Publicerat September 30, 201015 yr Jag tror att har dom mycket mat på åtlen eller foderplatser hela tiden så kan gyltor bli betäckta tidigt och få kultingar tidigt. Det är vad jag tror och det är nog lite därför dom har ökat som attans i skåne och på fler ställen. Så nu får man vara extremt försiktig så man inte drämer på en gylta med små nassar.
Publicerat September 30, 201015 yr Jag tror att har dom mycket mat på åtlen eller foderplatser hela tiden så kan gyltor bli betäckta tidigt och få kultingar tidigt.Det är vad jag tror och det är nog lite därför dom har ökat som attans i skåne och på fler ställen. Så nu får man vara extremt försiktig så man inte drämer på en gylta med små nassar. Tror gör vi i kyrkan! När jakten är intensiv är jag helt med på att felskjutningar händer, men jag är starkt tvivelaktig till det andra eftersom jag inte märkt av något på de marker jag jagar på. Kan tänka mig att vi får en fel uppfattning av vad som händer när det både är en hård avskjutning och mycket foder.... Sambandet med det sista och att suggor/gyltor får smått under hela året har jag som sagt inte sett. Däremot mycket foder naturligt som förädlat, kan göra att suggor/gyltor producerar fler ägg i livmodern och därför får de fler kultingar per individ. Jag kan ha fel, men då har jag blundat i många år...
Publicerat Oktober 1, 201015 yr Tror gör vi i kyrkan! När jakten är intensiv är jag helt med på att felskjutningar händer, men jag är starkt tvivelaktig till det andra eftersom jag inte märkt av något på de marker jag jagar på. Kan tänka mig att vi får en fel uppfattning av vad som händer när det både är en hård avskjutning och mycket foder.... Sambandet med det sista och att suggor/gyltor får smått under hela året har jag som sagt inte sett. Däremot mycket foder naturligt som förädlat, kan göra att suggor/gyltor producerar fler ägg i livmodern och därför får de fler kultingar per individ. Jag kan ha fel, men då har jag blundat i många år... Jag vet en som har varit med om att gyltor/sugga har haft ungar i magen. Han var 100% att det va en skjutbar gylta men det visade sej att den hade ungar som synd var. Det ser inte exakt likadant ut överallt heller.
Publicerat Oktober 1, 201015 yr Jag vet en som har varit med om att gyltor/sugga har haft ungar i magen.Han var 100% att det va en skjutbar gylta men det visade sej att den hade ungar som synd var. Det ser inte exakt likadant ut överallt heller. Att gyltor som är ensamma blir betäckta är inget nytt och det sker när modersuggan har förolyckats av en eller annan orsak - läs skjuten... Galtarna stressar upp gyltorna och framkallar en tidigare könsmognad och redan vid 6 månaders ålder kan de då bli befruktade.
Publicerat Oktober 2, 201015 yr Första gången på 10 år som jag ser så små kultingar denna tiden! hej ..tänkte höra vad du har för kamera och hur riktar du åtel belysningen i förhållande till kameran, jag har problem att få så här skarpa och tydliga bilder ,kameran sitter kl 4 min spridare sitter i mitten av "klockan" och lampan sitter kl 8
Publicerat Oktober 2, 201015 yr Kameran är en stealthcam I450 IR och i mitt tycke den kameran som tar bäst bilder nattetid. Tyvärr är kvaliteten på dessa kameror mindre bra, men har man tur får man ett bra ex. Kameran sitter på ett träd ca 150cm upp och ca 4,5 m från åteln.