Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är Anna87?

Featured Replies

Publicerat
ja nog gick jag på bunkern allt :rolleyes:

Världen är bra liten :lol:

Jupp det e den Är det fortfarande Lennart "storjägarn" Edman som håller i utbildningen...

Publicerat
  • Författare
Jupp det e den Är det fortfarande Lennart "storjägarn" Edman som håller i utbildningen...

Jajemän :lol:

Vet inte om han är kvar nu va ju ett par år sen jag gick där men jag hade då han som lärare :rolleyes:

Publicerat

Hej och välkommen hit! :rolleyes: Trevligt med fler kvinnliga jägare. Det finns alldeles för få sådana.

Publicerat

Välkommen "bruttan", trevligt med tjejer som inte är rädda för att bloda ner sig :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Tack allihopa :ph34r:

Har hittat ett riktigt trevlig ställe att läsa och diskuter på :ph34r:

Trevlig och välkomnande folk oxå ^_^

Publicerat
Ja nog är det bra att ha den utbildningen men inte populärt hos "gubbarna" i jaktlaget att en ung tjej kommer och kan det bättre än dom! Man måste stå på sig kan jag lova :ph34r:

Jo, det är ju så att de gamle "rävarna" kan och vet bäst... Orsaken till att dom inte vill släppa till dig är nog att det är pinsamt att dom som hålligt på i evigheter är sämre. :ph34r: Stoltheten såras...

Är det inte så i många fall, grabbar? Och var ÄRLIGA nu!

Publicerat
Jo, det är ju så att de gamle "rävarna" kan och vet bäst... Orsaken till att dom inte vill släppa till dig är nog att det är pinsamt att dom som hålligt på i evigheter är sämre. :ph34r: Stoltheten såras...

vad då att jag skulle vara skitglad om hon kom å slaktade åt mej? nej varför tror du inte det ?? :ph34r:

jo det är ju lite så att gamlingarna är lite rädda att släppa fram dom yngre

Publicerat

Hej och välkommen.

Lasse

Publicerat

Välkommenvälkommen!

Publicerat

Hej och välkommen till detta eminenta forum. :D

Mycket skoj att att fler kvinnliga likasinnade hittar denna outröttliga hobby i vårat avlånga land B)

Publicerat

Hej och välkommen :D

Publicerat

Välkommen hit :(

Publicerat
  • Författare
Jo, det är ju så att de gamle "rävarna" kan och vet bäst... Orsaken till att dom inte vill släppa till dig är nog att det är pinsamt att dom som hålligt på i evigheter är sämre. :lol: Stoltheten såras...

Ja nog kan dom mer än vad jag kan.. jag ska inte tro att ska ska kunna komma och veta mer än dom som jagat i 65år.. ;)

så det är väl bästa att jag går åt sidan och dom får skära sönder varje stek och filé i småbitar.. :D

Skärpning grabbar :P

Publicerat
Ja nog kan dom mer än vad jag kan.. jag ska inte tro att ska ska kunna komma och veta mer än dom som jagat i 65år.. :P

så det är väl bästa att jag går åt sidan och dom får skära sönder varje stek och filé i småbitar.. :D

Skärpning grabbar :P

Styckning är alltid ett område för debatt men det som händer i dag i jaktlagen är både på gott och ont.

Den yngre generationen borde få mer utrymme att lära sig i slakterierna eftersom det enda sättet att lära sig är att skära sönder kött. Dock har jag märkt att många yngre jägare är mer intresserade av köttfärs och filén än de stora trevliga stekarna och det är heller inte så kul.

Många av de gamla gubbarna har faktiskt en hel del att lära oss yngre men då måste de släppa in oss också.

Jag styckar enligt några olika modeller beroende på vad jag vill ha i köket.

Gris styckar jag uteslutande enligt Engelsk modell då jag inte tycker om färdigskivad mat. Nöt styckar jag delvis Engelskt och delvis Franskt för att få alla goda stekar för ugnen samt bitar att steka. Vilt som älg styckar jag efter muskelgrupperna, dvs ganska traditionellt. Bandsåg är bannlyst hos mig eftersom jag hatar benmjöl på köttbitarna! De bitar jag måste såga skrapar jag direkt innan jag går vidare.

Fast innan detta sker så har den viktigaste processen redan varit, nämligen hängningen! Inget kött hänger mindre än 40 dygnsgrader och mycket hänger betydligt längre än så beroende på kvalitén på djuret.

Vad gäller konservering och förädling så använder jag bara rent salt, inga nitratsalter eller salpeter.

Det finns andra saker man kan använda för liknande egenskaper utan att behöva stoppa i en massa kemikalier.

Juniperbär och lagerblad t ex har en massa antioxidanter som ger bra egenskaper men visst har inte mina korvar samma färg vid tillagning som en som är fullpumpad med nitratsalter men det är smaken jag är ute efter ;)

Jättekul när yngre människor utbildar sig till slaktare och styckare och ser till att det inte bara blir småbitar och köttfärs :lol:

Publicerat

Hej och välkommen! :blush:

Publicerat

Välkommen hit, min fru e utbildad slaktare har jobbat på scan i 5 år typ så hon läxar upp mig å gubbarna när vi gör fel men fin styckningen har hon inte vart med på så de hankar jag mig fram i.