras inte så stor roll......mycket hänger nog på husse å timmar med hunden i skogen.
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Författare Okej jag har j en blandras nu som jag lagt ner otroligt mycket timmar på redan!! Men american foxhound jagar dem grävling också för jag har läst att plottar har en egenskap att även skälla på grävling och mård under jord!!
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Okej jag har j en blandras nu som jag lagt ner otroligt mycket timmar på redan!! Men american foxhound jagar dem grävling också för jag har läst att plottar har en egenskap att även skälla på grävling och mård under jord!! Ja då kompisens jagar då grävling iaf den markerar även vart den är i grytet...
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Författare Ja då kompisens jagar då grävling iaf den markerar även vart den är i grytet... Jaha å fan de visste jag inte hur vida går dem på gris har ni nå erfarenhet av det? Jag har hört att de ska vara bra räv och lo hundar!
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Författare Föresten skulle helst vilja ha en hund som både driver och kan gå på ståndskall de gär inte american eller? Har du nå bilder på hundarna du prat om?
Publicerat Augusti 12, 201015 yr bluetick coonhound? Skulle jag undersöka om jag var i dina tankar, jag har träffat en och blev imponerad av den rasen. Men efter mina jakt förutsättningar så är det ingen hund för mig. Med det lilla jag hört läst om den så tilltalade den mig mer än tex plottarna. Möjligen lite kortare drev tider. Är nog lite lättare att få rådjursrena eller mindre intreserade av rådjur, plottarna ska om jag förståt det rätt vara omöjliga på rådjur (hjort). kopierat från internet The American bluetick coonhound has its roots in English and French hounds, and is famous for its cold nose, i.e. its' ability to work cold tracks. In the States, blueticks are used to hunt racoons as well as big game such as bears, cougars etc. They work cold tracks during which they let a howling bark, thus driving the coons or big game up a tree, and then mark the tree by chopping up the trunk.
Publicerat Augusti 13, 201015 yr Här finns väl lite ang plott o gris. http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...hl=Grisstövaren http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=16038&hl=
Publicerat Augusti 13, 201015 yr Författare bluetick coonhound?Skulle jag undersöka om jag var i dina tankar, jag har träffat en och blev imponerad av den rasen. Men efter mina jakt förutsättningar så är det ingen hund för mig. Med det lilla jag hört läst om den så tilltalade den mig mer än tex plottarna. Möjligen lite kortare drev tider. Är nog lite lättare att få rådjursrena eller mindre intreserade av rådjur, plottarna ska om jag förståt det rätt vara omöjliga på rådjur (hjort). kopierat från internet The American bluetick coonhound has its roots in English and French hounds, and is famous for its cold nose, i.e. its' ability to work cold tracks. In the States, blueticks are used to hunt racoons as well as big game such as bears, cougars etc. They work cold tracks during which they let a howling bark, thus driving the coons or big game up a tree, and then mark the tree by chopping up the trunk. Tack för svaret men den låter ruskigt lika en plott! Läste nästa samma text bara att rötterna var ifrån tyskland och amerika!
Publicerat Augusti 13, 201015 yr Egentligen finns det nog inte så mycket att tillägga i denna diskission. men jag har både plottar och en hel del andra rovdjurshundar. Och plotten är som någon annan sa här ingen riktigt bra räv/lo hund, visst finns det vissa som funkar bättre än andra. Men jag skulle helt klart välja någon av våra nordiska raser. Du söker ju dock en hund som skal fungera till en massa olika rovdjur, som både skall driva och ställa. Och jag tror nog du får tänka om lite i denna fråga och prioritera det du jagar mest. Rör nog bara till det mer för dig än jag hjälper om jag fortsätter utveckla min syn på detta . Mvh Kolja
Publicerat Augusti 13, 201015 yr Författare Egentligen finns det nog inte så mycket att tillägga i denna diskission. men jag har både plottar och en hel del andra rovdjurshundar. Och plotten är som någon annan sa här ingen riktigt bra räv/lo hund, visst finns det vissa som funkar bättre än andra. Men jag skulle helt klart välja någon av våra nordiska raser. Du söker ju dock en hund som skal fungera till en massa olika rovdjur, som både skall driva och ställa. Och jag tror nog du får tänka om lite i denna fråga och prioritera det du jagar mest. Rör nog bara till det mer för dig än jag hjälper om jag fortsätter utveckla min syn på detta .Mvh Kolja Okej tackar för svaret! Det är rörigt då de finns en djungel av hundar att välja på! MVH aNDRÉ
Publicerat Augusti 13, 201015 yr Okej tackar för svaret! Det är rörigt då de finns en djungel av hundar att välja på! MVH aNDRÉ Skaffa en stövare av något slag och kompletera den med en spets från bra rovdjurslinjer .
