Publicerat Augusti 13, 201016 yr Har för stunden lyckats passera vapen och kaliber-träsket.. Nu är man framme vid nästa surhål.. Det här med att välja en vildsvinshund är ju bara jobbigt.. Man bestämmer sig för en, (Jämte), men efter ett tag så droppar det in en ny intressant ras, (Kopov). Dessutom finns det en massa andra raser som skulle kunna gå, men som inte riiiktigt tilltalar mig, på ett eller annat sätt. De raser jag har haft i tankarna är TJT, Karelare, Wachtel, Slovensky Kopov och på förstaplatsen står stolt en Jämte. TJT och Karelare, bra hundar men de går bort då far redan har dessa. Wachteln har man hört några skräckhistorier om, då de kan, vad jag har hört, variera kraftigt i jaktlusten från hund till hund? Kopoven har ett lite för stort arbetsområde men intressant då den är relativt ny som ras i Sverige. Och Laikan har jag inte ens tänkt på av någon anledning. Visst har Jämten inget litet område heller, men till skillnad från Kopoven så bränner det förhoppningsvis inte av med en gång, utan det blir stånd eller gångstånd. Finns det en snäll själ som kan säga vad i helv.. jag ska göra? Vad det gäller att hunden behöver en ägare som pekar med hela näven är inga problem.
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Har jagat gris en del med Wachtel/Laika korsning med gott resultat om korsning kan vara ett alternativ, annars har ju plottarna dykt upp som vildsvinshundar också... Dock lär du få problem om du vill ha en jämte norrifrån eftersom jag inte känner någon som säljer hundar till vildsvinsjägare... Hur stora marker har du att jaga på? Det kan styra lite över hundvalet också eftersom du inte vill ha en hund som drar iväg någon mil eller så i blekinge
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Var med på jakter med olika hundar och se hur de jobbar. För att se vilken ras som tilltalar dig. skaffa inte en hund innan du är säker på vad du vill ha. När du är klar med detta. Kommer nästa pillsner att hitta en bra uppfödare. Hittar du en bra hund är det guldvärt. Har haft många trevliga minnen efter mina hundar. Lycka till.
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Författare Har jagat gris en del med Wachtel/Laika korsning med gott resultat om korsning kan vara ett alternativ, annars har ju plottarna dykt upp som vildsvinshundar också...Dock lär du få problem om du vill ha en jämte norrifrån eftersom jag inte känner någon som säljer hundar till vildsvinsjägare... Hur stora marker har du att jaga på? Det kan styra lite över hundvalet också eftersom du inte vill ha en hund som drar iväg någon mil eller så i blekinge Jasså? Ja, wachtlar och laikor är säkert kanon i skogen, det är bara lite svårt att bilda sig en uppfattning om vilken ras och vilka egenskaper som passar mig bäst när man inte har jagat med alla raserna tillräckligt mycket. Av vilken anledning säljer de inte jämtar till grisjägare? Skaderisken? Mja, marken vi jagar på just nu passar väl mer till tysken (60 hektar) Men jag har även tillgång till en mark på 500 hektar. Dock är det lite torrt om vildsvin där, men det lär väl ändra på sig om något år eller så. 500 räcker ju fint till en ställande i alla fall.
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Författare Var med på jakter med olika hundar och se hur de jobbar. För att se vilken ras som tilltalar dig. skaffa inte en hund innan du är säker på vad du vill ha.När du är klar med detta. Kommer nästa pillsner att hitta en bra uppfödare. Hittar du en bra hund är det guldvärt. Har haft många trevliga minnen efter mina hundar. Lycka till. Det är ju inte heller det enklaste, tyvärr. Att hitta folk med olika hundar som är villiga att ta med en på jakt. I jaktlaget som jag jagar med ibland finns endast 1 ras som tar gris . Och en liten fet gråhund är väl inget som har tilltalat mig precis. Varken utseendemässigt eller praktiskt
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Av vilken anledning säljer de inte jämtar till grisjägare? Skaderisken? Exakt. De jag känner som föder upp jämthundar gillar inte tanken på att deras hundar skall bli sprättade. Ofta avlas de på ganska strikta linjer och de kan vara lite för tuffa mot en gris och då är olyckan framme... Men å andra sidan så avlar man jämtar för just gris i Skåne och de är kanske mer lämpade för uppgiften. Dock så kan du glömma en jämte på 60ha, det bara smäller till så får du vänta bra länge på den hunden!
