Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första hjälpen vid jakt...

Förband? 83 röster

1. 1. Har du med dig förband eller liknande när du är på jakt

• Ja, alltid
      40%
      34
    • Bara när ryggsäcken är med
      20%
      17
    • Ibland
      10%
      9
    • Aldrig
      18%
      15
    • Ja, till hunden
      9%
      8

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Hur står det till med framförhållningen där ute i markerna. Hur många har egentligen med sig förband om något skulle hända?

Publicerat

Jag har alltid ryggsäcken med mig på jakt...  :rolleyes:

Publicerat

När jag jagar med terrier-tokan har jag med mig ett litet kit... Blodstillande, sutur, nålförare och bandage OM det skulle bli riktig närkontakt med Mickel eller Grimbard!

Publicerat
  • Författare
Jag har alltid ryggsäcken med mig på jakt...  :rolleyes:

kanske skulle gett flervalsmöjlighet... Hmm.

Idén till omröstningen fick jag när jag insåg att jag hade förband i ryggsäcken men att den bara är med vid älgjakten. Lite dumt kändes det allt. Får definitivt fixa något litet att ha i benfickan.

Publicerat

Ska erkänna att det är sällan jag har med första hjälpenkittet på pass men har alltid ett liggandes i bilen, som ju oftast är med när man jagar.

Sen går det ju att använda sig av trasorna man har på sig i absoluta nödfall.

Tror att kunskap hur och vad man ska göra behövs mer än själva utrustningen i många fall.

Mvh

Publicerat

Lätt yrkesskadad som sjuksyrra har jag alltid med mig en vattentät förstahjälpenväska. Ortlieb säljer färdiga som är kalasbra att börja med.

ort.bmp

inte större än en toarulle, och det har man ju också alltid med sig eller hur? :rolleyes:

I den har jag kompresser, NaCl för sårrengöring, värktabletter, reflektorfoliefilt för att hålla någon varm som chockar (typ skottskada, yxa i foten eller annat worst case), steristrips för att tejpa ihop skärsår, mm, mm, mm

Men som någon poängterade så är nog ändå det viktigaste att man vet vad man ska göra, håller man huvudet kallt och använder sunt förnuft kan man klara det mesta med knapphändig utrustning.

Publicerat
Lätt yrkesskadad som sjuksyrra har jag alltid med mig en vattentät förstahjälpenväska. Ortlieb säljer färdiga som är kalasbra att börja med.

ort.bmp

inte större än en toarulle, och det har man ju också alltid med sig eller hur? :D

I den har jag kompresser, NaCl för sårrengöring, värktabletter, reflektorfoliefilt för att hålla någon varm som chockar (typ skottskada, yxa i foten eller annat worst case), steristrips för att tejpa ihop skärsår, mm, mm, mm

Men som någon poängterade så är nog ändå det viktigaste att man vet vad man ska göra, håller man huvudet kallt och använder sunt förnuft kan man klara det mesta med knapphändig utrustning.

"någon" hmph B):D

Publicerat

ort.bmp

inte större än en toarulle, och det har man ju också alltid med sig eller hur? :(

Ett första förband i benfickan har jag alltid, ett i ryggan med.

Det viktigaste är ändå kunskap, läs på vapenbröder och systrar innan ni går ut i skogen på äventyr, och träna gärna så ni kan det.

Det är helt rätt att planera utifrån ett "Worstcase" men man kan inte bära med sig all utrustnig och materiel för att klara ett, men kunskap om hur kan man bära.

Publicerat

Jag har alltid ett av Kronans FF på mig, även när jag är hemma på gården och jobbar.

För många år sen klöv jag vänster fot med yxan, och den snabba avblödning som skedde då, fick mig att inse att ett FF är bra att ha, och inget problem att bära med sig ( hade inte farsgubben varit där då, vette fan hur det gått..)

Så det ligger sådana förband i alla arbetsbrallor numera.

I skogen har jag lite mer prylar.

Jag köpte några av Neverlosts First Aid Kit, som jag kompletterat med lite mer prylar, förbenat lämpliga att ha i bältet eller benfickan.

Till hunden har jag en rejälare necessär med olika fack för diverse sjvmtrl.