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Författare Skaffa en stövare av något slag och kompletera den med en spets från bra rovdjurslinjer . Hehe har redan för många för att skaffa två till! Helst vill man ha allt i ett:P
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Hehe har redan för många för att skaffa två till! Helst vill man ha allt i ett:P Varför krånga till det........................ Skaffa in en TJT....
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Författare Varför krånga till det........................Skaffa in en TJT.... Jag är inte så mycket för terrier Stövare är min grej
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Jag är inte så mycket för terrier Stövare är min grej Ring de där nr jag skicka, han är duktig på just den jakt du är ute efter och kan förklara skillnaden mellan plott och fox hundar då han har två duktiga av varje Mvh Ingemar
Publicerat Augusti 16, 201015 yr Författare Ring de där nr jag skicka, han är duktig på just den jakt du är ute efter och kan förklara skillnaden mellan plott och fox hundar då han har två duktiga av varje Mvh Ingemar Japp! Jag ska göra de så fort jag får tid är mycket med jobbet nu MVH André
Publicerat Augusti 17, 201015 yr Hehe har redan för många för att skaffa två till! Helst vill man ha allt i ett:P Den där matematiken får jag inte ihop. Om du har för många redan då har du väl det du behöver, eller samlar du på oduglingar?
Publicerat Augusti 17, 201015 yr Författare Den där matematiken får jag inte ihop. Om du har för många redan då har du väl det du behöver, eller samlar du på oduglingar? Det är frugan siom har två långhåriga taxar som bara gillar och grisa i soffan pch sen har jag en jämt/stövare som gillar räv
Publicerat Augusti 22, 201015 yr Okej tackar för svaret! Det är rörigt då de finns en djungel av hundar att välja på! MVH aNDRÉ ska du har för räv= nordisk stövare Lo=nordiskt stövare Grävling=spets Har varken sett många eller imponerands av utländska stövare tyvärr,men läser man om den amerikanska ska man tydligen köpa ett bra koppel/spårband och bra skor för kunna jaga dom vilt du vill det behöver du inte göra med en nordisk..
Publicerat Augusti 23, 201015 yr Har lite erfarenhet via mina amrikanska kollegor pratar mycket om sina hundar. Gemensamt för dessa hundar är att de andvänds framför allt till villt som träar dvs tvättbjörn, puma & svartbjörn . Det är med andra ord egentligen inte det vi normalt skulle kalla drivande hundar eftersom målet är att få viltet att träa. Det är inte heller självklart att en plott har de ståndegenskaper som krävs för att hantera brunbjörn som normalt inte träar. Men det hindar givetvis inte att vissa individer har de egenskaper som behövs men det är inte självklart. Det är inte heller hundar som är avlade för att jaga inviduellt men återigen det är upp till varje individ. Men de har flera goda egenskpaer som att tex jobba på kalla slag. //Lasse D
Publicerat Augusti 25, 201015 yr Författare ska du har förräv= nordisk stövare Lo=nordiskt stövare Grävling=spets Har varken sett många eller imponerands av utländska stövare tyvärr,men läser man om den amerikanska ska man tydligen köpa ett bra koppel/spårband och bra skor för kunna jaga dom vilt du vill det behöver du inte göra med en nordisk.. Ja jag har börjat fundera lite på en finnstövare