Publicerat Augusti 25, 201015 yr Författare ska du har förräv= nordisk stövare Lo=nordiskt stövare Grävling=spets Har varken sett många eller imponerands av utländska stövare tyvärr,men läser man om den amerikanska ska man tydligen köpa ett bra koppel/spårband och bra skor för kunna jaga dom vilt du vill det behöver du inte göra med en nordisk.. Ja jag har börjat fundera lite på en finnstövare, men e de´m bra på lo??? MVH André
Publicerat Augusti 26, 201015 yr Ja jag har börjat fundera lite på en finnstövare, men e de´m bra på lo???MVH André Bra vet jag ej,men min har då funkat helt klander fritt på lo, Samt grytjägarens som har samma linjer funkar ännu bättre. hör av dig via pm om du vill ha mer tips
Publicerat September 9, 201015 yr Gris och rävhund i ett? denna ekvation går inte ihop för mig. En räv hund ska ju hålla i tills räven är i gryt, en gris hund ska väl släppa efter någon kilometer? Rena lottot om du ska få en finne att skälla gris okej. Varför inte köpa en blandhund igen? Vissa plottar fungerar helt okej på räv. Många fungerar på gris första åren sen blir de som regel allt för närgångna och vet räkningen blir väldigt stor. Mvh Magnus
Publicerat September 10, 201015 yr Gris och rävhund i ett? denna ekvation går inte ihop för mig. En räv hund ska ju hålla i tills räven är i gryt, en gris hund ska väl släppa efter någon kilometer? Rena lottot om du ska få en finne att skälla gris okej. Varför inte köpa en blandhund igen?Vissa plottar fungerar helt okej på räv. Många fungerar på gris första åren sen blir de som regel allt för närgångna och vet räkningen blir väldigt stor. Mvh Magnus Skall en grishund släppa efter några kilometer?Grisen brukar ej springa mer en så innan det blir stopp.Angående Plottar skiljer det sig väldigt mycket på dom olika linjerna.Däremot tycker jag inte plotten är lämplig att ha som rävhund om man skall jaga Lo björn gris då det förekommer mycket mer räv en ovanstående djur i skogen. Hälsningar Pontus Jaktlivets
Publicerat September 10, 201015 yr Skall en grishund släppa efter några kilometer?Grisen brukar ej springa mer en så innan det blir stopp.Angående Plottar skiljer det sig väldigt mycket på dom olika linjerna.Däremot tycker jag inte plotten är lämplig att ha som rävhund om man skall jaga Lo björn gris då det förekommer mycket mer räv en ovanstående djur i skogen.Hälsningar Pontus Jaktlivets Lo jakten är väl den av dessa jakter då man spårar mycket själv,Man släpper inte på frisök direkt....Så räv kommer inte bli ett problem utom du har en hund som är i tip top under lojakten efter nästan 7 månaders jakt i kroppen!!! Ska man jaga björn är jag mer inne på samma linje,men vissa samlar hundar andra vill ha jagande hundar så länge som det bara går,därför håller jag Finskstövare högst,samt många tar an björn även men sällan effektiv jakt innan dess..
Publicerat September 11, 201015 yr Lo jakten är väl den av dessa jakter då man spårar mycket själv,Man släpper inte på frisök direkt....Så räv kommer inte bli ett problem utom du har en hund som är i tip top under lojakten efter nästan 7 månaders jakt i kroppen!!!Ska man jaga björn är jag mer inne på samma linje,men vissa samlar hundar andra vill ha jagande hundar så länge som det bara går,därför håller jag Finskstövare högst,samt många tar an björn även men sällan effektiv jakt innan dess.. Har du plotthund så lär du väl ha jakttid på den då grävlingsjakten börjar 1 aug?Jag släpper på frisök på katt och därmed vill jag ej att den jagar räv.Har även en finne som jag använder till räv.dom gånger som plottarna gått på räv slutar det inom kort i gryt.
