Publicerat Augusti 12, 201015 yr Jag pratade med en kompis som jagar någon mil från mig där de har mycket mera gris. De hade skjutit en 45 kg sugga med tre dragna spenar nu och en till 45 kg som hade 5 foster. Ytterliggare en större ca 75 kg sugga med 9 foster i. Fler som har nyfödda eller kultingar på gång nu? //
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Jag har trott jag haft en ensam "galt" på torpet hela sommarn.... Igår va där pytte klövar i leran ... Antingen har det kommit en sugga med smått dit oxå eller så är min "galt" felkönad...
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Författare Jag har en ensam sugga, tycker mig se att hon är lite rund.. Inte borde de få smått nu //
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Jag har en ensam sugga, tycker mig se att hon är lite rund.. Inte borde de få smått nu // De kan ju få smått när som under året. Tror att vintern som var så strök en del kullar med och så brunstar suggan om o vi får smågrisar under hundsäsong.
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Även här har vi haft obsar på väldigt små kultingar. Har även några suggor går på åteln spendragna utan kultingar med fram och jag misstänker att dom små ligger kvar i skogen.
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Ja, bara någon vecka gammla. Tyvärr har raderat stillbilderna och har bara på film och jag är inte jävel att få över den här. Men kulltingar finns och även en väldigt rund och go gylta som säkert kommer att nedkomma i dagarna.
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Författare Det låter som om det blir en svår höst/vinter att jaga med hund på eller ska jag säga svårare en vanligt. //
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Det låter som om det blir en svår höst/vinter att jaga med hund på eller ska jag säga svårare en vanligt.// +1 Jag skulle tycka att det vore otäckt att veta att det finns en massa smått i skogen...
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Det låter som om det blir en svår höst/vinter att jaga med hund på eller ska jag säga svårare en vanligt.// Ja, det kan nog ställa till en del problem.. finns nog en del som redan släpper hund på gris är jag rädd för.
Publicerat Augusti 13, 201015 yr Sköt en gylta häromdagen med fullt utvecklade foster i magen. Pratade också om det med jägaren på Boxholms skogar och de har samma problem där uppe. Han hade i sin tur pratat med Ligné på Jägareförbundet och det verkar vara samma problem överallt. Mitt kvalificerade antagande är att många kultingar dukade under tidigt i våras pga kyla och långdragen väta vid snösmältningen. Hondjuren har därför brunstat om i slutet av april/början av maj. Summan av detta är att vi kommer att få stora problem med etiken under jaktsäsongen. Jag är inte helt påläst om vad som händer med nästa generation i ett sånt här fall, men gissningsvis kan deras brunstcykler komma att bli rubbade, speciellt i kombination med felaktig utfodring.
Publicerat Augusti 13, 201015 yr En kompis var ute för två dagar sen och vakade och då kom det fram en sugga med 8 små kultingar. Verka som de som kastade sina under vintern få nya nu. Vintern gick nog hårt åt djuren tyvärr. Blir nog svårt med hundjakten i år tro jag. //Andreas
Publicerat September 27, 201015 yr Små randiga grisar nu. Första gången vi ser dessa på vår mark. 3 små och 2 vuxna kom i sällskap.
Publicerat September 28, 201015 yr Så här bör de se ut nu, ja alltså de två 40-kilos till höger.... Herren till vänster i bild skall synas på riktigt nära håll i kväll!
Publicerat September 28, 201015 yr Jag pratade med en kompis som jagar någon mil från mig där de har mycket mera gris.De hade skjutit en 45 kg sugga med tre dragna spenar nu och en till 45 kg som hade 5 foster. Ytterliggare en större ca 75 kg sugga med 9 foster i. Fler som har nyfödda eller kultingar på gång nu? // Jag tror det är efter den hårda vintern när suggorna förlorade sina kultingar. och dom brunstar därför om.
Publicerat September 28, 201015 yr Så här bör de se ut nu, ja alltså de två 40-kilos till höger.... Herren till vänster i bild skall synas på riktigt nära håll i kväll! Japp, det gör du rätt i Frontier.. Innan han han sätter på dom små. Har också en stor galt som börjat knalla runt bland årsgrisarna.. En riktig pedofil Galt.. tyvärr kom han inte ut i ljuset förra helgen.. sprang bara igenom sen smög han som en ful gubbe ute i mörkert
Publicerat September 28, 201015 yr Näpp, gick inte att ta den i kväll. Galten var framme 3 gånger, men varje gång drog den när lampan tändes. Hade glömt dimmern hemma på skrivbordet..... De mindre grisarna var framme i ljuset obehindrat, men de fick vara för denna gången med risk för att skrämma bort galten. Nya tag i morgon igen och med dimmern.. Suggan till de 3 kultingarna haltar på sitt främre högerben och detta har jag sett i några veckor från åtelkameran. Vill inte ta bort henne för det, ännu...