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Kan börja med o skriva att just skriva e inte min starka sak! Ja det e inte lätt o välja hund! Själv har jag ju en jämte samt en wachtel/östlaika och jag ångrar inte en minut att jag har valt just dem hundarna jag har! Jagar i Skåne o det funkar kanon, visst kan bli lite sura minner ibland i jaktlaget när jämten e par km iväg men det väger över vid eftersök! Sen e det ju trevligt o höra låånga ståndskall... För att komma till saken! Mina "förslag" Jaga med olika hundar(raser) o bilda dig en egen uppfattning! Samt tänk över hur du mest kommer jaga... Kolla på sydsvenska älghundsklubben på valpannonser. Annars kan du vänta till våren o ta en valp efter min Jämte om röntagen går bra på tisdag o utställningen i skedhult har en riktigt grym jämthane att para med som skäller gris, björn o älg i timma vis Nu har jag delat med mig lite av mina vimsiga tankar .... Mvh
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Författare Exakt.De jag känner som föder upp jämthundar gillar inte tanken på att deras hundar skall bli sprättade. Ofta avlas de på ganska strikta linjer och de kan vara lite för tuffa mot en gris och då är olyckan framme... Men å andra sidan så avlar man jämtar för just gris i Skåne och de är kanske mer lämpade för uppgiften. Dock så kan du glömma en jämte på 60ha, det bara smäller till så får du vänta bra länge på den hunden! Det är ju ganska förståeligt att de tänker så. Det hade antagligen jag också gjort. Min far hade en jämte för ett bra tag sen, men han var tvungen att göra sig av med den av en anledning. Killen som köpte den känner vi, så vi har sett honom flera gånger och hört hur han jobbar. Han har blivit en riktigt ståtlig och vacker hund. Men när han ser ett vildsvin så sätter han sig i röven på grisen och vägrar släppa taget. Totalt vild. Låter lite som ett terrierbeteende Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det där, men han är lite för het på gröten i alla fall. Nej, om det blir en ställande hund så kommer den att jagas på den stora marken och inte på den lilla. Den lilla marken får tysken ta hand om, som sagt.
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Författare Annars kan du vänta till våren o ta en valp efter min Jämte om röntagen går bra på tisdag o utställningen i skedhult har en riktigt grym jämthane att para med som skäller gris, björn o älg i timma vis Mvh Tack ska du ha, det låter som en fin idé, men har ni verkligen björn i skåne?
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Nja, inte riktigt.. Dock e husse en ganska flitig jägare som jagar RIKTIGT mkt med sina hundar..... Att välja hund e aldrig lätt!
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Författare Nja, inte riktigt.. Dock e husse en ganska flitig jägare som jagar RIKTIGT mkt med sina hundar..... Önskar att jag också kunde skriva så Men angående hunden så passar det ju ganska bra då det inte så väldans långt heller. Skulle vara riktigt kul att få äga en vass jämte
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Ja skärpa har dem bägge hundarna... Ja vi får se hur det blir, hade oxå tänkt start på ett jaktprov i höst om jag hinner men jag väderar en jaktdag högre !....
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Författare Ja skärpa har dem bägge hundarna... Ja vi får se hur det blir, hade oxå tänkt start på ett jaktprov i höst om jag hinner men jag väderar en jaktdag högre !.... Vi hade kanske kunnat ta en jaktdag i höst så man får se hanen in action?
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Ja, jag ska kolla med han som har hanen. Dock så börjar han redan bli rätt full bokad på sina jaktdagar....