Publicerat September 11, 201015 yr Har du plotthund så lär du väl ha jakttid på den då grävlingsjakten börjar 1 aug?Jag släpper på frisök på katt och därmed vill jag ej att den jagar räv.Har även en finne som jag använder till räv.dom gånger som plottarna gått på räv slutar det inom kort i gryt. 1augusti får du inte släppa en drivande hund som inte får fast djuren Ja vi jagar lo med hjälp av spår främst,dessa katter rör sig för mycket för hundarna att dom ska hålla i våran snömängd med frisök!Så många katter finns det inte här att det skulle vara ett argument! Håller kvar att mest jakt får du med en finne,och störst chans till mer renodlad björnhund med plott,men som sagt går det fylla hela hagen med hundar men som en hund är finnen bästa valet...
Publicerat September 11, 201015 yr Författare Ingen som vet nå om ryssstövare! Var in å kolla på ålbolandets kennel och dem hade skjutit några lodjur för ryssen MVH URJ
Publicerat September 11, 201015 yr Finns nog många ryssar som är på bra uppgång nu! Men kollar du hundar som skjuts lodjur för ska du nog inte ställa krav på annat än taxar funkar på lodjur även,Det är nog väldigt vanligt att vilken hund som helst med lite intresse funkar på lo, Men ska du jaga räv även så kommer fart,sök och drevsäkerhet in och då måste man kolla prov,eller se hundarna för få uppfattning... Många skriver på internet om sina raser som det vore bästa möjliga att få tag på,men få enligt mig av dessa har uppbacking när det kommer till helheten,dåliga förhållanden osv,en perfekt jaktdag kan man göra jobbet åt hunden och se glad ut på bild,men under dåliga dagar är det dom bra kommer fram! bästa hundarna jag jagat med är foxhound,foxkillers hundar och dom har inga lodjur för sig,men dessa skulle skjutas för utan problem om ägarna ville,samt spöa skiten ur dom flesta hundar jag jagat med inklusive min egna...
Publicerat September 12, 201015 yr 1augusti får du inte släppa en drivande hund som inte får fast djuren Ja vi jagar lo med hjälp av spår främst,dessa katter rör sig för mycket för hundarna att dom ska hålla i våran snömängd med frisök!Så många katter finns det inte här att det skulle vara ett argument! Håller kvar att mest jakt får du med en finne,och störst chans till mer renodlad björnhund med plott,men som sagt går det fylla hela hagen med hundar men som en hund är finnen bästa valet... I augusti börjar grävlingsjakten!!!Ja om du ringar katten tillräckligt litet så går det bra att jaga med Tax eller retriver tills viltet vänder upp. och detta har visat sig att många av våra Nordiska stövare inte har samma roviltsskärpa.
Publicerat September 12, 201015 yr I augusti börjar grävlingsjakten!!!Ja om du ringar katten tillräckligt litet så går det bra att jaga med Tax eller retriver tills viltet vänder upp. och detta har visat sig att många av våra Nordiska stövare inte har samma roviltsskärpa. beror helt å hållet på vilka linjer man köper valp ifrån!! precis lika som det är med alla hundar även plotthundar alla plottar har inte stor roviltskärpa heller!! har sett flertalet som hellre jagar klövdjur....