Frugan som jobbar som veterinärassistent och har djursjukvård som sitt kall, har plockat ihop en bra samling prylar i den, (ingen sutur dock, sånt ska man inte pyssla med själv om man inte har rätt utbildning, och det är dessutom djurplågeri och ett brott mot djurskyddslagen att sy utan bedövning).)

Den får precis plats i den stora bakfickan på Sweedteams midjebälte, som jag alltid har på mig under hundjakten.

Skulle aldrig förlåta mig själv om jag miste hunden pga av jag inte hade bra sjvmtrl med åt den.

Att ha FF liggandes kvar i bilen när man själv är i skogen, är ju värdelöst, det är ju där på skadeplatsen det behövs, för det kan gå jäkligt fort !

Kunskaper för mänsklig LABC anser jag att jag har, med årlig fortbildning med hjälp av Röda Korsets personal, och akutvård av hunden i skogen har frun präntat in i mig.

Praeparatus supervivet är en väldigt bra inställning. :(

Publicerat

Förstaförband i benfickan.(Av armens typ)

Kanske jag skulle ha haft något mer också...... Men det blir problem med förvaring.

Ryggsäck följer bara med om jag blir tvungen att sitta på pass.

Publicerat

har inte med mig ett skit faktiskt fast jag jagar mest ensam.

Publicerat
(ingen sutur dock, sånt ska man inte pyssla med själv om man inte har rätt utbildning, och det är dessutom djurplågeri och ett brott mot djurskyddslagen att sy utan bedövning).)

Nä, det är självklart bättre att låta hundstackar'n dö av skadan den fick av jättegalten i stället för att försöka tråckla ihop den hjälpligt, även i strid mot djurskyddslagen, för vidare vård hos sakkunskapen... Civil olydnad KAN vara bra ibland! :D

Publicerat
Nä, det är självklart bättre att låta hundstackar'n dö av skadan den fick av jättegalten i stället för att försöka tråckla ihop den hjälpligt, även i strid mot djurskyddslagen, för vidare vård hos sakkunskapen... Civil olydnad KAN vara bra ibland! :D

Dra dit ett rejält bandage som håller blod och innanmäte på plats, och åk till raka vägen till veterinär.

Att sy själv på plats är inte "civil olydnad", utan bara rena dumheter.

Publicerat

Jag har bara grejer till hunden.

Givetvis kan man använda det på 2-beningar oxå.

Sutur osv finns oxå och har använts...

Fast då på fjäll o jävligt långt från närmsta vetrinär, ett skärsår i en bog på en vorsther.

Viktigt om man nödgas göra sånt här är att ta det så fort som möjligt efter skadan.

Sårskadechocken dövar smärtan av nålen. Den gången när jag sydde så brydde sig inte hunden om det ett skit.

O andra sidan så va det ju en vorsther :D

Men som redan nämnt så är det olagligt... fast som sagt det finns tillfällen då det kan anses som rätt o sy själv..

Annars är det som sagt tryckförband eller liknande som är betydligt bättre än att tråckla ihop tex en sprättad buk.

Viktigt när det gäller tarmar o sånt är att det hålls blött.

Tryck in tarmar och lägg på en trasa, klädesplagg eller vad som nu kan hålla vatten, linda runt tryckförband, regnrock eller va man nu har o kör till närmsta vet.

Publicerat

Försvarets första förband i vänster benficka så att alla kan hitta det om det skulle behöva användas på mig själv.

Publicerat
fast som sagt det finns tillfällen då det kan anses som rätt o sy själv..

Nej, det gör det inte, för om nu skadan är av den arten att den måste sys, så måste den ses över av en veterinär pronto.

Och vad nyttjar det då att lägga den tiden det tar på att sy ihop såret, jämfört med den tiden det tar att lägga på ett riktigt bandage och hasta iväg till vet. ?

Och vilken fördel har en sutering rent medicinskt i det läget jämfört med ett bandage ?

Ingen kan jag säga, du gör snarare det hela värre genom att vara där och peta in en massa skit i såret under den tiden det tar att sy, jämfört med den tiden det tar att lägga bandage.

Sen är det jäkligt korkat att gå ut på ett publikt forum och tala om att man bryter mot djurskyddslagen med vett och vilja.. :D

Fast vi kan ta detta i en annan tråd, så slipper Leifs tråd bli nerstökad av detta..

Publicerat
Dra dit ett rejält bandage som håller blod och innanmäte på plats, och åk till raka vägen till veterinär.

