Publicerat Augusti 15, 201016 yr Innan du köper en spets så tycker jag du ska skaffa större mark. Jag har 2 spetsar och en wachtel, gåhunden som är 6 år idag jagades in på en mark på 700 hektar o jag lovar dej att det räcker inte långt 8 av 10 stånd stog på grannmark. Nu hade jag fördelar av att känna fler av dessa markägare så det va oftast inga problem o åtminstonde på skjuta nåra älgar per år. Nu har jag skaffat men betydligt större marker o då köpte jag mej en jämthundstik. Wachteln därimot går ju jaga på vilken mark som helst spelar igentligen ingen roll om marken är 50 hektar eller 1000 hektar. Jag tycker värkligen du ska fundera på om en spets är det bästa alternativet för dej. Jag är nog villig att hålla med Jens om att en blandras typ grå/wachtel kanske skulle va mycket mer passande för dej
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Exakt.De jag känner som föder upp jämthundar gillar inte tanken på att deras hundar skall bli sprättade. Ofta avlas de på ganska strikta linjer och de kan vara lite för tuffa mot en gris och då är olyckan framme... Men å andra sidan så avlar man jämtar för just gris i Skåne och de är kanske mer lämpade för uppgiften. Dock så kan du glömma en jämte på 60ha, det bara smäller till så får du vänta bra länge på den hunden! Har jagat gris med jämte i många år nu och med fler olika individer, bästa hunden för ensamjakt utan snack, jaga in den ordentligt på älg först, spar grisarna till hunden vuxit ut kanske på 3dje året. Jag köpte min ena i åsele efter riktiga långsökande älglinjer. Mina har jag aldrig jagat i pack med, aldrig släppt på så kallade klövviltsjakter, men så har dom aldrig någonsin tagit, bitit eller på annat sätt skadat en frisk gris, skadskjutna däremot kan jag be dom ta då jag når ståndet, men dom tar inte dom heller om dom inte uttryckligen får. Jag har en som skäller tills man skjuter, även om det tar något dygn(henne har jag till eftersök). Men jag har flera kompisar som blåser av sina på mycket långa håll om det går iväg. Men börjar ni jaga gris me dom tappar dom lätt förmågan att ställa älg i upptaget, mina har till en början varit för gapiga och närgångna på älgarna efter att jag jagat gris med dom, men efter en säsong har dom klurat ut det och sen kan dom skilja på arterna, mina skäller alltid älg i första hand, sen gris om det inte finns älg. Dock har det hänt att jag släppt på grisar jag ser och väl framme vid ståndet har hunden stått med älg. Jag har en kompis som kör med nobs, en liten smidig spets med intelligens som slår dom flesta andra spetsar, kul familjehund som jagar gris som en gud, den blir aldrig skadad och skenar det är den tillbaka på en kvart, går det långsamt driver den gris med skall, och skäller både gångstånd och ställer. Kul hund som jag ska köpa mig en så fort gammeljämten går ur tiden. Hasse på kenel Klackebo kör fram till grisjägare.
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Författare Jag har en kompis som kör med nobs, en liten smidig spets med intelligens som slår dom flesta andra spetsar, kul familjehund som jagar gris som en gud, den blir aldrig skadad och skenar det är den tillbaka på en kvart, går det långsamt driver den gris med skall, och skäller både gångstånd och ställer. Kul hund som jag ska köpa mig en så fort gammeljämten går ur tiden. Hasse på kenel Klackebo kör fram till grisjägare. Den där Norrbottenspetsen låter helt klart intressant! Är det något specifikt för just den rasen att den kommer tillbaka om det skenar eller kan det enbart vara just hans hund som uppför sig så?
Publicerat Augusti 16, 201016 yr Den där Norrbottenspetsen låter helt klart intressant! Är det något specifikt för just den rasen att den kommer tillbaka om det skenar eller kan det enbart vara just hans hund som uppför sig så? Många spetsar släpper om det skenar för långt, men dessa verkar vara riktigt följsamma. "man har med dom från såten så att säga" dom jagar liksom inte hela marken själva. Va jag har fattat på han som födde upp kompisens valp så verkar dom va så allihop, hanarna lite ihärdigare tikarna lite lugnare. Men det sköna med dom verkar ha bra psyke, i allafall dom jag har träffat, glada och pigga med endå skärpta och lättlärda, jag har inte sett några svagheter alls, jag har snöat in helt på dessa små spetsar. Jag vill med detta inte säga att jämtar är korkade, men jag ser mycket av det jag älskar hos en bra spets i dessa små gynnare.
Publicerat Augusti 16, 201016 yr Många spetsar släpper om det skenar för långt, men dessa verkar vara riktigt följsamma. "man har med dom från såten så att säga" dom jagar liksom inte hela marken själva.Va jag har fattat på han som födde upp kompisens valp så verkar dom va så allihop, hanarna lite ihärdigare tikarna lite lugnare. Men det sköna med dom verkar ha bra psyke, i allafall dom jag har träffat, glada och pigga med endå skärpta och lättlärda, jag har inte sett några svagheter alls, jag har snöat in helt på dessa små spetsar. Jag vill med detta inte säga att jämtar är korkade, men jag ser mycket av det jag älskar hos en bra spets i dessa små gynnare. Jag har skjutit och jagat en hel del gris för finnspets och det funkar på samma sätt som du nämner .. följsamma hundar som driver som fan med skall och sällan blir skadade samt är följsamma.