Publicerat September 12, 201015 yr I augusti börjar grävlingsjakten!!!Ja om du ringar katten tillräckligt litet så går det bra att jaga med Tax eller retriver tills viltet vänder upp. och detta har visat sig att många av våra Nordiska stövare inte har samma roviltsskärpa. Ge exempel gärna,Har har du 2st som har hundar som funkat från första gången dom hitta ett lo spår... Finns fler exempel på dina ställande/drivande hundaras inte får fast björn och driver klöv
Publicerat September 21, 201015 yr Författare Har börjat utesluta plott nu! Då det verkar som den behöver stora marker, och fungerar bäst på björn. Förstår dock varför den inte är en så bra rävspecialst, då den öppnar käften för tidigt då den går på kalla spår! Så lo och björn funkar den bäst på! Var även ut med blandrasen och den verkar gilla älg så en st rävhund blir nästa projekt om nåt år man får glugga och locka så länge är dock inställd på foxhound, finne eller ryss! Vilket de blir de får man se! ska bli kul och se hur de kommer och gå för svärfars ryss, än så länge verkar den vara bra på räv och väldigt spårnoga. Kompisen har en finne men den jagar han hare med! sen just foxhound har jag ingen erfarenhet av. Man kankse har tur och blir medbjuden av någon som har en s.k foxkiller MVH André
Publicerat September 21, 201015 yr Har börjat utesluta plott nu! Då det verkar som den behöver stora marker, och fungerar bäst på björn. Förstår dock varför den inte är en så bra rävspecialst, då den öppnar käften för tidigt då den går på kalla spår! Så lo och björn funkar den bäst på! Var även ut med blandrasen och den verkar gilla älg så en st rävhund blir nästa projekt om nåt år man får glugga och locka så länge är dock inställd på foxhound, finne eller ryss! Vilket de blir de får man se! ska bli kul och se hur de kommer och gå för svärfars ryss, än så länge verkar den vara bra på räv och väldigt spårnoga. Kompisen har en finne men den jagar han hare med! sen just foxhound har jag ingen erfarenhet av. Man kankse har tur och blir medbjuden av någon som har en s.k foxkiller MVH André du kan få träffa en foxkiller valp,och rysstörvare är på framåt,och kolla med foxhound tror han vet nu nått om engelska foxhounds..
Publicerat September 21, 201015 yr Har börjat utesluta plott nu! Då det verkar som den behöver stora marker, och fungerar bäst på björn. Förstår dock varför den inte är en så bra rävspecialst, då den öppnar käften för tidigt då den går på kalla spår! Så lo och björn funkar den bäst på! Var även ut med blandrasen och den verkar gilla älg så en st rävhund blir nästa projekt om nåt år man får glugga och locka så länge är dock inställd på foxhound, finne eller ryss! Vilket de blir de får man se! ska bli kul och se hur de kommer och gå för svärfars ryss, än så länge verkar den vara bra på räv och väldigt spårnoga. Kompisen har en finne men den jagar han hare med! sen just foxhound har jag ingen erfarenhet av. Man kankse har tur och blir medbjuden av någon som har en s.k foxkiller MVH André glöm inte att kolla upp stövarblandningar! Vet en kille som har ruggit bra blandstövare.
Publicerat September 21, 201015 yr kan hålla med zorox där kolla även in blandraser. där bland våra nordiska stövar raser finns, vet en del som har rugit bra blandstövare som har bra rovvitls skärpa
Publicerat September 22, 201015 yr Författare kan hålla med zorox där kolla även in blandraser. där bland våra nordiska stövar raser finns, vet en del som har rugit bra blandstövare som har bra rovvitls skärpa Åh faan ja där ser man! Men jag har mest bara hållt på med blandras nu. skulle vara roligt och testa en renrasig MVH andré
Publicerat Oktober 5, 201015 yr Det finns ju som sagt var bra hundar i dom flesta raser, men jag är av den åsikten att finns bara jaktlusten i hunden så handlar det till stor del om tid i skogen, och att prägla hunden på det DU vill att den ska jaga, så ska du se att den till slut kommer att jaga det. Alla hundar kan inte bli topp hundar, men dom flesta kan bli fullt användbara. Ang. Ryss stövare kan kan jag tala av egen erfarenhet från min egen och några andra som jag jagat med. Väldigt stor jakt lust, vilket i början var ett problem då hon jagade allt som kom i hennes väg. Men efter otaliga timmar i skogen vill jag nog påstå att nu vid åldern 2 1/2 år jagar hon det jag från början har präglat henne på. Det är skjutet både Björn, Lo och en hel del räv och grävling för henne. Det gäller bara att va envisare än hunden...