Att sy själv på plats är inte "civil olydnad", utan bara rena dumheter.

Man får väl heller inte köra över gällande hastighetsgränser då när man är på väg till veterinären?

Det är INTE dumheter att på bästa sätt sörja för sin hunds väl och ve, det finns olika metoder, du har din och jag har min! Fast visst, jag hade hellre använt agraffer men har inte längre tillgång till detta eminenta hjälpmedel...

Publicerat
Det är INTE dumheter att på bästa sätt sörja för sin hunds väl och ve, det finns olika metoder, du har din och jag har min!

Du sörjer inte över din hunds väl och ve genom att utsätta den för mer lidande än nödvändigt, hur svårt kan det vara att förstå..?

Bandagera hunden och låt de med rätt kompetens och utrustning sköta tråcklingen, eller har du Cepetor, Butador och Antisedan samt sprutor och kanyler med dig ut i skogen också ?

Det låter mer som att du tänker på din egen plånbok än hunden.. :D

Publicerat

Jag har kanske inte alltid med mig ett komplett kit för allaehanda åkommor som kan inträffa under jakt men jag har med mig tillräckligt med prylar, och har kunskapen att använda dem, om någonting skulle inträffa.

Skulle det krisa har man alltid en tröja eller så som man kan snabbt förvandla till förband för att stoppa blodflöde eller liknande.

Behöver man spjälka finns det gott om råvaror i naturen osv...

Skulle det värsta hända dvs att hunden eller någon annan blir ordentligt sprättad är det bara att få in prylarna, lägga förband samt blodstoppande åtgärder och snabbt som attans in till närmaste sjukhus eller djursjukhus!

Prio ett måste vara att stoppa blödningar och de livshotande skadorna, sedan vill man in till en steril miljö där det finns tillgång till hela arsenalen av mediciner och pryttlar.

Skulle man sy ihop en skada ute i naturen eller hemma är risken väldigt stor att något främmande objekt eller skit blir kvar i såret och då lär det inte sluta väl...

Det är i alla fall vad jag har lärt mig på de utbildningar jag har varit på vad gäller första hjälpen vid skottskador etc...

Däremot kanske det vore vettigt att ha med sig någonting smärtstillande, men har inte tillräckliga kunskaper när det skulle vara ok att ge det och när det inte är det.

Med sunt förnuft tror jag att man kommer långt!

Publicerat
Försvarets första förband i vänster benficka så att alla kan hitta det om det skulle behöva användas på mig själv.

Rättning i ledet! HÖGER benficka skall det vara.

Publicerat

jag är förundrad att några av er alls kan stiga ur bilen med tanke på så mkt grejor som ska med,,,jag tycker mej märka att ju högre upp i landet desto mindre braattha prylar följer med ut det gäller ävet matsäcken

Publicerat

Förband och sånt ligger i bilen då man oftast kör bil till jaktmarken :D

mvh

Publicerat
Rättning i ledet! HÖGER benficka skall det vara.

:blush:

Publicerat
Du sörjer inte över din hunds väl och ve genom att utsätta den för mer lidande än nödvändigt, hur svårt kan det vara att förstå..?

Bandagera hunden och låt de med rätt kompetens och utrustning sköta tråcklingen, eller har du Cepetor, Butador och Antisedan samt sprutor och kanyler med dig ut i skogen också ?

Det låter mer som att du tänker på din egen plånbok än hunden.. :blush:

Sista OT-inlägget i denna tråd...

1/ Du vet inget om min kompetens!

2/ Det blir samma kostnad hos veterinären oavsett för dit MÅSTE man!

3/ Mitt förstånd är det absolut inget fel på men du kanske är förtroendeläkare hos FK och van vid att ställa diagnos utan att träffat patienten!?

Publicerat
Sista OT-inlägget i denna tråd...

1/ Du vet inget om min kompetens!

2/ Det blir samma kostnad hos veterinären oavsett för dit MÅSTE man!

3/ Mitt förstånd är det absolut inget fel på men du kanske är förtroendeläkare hos FK och van vid att ställa diagnos utan att träffat patienten!?

Ja, det får bli mina sista ord i denna tråd om detta spörsmål, iom att du tydligen har slut på argument.. :blush:

Sorry OT till trådskaparen.