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Jag har skjutit och jagat en hel del gris för finnspets och det funkar på samma sätt som du nämner .. följsamma hundar som driver som fan med skall och sällan blir skadade samt är följsamma. Visst känns det som denna typ av hund är helt rätt till grisjakt, för alla inblandade. Inte för skarp, följsam, klok, trevlig, bra familjehund, liten(man har plats för fler). Hoppas bara vid gud att man inte börjar avla på grislinjer, utan bibehåller raserna som dom är. Ser jag erfarenhetsmässigt på mina egna jämtar, dom som jagar gris bäst är inte dom som ställer älg i upptaget direkt..... lätt att avla på för rasen "fel" individer när man avlar på egenskaper hos individer som inte är av godo för rasen. Visst det kan bli grymma grishundar, men jämten är en älghund som även ställer björn och gris, grävling mm. Tror inte det gynnar en älghundsras att avla in för många hundar som med förkärlek ställer gris hellre än älg" Hoppas att man är klok och förståndig i denna fråga, vore som sagt synd att sabba hundratals år av avel och få fram hundar som inte blev som det var tänkt, tror det är lätt att tappa bort det man efterstävar hos hundarna om man är klantig.
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Finns det taxar som använts till vildsvin? Räkna gärna upp hur många fall ni känner till. Har själv inte stött på/ hört om taxar som använts på gris.
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Håller med Göran om risken med att man avlar på "grislinjer", på hundar som inte har vad som krävs för älgen. Men samtidigt tycker jag att man inte får glömma att många rena älghundar har avlats så länge på ENBART jaktlust att de gradvis försvagats mentalt, hundar med svaga nerver som viker sig när det blir jobbigt. Här kan grisjakten och björnjakten göra stor nytta genom att dessa farliga motståndare visar vilka avelshundar som är starkast mentalt. Många jämthundsuppfödare har ju länge insett detta och med ljus och lykta sökt täckhundar som skäller björn. Den stora risken, som jag ser det, med "grisavel" är att vissa nöjer sig med hundar som söker 100 meter, bara förföljer 300 meter och aldrig ställer i upptaget. Kan man avla på jämtarna som är topp på älg men som DESSUTOM har vad som krävs för gris o björn, ja då får man en förbannat stark ras, som får en viktig roll i framtidens jakt. Visst känns det som denna typ av hund är helt rätt till grisjakt, för alla inblandade. Inte för skarp, följsam, klok, trevlig, bra familjehund, liten(man har plats för fler).Hoppas bara vid gud att man inte börjar avla på grislinjer, utan bibehåller raserna som dom är. Ser jag erfarenhetsmässigt på mina egna jämtar, dom som jagar gris bäst är inte dom som ställer älg i upptaget direkt..... lätt att avla på för rasen "fel" individer när man avlar på egenskaper hos individer som inte är av godo för rasen. Visst det kan bli grymma grishundar, men jämten är en älghund som även ställer björn och gris, grävling mm. Tror inte det gynnar en älghundsras att avla in för många hundar som med förkärlek ställer gris hellre än älg" Hoppas att man är klok och förståndig i denna fråga, vore som sagt synd att sabba hundratals år av avel och få fram hundar som inte blev som det var tänkt, tror det är lätt att tappa bort det man efterstävar hos hundarna om man är klantig.
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Finns det taxar som använts till vildsvin? Räkna gärna upp hur många fall ni känner till. Har själv inte stött på/ hört om taxar som använts på gris. Har varit på jakt i dom delarna där den södrmanlänska vildsvinsstammen startade och där jagat gris med tax..ganska underhållande faktiskt men om än ovanligt ..
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Har för stunden lyckats passera vapen och kaliber-träsket.. Nu är man framme vid nästa surhål..Det här med att välja en vildsvinshund är ju bara jobbigt.. Man bestämmer sig för en, (Jämte), men efter ett tag så droppar det in en ny intressant ras, (Kopov). Dessutom finns det en massa andra raser som skulle kunna gå, men som inte riiiktigt tilltalar mig, på ett eller annat sätt. De raser jag har haft i tankarna är TJT, Karelare, Wachtel, Slovensky Kopov och på förstaplatsen står stolt en Jämte. TJT och Karelare, bra hundar men de går bort då far redan har dessa. Wachteln har man hört några skräckhistorier om, då de kan, vad jag har hört, variera kraftigt i jaktlusten från hund till hund? Kopoven har ett lite för stort arbetsområde men intressant då den är relativt ny som ras i Sverige. Och Laikan har jag inte ens tänkt på av någon anledning. Visst har Jämten inget litet område heller, men till skillnad från Kopoven så bränner det förhoppningsvis inte av med en gång, utan det blir stånd eller gångstånd. Finns det en snäll själ som kan säga vad i helv.. jag ska göra? Vad det gäller att hunden behöver en ägare som pekar med hela näven är inga problem.
Publicerat Augusti 20, 201016 yr Finns det taxar som använts till vildsvin? Det är mycket vanlig att man använder just taxar till vildsvinsjakt ute i Europa!
Publicerat Augusti 20, 201016 yr Jag har jagat med finnspets i 10 år och kan varmt rekomendera rasen för grisjakt