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Författare Det finns ju som sagt var bra hundar i dom flesta raser, men jag är av den åsikten att finns bara jaktlusten i hunden så handlar det till stor del om tid i skogen, och att prägla hunden på det DU vill att den ska jaga, så ska du se att den till slut kommer att jaga det. Alla hundar kan inte bli topp hundar, men dom flesta kan bli fullt användbara. Ang. Ryss stövare kan kan jag tala av egen erfarenhet från min egen och några andra som jag jagat med.Väldigt stor jakt lust, vilket i början var ett problem då hon jagade allt som kom i hennes väg. Men efter otaliga timmar i skogen vill jag nog påstå att nu vid åldern 2 1/2 år jagar hon det jag från början har präglat henne på. Det är skjutet både Björn, Lo och en hel del räv och grävling för henne. Det gäller bara att va envisare än hunden... Hemskt tack för det svaret Då är min fråga! Om du vet nåt om ålbolandets ryssar? Eller om du kan rekomendera någon uppfödare? MVH André
Publicerat Oktober 6, 201015 yr 1augusti får du inte släppa en drivande hund som inte får fast djuren Här har du fel Erik, Läs jaktförordningen: 16 § Trots det som föreskrivs i 16 § andra stycket lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter får jakthundar som är lämpade för respektive jaktändamål användas av jakträttshavaren eller av annan person med jakträttshavarens medgivande vid tillåten jakt och vid jaktträning enligt följande: 1 Förordningen omtryckt 2000:1216. Hund som förföljer vilt efter älg den 21 aug.–den 31 dec. eller den senare tidpunkt då jakten ska vara avslutad björn den 21 aug.–den tidpunkt Naturvårdsverket särskilt beslutar hjort och rådjur den 1 okt.–den 31 jan. eller den tidigare tidpunkt då jakten ska vara avslutad vildsvin den 1 aug.–den 31 jan. rödräv den 21 aug.–den 15 mars lodjur den 1 feb.–den 31 mars grävling mårdhund tvättbjörn den 1 aug.–den 31 jan. annat vilt den 21 aug.–den 28 (29) feb. eller den tidigare tidpunkt då jakten ska vara avslutad SFS 2007:1242 Utkom från trycket den 14 december 2007 Bara hunden inte jagar vilt som inte är tillåtet under perioden. Alltså du får släppa en drivande hund på vildsvin från 1 aug om den ren från övrigt klövvilt. CC
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Hemskt tack för det svaret Då är min fråga! Om du vet nåt om ålbolandets ryssar? Eller om du kan rekomendera någon uppfödare? MVH André Kan inte säga så mycket om Ålbolandets ryssar, enda jag vet är att någon av dom är meriterad på hare och att det är skjutet nåt lo för dom. (Säkert inget fel på dom) Jag kan däremot rekomendera mig själv . Jag ska para min tik i vår,( för att jag själv ska ha en valp efter henne.) Jag ska först och främst ta och försöka meritera henne på räv, vilket inte är så lätt med tanke på att rävarna inte stannar ovan jord speciellt länge, till min terriers stora glädje. Också värt att notera att dom flesta ryssar jag jagat med driver väldigt fort, så även min. Vilket brukar leda till snabb reträtt under jord, det i kombination med ett högt gällt och tätt skall. Om man då jämför med t.ex min smålänning som driver lite långsammare med ett grövre glesare skall, vilket gör att terriern får sitta och sura i bilen lite längre.
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Kommer kanske krossa vissa plottfantasters liv med dom ord ja komma säga nu.. Pratade med han som har hand om björnproven i björnhägnet i junsele. Han sa att han hade aldrig sett en ensam plott våga sig ner till björnarna. Skulle jag skaffa en björnhund så skulle de bli någon av älghundsraserna eller möjligtvis en blandstövare me mkt gry i!
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Skulle ja personligen villja ha en bra allraund rovvitls hund skulle ja ha valt en av våra nordiska stövare som Finne. ryss Schiller eller altenativt Foxhunden. eller nån fin bland stövare men skulle jag vilja ha en ren Björn hund o dom markerna skulle ja valt en plott hund eller nån bland stövare med bra rovvilts skärpa. har en del kompisar som har blandstövare till rovvit och alla med gott gry i o dom jagar björn med bra framgång. sen har en kompis till mig en Ryss o hon värkar visa framfötterna på bjjörn nu i höst.