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Författare Ja, jag ska kolla med han som har hanen. Dock så börjar han redan bli rätt full bokad på sina jaktdagar.... Det var bara en idé, men skicka gärna ett PM när du vet mer om parningen osv osv, så kladdar vi inte ner tråden
Publicerat Augusti 13, 201016 yr När det gäller gris bara så skulle jag dock föreslå en västlaika! om det är nu det rör sig om desutom är det väldigt bra älg och lo hundar! Får du en bra laika som jagar lo desutom så får du gärna höra av dig för lojakt till mig MVH andre
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Av vilken anledning säljer de inte jämtar till grisjägare? Skaderisken? Min kunskap i den frågan är att många " tjuriga gamla norrlänningar " anser att Jämten ska jobba på älg o inget annat och därför vill dom inte sälja till grisjägare.... man kan dock se att uppfödare i den yngre generationen vill o strävar efter att jämtarna ska kunna jaga både älg, björn o gris. både jag o vänner har sålt norrländska jämtar som fungerar ypperligt på gris oxå
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Författare När det gäller gris bara så skulle jag dock föreslå en västlaika! om det är nu det rör sig om desutom är det väldigt bra älg och lo hundar! Får du en bra laika som jagar lo desutom så får du gärna höra av dig för lojakt till mig MVH andre Vad är det som får dig att föredra en västsibirisk laika när det gäller gris? Skulle det bli en laika och det visar sig att den är bra på lo så kan du räkna med att jag hör av mig! Min kunskap i den frågan är att många " tjuriga gamla norrlänningar " anser att Jämten ska jobba på älg o inget annat och därför vill dom inte sälja till grisjägare.... man kan dock se att uppfödare i den yngre generationen vill o strävar efter att jämtarna ska kunna jaga både älg, björn o gris. både jag o vänner har sålt norrländska jämtar som fungerar ypperligt på gris oxå 6.5x55 och renodlade älghundar.. jag förstår vad du menar Vacker bild förresten
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Vad är det som får dig att föredra en västsibirisk laika när det gäller gris? Skulle det bli en laika och det visar sig att den är bra på lo så kan du räkna med att jag hör av mig! 6.5x55 och renodlade älghundar.. jag förstår vad du menar Vacker bild förresten Tempramentet sättet den ställer men även kan gå på gångstånd! nu ska jag ju inte lovorda en laika den kan vara jävligt tjurskallig också! Det finns både för och nackdelar med alla hundar! Men dem västlaikorna jag sett gått på gris är jävligt duktiga! och desutom är en jämte mer en älghund! Laikorna verkar vara mer för rovilt då hundarna ser grisen som ett rovdjur, så jag skulle även rekomendera en kopov om de bara är gris! Lycka till med valpvalet! MVH André
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Författare Tempramentet sättet den ställer men även kan gå på gångstånd! nu ska jag ju inte lovorda en laika den kan vara jävligt tjurskallig också!Det finns både för och nackdelar med alla hundar! Men dem västlaikorna jag sett gått på gris är jävligt duktiga! och desutom är en jämte mer en älghund! Laikorna verkar vara mer för rovilt då hundarna ser grisen som ett rovdjur, så jag skulle även rekomendera en kopov om de bara är gris! Lycka till med valpvalet! MVH André Alla hundar kan ju skilja sig. Man kan ju egentligen aldrig säga att "just den rasen kommer du bli nöjd med", för man kan ju alltid ha oturen att få tag i ett rötägg. Älg gör ingenting att den tar, men inget jag prioriterar. Gillar den älg, så fine, gillar den inte älg, så fine. Där tar jag vad jag får. Men vildsvinen ska sitta som en käftsmäll. Kopov har jag med tänkt på, som sagt. Men har läst mig till att de kan driva riktigt länge. Och jag känner att det jaktsättet inte passar mig riktigt. Skulle jag välja en drivande så tar jag hellre en kortdrivare som t ex TJT eller Wachtel. Får jag tag i en laika som är glad i lodjur så blir väl gubbarna i laget glada, om man rör runt lite i marken. Jävla liv om kissemissen.. stackars djur
Publicerat Augusti 14, 201016 yr Författare Skulle vara mycket tacksam om det finns det någon i Blekinge, Skåne eller snåla Småland som kan tänka sig att ta med mig på jakt, så man lär sig mer om hur vissa hundar arbetar? Om man nu kan önska sig så mycket av folk man inte känner Dessutom är det ju alltid lika roligt att skaffa sig nya kontakter och vänner! De intressanta raserna är i sådana fall alla sorters vildsvinshundar!