Publicerat September 29, 201015 yr Första gången på 10 år som jag ser så små kultingar denna tiden! Dags och dra ner lite på utfodringen kanske? Är det kanske andrakullen? Jag tror det är efter den hårda vintern när suggorna förlorade sina kultingar. och dom brunstar därför om. Ja det är säkert så på vissa håll, bl.a i mälardalen. Men i södra sverige tror jag inget på sådana saker då det fodras hejdlöst på många håll och statistiskt så var sörlänningarnas vinter bara på vissa håll svårare än normalåret, hela södra Sverige hade otjälad mark under snön. Mer troligt att det är andra kullen för året eller avkomma efter gyltor med bortskjuten morsa. Men ett fantastiskt vilt att snabbt kompensera sig är det.
Publicerat September 29, 201015 yr Om utfodringen varit för stor i ett område hade det redan märkts för flera år sedan... Nej, jag är ganska så säker på att vintern var problemet och här låg över metern med snö. Jag känner inte till några åtlar här, där det sker någon större utfodring och mina 6 åtlar får bara ca 3 kg st/dygn.
Publicerat September 29, 201015 yr Om utfodringen varit för stor i ett område hade det redan märkts för flera år sedan... Nej, jag är ganska så säker på att vintern var problemet och här låg över metern med snö.Jag känner inte till några åtlar här, där det sker någon större utfodring och mina 6 åtlar får bara ca 3 kg st/dygn. Roligt att se att du numera inser att överutfodring kan vara en faktor som påverkar reproduktionen och brunstcyklerna iaf. Vi var ju inte riktigt överens på den punkten tidigare. Men du var i gott sällskap. Så sent som för ett drygt år sedan intervjuade SJF en svensk tamgrisforskare i ämnet, utfodringen är inget som styr vildsvinspopulationens tillväxt, trodde han. Snacka om vidsynt kille, numera finns visst google även hos SLU, tillika börjar dom faktiskt få egen duktig expertis i ämnet vildsvin på Grimsö och Umeå. Kul att det delades ut fler viltforsknings tjänster i Umeå för övrigt, hoppas dom får mer inflytande i den operativa debatten på sikt. Men så är det, som man frågar får man ofta svar oavsett om det är älgbetesskador, svinutfodring eller vad det nu än må vara. Få aktörer är fullt objektiva i det här med viltstammar, därför behöver vi ett starkare SLU. Nej, skojade bara om dina givor. Tror få har bättre koll på svinen än du.
Publicerat September 30, 201015 yr Roligt att se att du numera inser att överutfodring kan vara en faktor som påverkar reproduktionen och brunstcyklerna iaf. Vi var ju inte riktigt överens på den punkten tidigare. Men du var i gott sällskap. Så sent som för ett drygt år sedan intervjuade SJF en svensk tamgrisforskare i ämnet, utfodringen är inget som styr vildsvinspopulationens tillväxt, trodde han. Snacka om vidsynt kille, numera finns visst google även hos SLU, tillika börjar dom faktiskt få egen duktig expertis i ämnet vildsvin på Grimsö och Umeå. Kul att det delades ut fler viltforsknings tjänster i Umeå för övrigt, hoppas dom får mer inflytande i den operativa debatten på sikt. Men så är det, som man frågar får man ofta svar oavsett om det är älgbetesskador, svinutfodring eller vad det nu än må vara. Få aktörer är fullt objektiva i det här med viltstammar, därför behöver vi ett starkare SLU. Nej, skojade bara om dina givor. Tror få har bättre koll på svinen än du. Må så vara att även en gammal hund lär sig att sitta... Men jag sätter ändå ett frågetecken till brunstcyklerna och för mycket foder. Här ser jag inget samband överhuvudtaget och suggorna HAR alltid tidigare kommit med kultingar från dec-maj. Säkert har det förekommit felskjutningar som gör att gyltorna i gruppen kommer i obalans, men varför har jag inte sett att de kommer med kultingar under hela året? Ändå har jag jagat gris ganska så intensivt i över 10 år och har kameror på alla mina åtlar som talar om vad som händer. Jag tror att det bara blir en temporär skillnad och att den normala balansen återgår relativt så fort. Kan tänka mig att naturen har sett till detta under grisarnas utveckling, för att deras avkommer skall få en så bra start som möjligt.