Publicerat Augusti 14, 201016 yr när jag är med kompisarna o jagar gris släpps de laikor, wachtel bladraser och karelare och alla med got resultat finns de gris inne hittar hundarna dom, och ingen av oss onrar att vi använder dom raserna när jag fundear på att skaffa mig en gris hund blir de antingen en wachtel/laika plott/laika eller en ren Öst laika
Publicerat Augusti 14, 201016 yr Måste nog tyvärr säga att jag tycker 500 ha låter i minsta laget för att ha en ställande hund. Tänk på att det inte bara är jaktdagarna du ska va med hunden på marken utan också ett par dagar i veckan från och med augusti så att den får den tiden i skogen den behöver. Känns som att du bör dubbla på markarealen innan du ska fundera i dom banorna.
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Alla hundar kan ju skilja sig. Man kan ju egentligen aldrig säga att "just den rasen kommer du bli nöjd med", för man kan ju alltid ha oturen att få tag i ett rötägg. Älg gör ingenting att den tar, men inget jag prioriterar. Gillar den älg, så fine, gillar den inte älg, så fine. Där tar jag vad jag får. Men vildsvinen ska sitta som en käftsmäll. Kopov har jag med tänkt på, som sagt. Men har läst mig till att de kan driva riktigt länge. Och jag känner att det jaktsättet inte passar mig riktigt. Skulle jag välja en drivande så tar jag hellre en kortdrivare som t ex TJT eller Wachtel. Får jag tag i en laika som är glad i lodjur så blir väl gubbarna i laget glada, om man rör runt lite i marken. Jävla liv om kissemissen.. stackars djur Fundera lite på hur du jagar... jagar du mest själv och disponerar markerna fritt alternativt när ni jagar i laget renodlat endast skjuter gris och älg .,...så skulle valet vara en ren spets . Jagar du i mesta mån i lag och ni jagar lite av varje och vill skapa möjligheter för alla att komma till skott så skulle valet vara en wachtel alternativt en korsning spets-wachtel... där du får en hund som driver med skall och har goda förutsättningar att ställa en gris. Dessutom går det att använda dessa på annat klövvilt. Kopov och plott kommer som en tredje alternativ där du får en hund av stövaretyp. Du nämner att drevtiden på en kopov känns för långt för din smak ...Spetshund typ jämte med dom "rätta" anlagen är inte så korta i sitt förföljande heller. Förhoppningsvis så får du ståndskall med spetsen ..men om inte så kan det hamna rätt långt borta... Mvh Jens
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Författare Du nämner att drevtiden på en kopov känns för långt för din smak ...Spetshund typ jämte med dom "rätta" anlagen är inte så korta i sitt förföljande heller. Förhoppningsvis så får du ståndskall med spetsen ..men om inte så kan det hamna rätt långt borta... Mvh Jens Jag vet, men det är bara det att jag har kärat ner mig i jämten så förbannat även om den inte är den bästa hunden i de omständigheterna jag jagar i.. Förstår inte varför och då har jag kommit på den tröga bortförklaringen att den KAN ju bli stånd på marken utan att det bär av med en gång. Men det är sant det du säger. En stötande hund eller en kortdrivande skulle vara mer lämplig för mig pga den nuvarande markstorleken. Jag har tillgång på 3 olika marker: 60 ha, 110 ha och 600 ha (var tydligen 600 och inte 500) Men ännu en faktor till att jag hellre ser en ställande hund i mina ägor är att den enda älghunden som finns på den större marken är av modell äldre, och den har väl aldrig varit sådär kanon i skogen. Hade jag fått en bra älghund så har jag ju fina möjligheter till älgjakten. Dessutom är det jaktlaget mer för hamiltons och drevrar + att de flesta i laget är på retur, så hundköp är ingen möjlighet.